Hallo dames, Ik ben mij behoorlijk aan het orienteren over wat straks allemaal het beste is. Nou vraag ik mij af, -Wie gebruikt er allemaal katoenen luiers in plaats van wegwerpluiers? -Waarom gebruik je die? -Wat zijn de voor- en nadelen? Zoals een ieder denk ik gelijk aan het gebruiken van wegwerpluiers, maar ik vraag me toch af wie de katoenen luiers nog gebruikt en waarom. Liefs
Ik gebruik ze, mijn redenen: -gezondheid (chemicalien die in de wegwerp zitten)(gebruik dus ook natuurlijk wasmiddel) -beter voor milieu (ik gebruik geen droger) -minder kosten -betere pasvorm -sneller zindelijk (ja hij is zindelijk (behalve de nachten) bij anderhalf jaar!) Je zou een proefpakketje kunnen kopen, dan heb je 1 luier met alles erop en eraan. Of een dagpakket, meestal 5 luiers met alles erop en eraan.... dan kun je kijken of het iets voor je is. Maar niet te snel opgeven, het is in het begin ff wat lastiger dan zo'n supervoorgevormde pamper Nadelen: ff uitzoeken hoe en wat, 2 wasjes extra per week, een luieremmer in de badkamer.....ehm.... voordelen: lees mijn redenen om katoen te gebruiken! Je kunt ook altijd 50/50 doen. Als je bv. weggaat of de nachten wegwerp en overdag katoen...
Hmmm intressant.. Maar dan moet je dus zelf de 'groote boodschap' eruit halen? Hoe doe je dat dan? (ik was zindelijk met 1,5 voor dag en nacht.. hoop dat mijn kind dat mag erven haha)
er zit een klein papiertje in die afbreekbaar is, dus de grote boodschap gooi je met papiertje en al in de wc.... anders zou ik ook "gewone" lueirs gebruiken hoor....bleeghh
OK en die papiertjes kan je gewoon vervangen als die luier weer schoon is neem ik aan? Klinkt dan toch zeker wel positief voor als ik thuis ben. Helemaal als het beter is voor de babybilletjes
je koopt ze op een rol van 200 ofzo...je vervangt ze na elke luier en kunt ze 1 keer uitwassen bij een plasje.
OK dank je.. Klinkt toch wel heel positief.. En zijn ze veel goedkoper dan de wegwerpluiers? Niet dat het heel belangrijk is maar toch.. En waar kan je zo'n proefpakket aanvragen?
http://www.littleones.nl/ maar ook wel andere merken. volgens mij heeft het groene kruis winkel bambino mio proefpakketten hier staat een berekening : http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Luiers http://www.babyplezier.nl/katoenen-luie ... -a-51.html
ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Ik wilde in principe ook vanaf begin katoen/bamboe luiers gebruiken. Ik zou via een kennis luiers kunnen krijgen, maar die zwerven nog steeds ergens rond in haar familie. Daarnaast hadden wij het geld niet om de 1e aanschaf te doen. want eerlijk is eerlijk, het is even slikken om de eerste aanschaf te doen, is niet een pakje luiers van 8 euro... maar nu hebben we de centjes wel en wil ik alsnog over. Maar manlief zei het net heel tactisch: ze is al bijna zindelijk! Hannah is nu bijna 9 mnd en we gaan haar volgende week al elke dag op het potje zetten. Ze kan nl. zitten en dan is het beste om meteen te laten wennen. En wij waren vroeger ook allemaal zindelijk met 1,5. Dus misschien ook nog tips voor een late starter?
maar beseft ze al dat ze een plas doet dan en wanneer ze dat dus doet? Sven snapt dat echt nog niet, dus zit hij hier ook nog niet op een potje.
nee hoor dat snapt ze nog niet, maar ik heb zelf bijv. al wel een beetje door wanneer ze gaat poepen. Maar we laten haar alleen wennen. Op een gegeven moment heeft ze het vanzelf door.
bij kaatjekatoen.nl in de webshop bij zindelijkheid staan er een aantal http://www.babyplezier.nl/bambino-mio-o ... p-173.html http://www.engeltjebengeltje.com/N_fram ... _home.html
Ik heb even op de site van Littleones gekeken en de Ultra alles in 1 luier lijkt me wel wat. Alleen nu vraag ik me af, moet je nu bij elke verschoning de hele luier vervangen of alleen het inleg gedeelte + afbreekbare inlegvel?
Wij gebruiken nu (al bijna 2 weken) katoenen luiers. Ik heb via internet een heel aantal 2e hands katoenen luiers van Kakaloe gekocht (die worden trouwens nergens meer nieuw verkocht). Dit zijn voorgevormde luiers die met klitteband dicht gaan. Daarbij doen we een inlegger in de luier (deze gooien we weg als de luier vies is -> daarmee kan je de meeste poep al zo in de wc weggooien) en gaat er een waterdicht overbroekje overheen. Het is eigenlijk nauwelijks meer werk als papieren luiers (die hebben we ook). Ik had eerst 14 luiers, maar dat was aan de krappe kant. Met al die poep- en plasluiers gingen die er soms in 1 dag al doorheen. Want natuurlijk duurt het even voor je doorhebt wat de beste volgorde van verschonen is, zodat je geen 2 luiers per verschoning nodig hebt. Wat we wel merken is dat ze "dikkere billen" heeft, waardoor de kleinste broekjes wat krapper zitten. Maar gelukkig past het nog allemaal. In het begin waste ik iedere dag op 60 graden, ik heb nu luiers bijgekocht (ook 2ehands via internet) en ik ga nu elke 2-3 dagen wassen. De grootste kosten zitten bij ons in de nieuwe overbroekjes die we gekocht hebben via kaatjekatoen. Daarvan hebben we er nu 6 gekocht (2 in maat S en 4 in maat M) en die kostten 13,50 per stuk. In totaal hebben we nu zo'n 250 euro uitgegeven aan luier-spullen. Daar zitten dus ook al luiers in grote maten bij en grote hoeveelheden inleggers (nieuw) en dus die overbroekjes. Ik verwacht dat we de kosten er in een maand of 2 -3 wel uit zullen hebben.
Nu heb ik eens zitten lezen en berekenen. Ik heb dus gelezen dat op bepaalde sites wordt gezegd dat je met de kleine maatjes 2-3 kindjes doet en de grotere maten 1-1,5 kindje. Dan zijn ze vaak versleten. Mijn vraag aan de 'gebruikers' is wat jullie ervaring hiermee is. Is het bijv. alleen de sluitingen, of het elastiek bij de beentjes? Mijn moeder deed het vroeger met de gerstenkorrel luiers en vouwde ze dan. Die gerstenkorrelluiers verkopen ze dus niet meer. Als ik je nu weer vouwluiers zou willen moet je goed zoeken of het bijv. met flanellen doen? Wassen kan trouwens ook gewoon op 40 graden, dan worden ze ook schoon. Als je de poepluiers even voorweekt komt dat wel goed. De bacterieen verdwijnen namelijk ook bij het drogen in de lucht.
Echt goedkoop kan het ook: Wij gebruiken de ouderwetse katoenen luiers en vouwen die (of hydrofiel luiers), dan met een veiligheidsspeld dicht. Evt kun je zelfs een katoenen laken in vierkantjes knippen en die gebruiken voor luiers. We hebben zelfs geen inleg-dingetjes (kun je hier niet krijgen). Plastic broekje eroverheen en klaar. Nou, dan heb je de luierkosten er zo uit hoor! Ervaring? Prima! Het heeft nog nooit gelekt (wel reglmatig verwisselen, want zoals in de wegwerp wel kan met die gel-korrels, er kan echt geen liter plas in een stuk katoen van 65x65 cm ) We wassen 2x per week, soms op 40, soms op 60 graden. Luiers even/nachtje laten voorweken in luier-waspoeder (of wat hebben ze hiervoor in NL?, iets om lekker te weken?). Zonder inleggertje is het soms wel een vies klusje ja , een "belegde" luiers spoelen we meteen uit, en dan in de luier-emmer. Maar ach, ik heb er niet zo'n moeite mee hoor, mn man ook niet. Je kunt je handen toch weer wassen? Voor snachts gebruiken we wel een wegwerp luier, dan kan ze lekker de hele nacht doorslapen zonder te hoeven verschonen. Overdag ligt ze ook best vaak in dr blote bips te spelen, op een kleed met daaronder een plastic kleed voor "ongelukjes".
Zal ook even een update geven. Ik had een stormvloed van reacties verwacht en aangezien die uitbleef was ik dit topic al weer vergeten. Wij hebben nu via marktplaats oogjesluiers gekocht. En 4 overbroekjes alles van Teddy. De inleggers heb ik van bambino mio. Gewoon op elke site gekeken vanaf wanneer je ze gratis thuisbezorgd krijgt. Voor snachts had ik een extra inlegger erbij. Maar tot nu toe is de de helft van de tijd smorgens gewoon nat. Maar Hannah gaat ook op het potje en die keren dat ze nat was had ze niks op het potje gedaan voor ze ging slapen. Nu net terug van een weekje vakantie (dus papieren luiers) En we gaan er weer lekker meer verder (de katoenen dan). Door de inleggers komt de meeste derrie goed uit de luier, en die mik je dan met inlegger in de wc. doekjes zijn afbreekbaar. Ik heb in een sprayflacon water vermengd met groene zeep en die spray ik op de vlekken. Dan in een wasemmer van tupperware met water en ook groene zeep. Idd een nachtje laten weken en af en toe ff schudden. De poepluiers moet ik op 60 graden wassen willen de vlekken er uit gaan. Maar op 40 graden zijn ze ook gewoon schoon, maar heb je gewoon nog wat remsporen. Maar het is een luier en geen jurkje oid toch?