Hoi, Ik moet even iets van me afschrijven en mogelijk hebben jullie nog advies. Het volgende: Op 9 januari 2017 is mijn vader overleden aan kanker. Nu heeft mijn moeder een brief gekregen waarin staat wat het bruto maandbedrag is van het nabestaandenpensioen (371 euro). Nu werkt mijn moeder ivm haar gezondheid maar 8 uur per week en is ze niet in staat om meer te werken. Er is in het verleden geprobeerd haar (deels) af te laten keuren. Echter, na een hartinfarct, een hartstilstand en 2 tia's vinden ze mijn moeder voldoende in staat om meer te werken. Die 8 uur per week zet geen zoden aan de dijk qua inkomen en ze komt ver beneden de bijstandsnorm (ongeveer 500 euro per maand). Mijn beide zusjes wonen nog thuis (22 en 25 jaar). Die van 22 studeert en ontvangt SF. Die van 25 jaar heeft op dit moment geen inkomen. Heegt geen recht op ww en geen recht op bijstand. En kan dus op dit moment niet bijdragen in de kosten. Natuurlijk snappen mijn zusjes dat ze beide kunnen werken en mee kunnen dragen in de kosten thuis. Echter, het is niet makkelijk voor ze om een (bij)baan te krijgen. Ze solliciteren zich suf. Er is dus voor 3 personen maar 500 euro per maand beschikbaar (hier moeten alle lasten enzo nog van betaald worden). Dat is toch te zot voor woorden? Heeft iemand een idee waar mijn moeder (danwel mijn zusjes) recht op hebben om in ieder geval tot een fatsoenlijk niveau aan inkomen te komen. Mijn moeder woont overigens in een koopwoning en de hypotheek bedraagt nu nog 240 euro per maand. Verkopen en gaan huren is geen optie. Er zit niet veel overwaarde in het huis en huren (ook als er toeslagen komen) zal nog steeds duurder zijn dat de huidige maandlasten van de hypotheek. Ik ben echt ten einde raad
Waarom heeft je moeder geen recht op aangevulde bijstand? Omdat ze in een koophuis woont? Wat een heftige situatie zeg Ik denk dat je met huren wel goedkoper uit komt omdat je dat aangevuld kan worden door de bijstand..
Kunnen je zusjes wellicht kranten en reclame gaan rondbrengen? Of ergens gaan poetsen. Zich aanbieden als kinderoppas. Kan je moeder wellicht een herkeuring aanvragen of in beroep gaan tegen de uitspraak?
Ik heb geen tips of wat dan ook, maar wil je wel sterkte wensen met het overlijden van je vader, en de hele situatie die er nu bij komt. Hopelijk lukt het om wat meer geld te krijgen.
Ik weet niet of je zusje van 25 solliciteert op alles wat ze maar kan vinden? Want leuk of niet, het is wel ernst lijkt me nu. En desnoods gaat ze maar tijdelijk bij de Mac werken ofzo en van daaruit verder solliciteren. En die zus die studeert kan ook een bijbaan nemen in het weekend oid?
Zussen flinke schop onder de kont geven. Laat ze maar kranten gaan rondbrengen of zich als poetshulp aanbieden. Ik zou je moeder iig adviseren om contact op te nemen met de gemeente wat de mogelijkheden voor haarzelf zijn . Nare situatie maar zussen moeten ook meer op eigen benen gaan staan.
Eens als er echt nood aan de man is ben ik er echt van overtuigt dat er wel een baan te vinden is. Al helemaal op hun leefdtijd
Ja. Koophuis wordt gezien als vermogen. Evenals bv een auto 😔 Je zussen zullen of moeten gaan werken of het huis uit... je moeder kan nogmaals zich proberen af te laten keuren, maar ik vrees dat het niet gaat. Indd heel heel heel erg oneerlijk!
Je zusjes laten inschrijven als poetshulp via huiscleaning.nl. Verdienen 12,50 per mee. Je kan meerdere adressen nemen.
Koophuis en bijstand kan wel degelijk. Er zijn speciale regelingen voor, in ieder geval waar ik woon. Ook is. Woonkostentoeslag vanuit de bijzondere bijstand tijdelijk een optie. Maar soms verschillen gemeentes met beleid. Ook je zus kan bijstand aanvragen maar moet de knik vooral meer moeite doen om aan het werk te komen. Er. Is altijd wel iets te krijgen. Laat je moeder contact zoeken met de hulpverlening in de buurt (vaak huurt of wijkteams genoemd). Ws kunnen ze vanuit de gemeente wel vertellen hoe het daar geregeld is.
Mijn zusje heeft geen recht op bijstand omdat ze nog geen 27 is. Dan zeggen ze doodleuk, ga maar studeren en studiefinanciering aanvragen. Ze heeft een mbo niveau 4 diploma en zou dus verplicht HBO moeten doen om aan studiefinanciering te kunnen komen. Wat ze vervolgens leent. De opleiding afmaken doet ze dan namelijk sowieso niet. Ik zal eens navragen hoe het zit bij deze gemeente met die bijzondere bijstand.
Op kamers wonen. punt. 22 heeft recht op uitwonende sf dus eerlijk red je kont. 25 al helemaal, werken en ga op jezelf wonen. Zolang ze thuis wonen komen ze ook niet verder. Misschien hard, maar kom op zeg, ze kunnen hoop ik toch wel iets.
Er is altijd wel schoonmaakwerk, of callcenter. Dat dat niet is wat ze wil of voor geleerd heeft, jammer dan. Het is even niet anders. Ook wbt bijbaantjes staan ze echt te springen om mensen, horeca bv. Of ook callcenter of schoonmaak werk. Als je je suf solliciteerd en nergens aangenomen word, solliciteer je echt niet overal op. Zeker niet met 22 en 25. Dat is de enige oplossing.
Met het "oneerlijk" in je topictitel mag ik toch wel hopen dat je het oneerlijk tegenover je moeder vind. Je zussen moet maar eens volwassen worden onderhand en geld binnen gaan brengen en/of op hun eigen gaan wonen. En het barst van de baantjes als je maar wilt. ook al is het niet je droombaan; wat moet dat moet.
Jeetje bestaat dit echt? Ik begrijp het niet. Moet ze totaal van 500euro rondkomen? Ze krijgt toch wia omdat ze gedeeltelijk is afgekeurd? En krijgt ze geen nabestaandenuitkering oid? Je hebt in NL toch recht op het minimum? Omdat ze een koopwoning heeft krijgt ze gene bijstand?