Ik vraag me af hoevaak/hoelang jullie met je kindje spelen. Ik voel me soms wel eens schuldig omdat ik haar meestal alleen laat spelen. Heb er vaak gewoon geen zin in.(erg he) Tuurlijk ga ik elke dag wel even op de grond zitten om met haar te spelen. Maar ben niet de hele tijd bezig haar te vermaken. Nu is mijn dochtertje een echte oma gek. Zodra ze oma ziet is ze niet meer bij haar weg te slaan. Oma speelt veel met haar en doet alles om het haar naar haar zin te maken. Nu zullen jullie wel denken wat heerlijk, en dat is ook super leuk. Maar vaak is het huilen als oma weggaat en wil ze niet met mij mee. Voel me dan zo`n slechte moeder. Herkent iemand dit ?
Tja spelen doe je op verschillende manier: Erbij gaan zitten, boekje lezen, lieve woorden tegen elkaar het valt opzicht allemaal onder spelen! Ik doe geregeld mee op de grond, maar soms heb ik geen zin en nu doe ik t al helemaal niet met mn bekken. Ik roep ze wel bij me om op de bank of aan tafel dan te spelen, of te knutselen, samen douchen en dat soort dingen.
Ik herken het niet dat hij niet meer met mij mee wil als we bij oma en opa weg willen gaan. Maar Reese speelt ook een groot deel van de dag alleen. Ik laat hem wel altijd helpen met schoonmaken (op de stofzuiger meerijden; doekje in zijn hand) en dat vind hij altijd hardstikke leuk
wij doen vaak dingen "samen".....zo geef ik Britt aandacht en kan ik ook mijn ding doen.. ze heeft een keukentje en als ik ga koken doet ze mee op haar eigen keukentje..... als ik poets laat ik haar meehelpen en als ik de was opvouw geeft ik haar ook een paar theedoeken ofzo...Als we boodschappen doen laat ik haar het kinderwinkelwagentje duwen en zo helpt ze ook mee. Je moet wat meer geduld hebben, maar het is wel superleuk om haar alles na te zien doen. Voor haar is dat ook spelen en zo kan ik ook dingen doen.
Ik zit ook niet de hele dag bij Esmee op de grond om haar te vermaken.. Zodra ik er bij ga zitten wil ze alleen maar op schoot.. Ik kan haar beter haar gang laten gaan dan vermaakt ze zich het best en heeft ze grootste lol. Wel fiets/wandel ik veel.. Boekje lezen of lekker badderen.. Kan me voorstellen dat het niet leuk is om je dochter in tranen te zien zodra je moeder weg gaat.
Wij spelen heel veel met Vangelis, dit omdat hij beneden vaak rottigheid uithaalt en in zijn kamertje lief speelt maar wel een van ons erbij wilt. Vaak zitten we dus met hem op de grond met de bal te spelen, een boekje voor te lezen, samen speelgoed ontdekken, muziekdoosje luisteren etc. Als ik stofzuig helpt hij ook vaak mee, en boodschapjes doen in de kar zitten vind hij ook geweldig. Boven doe ik vaak het opvouwen en dan speelt hij daar met speeltjes op de grond bij.
Ja ik laat haar wel helpen met de was opvouwen, en we gaan elke dag (als het weer het toelaat) even wandelen. Dat reken ik eigenlijk niet als spelen. Een boekje lezen voor 5 sec is leuk maar langer heeft ze er geen geduld voor. Als ze iets groter is kan ik wat meer met haar doen. Heb wel zin in het voorjaar heerlijk weer meer naar buiten toe. Ben niet zo`n binnenmens
ik speel elke dag minimaal 1 uur met haar. dit houdt in tv uit en alle aandacht naar haar. we gaan dan samen blokken stappelen, boekjes lezen, dansen, tekenen of wat andere dingen die ze wil doen. laat der dan zelf iets uitzoeken enmeestal is dit uurtjes van 1 tot 2 uur en gaat dan slapen. ik werk smorgens van 9 tot half 1 en ze gaat dan naar de gastouder, smiddags gaan we dan samen spelen en na het slapen speelt zze vaak alleen of met papa terwijl ik ga koken. na het eten speelt ze meestal alleen of kijkt wat tv mee. 7 a 8 uur ligt ze op bed. watze ook leuk vind is samen douchen, door de winkel renne en boodschappen aangeven, poetsen etc. dit ziet ze ook als spelen dus eigenlijk doen we wel meer samen op een dag
ik speel heel veel met amy, maar niet altijd omdat ik het leuk vind, maar omdat ze anders vaak de hele boel afbreekt en zichzelf neit zo goed kan vermaken. vaak hoef ik er alleen maar bij te zitten en dan gaat ze wel zelf spelen. maar probeer als ze wel in een goeie periode zit zeg maar toch minimaal een uurtje per dg met dr te spelen
Nu is layla dan nog wel heel erg jong, maar ik lees haar elke dag een verhaaltje voor, ik praat heel veel met haar en ik probeer haar dingen vast te laten grijpen zoals een doekje of rammelaartje. Soms kijkt ze ook baby programma's in de wipstoel dan lacht ze en kletst ze lekker mee.
Ik vind jezelf kunnen vermaken een groot goed, dus zolang dat goed gaat bemoei ik me niet met haar. Ik blijf wel in dezelfde ruimte en observeer haar. Dat voelt voor een kind ook als aandacht heb ik gelezen ergens. Ze kijkt soms naar de om en lacht dan even, of ze komt even hallo zeggen. Soms kijk ik tv of zit ik achter de laptop (zoals nu). Als ik klaar ben met dit stukje typen kijk ik even onder tafel en maak even een "praatje". Samen spelen doen we meer in de vorm van de was opvouwen, of opruimen. En straks komt dat aan tafel spelen ook wel, met knutselen enzo. En we doen ook wel kiekeboe en verstoppertje, maar nogmaals, eigen speelgoed bemoeien wij ons neit zoveel mee.
Ik speel ook best vaak met mijn zoontje. Dan bouw ik een toren en hij gooit die om. Of als ik iets aan het doen ben dan zeg ik van waar is beer/bal e.d. en dan gaat hij die halen. Soms gaan we samen lezen, ik mijn boek hij dat van hem en dan zitten we samen op de bank. En dan daarna even samen zijn boek. Hij speelt ook wel veel alleen, beetje een combinatie eigenlijk. TV staat hier eigenlijk nooit aan overdag en als hij al TV kijkt dan doen we het samen. Lijkt me wel heel vervelend dat ze gaat huilen als oma weggaat. Hier huilt hij als een van ons weggaat.
ik laat mijn zoontje ook zoveel mogelijk alleen spelen. hij kan zich prima vermaken. hij komt regematig kijken en gaat dan weer verder. ik doe ook kiekeboe met hem, en liedjes zingen en stoeien op de grond. groetjes, Miranda
Nou mijn dochtertje kan zich ook prima zelf vermaken, en dit vind ik ook wel belangrijk. Vind het wel fijn om te horen dat anderen ook niet de hele dag met hun kindje aan het spelen zijn. (oma ziet ze elke/om de dag)
Echt spelen is er hier nog niet bij, maak ik hem toren, breekt Jesse hem af. Lees wel boekjes met hem en speel samen met hem met de vormenstoof enzo maar ik vind ook dat hij zichzelf moet kunnen vermaken en als ie dat zat is komt ie vanzelf wel bij me om te knuffelen of aandacht.
Ik vind ook heel belangrijk dat mijn zoontje alleen kan spelen. Dus na het eten spelen we 15-20 minuutjes samen (kunffelen, boekje, zingen) en daarna gaat in de box of op het kleed en kan zich prima een 1,5 uur vermaken. Vlak voor naar bed gaan knuffel ik ook nog eventjes en we maken er altijd nog wel een feestje van op het aankleedkussen.