hoe vaak per week smeerkaas e.d.?

Discussie in 'Voeding' gestart door juffie roos, 16 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Ik vroeg me af hoe vaak per week mijn kleine smeerkaas mag of smeerworst of kipfilet op brood enz...
    Ik dacht nl maar 2 keer per week smeerkaas en 1 keer per week smeerworst (vanwege het zout e.d.)
    Maar dan krijgt hij wel heel vaak zoetigheid op brood en aangezien hij niet zo houdt van hartig, wil ik hem dat wel wat vaker aanbieden...

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

1-2 x per week kan voor zowel smeerworst als smeerkaas. Kipfilet mag natuurlijk gewoon ook maar dat geldt voor meer hartig beleg (ham, salami, andere worstsoorten). Smeerkaas is vanwege de smeltzouten en smeerkaas ivm vitamine A (leverproduct) maar ander hartigbeleg kun je daarnaast ook gewoon geven.
    Wat dacht je verder van:
    - avocado op brood
    - verse aardbeien of banaan (zoet maar toch gezond)
    - gewoon alleen boter
    - huttenkäse
    - geitenkaas
    etc

Wij geven hier trouwens smeerbare brie en camembert als ''smeerkaas".. geldt hetzelfde voor hoor (beperkt geven) maar ze maakt wel kennis met verschillende smaken.

3. adi

adi Niet meer actief

waarom smeerkaas en smeerworst dan? Je hebt toch zat andere niet-zoete soorten beleg die niet gemaakt zijn van afval-producten tijdens de productie en die niet zo belachelijk veel zout bevatten.

Wat denk je van:
    - boter en een plakje jonge kaas (is VEEL minder zout dan smeerkaas);
    - boter en een plakje kipfilet (idem);
    - gewoon boter (is eigenlijk het beste en babys vinden het heel lekker)

Daarnaast is fruitbeleg helemaal niet slecht omdat het zoet is. Pure appelstroop is een heel goede bron van ijzer, en wordt vaak aangeraden aan mensen met ijzertekort.

4. tulip

tulip Niet meer actief

helemaal mee eens:D

5. fafje

fafje Niet meer actief

ik geef sowieso liever of kaas of kipfilet...en dan smiddags een broodje jam of appelstroop...maar soms ook boter en dan heeft ie heel de dag geen zoet beleg...smeerkaas geef ik helemaal niet meer, af en to ein het begin...smeerworst heel soms als ik het in huis heb...en wel huttenkase!

6. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18

En huttenkäse, valt dat ook onder (smeer)kaas? dus 1-2 keer per week?

7. adi

adi Niet meer actief

nee hoor, huttenkäse is zeer mild, en is uberhaupt geen 'smeer'kaas, maar witte zachte kaas zoals die veel in Oosterrijk wordt gegeten. Hij is heel mager en niet zout.

wat ik soms in het weekend maak voor de kinderen (als variatie op de boterham) is: een plakje bladerdeeg neerleggen, daarop een klodder met mengsel van huttenkäse, een ei en peper, dichtvouwen, besmeren met ei, en 20min bakken in de oven.
    Heerlijk, krijg je een soort warme kaasbroodjes.

8. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    ah dat lijkt mij ook wel lekker haha:D

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Huttenkaas is prima om te geven. Wat minder zout dan volvette kaas maar daar is ook helemaal niks mis mee! Bij deze leeftijd mogen ze gewoon jonge volvette kaas op brood.

Vleeswaar zou ik een beetje zuinig mee zijn. Vleeswaren zijn erg zout, vaak gemaakt van varkensvlees en bevat een hoop hulspstoffen om het product goed te houden.
    Ik zou het voorlopig even houden op een plakje gebraden kip- of kalkoenfilet.

Appelstroop, avocado, amandelpasta, jam met alleen natuurlijke suikers, allemaal goed.

10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Precies, of pindakaas, notenpasta (diverse soorten), een gaar tomaatje uitsmeren, wat (roer)ei.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook kalkoenfilet, appelstroop, zonnatura jam en een spread uit de natuurwinkel. Tomaat met zonnebloempitten ofzo. Beetje heftig qua smaak maar een heel dun laagje is lekker.

12. fafje

fafje Niet meer actief

zijn dat die kleine blikjes??? ehct allerlei smaken, stond er laatst mee in mn handne, maar wist eigenlijk niet welke smaak lekker zou zijn!?
    mogen ze al die smaken!?

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik weet wat red bedoelt; da's een soort sandwichspread. Wij vonden het ranzig.
    Wat jij bedoelt is Tartex; vega-pate. Net zo ranzig!:D

14. fafje

fafje Niet meer actief

haha oh geen tip dan!? iemand zei laatst dat olijvenpasta heerlijk is...? hmm haha mss dan maar niet

Deel Deze Pagina