Hoe vaak opa en oma op bezoek?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Seffie, 27 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.383
    16.777
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn moeder woont ruim een half uur rijden hier vandaan en zelf heeft ze geen auto en ik probeer om de week even langs te gaan. Toevallig afgelopen zondag geweest met mijn jongste dochter, is dan ook echt gezellig. Ze haalt wat lekkers in huis en doet spelletjes met Eva. Bij mijn schoonouders komen we bijna iedere zondag, als wij niet kunnen ivm de sporten van de kinderen komen ze vaak ‘ s avonds bij ons.

2. Kaatje92

Kaatje92 Fanatiek lid

7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    #62 Kaatje92, 27 feb 2020
    Laatst bewerkt: 27 feb 2020
    Ik zie mijn moeder en mijn schoonouders elke week. Ze wonen ook allemaal dichtbij, dus lekker makkelijk. Ze komen vaak niet zo lang. Even knuffelen met de kleine en daarna gaan ze gewoon weer naar huis. Mijn vader laat uit zichzelf amper van zich horen en is één keer langs geweest om zijn kleinkind te zien, dus ik ben juist blij dat mijn moeder en schoonouders zo betrokken zijn.

3. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.663
    13.880
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Een normaal qua hoeveelheid bezoekjes bestaat niet echt. Wat voor de 1 normaal is, is voor de ander abnormaal.
    Wel vind ik het onder de noemer ''normaal'' vallen dat je moeder gewoon even belt/appt van tevoren met de vraag of het uit komt. Dan kun jij nee zeggen op het moment dat je het even niet trekt of met wat voor reden dan ook (en de reden hoef je niet eens op te geven natuurlijk).

Hier een beetje 2 uitersten.
    M'n schoonouders wonen in het dorp hiernaast, zijn nog goed actief, rijden auto en ik doe regelmatig het eea. voor ze (evv.).
    Die zie ik sommige weken iets vaker dan me lief is. Een paar weken terug bijvoorbeeld zag ik ze letterlijk 4 dagen achter elkaar en een halve week later zou ik ze ook al weer zien. Maar we hebben een goede band dus ik kan dan ook gerust zeggen dat ik een beetje overdosis van ze krijg :p
    M'n eigen moeder woont op een km. of 30, is niet heel actief, rijdt geen auto en zie ik niet zo vaak. Het jammere van haar vind ik dan weer dat ze nooit eens even langs zal komen voor bijv. even een uurtje op de koffie. Het moet gelijk een hele dag zijn.
    Voordeel is wel dat ik zelf een auto heb en als ik naar haar toe ga kan ik dus ook makkelijk zelf na een paar uurtjes besluiten om te gaan.

Misschien is dat laatste ook een optie voor jou: zelf die kant op gaan zodat je makkelijker kunt gaan als je er genoeg van hebt (tenslotte is het meestal wat moeilijker om iemand uit je huis te schoppen als je er genoeg van hebt :rolleyes: :p)?

M'n vader heb ik helaas al heel lang niet meer. Die had ik echt wel elke week op bezoek gewilt! En niet omdat hij is overleden, maar puur vanwege z'n persoonlijkheid.

4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.598
    14.174
    113
    Vrouw
    Mijn schoonvader komt zo'n 3 keer per maand eten. Zelf gaan we daar liever niet op visite omdat hij heel erg rookt en ik na 5 minuten daar binnen zit met traanogen en benauwdheid. Als hij weet dat we komen dan rookt hij vanaf de dag ervoor buiten, maar dan nog heb ik er last van.

Mijn ouders wonen in het buitenland, dus als we daar zijn zien we ze zo 6 dagen per week. Als zij in Nederland zijn zien we ze ook bijna dagelijks.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.892
    19.367
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze ouders hebben de kinderen de eerste jaren echt wel (bijna) wekelijks gezien. Ik snap dat en gun ze dat ook. Ik vind het ook alleen maar fijn om de band tussen onze kinderen en (schoon-)ouders te zien. Maar wij hebben ook geen bijzonder drukke weekenden ofzo. En aangezien we niet allebei fulltime werken, zijn we ook niet helemaal aan de weekenden gebonden. Ze komen ook wel eens op doordeweekse dagen langs of wij bij hun.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Mijn ouders zien we zo’n 4-6x per jaar, waarvan 1-2x bij ons thuis. En waarvan dat vaak meteen een heel weekend of langer is. Vaker gaat niet vanwege de afstand.
    Schoonouders zien we wel wat vaker (gemiddeld iedere 6 weken gok ik?), maar dan gewoon als bezoek en dus korter per keer.

7. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    904
    1.765
    93
    Eerste weken liepen ze hier de deur plat. Ik kan het me voorstellen want ja om je pasgeboren kleinkind van een maand oud langer dan een week niet te zien, dan heb je al een kwart van zijn leven gemist.. dat gevoel van vaak langs willen komen zwakt vanzelf af. Inmiddels ben ik degene die vaak langs gaat bij m’n ouders omdat de kids er steeds om vragen. Geniet van de tijd samen

8. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.385
    867
    113
    Mijn schoonouders kwamen in het begin om de dag langs. Soms ff kijken en dan gingen ze weer. Helemaal niet storend. Nu 1-2 x per week soms ook een week niet.

Mijn moeder, tja die vind vooral d'r andere kleinkinderen interessant. Zien haar nu zo'n 4 x per jaar denk ik.

9. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.275
    6.918
    113
    Vrouw
    Uhm.. :oops:
    Ik/wij zien mijn moeder al snel 4 keer per week. Maar goed, mijn moeder is alleen en wij zijn alleen.
    Dus we eten dan regelmatig met zijn drieen en doen de weekboodschappen samen.
    Ze heeft een zwaar ongeluk gehad toen ik 30 weken zwanger was en kan sindsdien slecht repeterende bewegingen maken met haar rechter arm. Dus als de badkamer gedaan moet worden ofzo doe ik dat voor haar.
    Zo zien we elkaar toch al snel een paar keer per week :roflmao:

10. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Wat me vooral opvalt is dat jouw moeder vrij dwingend lijkt en niet echt rekening lijkt te houden met jouw gevoel. Tuurlijk wil ze haar kleinkind zien maar voor het eerst moeder worden is ook heel heftig en vreet energie, en jij hebt je rust nodig! Dat zij bepaalt wanneer jij je eigen kind op mag halen of dat de baby op haar schoot moet slapen, hallo, jij bent toch de moeder? Jij bepaalt. Zou proberen iets meer op mijn strepen te staan. Moeilijk, maar zal je vermoedelijk nog vaker moeten doen de komende jaren als ik dit zo lees.
    Weet niet of alle opas en omas ook echt elke week langs willen komen maar anders zou ik dat dus echt niet elke week doen, of een vaste dag waarop ze allemaal tegelijk mogen komen.

Hier komen opa en oma door afstand maar eens in 2 maanden ofzo langs.

Jo79, Seffie en Syane vinden dit leuk.
  11. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.284
    2.236
    113
    Vrouw
    Nederland
    Geef je grenzen aan en bewaak die.
    Sorry mam, we zijn moe en we willen graag wat tijd voor ons als gezin. Alleen. Jullie krijgen nog genoeg kansen om hem te zien, dit weekend even niet.

Deur op slot, bel er af, telefoon uit en een weekend rust en samen genieten.

Kaatje92, Seffie en Syane vinden dit leuk.
  12. Lorena86

Lorena86 Bekend lid

7 sep 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    Mijn ouders zien we gemiddeld 1 x per maand , soms wat meer en soms wat minder. Net hoe het uit komt. Maar we bellen en appen wel regelmatig.

Mijn schoonmoeder met vriend zien we denk een keer 5 / 6 per jaar. Die toont totaal geen interesse in mijn man en kids

13. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.132
    5.053
    113
    Vrouw
    Mijn moeder past sowieso 1 a 2 keer per week op. En dan zien we mijn ouders vaak ook nog een keer voor de gezelligheid.

Mijn schoonmoeder zien we denk ik 1x in de 2 a 3 maanden, terwijl ze maar een paar straten verderop woont.

14. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.855
    1.063
    113
    Ik zie mijn ouders en schoonouders renpaard keer per week. Maar wij zijn geen visite mensen. Dus dat je geijkt met een kopje koffie en mariakaakje en een zacht muziekje uit de radio bij iemand op de bank zit ;)
    Ik neem regelmatig een van hun mee om ergens te ontbijten, lunchen of een kop koffie in de stad. En als ze bij me zijn drinken we heus iets samen, maar ik vouw gerust een stapel wasgoed op of ik doe wat dingen in het huis tussendoor.
    Het hoeft je toch niet te remmen in je leven? Ik zie het als heel waardevolle mensen om ons heen.
    Maar ik moet wel zeggen dat niemand elkaar iets oplegt. We bellen elkaar altijd of het uitkomt en als dat niet zo is, is dat prima.

15. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.922
    389
    83
    Wat normaal is is wat jij prettig vind toch? Hier zien we mijn ouders elke week ip, maar gerust ook een weekje niet als het niet uitkomt. Ze blijven ook nooit lang, en pushen niet, daar zou ik een hekel aan hebben.

Schoonouders hebben minder behoefte aan contact, dus die zien we minder, enkel op verzoek van mijn man (eens per 3 weken ofzo)

16. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    De opa's en oma's zien hun kleinkinderen 1-2x per week.

En zelf ga ik ook 1x per week naar mijn opa en oma. En probeer dan ook de kinderen mee te nemen.

17. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Maar als ik het zo lees. Gaat het meer om het gedrag van je moeder.
    Herken dit wel van mijn schoonmoeder. Werd af en toe echt knetter van haar. Stond het liefst dagelijks op de stoep en bleef dan net zolang tot het flesjestijd was.
    Na heel veel herhalen werd het minder. (Gelukkig) en bij de tweede wist ze heel goed dat wij er echt niet op zaten te wachten dat ze weer dagelijks langs kwam.
    Het is een hele lieve vrouw hoor. Maar als een net geworden mama, had ik daar echt even geen behoefte aan.

Zou toch proberen het te blijven herhalen. En misschien vooruit plannen qua dag en tijd?

18. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.069
    1.303
    113
    Nederland
    Van mij mogen ze elke week langs komen, maar helaas wonen mijn ouders niet dicht bij elkaar in de buurt en dat vind ik heel jammer. Hierdoor missen ze veel van hun kleinkinderen. Daarbij werken ze ook, dus even op en neer is natuurlijk lastig. Dat geldt voor ons het zelfde.

Mijn schoonmoeder kwam voorheen altijd 3 keer per week, maar dat is nu wat minder, omdat ik ook 6 dagen per week werk, dus wel mijn alleen tijd nodig heb. Meestal komt ze nu 1 keer per week. Mijn schoonvader woont 800 meter verder en komt sporadisch bij ons langs, meestal gaan we daar altijd even heen voor een kop koffie.

Ik snap best dat oma en opa hun kleinkind zoveel mogelijk willen zien, maar kan me ook voorstellen dat het teveel wordt. Ik zou er open en eerlijk over zijn.

Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  19. Nora001

Nora001 Bekend lid

22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Mijn schoonouders wonen op 2,5 uur rijden en zien we ongeveer elke 1,5 maand. Om en om, dan bij ons, dan bij hen. Is regelmatig een punt van discussie omdat ze willen dat we vaker komen. Maar we werken ook allebei een weekend in de maand dus er blijft weinig tijd over. Dat is wel echt visite, dus vooral op de bank zitten.
    Mijn ouders ong 1x per week. Soms komen ze in de avond, of wij gaan bij hen eten. Soms komt mijn moeder of vader overdag, maar ze werken beide. Als ze in de buurt werken komen ze soms mee mijn zoon ophalen bij Kdv, daarna kopje koffie en gaan ze rond 6 weer naar huis. Of samen boodschappen doen, klussen, etc. Wel handig. Echt visite niet zo vaak.
    Eens per maand werken wij een weekend en passen zij op.

20. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Dat kunnen wij niet voor jou bepalen.

Hier doen we niet aan “bezoek”. Hier komen ze gewoon, meerdere malen per week zelfs. En andersom. Maar dat geldt alleen voor mijn schoonfamilie.

Mijn familie ziet onze kinderen weinig tot nooit.

Deel Deze Pagina