Kamperen met baby en peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Gentle, 19 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    O-ohhh, ik heb een plan in mijn hoofd, en ik krijgt het een beetje benauwd bij het idee.

Ik zou zo graag willen gaan kamperen. We hebben 3 mensen in onze omgeving (goede vrienden, mijn broer en mijn ouders) die een tent hebben of in ieder geval nog allerlei spullen die we mogen lenen voor het kamperen. Mijn broer en onze vrienden hebben allebei een tent die ze dit jaar zelf niet gebruiken, dus het lijkt het ideale moment om eens te gaan proberen of het iets voor ons is. Zo ja, dan kunnen we altijd nog alle spullen gaan aanschaffen voor ons zelf, of overnemen.

Maar... we moeten in het hoogseizoen (vanwege mijn man z'n werk) en de jongste is dan 3-4-5 maanden, de oudste bijna 3 jaar... Gaat ons dit lukken, met een tent in onze auto enzo?? Mijn plannen tot nu toe.

We nemen geen kinderwagen mee, en eventueel de buggy als we plek over hebben. We hebben een Deryan Babytentje voor de jongste en kopen een eenpersoonsluchtbed voor de oudste. We hebben al een kinderslaapzak. Zelf lenen we een tweepersoonsluchtbed met slaapzakken van mijn ouders. Als we weg willen, kan de jongste in de draagdoek of de Manduca, de oudste kan zelf lopen of in de Manduca (is tot 20 kilo, dus dat gaat lukken). Als we plek hebben in de auto kan de buggy mee, die kan namelijk ook helemaal plat, dus daar kan de jongste eventueel ook (met wat ondersteuning) al wel in liggen.
    We gaan waarschijnlijk richting Luxemburg/Noord Frankrijk. We kregen al de tip dat iets verder rijden minder vervelend was dan een regenachtige kampeervakantie...

Een paar vragen aan ervaren kampeerders:
    - Kinderstoel? Moet die mee, of voldoet een kinder opvouwstoeltje? We hebben een Ikea kinderstoel. Anders kan ze eventueel ook in de buggy, maar de kinderstoel is bijna kleiner om mee te nemen denk ik.
    - We hebben een grote auto (ford focus station), gaat dat lukken met een tent en 2 kinderen? Of moeten we een dakkoffer van iemand gaan lenen?
    - Hoeveel kleding verbruikt een peuter op de camping? Gaat dat snel, of heb je aan 1 setje per dag genoeg?

En daarbij hoor ik graag alle nuttige tips voor kamperen met kleintjes!! En hoe leuk ze het vonden uiteraard!

2. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Pffff, ik zou bijna zeggen waar begin je aan. Ik word al moe als ik het lees! ;) Blijven jullie in Nederland of gaan jullie richting warm/zonnig klimaat? De lol van kamperen met hele kleine kinderen heb ik nooit ingezien, ik zou echt voor een hoop meer comfort en gemak kiezen. Zeker als je ook nog grote kans loopt op vies nat weer. :)

3. tulip

tulip Niet meer actief

o wat een heerlijk plan!!!! Kamperen is voor kinderen het leukste dat er is.
    Ik zou wel proberen een dakkoffer te lenen, het scheelt je echt een hoop ruimte en het is zo makkelijk. Als kinderstoel, bedoel je ws voor de oudste??? Wij hebben zo'n kussen van de babydump, dat je kunt openritsen en dan kun je dat op een klapstoel/campingstoel vast maken. Scheelt veel ruimte en is heel handig.

Een buggy zou ik echt proberen mee te nemen, stel dat je ineens in de buurt iets leuks ziet ben je er toch net even wat flexibeler mee.

Een setje per dag moet ongeveer kunnen, maar ik neem vaak het zekere voor het onzekere en zorg voor wat extra setjes. Je kunt ook vaak op alle campings wel wassen met een muntje.

Luxemburg is heel vaak goed weer!!

Andere handige tips: een klein opblaasbaar zwembadje, neemt geen ruimte mee en ontzettend handig als het warm is en julia wil verkoeling en je zit net met een slaapje van sifra ofzo??

Als je naar frankrijk gaat, moet je eens zoeken op petit paradis campings, dat zijn kindvriendelijke campings.

Misschien als je nog meer vragen hebt, moet je ze maar even specifiek stellen, want ik weet nog wel 100 dingen te vertellen, maar misschien weet je dat al wel.

Ik heb nog wel een zeeeeer uitgebreide vakantie kampeer lijst met alle spullen die je maar kunt bedenken. Al vanaf toen onze dochter een baby was, dus in alle leeftijden spullen. Als je interesse hebt kan ik die wel mailen...

4. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    och jeetje wat een lef! ik denk dat een kinderwagen geen overbodige luxe is hoor! kinderstoeltje ook niet! zou ik echt proberen mee te nemen... enne 2 campingbedjes misschien? kan je opvouwen tot een klein pakketje en zo achterin de auto leggen... zelfs nog wel bij je voeteneind in de auto!

wij hebben het ook eens gedaan vorig jaar maar onze jongste was toen al wel net 2 jaar! ik nam gewoon voor elke dag een setje kleding mee en daarbij nog 7 extra setjes voor als er eens een setje echt vies is na een paar uur.. :p

5. Flamingo

Flamingo Bekend lid

9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    "Als" je van iemand een dakkoffer kan lenen dan zou ik dat zeker doen. Dan neem je ook gewoon lekker de kinderwagen mee en de kinderstoel. Een kinderstoel is toch wel ERG handig...
    Verder qua kleding ligt er ook aan hoe makkelijk je zelf bent. Wil je je kindjes in helemaal frisse schone kleding of mag het ook wel 2 dagen aan en dan maar een paar vlekjes erin?
    Op iedere camping is er wel een mogelijkheid tot was draaien.
    1 setje per dag zou voldoende moeten zijn maar de praktijk gaat altijd anders.
    Wel heel erg leuk om naar uit te kijken he zo'n vakantie??!!

Volgens mij moet het lukken in de auto zonder de kinderwagen, en zonder de kinderstoel. Maar voor iets meer gemak zou ik ze beide toch mee willen .....
    Plan ze... haha

6. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Leuk hoor! Wij gaan ook kamperen, oudste is 3 en de jongste dan 8 maanden (volgend weekend :)).
    Wij hebben toen de oudste nog klein was veel gekampeerd en wat handig is, om een opblaasbaar zwembadje mee te nemen. Douches zijn vaak te klein om met een baby te douchen. Een buggy is wel erg handig, zeker als die helemaal plat kan.
    Een luchtbed zou ik niet meenemen voor je oudste. Ze krijgen het dan moeilijk warm, omdat een luchtbed gevuld is met koude lucht. Je kunt dan beter een matje meenemen.
    Qua kleding zou ik gewoon wat extra setjes meenemen en wasmiddel om kleding te wassen.
    Voor de jongste misschien eigen voeding meenemen. Voor het geval ze het niet hebben in het buitenland.
    Zo'n opvouwbare kinderstoel is ideaal, en prima hoor!
    En natuurlijk speelgoed, (schep, hark en emmer doen het erg goed op de camping.)

Veel plezier!

7. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wij hebben 'gekampeerd' met onze dochter toen ze een half, 1,5 en 2,5 jaar was. Maar dan wel in een bungalowtent die al kant en klaar stond. Voor ons buiten het hoogseizoen voordeliger, en een hoop minder mee te sjouwen. Maar onze dochter is net als haar papa en mama een echte camping-fan. Ik zou dus zeggen, doen! Vooral voor jullie oudste dochter is het een geweldige ervaring!

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    #8 Salapio, 19 mei 2012
    Laatst bewerkt: 19 mei 2012
    1. Met zo'n jonge baby zou ik niet gaan kamperen, wij hebben het toen met M gedaan in het eerste jaar en zij was toen 8 maanden. Ze kon toen al zelf zitten en at behoorlijk goed groenten ed. Werd wel nog 1,2,3,4x wakker snachts en dat was behoorlijk vermoeiend. We hadden ook zo'n Deryan, prima ding.

2. Regenkans in N-Frankrijk is ook best groot, ook in het hoogseizoen.

3. Buggy is wel handig denk ik, hoewel wij de laatste keer (T was toen anderhalf, M 3,5 jaar oud alleen rugdrager + beco mee hadden

4. Wij hadden ikea kinderstoel mee. Ik zou iig iets meenemen waar ze 'vast' in zit, veel te veel afleiding anders. Hoewel M het al goed deed in een gewoon stoeltje met 2,5.

5. Wij zijn wezen kamperen met peugeot 306, met tent en 2 kinderen. Het ging ... net :)

6. 1 setje per dag, tja. Als je drie weken op vakantie gaat is dat niet te doen. Ik zou niet te veel meenemen, tussendoor een handwasje doen en verder accepteren dat er af en toe vlekken op de kleren zitten en hopen dat ze veel bloot of in onderbroek kan rondrennen.

Wij hebben gekampeerd toen M 8 maanden was, toen M 1 jaar en 8 maanden was (en ik zwanger) en toen T 1,5 en M 3,5 jaar was (en ik zwanger). We hebben elkaar na de laatste poging plechtig beloofd niet meer te gaan kamperen met de kinderen totdat de jongste minstens 2 a 3 jaar oud is + goed slaapt.

Mijn tips:
    - zorg dat je goed slapende kinderen hebt :D of daar beiden goed tegen bestand bent (bij de laatste 2 vakanties was ik zwanger en daar dus heel slecht tegen bestand).
    - mooi weer is eigenlijk wel essentieel. Die garantie heb je ook in N-Frankrijk niet.

Ervaringen van/voor de kinderen:
    - vakantie 1 heeft M niet zoveel van meegekregen, maar ze vond het niet vervelend
    - vakantie 2 vond M overdag heel leuk, snachts drama (ze vond de tent namelijk eng ;))
    - vakantie 3 vond M geweldig, voor T was het ook wel leuk, maar die was eigenlijk nog te klein: kon wel lopen maar dat maakte het gevaarlijk waardoor wij continu alert moesten zijn, veel meer dan thuis. Enorm vermoeiend ;)
    - geen luchtbed, ook niet voor jezelf, maar matjes. Thermarest zijn erg goed
    - badje zou ik niet meenemen, wij hadden wel iets mee bij vakantie 1, volgens mij zelfs het gewone badje :D, maar gewoon wassen is net zo prima.

Mijn man gaat bij mooi weer komend weekend een paar dagen kamperen met M en T, ik blijf thuis met S.

In jouw situatie zou ik dus zeggen: kies voor een huisje. Zeker met zo'n mini! Kamperen is geweldig, maar kan ook heel nat en koud zijn ... niet zo leuk voor een kleine baby.

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Even wat slecht weer tips:
    Zorg voor je oudste ieg voor binnenspeelgoed voor in de tent, tekenspul, puzzels, vakantieboek, wat ze leuk vindt, voor bij slecht weer.
    Ook fleece-truitje en broekje, mocht het nattig en koud zijn blijft dat lekker warm.
    Mik idd op wassen daar, dat kan overal wel volgens mij. Een waslijn met knijpers is handig. Als er een droger is en het is minder weer kun je natuurlijk ook klamme kleren of desnoods slaapzakken lekker drogen!
    Als je zelf gaat koken bedenk vooraf handige en lekkere eenpansmaaltijden voor het hele gezin ;)

Je neemt voor jullie ook stoeltjes mee en een tafel en zo? Misschien raar, maar dat hoeft natuurlijk niet. Het is wel comfortabel, maar met z'n allen op de grond zitten is best handig met veel spulletjes om je heen en een baby. Neem dan zitmatjes en/of een picknickkleed mee, of twee. Scheelt enorm veel ruimte in de auto. En als je even gewend bent aan het op de grond zitten is het ook gewoon praktisch en fijn vind ik, en het is voor mij echt het kampeergevoel. Maar dat is heel persoonlijk hoor.

10. Foxter

Foxter Niet meer actief

Leuk, wij gaan ook kamperen in Frankrijk, beeb is dan 6 maanden (gecorrigeerd 4 maanden) en ik vind het ook erg spannend :D

Wij hebben een tent met baby pakket, we nemen wel de kinderwagen mee. De tent en veel spullen staan al daar (eurocamp) en we nemen een dakkoffer mee. Veeeel kleren voor de kinderen en weinig kleren voor ons, slaapzakken ipv dekbedden.
    Voor de baby een zootje slaapzakken, in alle diktes die er zijn :)

En nu maar hopen op goed weer :)

11. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Kinderstoel zou ik toch echt thuislaten, kind van bijna drie kan op een gewone stoel, kinderinklapstoel of opblaasstoel.

12. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

net terug van onze kampeervakantie: regenkans is in luxemburg en frankrijk net zo groot als hier.
    Ik zou daarvoor niet verder gaan rijden ;). Afgelopen zomer ook gewoon hier gebleven, omdat je pas in Zuid-Frankrijk
    mooi weer had. En onze vakantie van 3 weken bestond uit 1 dag regen en verder vaak `s avonds een bui.
    Hier 2 autohaters en alleen met dochter van 8 mnd ooit naar Frankrijk gereden na dat jaar in Nederland gebleven.
    7 uur met een blerend kind is erger dan een dagje regen (kun je mooi naar een binnenspeeltuin of zwembad of overdekt
    winkelcentrum).
    Zou zo laat mogelijk gaan: kindje van 3 mnd is kwetsbaarder dan 1 van 5 mnd.
    Wij kampeerde voor het eerst met dochter met 6 mnd.
    Slapen: baby in deryanbedje is fijn, zou haar er wel van te voren al aan laten wennen.
    Oudste: bij deryan kun je ook losse matjes kopen, heb ik ook voor dochter is niet zo groot als een 1 persoonsversie.
    kinderslaapzak erbij en klaar voor de nacht.
    neem ook van die fleecedekens van de zeeman mee: kosten niets en zijn ideaal bij koude nachten/avonden/om op te zitten/
    op te liggen.we hadden ze onder de matjes gelegd aangezien het een paar nachten echt koud was)
    Kinderstoel:thuis laten! kind van 3 kan wel op een stoel en kind van 5 mnd is er te jong voor.
    kinderwagen:thuis laten! ik vind een draagdoek veel handiger en een buggy voor zo`n kleintje is minder fijn.
    kleding: veel! sowieso heb je al veel nodig qua temperatuur: met mooi weer een t-shirt korte broek, maar als het
    koud is longsleeve+ lange broek en vest. Ik doe met broeken 2 dagen maar wel op dag 2 wel een schoon shirt.
    Verder is een regenpak en laarzen handig. ik was nooit op vakantie;de was zie ik daarna wel weer! (straks dus :p)
    Zwembadje is handig:als box met een boxkleed erin en badderen kunnen ze er ook mee.
    Zoek een camping met babysanitair (babybadje) anders moeten ze mee onder de douche en dat is hier geen succes.
    zowel zoon als dochter willen dan echt niet, kan me ook voorstellen die douchestralen zijn vaak keihard.
    Hier dus beiden in de afwasteil elke avond.
    Wat ik ook fijn vind is een camping met speelveldje in het midden, zoek ik tegenwoordig op uit.
    Je oudste kan dan gewoon buiten spelen als je jongste ligt te slapen of als je zit te voeden terwijl je met een
    speeltuintje achteraf elke keer daar moet gaan zitten.

Hier hebben we een tent met aparte slaapruimtes, maar we liggen allemaal naast elkaar zodat als er `s nachts een wakker
    wordt je er snel bij bent. hier slapen ze prima in de tent.

13. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Bedankt voor alle reacties, ik zal ff reageren!

Nikki, liefst iets warmer buitenland, maar niet al te ver weg (paar uur rijden is genoeg). En tsja, het is super goedkoop leuk op vakantie, en voor kinderen zo leuk!

Tulip, bedankt zeg! Ik zal even bedenken of ik nog specifieke vragen heb. We gaan eens kijken voor een dakkoffer...

Mora, campingbedjes heb ik niet eens... Sifra slaapt in een tentje en Julia op een luchtbed. Ik heb het nut van een campingbed nooit zo gezien en neemt heul veul ruimte in! Kinderwagen ook, dus als het even kan...

Paarse80, voeding hoef ik me niet druk over te maken, als het goed is krijgt ze tegen die tijd ook gewoon alleen nog volledig BV. Wat dat betreft is het geen rare leeftijd, 4 maanden, want ze hoeft verder nog weinig. Genoeg luiers ;)

Salapio, oei, dat klinkt onheilspellend... Ik denk dat wij gokken op mooi weer in Noord Frankrijk. Oke, de zekerheid heb je niet, maar een bui op z'n tijd vind ik niet heel erg en je hebt toch wel min of meer zekerheid dat je het niet echt koud hebt in een tent (extra deken en gewone pyjama mee). Ik heb persoonlijk wel kampeerervaring en ik kan me niet herinneren dat wij echt heel koude nachten hadden, en zo ver gingen we niet.
    Badje nemen we denk ik ook niet mee, misschien een opblaasbadje voor de oudste, en daar zouden we no. 2 wel in kunnen wassen. Keertje mee onder de douche en voor de rest kan het met wassen toe. Onze oudste slaapt over het algemeen prima, dus ik hoop dat ze de tent leuk genoeg vindt om in te slapen.

De tips over een matje ipv luchtbed is wel een goeie, scheelt ruimte én slaapt voor haar idd net zo goed. Voor mezelf weet ik niet of ik dat wil (en of ik mijn man daartoe krijg...).

Babel, daar heb je wel een punt... We hadden inderdaad gerekend op een best deel van de auto vol met 2 inklapstoelen en een inklaptafel (die kunnen we lenen), maar er kan ook best aardig wat op de grond... Als de kinderstoel niet meer mee kan, dan kunnen we in ieder geval op de grond picknickend eten, dat zie ik wel zitten. Ik zou dan alleen een vlakke ondergrond missen (koken op een wiebelige grasgrond...lijkt me niet heel veilig). We willen inderdaad daar koken, dus ik was van plan om een blik soep, blik pasta oid, gemakkelijk te bereiden pannekoeken, zoiets. Nog ideeën?

Foxter, ah fijn, ik ben niet de enige gek :D Goed idee van die slaapzakken. Ik heb er in die maat (gok op maat 62/68 tegen die tijd) 2 dikke en ook wel dunnere slaapzakjes, dus dat moet lukken.

Danabelle, jawel he? Van wegrennen/te veel prikkels maak ik me ook geen zorgen. Thuis heeft ze een hoge stoel, maar zit ze ook niet vast.

Yolanthe, zelfs het verschil tussen hier in het noorden en zuid limburg is toch vaak al wel te merken, scheelt zo een graad of 3/4. Dus voor de regen mss niet per sé, maar de temperatuur kan best helpen iets zuidelijker! Wij hebben daarbij kindjes die prima in de auto kunnen (tot nu toe...) dus ik hoop dat dat niet het probleem is. Goed idee van die Deryan matjes, want zoiets zoek ik precies dan voor de oudste! Douchen is hier thuis geen punt, dus hopelijk lukt dat wel, of we wassen gewoon in het badje.

Jeutje, met al jullie tips, ik denk dat het gaat lukken! Idee is nu om de laatste week van juli of de eerste van augustus te gaan, dus dan is ze ruim 4 maanden. Oudste is de 2e week van augustus jarig, dus dan wil ik liever niet.

Heeeeeel erg bedankt, en voor wie nog tips heeft of een leuke camping ergens in die buurt, ik hou me aanbevolen! :):)

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Bij Leen Bakker zag ik laatst ook nog goedkope dak'tassen' (25 Euro), wij hebben zelf ook eens zo'n dakkoffer/daktas van stof gekocht voor 25 Euro en dat ding is behoorlijk stevig en er gaat veel in. Alleen moet je je auto onderweg wel goed in de gaten kunnen houden, bijv. als je onderweg een tussenstop hebt en ergens wat gaat eten/drinken.

15. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Je kunt een laag tafeltje meenemen, daarop kun je dan koken zittend op je knieën en dat kun je evt ook gebruiken om het eten op te zetten zodat het toch een beetje "afgescheiden" staat voor een rondlopend kind ;)

Wat neem je voor brander mee? Er zijn stevige branders met 2 pitten, dan kun je makkelijk een gezonde maaltijd maken ;) Een bakpan, een kookpan, pasta bolognese, soep en een omelet (en sla met bijv doperwtjes), nasi (rijst koken, groenten, vlees bakken), chili con carne, etc, alles wat in 2 pannen kan!

Verder is het aantal pitten eigenlijk geen beperking, want je kunt eten heel goed warm houden. Stel je wilt aardappelen eten, die breng je dan aan de kook en laat je bijv 10 min koken, en zet je vervolgens weg gewikkeld in een slaapzak :)$, ja echt ;) ) en ze "koken" zichzelf verder. Ondertussen kook je groente en bak je een vleesje op die twee pitten en voila, alles is klaar. Ook rijst kan zo prima doorgaren terwijl je de rest maakt. Het scheelt je ook nog eens een boel gas ;)

Nog meer ideeën nodig? :D

16. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik raad je echt af naar Noord-Frankrijk te gaan. De kans op slecht weer is daar heel groot. Ik ben daar vroeger diverse malen geweest, altijd in juli-augustus en ALTIJD was het slecht weer, regen, harde wind, koud, naar, de hele dag in de tent zitten...resulteerde er altijd in dat we na 3 dagen doorreden naar Zuid-Frankrijk waar het wel mooi weer was. Maar met 2 kleintjes wil je niet elke keer op- en afbreken. Dan kun je beter in 1 keer doorrijden naar Midden-Frankrijk of het zuiden. Echt niet het noorden doen. Zonde van je vakantie.

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Het enige wat ik denk is:

Hoe kun je nou zonder kinderwagen of buggy?
    Ga je de kleine de hele dag tillen als jullie ergsn naartoe gaan?

18. giraf

giraf Niet meer actief

Draagdoek :)

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm wij hebben van 3 maanden tot een jaar.. uberhaupt geen kinderwagen gebruikt
    arme kind gilde alles bij elkaar dus ja, altijd dragen.
    in een babydrager/draagdoek dus :)

enneh.. hier geen enorm fanatiek kampeerder.. maar toch een aantal jaar gedaan.
    zo'n selfinflatable matje.. slaapt echt prima.
    is maar paar cm dik en opgevouwen neemt het nauwelijks ruimte in.

20. Foxter

Foxter Niet meer actief

Vorig jaar heb ik een heeeerlijke vakantie gehad in noordfrankrijk, terwijl het hier in nl butweer was :)

Deel Deze Pagina