Op wie? Op dat stomme w..f van een kraamverpleegkundige, nu een jaar geleden! Op zondagnacht beviel ik in het ziekenhuis, ik kreeg stuwing op donderdagavond en om de druk eraf te halen kolfde ik beide borsten leeg. Opbrengt meer dan 200cc! Ik natuurlijk megatrots! Ik zette het daarna achterin in de koelkast om het de volgende ochtend aan de kraamverpleegkundige te laten zien.... En wat zegt die trut? 'Gooi maar weg, dat kan je niet bewaren....'. En ik, nog zo bleu wat borstvoeding betrof, heb dat gelijk gedaan. Stom, stom, stom! Nu nog denk ik aan die afweerstofjes die zo de gootsteen ingingen.... ! Jullie ook van die dingen meegemaakt? Ik ben benieuwd!
Pff, nou dan ga ik hier ook even tekeer want ik was laatst zo ontzettend boos. Mijn schoonmoeder (al geen voorstander van bv, haar jongens zijn namelijk ook groot geworden zonder ) was bij ons op visite. Ik vertelde haar (best wel een beetje trots) dat onze kleine vent na zijn '8 weken sprongetje' ineens heel anders is gaan drinken. Hij drinkt veel langer en kan eindelijk mijn TSR aan en verslikt zich helemaal niet meer. Toppie dus. Krijg ik als antwoord van mijn schoonmoeder: Tja, hij zal nu echt wel behoefte hebben aan een echte grote fles! Het is nu wel lang genoeg geweest, wanneer ga je afbouwen? Ik wist even geen woord uit te brengen. Heb haar nadat ik weer bij zinnen was maar even duidelijk gemaakt dat hij absoluut geen behoefte heeft aan een fles (Waar haalt ze het in vredesnaam vandaan!?) en dat ze er de eerste maanden nog niet op hoeft te rekenen dat er afgebouwd gaat worden. En toen zei ze: "Oh dat borstvoeding wordt zo zwaar overschat" Pff.. $^%#$%$# Zo, dat was mijn frustratie. Denk er nog dagelijks aan terug en bedenk vanalles wat ik nog had willen zeggen grr!
Wat een k.topmerkingen, zeg! Velen hebben er echt geen idee van hoe het is om een kind aan de borst te hebben. Zo mooi dat jij het kan voorzien van alles wat het nodig heeft. Ik kan me echt voorstellen dat je hier nog dagelijks aan moet denken! Kop op!
Ja hier van mijn eigen moeder. Verschillende opmerkingen al hoor. Even kijken wat ik me nog kan herinneren. (meestal gaat het er hier in en daar weer uit) -Vind je het nou niet raar (met een rare kop trekken) je kind aan je borst. Dat ze daaarr uit moet drinken? -Je moet afbouwen nu of wil je straks als ze 4 is, dat ze nog aan de borst zit? (ik moet niets! ja ademhalen) -En hoe vaak ik het nu niet gehoord heb, je moet met de fles beginnen. Mensen beginnen meestal niet eens met, joh zou je niet dit of dat. Nee meteen je moet dit of dat. Grrr. O en de begeleiding in het ziekenhuis met bv was ook 3 keer niets. Die verpleegsters hebben Sasha de eerste dag gewoon 2,5 uur achter elkaar aan de borst laten drinken. Had nogal rauwe tepels.
Ow, ik heb er één (eigenlijk een heleboel, maar ik probeer ze weer te vergeten) van mijn schoomoeder: Milan was 2,5 maand en toen zei ze: nog een paar weken en dan kan je eindelijk stoppen met de borstvoeding, want na de 3 maanden is het al helemaal nergens meer voor nodig. Dan kan ik tenminste een keer oppassen. Ik vond het niet nodig om toen al te gaan kolven, omdat zij zo nodig op wilde gaan passen, want ik was zelf ook gewoon thuis. Van haar moeder hoorde ik dat zij zelf ook heel graag bv had willen geven, maar dat het niet was gelukt. Dus ik denk dat ze gewoon jaloers is, dat het hier wel goed gaat.
Hier ook wel eens zo een opmerking gehad, van een het weekend nog eentje die me heel veel pijn deed. Ons meisje was namelijk na heftig overgeven opgenomen in het ziekenhuis zegt mn ma (meestal is ze super trots dat ik zo lang borstvoeding geeft en bemoeid ze zich helemaal niet met de opvang van ons meisje, misschien dat het daardoor zo een pijn deed) aan de telefoon, ja ik denk dat het ook door je borstvoeding komt je kan beter nu een keer over gaan stappen op opvolgmelk. Het stoom kwam letterlijk uit mijn horen en was woest dat ik even doodleuk de schuld krijg dat mijn bloed eigen dochter, mijn alles in het ziekenhuis is opgenomen. Toen ik haar vertelde dat juist de kinderarts zei dat het superwas dat ik nog steeds borstvoeding geef omdat dat toch echt wel het beste is voor je kindje wilde ze het geloven. Zucht waarom niet meteen toen ik het zei...........
Mijn ervaring is dat idd de meest domme opmerkingen of uit onwetendheid of uit jaloezie/verdriet gemaakt worden. - met een jaar hoef je geen kind meer aan de borst te hebben- - met 8 maanden is je melk toch wel op? - jij hebt gewoon geluk met de bv, want heel veel vrouwen hebben dat geluk niet.... En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mijn schoonouders waren begin juli 40 jaar getrouwd. Ze gaven toen een feest en eigenlijk wilde ze dat alle kleinkinderen dan meteen zouden komen logeren. Ik wilde dat niet en zei dat ik sowieso met de borstvoeding zat en dat dat dus niet handig was. Zegt ze, was 2 weken van tevoren en mijn zoontje was nog geen half jaar. Oh maar tegen die tijd is je borstvoeding al lang weer teruggelopen en dan moet ie toch aan de fles. Ik was even perplex en heb toen gezegd dat ik niet dacht dat mijn bv zou teruglopen.
Toen mijn zoontje rond de 7 maanden erg ziek was van het doorkomen van tanden (hoge koorts, spugen en diarree) en mijn zoontje de borst een dagje weigerde en ik mijn zorgen deelde met mijn schoonmoeder, zei ze: 'Ja, hij vindt zichzelf volgens mij nu wel te groot voor de borst en is toe aan een flesje!' Nou weigerde hij de fles ook hoor, het kwam omdat het zuigen pijn doet aan zijn mond zoveel pijn deed.
Wat mij opvalt van alle verhalen is dat het eigenlijk altijd de "oudere" mensen zijn die comentaar hebben, terwijl je zou denken dat juist hun het zo super zouden vinden omdat vroeger borstvoeding juist heel normaal was. Jonge mensen in mijn omgeving daarin tegen hebben er juist heel veel respect voor. Ik denk toch dat het misschien iets van jaloesi is, dat zij niet de zelfde band met hun kleinkind hebben als de moeder met hun kind. Vind het wel een beetje een nare gedachten dat mensen echt zo denken....
vraag me af waar ze al die "wijsheid", tja eigenlijk weten en snappen ze er dus blijkbaar niks van, vandaan hebben! En waar bemoeien ze zich toch altijd mee, niet?! grrrrrr
Dat was nog wel een stukje verder terug in de geschiedenis. De meeste oudere mensen zijn juist opgegroeid met het idee dat kv veel beter is dan bv. Dat kun je ze niet kwalijk nemen, dat werd toen verteld door artsen en dergelijke... Maar lastig was het wel. Maar gekke opmerkingen: hier ging het voeden niet, dus ik aan de kolf. De eerste keer 10cc, wat was ik trots! heb het met een lepeltje gegeven. Volgens de kraamhulp de volgende ochtend mocht dat niet zonder toestemming van de vk. Dat vond ik al belachelijk, maar toen ik vroeg wat ik er dan mee had moeten doen was het antwoord inderdaad ook weggooien. . Weggooien, je denkt toch niet dat ik mijn kostbare, met moeite gekolfde colostrum weg ga gooien? heb ik ook gezegd en ik heb het lekker aan hem gegeven. Sowieso is het mijn kind en ik heb geen toestemming van wie dan ook nodig om hem mijn gekolfde melk te geven .
Indd! Maar wat mij ook opviel is dat metname mijn schoonouders, bekenden van rond de 50 erg negatief zijn over borstvoeding en helemaal in-to-the-fles zijn. Daarentegen vonden bij ons alle overgrootopa's en oma's (dus onze eigen opa en oma) het juist heel vanzelfsprekend dat ik borstvoeding ging geven en vinden minimaal een jaar borstvoeding heel normaal. Zou het dan misschien met de generatie te maken hebben? Mijn moeder vertelde nog dat toen ik geboren werd een fles geven echt helemaal 'in' was. (Ben blij dat mijn moeder toch voor bv heeft gekozen)
Nou inderdaad! Ik had in jou situatie iedere druppel hoe dan ook binnen proberen te krijgen! Juist dan is die 10CC zo kostbaar. Zoiets kun je dan toch niet weggooien. Vind het trouwens zo gek dat ik altijd lees "Het mocht niet van de kraamhulp/consultatiebureau". Wie zijn zij om iets te verbieden? Het is toch jou kind! Ze kunnen hooguit een advies geven..
Niet alleen oudere mensen hoor.. Mijn man kan er ook wel wat van... Ik moet wel eerst zeggen, dat hij 1000% achter me staat met bv. Maar een paar maanden terug, kwam ze zo vaak. Zegtie tegen mij, volgens mij heb je gewoon een borstvoedingfetisj. En bedankt hé. Net ook een lekkere opmerking. Sasha en ik staan onder de douche, bijt ze me toch ineens in mijn schouder. Dus ik hard auuuww Sasha. Mijn man wat is er? Ik: ja ze beet in mijn schouder. Hij: is ook niet zo gek he, ze ziet je als haar voedingsbron. Bij mij doet ze dat niet hoor.
Haha.. Tja mannen kunnen er ook wat van. Wij zaten met zn drietjes in bad en de kleine hapte steeds naar mijn tepels. Eventjes later zit de kleine bij mijn vriend, zie ik dat hij die kleine bij zn borst houdt en verontwaardigd roept ie: "Nahhh! Bij mij doet'ie het niet" Hahaha.. Jaloezie?
Ik beviel met medische indicatie in het ziekenhuis (langdurig gebroken vliezen). Om 14.37 is ons meisje geboren. Een half uur later lag ze aan de borst. Helemaal prima. Maar daarna niets meer. Om middernacht heb ik haar zelf maar aangelegd met het lampje van mijn telefoon erbij, maar da's geen succes geweest. Ze is mijn eerste kindje, en ik had nog geen ervaring. Komt er om 4 uur 's morgens een verpleegkundige met een bekertje kunstvoeding. Dat was voor de kleine, want ze had koorts door uitdroging. Vind je het gek?!? . Ik ben vaak al niet heel assertief in real life, en na mijn bevalling, midden in de nacht, zeker niet, dus heeft ze haar uit die beker laten drinken. Achteraf baal ik zo. En ze zei maar dat poedermelk net zo goed is. En dat je bv beter bij je tweede kindje kon geven omdat dan niet meer alles nieuw is, en je gewend bent aan 't moederschap. Volgende morgen vroeg ik bij de ochtendronde of ik haar niet aan moest leggen, omdat ze zo op haar handjes sabbelde. Hoefde niet, ik had toch nog geen melk . Mijn redding is mijn geweldige kraamhulp geweest (die zelf kolfde onder werktijd). Zonder haar was het niet gelukt.
@moaatje: ohhh wat erg zeg! grrrrrrrr... wat een stelletje &%(^^@% in het ziekenhuis! Wat fijn dat het toch nog goed is gekomen, dankzij die kraamhulp! ik vind gewoon dat iedereen wel wat meer pro bv mag zijn. Tuurlijk moet er ook neit gepusht worden als een moeder geen bv wil geven, dat gebeurd ook nog al eens, maar wat kunnen sommige mensen toch bot zijn!