Zijn hier moeders die met 1 jaar al zijn begonnen met zindelijkheidstraining? Ik heb gehoord dat het kan. Mijn dochtertje is nu 14mnd, en zet haar nu elke ochtend op het potje omdat ik weet dat ze sochtends altijd direct ontlasting heeft. Verder zet ik haar erop s'avonds vlak na t avond eten. Soms een plasje, soms niet. Ze vind het helemaal prachtig, en gaat uitgebreid boekjes lezen. Ik vroeg me af of andere moeders er op deze leeftijd al mee waren begonnen en zoja, hoe/wat deden jullie en hoelang duurde het ongeveer? Ik vraag me nl af of ik haar vaker op het potje moet zetten en een oefenbroekje aan moet trekken, of dat ze eigenlijk nog te jong is en hier gewoon bij laten en met 1,5 bijv wel volop proberen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Ik vind het altijd wel interessant om te lezen, dus lees even mee. Zoontje is al iets ouder en pas een potje gekocht, maar hij snapt er werkelijk helemaal niks van. Ik heb hem erop gezet, maar hij vind het niks. Hij gaat er met z'n buik op liggen en doet dan alsof hij een vliegtuig is ofzo. Ik kan me er dus ook nog helemaal geen voorstelling bij maken, dat zulke ukkies zindelijk zouden zijn. En daarbij moet ik wel eerlijk zeggen. Ik heb eigenlijk nog helemaal geen zin om ermee aan de slag te gaan. Naar mijn idee kost het je als ze zo klein zijn veel meer tijd en natte broeken dan als ze bv. een jaar of 2 zijn. Maar ook dit zal waarschijnlijk per kind verschillen. Maar ik sta wel open voor tips en ervaringen, dus lees daarom graag even mee. Voor nu denk ik er over om van de zomer te beginnen als hij 2 geworden is.
Ik lees ook even mee. Eerst ging onze dochter alleen mee naar het toilet omdat ze niet alleen wilde zijn, maar nu vindt ze het ook reuze interessant. Als je een grote boodschap hebt gedaan op het toilet, zit ze heel verbaasd te kijken en vertel ik haar dus ook dat ik daar gepoept heb ipv in een luier en dat ik dat nu zo weg kan spoelen. Dat schijnt het begin te zijn van zindelijkheidstraining.
Ik ben toevallig van morgen begonnen. Mijn dochter is bijna 20 maanden. Ze heeft al 2 keer 20 minuten op het potje gezeten nog zonder resultaat. Ik probeer het leuk te maken door er naast te zitten en een boekje te lezen of een filmpje te kijken op mijn telefoon☺️
Ik lees ook even mee. Dl van 15 maanden zegt wanneer ze gepoept en/of geplast heeft.. dus ben benieuwd
Hier zijn al een aantal topics over gestart de laatste tijd. Ik ben wel zo vroeg al begonnen. Ze snapt het heel goed, vanaf het begin al maar soms heeft ze gewoon geen zin. Dan maak ik er geen strijd van maar stop gewoon weer even. Sinds kort doet ze iedere keer als ik haar erop zet een plasje. Super knap! Natuurlijk ook nog in de luier maar het begin is er. Persoonlijk vind ik 20 minuten veel te lang. Zou echt maar 1 of 2 minuutjes doen. Als ze niets doen is het ook goed. Ze gaan het vanzelf snappen. Over enthousiast zijn als ze wel wat doen.
Ik ben begonnen met 17 maand, mijn dochter gaf steeds aan dat ze gepoept had of nog moest poepen. Ze wil niet zo graag op een potje maar wel graag op de WC. (Vooral doorspoelen vind ze leuk )We zijn nu een kleine maand bezig en we doem haar alleen op de wc als ze het zelf aangeeft. De ene keer is ze net te laat en heeft ze al gepoept/geplast in de luier en de andere keer doet ze het op de wc. (Plassen en poepen) Zolang ze het zelf wil vind ik het prima, maar ik denk dat het nog wel even duurt voordat ze echt zindelijk is.
Ik probeer m'n dochter er af en toe op te zetten, maar ze wil d'r niks van weten. Met kleren wil ze er nog wel een halve minuut op zitten, maar zonder broek wil ze echt niet. Dus nog maar een poosje geduld hier.
CD28, heb jij toevallig de links van die topics, kan ze niet vinden, alleen die van 2-3jaar in de peuter forum. Mbt je eigen kleine hoe heb je het precies aangepakt? Hoe vaak zet je haar erop bijvoorbeeld?
Ik ben begonnen met mijn zoontje toen hij een jaar was. Met 14 maanden kon ik hem overdag zonder luier laten lopen en hij had dan soms savonds een ongelukje maar het is ook een tijd goed gegaan. Bedenk wel dat je er zelf achteraan moet gaan en er energie in moet steken. Ik zat toen net werkloos thuis en vond het een uitdaging om te proberen. Je hebt het boekje 'zindelijk maken is kinderspel'. Dat boekje heeft mij wel geholpen. Je moet in het begin zelf iedere keer je kindje op het potje zetten. Mijn zoontje gaf het uit zichzelf nog niet goed aan. Hoe je daarmee omgaat staat ook in dat boekje. En hij mocht een filmpje kijken als hij op het potje ging dus uiteindelijk bedacht hij: ik wil een filmpje kijken dus ik pak mijn potje. En dat kreeg ik er niet meer uit en iedere keer driftbuien dat ik heb besloten gewoon hetvpotje weg te zetten en het later weer te pakken. Het is mogelijk ieder geval maar het gaat zeker niet vanzelf. De vrouw die het boekje heeft geschreven heeft 5 kids en allemaal voor 1,5 jaar uit de luiers. Ook in andere landen zie je vaak dat kids sneller uit de luiers zijn dus mocht je er echt voor gaan dan heb je kans dat het lukt!
Ik lees ook mee! Mijn dochter is bijna 18 maanden en wil vaak op het potje; met en zonder kleren aan. Wij hebben het potje rond de 14 maanden geïntroduceerd en er tegelijkertijd boekjes over voorgelezen, filmpjes over bekeken en voorgedaan met de pop en de knuffels. Het potje staat sindsdien full-time in de woonkamer. Ze had al heel snel door wat de bedoeling van het potje en de wc is maar ze voelt haar plasjes nog niet echt aankomen heb ik het idee. Ontlasting wel maar vaak zijn we dan toch net te laat omdat ze het nog maar heel kort kan ophouden. Ze heeft al wel een aantal keren geplast en gepoept op het potje en dan vindt ze het ook reuze interessant om het naar de wc te brengen. Ik laat haar vaak de hele ochtend in haar blote billen lopen ivm. luieruitslag maar dan laat ze het zeker 6 van de 10 keer nog gewoon lopen waar ze staat of zit. Ik zeg dan wel op een vrolijke toon "Je mag ook op het potje plassen, hé?" maar maak er verder geen ding van. Zo vroeg zindelijk worden(met een jaar) is vaak ook een kwestie van heel vaak op gezette tijden je kindje op het potje zetten zodat ze droog blijven. Echt sprake van ophouden en zelf aangeven wanneer ze een behoefte moeten doen is er met die jonge leeftijd sowieso nog niet bij geloof ik. Ben wel benieuwd of er mama's zijn met kindjes die al zo vroeg geen luier meer aan hoefden. Lijkt me voor die kinderen wel prettig en goed voor het milieu en de portemonnee
Bij dochter met 1 jaar begonnen. Voor het in bad gaan even op de wc/pot. Als ze niet wilde was het ook best. Vanaf 1,5 steeds vaker op het potje, ook geprobeerd in haar blote billen in de tuin met potje erbij. Ze snapte er geen bal van en liet alles lopen zonder dat ze het door had. Daarom weer luier om en wel het potje elke dag gedaan. Met 26 mnd luier uit gedaan en toen had ze door dat ze de natte vloer veroorzaakte. In een ochtend was ze zindelijk, nooit meer een luier aan gedaan,alleen nog ' s nachts. Zoon iets later begonnen met 16 mnd, elke avond op het potje. Met 18 mnd vaker op het potje. Met 20 mnd begon hij het aan te geven en deed dan een plasje. Daarna begon hij het steeds vaker te melden. Met 23 mnd dag en nacht zindelijk.
@Sarax, hoe vaak zette je hem op het potje? Deed je hem ook direct oefenbroekjes aan? Of dat pas later? Hoe bedoel met achteraan zitten? Ik ben zelf ook veel thuis, ze gaat alleen elke ochtend 2,5uur naar de oppas dus genoeg tijd om ermee bezig te zijn.
Meestal na het eten, drinken of slapen op het potje zetten. Dat waren een beetje de vaste momenten. En een paar dagen met onderbroekjes en joggingbroekjes rond laten lopen. Ze geven op echt jonge leeftijd niet goed aan dat ze wat moeten doen maar zoeken vaak een rustig plekje en doen daar hun behoefte dus daar moet je alert op zijn
Hier een meisje wat met 14 maanden overdag zindelijk was. Vanaf 7 maanden op het potje gezeten omdat ontlasting dan Veel makkelijker ging. Met 14 maanden was het een en al drama dat ik de luier heb uitgelaten. 3x plas op de grond was luier aan, dat vond ze echt een straf. Binnen 2 weken was ze zindelijk. Luierdrama was dus duidelijk omdat ze toe was aan een nieuwe stap. Lastige was wel dat er a geen onderbroekjes in die maat waren en b ze niet op een wc durfde wat huilen was onderweg (leve de potette )
Dat noemen ze bzc. Baby zindelijksheids communicatie. Vanaf de geboorte geven babys al aan dat ze gaan ontlasten. Dit kunnen hele subtiele signalen zijn zoals een bepaalde blik in het ogen of juist druk met de beentjes bewegen en dan ineens stilvallen. Door op die signalen te letten, kun je inspelen op de behoeftes. Vaak is na een slaapje een geijkt punt waarop kindjes plassen. Dus uit bed en op de pot geeft je een grote kans op iets in de pot. Vooral in het begin is het of luierloos observeren en veel poetsen, of momenten gebruiken die geheid een plas opleveren en dan op het potje zetten zodat je de signalen herkent. Dat boek wat al genoemt is, is geschreven met de doelgroep van moeders met kind van 1 jaar. Maar andere moeders kunnen het ook lezen. Dochter is 4 maand en ik ben er wat mee bezig, maar niet bewust.
Hier zijn we bezig vanaf 5 mnd omdat ze poepen erg duidelijk aangaf. Als ze in haar ( wasbare) luier had gepoept, ging ze net zo lang huilen tot ze verschoont was. Sinds ongeveer 4 mnd ( nu 10 mnd) is ze poepzindelijk. Plasjes doet ze ook op de wc, potje. De bzc gedachte is ook dat baby's het net als wij vies vinden als ze in hun eigen ontlasting zitten. Daarom kun je hier al heel vroeg mee beginnen, want door luiers leren we baby's eerst aan dat ze maar in hun ontlasting moeten zitten, en als ze daar zich maar bij hebben neergelegd, mogen ze niet meer in hun luier plassen en poepen. Mijn streven is trouwens niet luierloos, maar het bewustzijn bij dochter helder houden. Dus ik verschoon behoorlijk vaak.
Ik denk dat het net is als met leren lezen (en het volgende is wetenschappelijk onderzocht!). Als je begint met leren lezen met 5 jaar, kan dat best lukken. Alleen duurt het langer en kost het veel meer moeite dan wanneer je begint op 6 of 7 jarige leeftijd. Zelfde zie je ook bij leren zwemmen. Iets oudere kindjes doen vaak minder lang over het halen van het zwemdiploma dan kindjes die heel jong al beginnen. Ik denk dat het ook zo werkt met zindelijk worden. Natuurlijk kun je er al mee bezig zijn als ze nog baby zijn. Maar of ze daadwerkelijk eerder zindelijk zullen zijn? In ieder geval kost het een berg meer moeite dan wanneer je er tussen 2 en 3 jaar ergens mee begint.
Dat ligt dan weer helemaal aan het kind hoeveel moeite/tijd het kost voor het kwartje valt In ons geval kostte het me minder moeite om met dochter en potje aan de slag te gaan dan verschonen en er nog geen 2 weken over doen is ook niet veel langer dan meeste 3 jarige vermoed ik
http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/606867-16-maanden-starten-zindelijkheid.html Het andere topic hierover zit al op slot zie ik nu. Ik zette haar als ik haar ging verschonen op het potje. Gewoon spelenderwijs een beetje meenemen. Niet te lang en ook niet dwingen als ze niet wilde. Nu zet ik haar voor en nadat ze gaat slapen erop. (ze slaapt nog 2x dus dat is al 4x potje) en dan iedere keer als ze verschoont wordt. Als ik zie dat ze bv wil gaan poepen gaat ze er ook direct op, al ben ik dan vaak nog wel te laat