Bij ons in de kraampapieren staat dat je de hydrofielen doeken de eerste keer wel even moet strijken. Ik strijk normaal ook niks alleen nu de eerste keer had ik begrepen dat het wel even beter is. Maar vanaf nu geen strijkbout meer hoor. En idd geen wasverzachter gebruiken... Heb vandaag de laatste dingen bij prenatal gekocht (heerlijk die sale daar nu) en dit gaat komende week gewoon ook bij onze eigen was en dan zijn we klaar met het textiel.
Ik heb met een week of 33 alles gewassen. Beddengoed, kleding, hydrofielen, omslagdoeken, washandjes, slabbers, spuugdoekjes, aankleedkussenhoezen, enz. Maar geen knuffels, en niet het nieuwe boxkleed. De spuugdoeken en slabbers wilde ik zeker wel wassen, juist omdat je dat bij de mond gebruikt. Maar of je het straks nog eens moet wassen...? Net wat je wilt! Kijk straks anders gewoon eens hoe het ruikt en eruit ziet en wat je hormonen willen..!
Oja, beter geen wasverwachter of wasmiddel met wasverwachter erin gebruiken de eerste maanden. Maar ik gebruikte altijd dash in het begin. Nu kom ik er 3/4 jaar later achter dat er al wasverzachter door zit... En hydrofielen strijken is echt onzin. Want steriel maken is nergens voor nodig. En bovendien: als je ze alweer aanpakt of op een gebruikte overtrek van je strijkplank legt, of in de kast legt zijn ze echt niet meer steriel. Volgens mij nemen ze ook minder goed op als ze gestreken zijn.
Ik heb onze oude hydrofielen op 90 graden gewassen, met soda, en daarna gestreken. Ik wil thuis bevallen, en onze kraamzorg vraagt dan om gestreken hydrofielen uit de kookwas, verpakt in plastic. Omdat ik het zonde vond om daar de nieuwe hydrofielen voor te gebruiken (wordt je kindje mee schoongeveegd e.d.), heb ik de kast van mijn zoontje geplunderd, haha! Ik heb rond de 30 weken alle kleertjes, dekentjes, lakentjes etc. die ik al had, gewassen, en sindsdien steeds datgene dat ik nieuw kocht. Met ons normale wasmiddel, op 30 graden, zonder wasverzachter. Voor nu heb ik wel alles gestreken, maar ervaring heeft me geleerd dat dat vanzelf minder wordt, haha!
Ja zo zeiden ze het tegen mij ook Anna, die doeken op 90 graden wassen en gestreken. Maargoed, moet iedereen zelf weten, men hoeft me alleen niet voor gek te verklaren hier met opmerkingen als "het is geen operatie" (of zijn dat de hormonen soms).