Ik vertel bij voorbaat alvast dat mijn situatie echt uitzonderlijk en alles behalve normaal is. Ik denk dat weinig mensen zich hierin zullen kunnen vinden en zich er fijn bij zouden voelen. Echt bezoek als in dat ze samen echt langskomen voor gezellig een kopje koffie wat lekkers om te kletsen over van alles en niets misschien 2x per jaar bij ons thuis. Mijn moeder komt zo een 3x per week hier aanwaaien. Dat kan zijn voor 15 minuutjes een kopje koffie / thee en dan neemt ze een gebakje mee. Dat kan een half uurtje zijn omdat ze wat leuks voor de kinderen heeft gekocht of ze gewoon even een kus wil geven of wil horen en zien hoe het gaat met ons. Maar dat kan ook een uurtje zijn omdat ze in de buurt is en samen met ons een broodje wil eten. En ook soms (of eigenlijk regelmatig) als het slechter met mij gaat 4x per week een uur of 4 dan helpt ze met huishouden, speelt ze met dochter zodat ik even kan liggen, doet ze een boodschapje en kookt ze voor ons. Volgende week word ik geopereerd en dan komt moeder 4 dagen van 11 tot 16/17 uur hier (tot man thuis is) om mij te helpen zodat ik in bed kan herstellen omdat ik dan niets kan en liever door mijn moeder word verzorgt dan door mijn man. Echt als gezin gaan we ook maar ongeveer 1 keer per maand bij mijn ouders echt op visite. Meestal dan op zondag middag 2 uurtjes dan zorgt mijn moeder ervoor dat ze wat lekkere hapjes in huis heeft. Daarnaast ga ik met de kinderen 1 a 2x per week even bij mijn ouders langs half uurtje / uurtje voor wat drinken of een broodje eten. Zoon gaat wat minder vaak mee omdat ik met dochter dan onder zijn schooltijd ga. Eens in de 2 weken speelt dochter bij mijn ouders van 10 tot ongeveer 15 uur dan drink ik bij brengen een kopje thee en met halen gaat zoon altijd mee maar gaan we ook meestal na 30 minuutjes weer weg. En ik zie mijn ouders zo goed als elke zaterdag bij mijn oma thuis. Dat is traditie al vanaf dat mijn oma haar kinderen uit huis zijn. Dan heeft oma soep en toastjes en komen al haar kinderen en kleinkinderen langs (als we niets anders te doen hebben het is geen verplichting maar wij, de hele familie, vinden het allemaal gezellig om elkaar dan even te zien en oma geniet ervan). Dus al met al zie ik mijn ouders heel vaak, en ik zou het niet anders willen. Mijn moeder zie ik duidelijk vaker dan mijn vader, maar echt echte visite doen we weinig aan. Mijn schoonvader komt eens in de 2 a 3 weken langs op zondag ochtend. Die komt echt op visite. Komt koffie drinken gaat zitten en verwacht bedient te worden. Zo gaan de bezoekjes tussen mij en mijn ouders dus niet. Ik ben bij hun thuis gewoon nog thuis dus pak wat ik wil. Mijn moeder is bij ons ook thuis en pakt wat ze wil. Als mijn vader meekomt dan is het zitten en bedien ik ze en voelt het als visite. En naast elkaar bijna elke dag zien bellen mijn moeder en ik ook minimaal 3x per dag met elkaar. Ochtend rond 9 uur hoe de kinderen hebben geslapen, hoe ik me voel, hoe mijn vader zich voelt en hoe ze naar school gingen. Rond een uur of 16.00 hoe zoon het op school heeft gehad en rond 21.00 uur hoe de kinderen naar bed zijn gegaan. Volgens mijn man zijn ze vergeten onze navelstreng door te knippen. Gelukkig heeft hij hier totaal geen moeite mee anders had ik een serieus probleem gehad.
1x per maand vind ik meer dan genoeg, maar zij doen zelf ook geen enkele moeite en dan houdt het voor mij ook een beetje op. We gaan alleen daarheen, zij zijn altijd thuis en zullen buiten verjaardagen zich niet bij ons vertonen. De kinderen zijn dol op ze hoor
Wij zijn mijn ouders elke zondag en door de weeks ga ik er vaak 1x tussen de middag eten met de kinderen. Schoonfamilie zien wij een stuk minder, gemiddeld 1x in de maand denk ik? Die doen ook vrij weinig moeite voor ons dus als ik ze minder zou zien vind ik het ook helemaal niet erg
Mijn tip voor als je weer gaat werken en je wilt je kind na werktijd halen. Lekker zorgen dat jullie bij opa en oma kunnen eten die dag. Scheelt jou koken na een werkdag en oma heeft net wat meer uurtjes met de kleine. Vond ik altijd heerlijk toen ik nog werkte en zoon baby/peuter was. Dan ging ik na het eten afruimen en de vaatwasser inruimen. Mijn moeder deed zoon ondertussen nog in bad. Daarna nog kopje koffie / thee met zijn allen en ik kon zoon fris in pyama mee naar huis nemen om hem zo in bed te leggen na een werkdag en zo had ik ook een ontspannen avond.
Hier nog een uitzondering; vaak wel 3 x per week. Vaak woensdag en vrijdagmiddag als de kids vrij zijn ga ik op de koffie. En zaterdags vaste prik. Dan is mijn zus met haar gezin daar, biertje erbij, savonds meestal frietjes samen eten, heel gezellig. Mijn ouders komen eigenlijk amper bij ons thuis, omdat wij gewend zijn altijd daarheen te gaan. Tip voor topicstarter; ga zelf door de weeks een keer op de koffie wanneer het uitkomt en geef dan aan dat je op die en die dag andere plannen hebt. Een baby ophouden voor mijn ouders heb ik nooit gedaan en zou mijn mams ook nooit willen. Babys horen in bedje te slapen volgens haar. Voor kraambezoek of speciaal bezoek werd echt wel een uitzondering gemaakt, maar echt niet voor mijn ouders die mijn kind elke week zagen. Enne, vind het nogal lang als ze 4 uur komen, snap dat je dat moe bent. Is zo onderhand echt een verplichting voor je...
Vind het heel begrijpelijk en liever zo dan een oma/opa die ongeintresseert zijn en geen tijd maken voor de kleinkinderen. Dat lijkt me vele malen vervelender.
Mijn vader woont sinds kort in t dorp en we hebben hem veel geholpen dus toen bijna iedere dag. Nu gaat dat weer een stuk minder worden, we hebben geen vaste afspreekdagen ofzo. Hij is onze hondenoppas en nu dus ook normale oppas haha. Mijn moeder komt iedere woensdag (of ik ga daarheen). Ze werkt dan niet en wil haar "kleinkind" zien. Ze belt ook bijna dagelijks via Whatsapp en dan heeft onze pleegdochter daar wel een paar seconde voor maar dat is vaak na een minuut weer klaar Schoonouders wonen ver weg en zien we minder, schoonmoeder + vriend zien we wel meer (1x per maand ongeveer) dan schoonvader + vriendin. (Eens per 2/3 maanden.) Schoonmoeder vind het ook leuk om eens in de zoveel tijd even te beeldbellen. Voor de rest veel foto's doorsturen via Whatsapp eens per week/2 weken.
Mijn schoonmoeder zeker wekelijks en soms 2 keer per week of ze blijft een weekend logeren. En mijn ouders 1 keer per maand gemiddeld. Ik vind het voor kinderen een enorme plus om op te mogen groeien met opa's en oma's. De eerste periode na de geboorte kwam mn schoonmoeder ongeveer 4 keer per week langs en mijn ouders wekelijks. Heel fijn al die extra hulp
Minimaal dagelijks, als we 1 dag missen bellen we hihi Schoonouders veel minder, daar moeten we vaak zeggen: joh kom je ook even binnen/langs kopje koffie drinken?
Ik heb dat een periode met mijn schoonzusje gehad. Die heeft de sleutel en toen ze net moeder was vond ze de babytijd niet zo leuk dus kwam ze heel vaak in de week onaangekondigt binnen vooral voor zichzelf om maar niet alleen met haar baby te hoeven zijn. Ik ben op een belaald moment toen de gesprekken niet doordrongen de deur op de knip gaan doen en deed alsof ik haar niet hoorde kloppen en nam mijn telefoon niet op. Zei dan later oh ik was boven telefoon niet gehoord. Of ik stond onder de douche. Na een keer of 10 was het over en ze doet het nu nooit meer.
Mijn ouders elke weekend op zondag. En door de weeks ook altijd wel een keertje. Mijn opa en oma elke zondag. Mijn schoonvader komt maar een keer per x aantal weken. En de pleegmoeder van mijn man 1 x per 2 maanden denk ik.
Oooo toen de kids net geboren waren was mijn moeder hier denk ik 3 x per dag. Op visite, mij helpen, wat in huis doen, voor ons koken, stiekem ff knuffelen, etc. Ging vanzelf over Ze was trotser dan trots, zo hoort dat ook voor een oma! Schoonouders daarintegen amper. Dochter spuugde veel (reflux) dus schoonmam wou haar niet eens vasthouden, bang dat haar Louis Vuitton shirtje vies zou worden... En nu helemaal geen contact meer mee. Des te meer waardeer ik de enorme goede band met mijn eigen ouders.
Is dat dan zo als je je ouders elke zondag ziet dat je daar je agenda op aanpast? Dus geen andere dingen plant met vrienden bijvoorbeeld of verjaardagen of dagjes weg? Of heeft dat juist voorrang omdat je je ouders toch wel elke week ziet? Vaste terugkomende afspraken lijken mij persoonlijk minder fijn als ik daardoor geen andere dingen meer kan plannen vooral in het weekend.
@GossipGirlxoxo goeie tip! Dat ga ik voorstellen inderdaad 2 vliegen in 1 klap en een relaxte avond. Succes met je operatie! Fijn dat je moeder je zo goed helpt @Bellybell en @Syane ik heb al meerdere keren aangeboden door de weeks te komen of ik daarheen. Maar zij zegt daar nee op omdat haar man er dan niet bij is en hij ons kind dan ook perse moet zien. Sterker nog.. Ik heb haar deze week door de weeks 5 kansen gegeven.. maar niks kwam uit met zijn diensten.
Toen Dafne net geboren was, waren schoonmoeder en schoonzus er elke dag wel even. Ze wonen allebei aan de overkant, naast elkaar. Zien elkaar meerdere keren per week. Ze pasten elke vrijdag op en nu nog na school de vrijdag. Ik vind het ideaal dat ze zo dichtbij wonen. Zijn er niet altijd even lang en soms loopt dafne zelf even heen en weer omdat ze oma een kus wil geven. Schoonmoeder heeft een sleutel, maar staat zelden onverwacht binnen ofzo. Ze is altijd een enorme hulp voor ons. Mijn vader zien we 1x per 2 weken op de zondag, die woont op 1,5 uur rijden. Anders had ik die wel vaker gezien. Ik vind het nu te weinig, maar ja. Ik vind t echt raar, ouders als die van ts waar je tegen een muur lijkt te praten. Zou echt niet blij zijn als ze gewoon mn grenzen niet respecteren.
Dat is waar. Die van mij vond het heerlijk. Denk dat het graag voor een ander zorgen en daarvan genieten in onze genen zit als ik naar mijn oma, moeder en mezelf kijk. Maar kan me ook voorstellen dat er oma's zien die moe zijn na een dag oppassen en dan geen fut meer hebben om voor nog een extra gezin erbij te moeten koken.
Je had het niet tegen mij, maar wij gaan elke 2 weken naar mn vader op 1,5 uur rijden. Daar wordt echt alles omheen gepland. Mn zus is er dan ook met man en kinderen. Ondat ze verder weg wonen, juist een vate afspraak, anders heeft dan de 1 dan de ander wel weer wat en zie je elkaar amper meer. Daarom met sm geen vaste afspraken, behalve vrijdag oppassen. Die woont aan de overkant en is makkelijker spontaan in te passen.
Schoonouders zo'n 1-3x per maand.... Mijn ouders wonen verder weg en die zien we soms 3 maanden niet. Als er wat is staan we voor elkaar klaar. Maar elke week bezoek is me echt to much.