Willen jullie meedenken? -> baby 5 uur klaarwakker

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Hopje, 1 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopje

Hopje Actief lid

7 jan 2009
    172
    0
    0
    Hoi,

Ik heb deze vraag ook aan de voedingsdeskundige gesteld, maar ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Onze zoon is 14 weken oud en 6,5 kilo. Ik vind dat we een gemakkelijke baby hebben, fijn humeur en slaapt en eet goed. Hij krijgt 5 keer 180/6. Hij geeft zelf duidelijk hongersignalen en op dat moment krijgt hij de fles.

Maar: Hij schiet elke dag zo rond 16 uur in zijn diepe slaap. (of hij nou in bed of in de wagen ligt in woonkamer, maakt niks uit) Het lijkt erop dat hij zijn nacht dan al begonnen is. Gevolg is (denk ik daardoor?) dat hij 's ochtends om 5 uur klaarwakker is. Wakker houden na 16 uur is erg lastig en vind ik ook wel zielig... want hij is gewoon moe ondanks dat hij overdag al twee lange slaapjes heeft gehad ('s ochtends 2,5 uur en 's middags 2 uur)

De flestijden zijn om en nabij: 7-11-15-19-23.
    Om 18.30 uur maken we hem wakker, krijgt hij slaapzak aan, schone luier, douchen omde dag en dan de fles. Daarna slaapt hij direct weer in.
    De fles van 23 hebben we verschillende dingen mee geprobeerd. Slapend om 23 geven, slapend om 0 uur geven, hem zelf laten komen (komt hij tussen 23.30 en 1 uur). Maar bij alle drie varianten is hij om 5 uur wakker.

Tip van CB was om forte voeiding te geven in fles van 23 uur (dat doen we nu ook, geen verschil te merken). En de tip om 5 uur water geven of speen. Maar dat is niet echt een succes. Maar een fles met voeding geven kan niet want dan komt hij over de maximale hoeveelheid heen? En ook ben ik bang dat we hem daar dan aan wennen? Maar toch al wel eens geprobeerd maar hij lijkt niet echt honger te hebben en wil alsnog om 7 uur drinken. Om 7 uur gaat de fles wel goed leeg.

De nacht houden we ook echt nacht, dus geen licht aan op zijn kamer en geen geklets. Pas vanaf half 7/7 uur is het weer gezellig. Zodra het licht aan is, ligt meneer vrolijk te lachen en te kletsen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips, ervaringen en ongezouten mening ;)

2. Racegirl

Racegirl Niet meer actief

Ik denk dat je er weinig aan kan doen. Gewoon mee gaan in zijn ritme en misschien veranderd het vanzelf weer. Hij is nog jong en het dan al zo goed doen.... Knap hoor!!!

3. Hopje

Hopje Actief lid

7 jan 2009
    172
    0
    0
    Maar wat te doen om 5 uur?

4. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Gewoon nog een beetje fles melk geven. Hindert niet zo veel dat hij ietsje meer krijgt...

5. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

17 aug 2012
    791
    116
    43
    Mijn meisje van 4 maandjes komt ook standaard rond 5 uur! Alleen dan heeft ze ook echt gewoon honger dus geven we n fles en de rest vd dag volgen we dat ritme dan. Ja tuurlijk n fles om 7 uur is misschien handiger/prettiger maar ja t is nu eenmaal zo.
    Hier gast ze ook vroeg de nacht in (na de fles van 17/18) en ze is dan ook niet langer wakker te houden. Ook al heeft ze goed geslapen overdag.
    We geven nog n laatste fles rond 21.30. Ook geprobeerd om laatste fles juist eerder of later te geven of haar zelf te laten komen (in laatste geval is t dan vaak 3 uur) maar anders is t toch echt weer 5 uur ;)
    Heb dus geen tips voor je!

6. Hopje

Hopje Actief lid

7 jan 2009
    172
    0
    0
    Maar kom je dan wel uit op 5 flessen dan? Hoe zien de tijden de rest van de dag er bij jou uit als je om 5 uur een volledige voeding geeft?

7. wildenbergm

19 okt 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een van 11 weken.

5-9-13-17-21:30

Hier krijgt hij ook 180/6 scheppen.

Nu sinds 2 dagen is hij om 5 uur tevreden met een speen. Vanochtend kwam hij om 6:30 voor zijn fles.

Volg zijn ritme. Liam is om 6 uur ook echt moe. En gaat naar bed en wordt dan ook niet meer wakker.

8. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

17 aug 2012
    791
    116
    43
    Ritme ongeveer zoals wildenbergm..

9. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze vent heeft dit ritme (11 weken):
    7.00, 10.00, 13.00, 16.00 en 19.00
    (flessen van 180)

Hij heeft een paar dagen gehad dat hij maar vier flessen wilde, maar dat heeft hij (gelukkig) zelf ook weer teruggedraaid.

Je maakt jouw zoontje twee keer wakker?
    Helpt het als je het badje een ochtendritueel maakt?
    Misschien wordt het vanzelf met de tijd wel beter??

Lastig hoor!

10. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik denk dat t probleem ligt in t feit dat hij zo vroeg zn nacht in gaat. Wat ik zou proberen is: Na de fles van 7 uur en na (of voor) de fles van 23 uur wakker houden even. Dan heeft hij net geslapen dus zou hij best een half uurtje wakker moeten kunnen zijn en wellicht is hij dan voor de nacht moeier en slaapt hij wat langer door.

Je kan ook proberen hem op eerder op de dag meer te laten slapen zodat hij later op de dag wat meer wakker kan zijn.

Ik weet dat het lastig is want ze kiezen toch zelf hun ritme wel maar dit is hetgeen ik zou proberen. En anders maar accepteren...

11. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of je een baby langer wakker moet houden dan waar hij/zij eigenlijk aan toe is. Worden ze denk ik alleen maar oververmoeid van waardoor ze 's nachts ook minder goed slapen. Goed slapen overdag is ook goed slapen 's nachts.

Onze baby heeft in het begin ook natuurlijk rond 23.00 zijn flesje gehad, deze ging er als eerste af. Voor we door hadden dat hij dat flesje eraf haalde maakten we hem idd ook wakker. Humeurtje dat hij daar de hele nacht van had! En telkens weer wakker worden. Toen we dat niet meer deden (het wakker maken en dus die fles gewoon skippen) kwam hij eerst nog rond 4.00 een tijdje en daarna is dat steeds meer opgeschoven naar 7.00.

12. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ben het voor een deel wel met je eens maar als de kleine zoveel slaapt dan moet een half uurtje wakker na de fles toch geen problemen geven.

13. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    zo laat op de avond zal ik een baby niet 'gezellig' een half uurtje wakker houden...ik zal dat overdag doen.
    wat ik nu probeer overdag, is een half uurtje langer op te laten blijven en dat gaat eigenlijk heel goed. Iets langer spelen of afwisselend box met wipstoel en haar grote broers die voor wat afleiding zorgen. ik hoop dat ze hierdoor vanacht misschien het uurtje erbij pakt hahahaha...die kans is natuurlijk erg klein;)

14. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben ik met je eens. Verkeerd gelezen en verkeerd ingevuld door eigen ervaring (hier is het standaardriedeltje wakker worden, verschonen, fles, spelen met mama, zelf in de box spelen, slapen en dat herhaalt zich elke drie uur overdag en de wakkertijd wordt steeds langer).

15. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    En als je hem om 5.00 uur een volledige voeding geeft? En dan afwachten wanneer hij weer honger heeft. Misschien kom je dan vanzelf uit op een mooi ritme. Hoe doe je dat nu eigenlijk? Rek je dan 2 uur lang met een speen?
    In ieder geval zou ik het bovenstaande proberen.

16. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0

Om 11 uuur een half uurtje wakker houden is natuurlijk niet ideaal maar ts heeft al een hoop geprobeert en dit nog niet dus vandaar het idee.

In ieder geval aan het eind van de middag/begin van de avond meer wakker zien te krijgen. Maar besef wel dat dat misschien nog niet zo makkelijk is....

17. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    wij doen dat ook, geven gewoon een fles om 05.00 u en dan weer terug naar bed...duurde vanochtend wel lang voordat ze sliep, 5.45u...maar sliep tot 09.00, had pas om 09.30 u weer honger.

vaak trekt het schema wel weer recht in de loop van de dag.
    en zo niet, dan kom je s'avonds ook wat vroeger uit wat ook weer kan helpen misschien?

18. wildenbergm

19 okt 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    En als je de laatste fles hem zelf laat bepalen.

Ik wilde ook steeds een schema bepalen. Maar dat werkt niet.
    Laat hem komen voor de fles. En accepteer het. Zul jezien dat het beter gaat.

X

19. Delta

Delta Niet meer actief

onze dochter slaap na de 1 na laatste fles ook rond 6 uur, tot de laatste van 22.30 uur. en dan weer slapen. ze slaapt overdag super weinig, maar ja ze is gewoon niet moe! om 6 uur komt ze, dan geven we haar de fles en zetten we dr even in de wipstoel, half liggend in de woonkamer met een lampje aan. Daar speelt ze ongeveer een uur (wij gaan in het weekend terug naar bed) want in de box, bij ons in bed of in dr eigen bed is krijsen. En tja, wij willen nog wel slapen! Doordeweeks gaat mijn vriend eruit (die moet werken) en ik blijf nog even in bed tot hij naar zijn werk gaat.
    Ik snap heel goed dat je geen zin hebt om om 5 uur ook al je bed uit te moeten omdat je kindje klaarwakker is. Dus ik zou zeggen, geef een fles, leg hem terug op bed of anders in de box/wipstoel.
    Hier wonen we welk gelijkvloers en grenst onze slaapkamer aan de woonkamer en laten de deur stuk open, we horen alles.

20. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Hmmm.. Een lastige. Er komen twee dingen in me op die misschien het proberen waard kunnen zijn.

1. Misschien eens proberen overdag om de drie uur te voeden, zodat hij om 19u echt de nacht in gaat en overdag automatisch minder lange slaapjes doet.
    2. Schepje rijstebloem in de voedingen doen (mag officieel vanaf 16 weken, maar ik heb het ook vanaf week 14 gedaan toen mijn dochter die al heel lang doorsliep opeens veel eerder (5 ipv 7 uur) wakker werd. Heb ook de voedingen verhoogd, maar ons kind heeft al vanaf 6/7 weken geen fles meer om 23u.

Verder wil ik je graag meegeven dat kindjes rond deze periode een sprongetje doormaken. Ook in mijn omgeving hoor ik veel dat kindjes opeens veel meer voeding vragen of niet meer doorslapen. Ik merk zelf ook dat mijn dochter haar ritme verschuift; opeens veel meer wakker, bewegelijker en alles graag willen meekrijgen. Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben.

Ik begrijp de adviezen wel van het cb, maar kan me voorstellen dat dat niet echt werkt. Wat het ook is, het ritme gaat echt wel weer ten gunste van jou veranderen. Het zijn altijd maar periodes. Maar toch... Je zou er maar midden in zitten he? :).

Gewoon dingen proberen en doen waar jij je goed bij voelt. En misschien is het gewoon zo dat hij tijdelijk even meer voeding nodig heeft omdat hij bijv. meer energie verbruikt. In dat geval zou ik om 5 uur zoveel voeding aanbieden dat hij het tot 7 uur redt (90 cc?).

Succes!

Deel Deze Pagina