stom, ik dacht te moeilijk op vakantie plast ze ook snachts in een emmer... Dus dat gaan we nu ook maar een dag doen. Donderdag staat gepland. Maar in die paar uur dat ze thuis is van school vandaag heeft ze denk ik wel 6 a 7 x geplast (van half 4 tot 7 uur) . Dus die 13 tot 15 keer op een dag, daar zou ik niet van staan kijken.
Ik heb een verwijzing gekregen naar de Uroloog....hij wil het niet te snel op een overactieve blaas gooien, zeker omdat het al lang aan de gang is. Nu afwachten op de afspraak, ik ben benieuwd. Ik hoop snel en dat ze mijn meisje snel kunnen helpen want ze is er zo onzeker over.
Hmmmm, misschien is het handig als ik voor de afspraak een plasdagboekje bij ga houden, dan heb ik dat iig al.
Ik weet natuurlijk niet zeker of Teun een overactieve blaas heeft maar het zou heel goed kunnen. Wat ik je wel kan adviseren is om er niet te lang mee te blijven rondlopen. Onze huisarts wilde eerst niet doorverwijzen waardoor we bijna een jaar frustratie thuis hebben gehad. Alles draaide om zijn plassen. Pas onder druk van een ggd arts wilde de huisarts hem doorverwijzen. Hij vond mijn zoon met net 5 jaar nog te jong. Ik merk nu dat mijn zoon ook erg zijn best wil doen en je leert hoe je om moet gaan met deze situtie.
Athina: succes morgen!! Hou me op de hoogte, ben van bet nieuwsgierige . Vlinder: misschien niet een overactieve blaas omdat het al langer duurt? Weet jij wat er achter die redenatie zit? En een plasdagboek is denk ik altijd handig, zullen ze vast om vragen gok ik zo. Ik ga het dit weekend ook weer bijhouden. Hoe meer info ik al heb hoe beter. Nataly: gelukkig hebben we nu een doorverwijzing, nu hopen dat het niet lang duurt voor ze echt met hem aan de slag gaan. Ik wil er nu ook mee bezig, wachten duurt altijd lang haha. Fijn dat er bij jullie vooruitgang is!! Hier vandaag toch een beetje een mijlpaal want voor het eerst sinds Teun naar school gaat (vorige week maandag) was hij nog steeds droog om 12 uur!! Vind het echt knap van hem! Want heb nu al meer begrip voor hem gekregen. Zo vaak plassen is nml écht niet grappig .
hmm vandaag heeft mn vriendin geturft.. 3x tussen half 9 en 13.30 - valt eigenlijk best mee- 4 x totaal vanaf 6.30 uur. Totaal vandaag is op 7 uitgekomen schat ik. Ze was vandaag érg moe en hangerig en als ze dan dus veel op de bang hangt etc - voelt ze denk ik minder de aandrang. Ik denk dat het hier dus een beetje 'tussen de oren' zit. Stel dat ik in mijn broek plas op school?! En verder misschien niet goed de tijd nemen om uit te plassen (snel weer verder spelen!) . Nu gaat ze morgen weer oefenen op school en ik wil toch vragen of de juf kan turven voor me... Ik kan me voorstellen dat ze het niet doet, maar ja, ik kan het vragen. Kijken hoe het dan gaat. En dan vrijdag meten.
Althina: fijn dat het aantal plassen lijkt mee te vallen. Het kan ook psychisch zijn idd. Heb je nog vaker geturft ondertussen? As donderdag kan Teun al bij de kinderarts terecht. Moeten voor die tijd 2 dagen plassen en drinken bijhouden. Dus vandaag en morgen aan de bak . Ben blij dat hij zo snel terecht kan! Gister was trouwens drama, hij had wel 6 natte broeken, pffff.
Fijn dat hij zo snel terecht kan! Ook al wel belangrijk gewoon voor je kindje! Hier nog 2 dagen gekeken, maar ze doet het nu weer gewoon. Dus ik denk dat het toch een beetje tussen de oren zit en dat ze niet altijd tijd neemt om rustig uit te plassen, waardoor ze snel nog een keer moet. Gelukkig. Voor jullie heel veel succes!
Gisteren plaste hij 9x met daarbij nog een natte nachtluier. Maximaal plaste hij 40 ml. Vandaag heeft hij 11x geplast (en natte nachtluier). En ook max 40 ml per keer. Hopelijk kan de arts er wat mee!
Vandaag zijn wij naar de plaspoli geweest en heeft hij een plasklas gehad. Samen met nog 2 andere kindjes hebben ze de hele morgen informatie gehad over hoe ze goed naar de wc moeten. Hoe het in buik en hun hoofd werkt en hebben ze een film gekeken over het plassen.Tussendoor spelen, ranja drinken, plassen op de computer wc en daarna een echo of ze goed hebben uitgeplast. De arts heeft vooral veel met hun gepraat over het komt dat ze nat zijn en hoe dat voelt en wat er dan allemaal gebeurt. Bij mijn zoon kwamen ze er al snel achter dat hij het niet erg vind als hij in de broek plast. Hij zegt ook altijd 'geeft niks,droogt wel weer op'en loopt gewoon met een natte broek weer verder. Zolang hij het niet erg vind zal hij nooit helemaal droog worden. Pas als er bij hem een knop om gaat en hij het wel erg vind zal hij echt droog worden. Zucht, daar was ik al bang voor. Straffen helpt niet dus we moeten hem vooral belonen voor als het goed gaat. Hij moet 6 bekers drinken op een dag dus ook 6 keer plassen op een dag. We maken samen een kaart met die 6 momenten op een dag en dan mag hij als hij geplast heeft (en hij is nog droog) een zonnetje tekenen en aan het einde van de dag een sticker. Als het een hele week goed gaat kun je samen een beloning bedenken zoals samen zwemmen, patatjes eten ofzo. We gaan het per dag bekijken. Ook de school en de BSO moet meewerken, anders werkt het niet. We mogen hem ook sturen naar de wc op die momenten en als hij niet wil of tegenstibbelt toch echt sturen want hij moet wel leren regelmatig naar de wc te gaan. Met een kookwekker gaan werken zou ook moeten helpen en dat gaan we dan maar proberen. Omdat hij pas droog zal zijn op het moment dat hij het zelf erg gaat vinden gaat het voor ons nog een lange weg worden ben ik bang.
Nataly: bij jullie zoon moet dus nog een knop om. Kunnen jullie daar zelf iets in betekenen? Anders een ouder kindje (neefje, nichtje) waar jullie zoon een goede band mee heeft? Misschien kan die in gesprek gaan.... Verder zijn wij gisteren voor het eerst bij de kinderarts geweest. Alle onderzoekjes waren prima, dus geen andere lichamelijke ongemakken. Verder was de diagnose precies wat is verwachtte: overactieve blaas. We hebben meteen Dridase meegekregen en daar zijn we gisteravond mee gestart (de laagste dosis). Teun moet wel echt meer gaan drinken. Hij zat op ca 600ml/dag maar dat moet richting 1 liter. Helemaal icm dridase. Dus juf en Kdv ook meteen op de hoogte gebracht. Begin nov hebben we de eerste afspraak bij de 'plaszuster'. En eind okt een belafspraak over de dosis. Nu hopen dat dit al wat in gang zet!!
Mijn zoon heeft ook dridase en verwacht geen wonderen. Hij ging best wel snel veel beter met de medicijnen maar over is dus nog steeds niet. Mijn ouders en broers,zussen, zwagers en schoonzussen helpen ook erg mee. Ook zijn neefje van een jaar ouder die helpt hem zeer maar hij zal het toch zelf moeten doen. Sinds het ziekenhuis trouwens geen natte broek meer gehad, elke 2 uur zet ik de kookwekker en tot nu toe gaat hij trouw naar de wc. Op school hebben ze nu ook een wekkertje die afgaat net voor de pauzes en voordat ze naa huisr moeten. Mocht hij vandaag ook droog blijven dan gaan we eten bij Mac Donalds, dat wilde hij altijd al heel graag (zijn we nog meer 1 keer geweest) en hij verheugd zich er erg op. Zo maar even een ultieme test doen, naar de speeltuin met heel veel afleiding om maar niet naar de wc te gaan. Wat de arts mij ook nog vertelde is dat kindjes met een overactieve blaas bijna nooit nachtzindelijk zijn. Want die plassen heel vaak en dan kun je niet van ze verwachten dat ze 's nachts 10 tot 12 uur achter elkaar droog kunnen zijn als ze overdag wel 12 keer plassen. Het plasgedrag gaat 's nachts gewoon door.
Wat fijn dat de kookwekker zo goed helpt!! En was hij gisteren ook droog zodat jullie naar de Mac konden? Ik hoop het. Met een iets ouder kindje bedoelde ik vooral dat het misschien meer indruk maakt als hij/zij zegt dat het stinkt als hij net is (bijvoorbeeld). Dat jullie zoon het daardoor wel eeg gaat vinden als hij nat is. Onze zoon maakte het eerst ook niet veel uit. En nu soms nog steeds niet. Maar ik merk wel een omschakeling bij hem, school heeft daarin wel iets gedaan. En over die nchtzindelijkheid maak ik me nog echt geen zorgen. Ik snap dat dat met een overactieve blaas helemaal lastig is. Daarnaast slaapt Teun zo diep, dat maakt het ook lastig. Heb nog wel een paar jaar geduld haha. Het ophogen van het drinken gaat best goed. Moet hem er wel steeds aan herinneren maar dat moet wennen.
Dat is nu juist bij mijn zoon het probleem, het maakt hem niks uit wat anderen ervan vinden. Eigenlijk wel heel goed maar voor het plassen wel lastig als hij het niet erg vind wat anderen ervan vinden. Nu we consequent met de kookwekker werken gaat het tot nu toe heel goed. Hij moppert nog wel als hij naar de wc moet maar uiteindelijk gaat hij wel. Nu dus al 3 dagen droog, hoera!
Mijn dochter plast juist heel weinig vind ik.. Per dag denk ik 4-5x. Maar vooral 's ochtends gaat ze als ik t vergeet te zeggen pas heel laat. Ook niet goed lijkt me. Toen ze net zindelijk was, ging ze juist heel vaak.. Hoe lang is hij al zindelijk?
Arevinol: Teun is al ruim 1,5 jr zindelijk dus dat is het niet. Hij heeft dit eigenlijk altijd al gehad.... En 4/5x per dag plassen is normaal hoor! Is zeker niet te weinig.
Nataly: hoe ging het bij jullie met de toediening van Dridase? Teun vindt het verschrikkelijk vies!! We krijgen het er met geen mogelijkheid meer in. Net met de apotheek gebeld en we mogen het mengen met een sapje..... Hopelijk wil hij het dan wel drinken. En hij is vandaag naar de opvang gegaan maar ze belden net dat hij enorm duf en moe is en niets wil. Dus mijn vriend gaat hem nu ophalen. Het lijken mij bijwerkingen van Dridase. Had jullie zoon er ook zoveel last van?
Mijn zoon had niet echt bijwerkingen, in ieder geval heb ik niks gemerkt. Wat betreft het innemen, met water lukt het bij hem ook niet hoor.Wij doen het met een hap danoontje. Een lepel met yoghurt en dan het tabletje erin en dan slikt hij het zo door. Wij hebben tabletjes, jullie niet?
Hier bleek zoon echt ziek te zijn ipv bijwerkingen door de medicijnen 😱. Hij had koorts, was dus duf en heeft vanmiddag nog overgegeven. Hij heeft de stroop, zal wel met leeftijd te maken hebben. Nu idd door lepels toetje geprobeerd en dat lukte wonderbaarlijk! Dus dat gaan we voortaan maar zo doen dan.