Van het cb mag ik gelijdelijk aan overgaan op halvolle of volle melk i.p.v. de poedermelk, maar wat ik me dan afvraag is of de kleine dan nog wel genoeg (goede) voedingsstoffen binnen krijgt? Ik bedoel dus dat in halvolle of volle melk lang niet zoveel voedingsstoffen zitten als in de opvolgmelk. En waar moet je een bordje Bambix pap dan mee aanmaken? Kan dat ook gewoon met halvolle of volle melk? Onze kleine krijgt nu op een dag een bord Bambix pap en 180+6 opvolgmelk, fruithap, rond middaguur een halve boterham en 90+3 opvolgmelk en dan na het middagslaapje een halve boterham als tussendoortje, warme maaltijd, yoghurt en voor het slapen gaan nog een flesje 90+3 opvolgmelk. Verder geen tussendoortjes, daar gebruiken we een halve boterham voor. Dit alles kan onze kleine net aan op, laat ook weleens iets staan. Tussendoor geven we natuurlijk nog water of thee te drinken. Hebben jullie een soort dagschema voor me maar dan zonder de opvolgmelk en met halvolle melk? Want hoeveel moet de kleine daarvan drinken op een dag? Oja, en ik weet dat ik vitamine D bij moet geven, dat ga ik ook doen. Bedankt alvast voor de antwoorden!
In halfvolle of volle melk zitten net zo veel goede voedingsstoffen als in poeder melk. Ze zeggen altijd halfvolle producten voor volle kindjes en volle producten voor halfvolle kindjes. In volle melk zitten meer goede vetten als in halfvolle melk. Ik geef zelf halfvolle melk. Als je kindje 1 jaar is heeft hij nog 300cc aan zuivelproducten nodig, dit is dus inclusief yoghurt, boter, melk, kaas etc. Je hebt een goed schema, maar ik zou tussen de middag een hele boterham geven en 100cc melk en ook als ontbijt, dat kun je dan afwisselen met pap. en dan in de middag een tussendoortje. Die richtlijn van 300cc zuivel is er, omdat kindjes meestal melk zo lekker vinden dat het nog wel eens ten koste kan gaan van het vaste voedsel. Ik heb vanaf 1 jaar het volgende schema 8.30 1,5 boterham en melk en een mandarijn 10.00 soepstengel of zo 12.00 2 boterhammen en sap en een banaan of peer 15.00 koekje of rozijntjes 18.00 warm eten en yoghurt of een kinderkwarkje 19.30 120cc warrme melk Ik heb een flinke eter, dat verschilt per kindje. Verder drinkt hij de rest van de dag gewoon water.
Onze kleine eet geen hele boterham in één keer op, vandaar die twee halfjes, zo komt er toch één hele binnen. En ja, er zitten in halfvolle of volle melk ook wel veel goede voedingsstoffen, maar toch niet de hele waslijst die op het pak van de opvolgmelk staat? En verzadigd halfvolle of volle melk wel voldoende? Kan me namelijk voorstellen dat opvolgmelk meer verzadigd? Sorry, voor alle vragen, maar ik ben een leek hierin, dus ben blij dat je me helpt.
Kun je de Bambix pap (krijgt nog 8 maanden pap) aanmaken met gewone melk of moet je hiervoor nog speciaal opvolgmelk in huis hebben?
Ik vind dat gewone melk net zo verzadigd. En babmbix kun je met gewone melk aanmaken. En het geeft niet dat je kindje nog geen hele boterham eet, dat komt wel. Ik zou toch ipv van dat andere halfje een tussendoortje geven. En over die voedingsstoffen, gewone melk is net zo goed als poedermelk en er zit nagenoeg net zoveel in (behalve vit D) Het verschil met poedermelk is dat melk meer zout bevat en pas tegen het eerste jaar zijn de nieren in staat om dat te verwerken. En je bent geen leek hoor Ik zat een paar maanden geleden precies zo
Je kan eventueel ook peutermelk geven (is poedermelk vanaf 1 jaar). Dit doen wij voor de 1ste papfles nog. Ons zoontje is een slechte "gewone" melk drinker en het gewone eten was ook niet altijd optimaal. Vandaar dat we dit zijn gaan geven om dan wel de nodige voedingsstoffen binnen te krijgen. Het kan in ieder geval geen kwaad.