Na ruzie met onze CB arts (die kennelijk geen kritische zelfnadenkende ouders gewent is) zijn we overgestapt naar een antroposofisch CB. Ons inentingsschema ziet er anders uit, nl. wij beginnen pas met een half jaar. Vast voedsel is biologisch. Verzorgingsproducten zijn van Weleda (van Natusan zet hij helemaal op omdat hij daardoor vocht vast houdt). Voor ons een hele bewuste keuze, ook al stuit het bij sommigen in onze omgeving op veel weerstand. Toch zetten we door. Waar kiezen jullie voor en waarom?
Tot nu toe voor het gewone CB, maar ik luister niet altijd naar ze. Ik laat ze maar een beetje l*llen zeg maar. Ik doe wat me een goed gevoel geeft en vraag bij twijfel aan het CB om raad. Ik kan begrijpen dat je overstapt na zo'n ruzie, maar je kan ook naar een ander CB als je het niet met de CB arts kunt vinden.
Hoi wij hadden eerst ook cb, maar groot en onpersoonlijk iets. Daar hadden ze me ingedeeld en in Maastricht zijn er een paar,zou je toch denken dat ze je het dichts bij huis plaatsen niks hoor. Het is postcode gebonden. Ook rot vond ik daar een centraal nr, alleen voor iets te vragen in tel. spreekuur 2 x per week. Vraag je of ze je willen doorverbinden, en je hebt geen afspraak helaas, u word wel terug gebeld. Wat een zooi, sorry dat ik het zeg. Als je net mama bent geworden voor de eerste keer, dan heb je wel wat vragen. Wij zitten nu dus super kort in de buurt, wel moesten we dat aanvragen. mochten tot 14 maanden daar en moesten dan terug naar ander buro, maar dan is het met 2 jaar 3jaar en 4jaar. Gelukkig maar 3x. Maar ons cb zei al gewoon aanvragen, belachelijk je bent nu hier, we hebben alles hier, dus wel zo makkelijk. Ik kan dit cb ook altijd bellen. het is wel dezelfde organisatie hoor, maar natuurlijk andere mensen Ik vraag cb altijd wel om raad, maar wil niet zeggen dat ik het opvolg, volg ook vaak eigen gevoel. voor ons cb mogen we bv geen antilek/tuitbeker gebruiken. Ja zie mezelf al de hele tijd achter Luca aan lopen met een bekertje ofzo. groetjes Angela
Hier gewoon het reguliere.... woon in zo´n gat daar heb je niet eens een antroposofisch cb. Maar hier doen ze ook niet echt moeilijk. Mijn zoontje wordt ook met een alternatief schema ingeent, zowiezo zijn we later begonnen en we doen er langer over, meer tijd ertussen. Vonden ze geen probleem. Over verzorgingsproducten heb ik het niet eens met ze over... vragen ze ook niet naar verder. Voedsel... tja ik zal ook mijn zoontje weer begeleiden met eten via de rapley methode... bij mn dochter kendde ze dat nog niet en heb ze toen info en adressen van sites gegeven, vonden ze wel interessant. Ze hebben er verder ook geen probleem mee... enige wat me stoort is dat ik vind dat ze niet genoeg weten van bv, voor mij niet zo´n probleem want ik zoek zelf wel info maar moeders die er niet zo mee bezig zijn zullen ook weinig steun aan hun hebben en dat vind ik wel een kwalijke zaak. Bellen met vragen doe ik nooit... lang leve internet wat dat betreft
Ik heb nog nooit problemen ofzo met CB gehad. Ik volgde gewoon mijn eigen gevoel en dat werkt goed hihi @ angke: welk Cb heb jij in Maastricht dan?
ik ook geen problemen, zou eigenlijk naar een ander moeten ivm verhuizing maar mocht daar gewoon blijven, vond ik makkelijkste
Ik wist niet eens dat er een antroposofisch CB bestaat. Wat houdt dat precies in en waar kun je die vinden ? En heeft er iemand meer info over die afwijkende inentingsschema's ? Zelf ga ik dus naar een gewoon CB. Maar eigenlijk ben ik het niet eens met die entingsschema's. En vragen over de bv hoef je daar niet te stellen is ook mijn ervaring.
Wij hebben voor aan alternatief vaccinatieschema gekozen omdat we hem nog zo verschrikkelijk klein vonden toen hij twee maanden was dat we dat toen absoluut niet wilde. De CB arts was het daar absoluut niet mee eens. Zij had de spuit al klaar liggen en wilde hem zonder iets te vragen in de arm van Aerin steken als ik niets gezegd had. Over BV weten ze er ook niet voldoende van volgens mij. Op 1 vraag kreeg ik van drie mensen (twee verpleegkundigen en een arts) drie verschillende antwoorden varierend van: "Oh dan stop je er toch gewoon mee" tot "Nee, als je BV geeft kan het ech niet dat je er af en toe een flesje bij geeft en moet je gewoon volledige BV geven als je dat kan" Weleda producten hebben we zelf voor gekozen omdat Natusan en Zwitsal te agressief zijn voor ons mannetje. Bij Weleda heeft hij geen last van huidreactie. @Nemo: Informatie over alternatief vaccineren: Heel in het kort http://www.rivm.nl/rvp/vaccineren/tegengeluiden/ http://www.natuurlijk-welzijn.org/artik ... inatie.htm http://www.nvkp.nl/ http://www.tinussmits.nl/ Antroposofische CBs in Nederland http://www.antrovista.com/index.php?pag ... ccinaties/ Informatie over antroposofie in het algemeen http://www.antrop-ver.nl/antroposofie/w ... troposofie Belangrijk is is dat je je gevoel volgt. Vooral als je net moeder bent van je eerste kindje is het behoorlijk pionieren. Je laat je makkelijk dingen aanpraten door "experts". Maar iemand met een groot certificaat BV op zijn kantoor die heel makkelijk zegt: "joh, dan stop je er toch gewoon mee." klopt in mijn ogen niet. Ik wilde helemaal niet stoppen, ik was alleen even helemaal de weg kwijt en wilde hulp met het geven van BV. Het CB waar we nu bij zitten zoekt met ons mee naar oplossingen die bij ons kindje passen door goed naar ons kindje en naar ons te kijken en te luisteren. Natuurlijk hebben zij "het boekje" erbij maar het uitgangspunt is en blijft altijd het kind en zijn/haar ouders. Niet wat het boekje zegt dat je kindje zou moeten kunnen. Voor sommigen misschien een iets te zweverige insteek, bij ons past het prima!
Dankjewel voor de info. Ik heb nogal wat twijfels bij het huidige vaccinatie programma. Weet veel over antroposofie ( zelf vrije school achtergrond, en volledig in antroposofie werkende familie , van bio boer tot kunstzinnige therapie) , maar blijkbaar weet ik niet genoeg, want dit wist ik niet !
Ik vind het laten vaccineren zo moeilijk. Pf ze krijgen zoveel troep en ze zijn nog zo klein. Ik bedoel niet vaccineren is een risico maar wel vaccineren is mijns inziens ook een risico. En zou je voor alle ziektes moeten inenten ? Of zouden er ook entingen zijn omdat er zo'n hysterie was vroeger (een paar jaar geleden waren alle ouders bang voor hesenvliesontsteking). Ik bedoel dus is het medisch noodzakelijk zoveel entingen of zijn er entingen toegevoegd omdat er hysterie was/ druk van ouders zo groot was. PF.
@Nemo: laat je door alle kampen goed voorlichten. Neem geen overhaaste beslissing wat betreft inenten. Zolang je BV geeft is je ukkie beschermt. In ieder geval de eerste 8-9 maanden! Als je kindje naar het KDV gaat zou ik het overwegen omdat daar verschillende dingen in de lucht hangen dat ze op kunnen pikken. Volg je gevoel en laat je goed voorlichten, zowel door voor- als tegenstanders, en neem een beslissing! Inentingen in het Rijks vacinatie programma zijn er niet door een massahysterie maar omdat het wetenschappelijk is aangetoond dat het beter is! De vraag is alleen wanneer start je ermee en doe je alle vaccinaties of maar een deel.
Zelf hebben we na een poos wikken en wegen en alle informatie die we konden krijgen doorgenomen te hebben besloten voor het reguliere circuit mbt vaccineren. Ik moet ook zeggen dat wij een fijn cb hebben waar echt naar ons geluisterd wordt en geloof me ik ben een kritische ouder Wat ik overigens tegen kwam in mijn zoektocht naar info over vaccineren is dat Tinus Smits een berisping van het medisch tuchtcollege gekregen heeft ivm ongefundamenteerde uitspraken mbt vaccineren (hij heeft dus dingen als waarheid gezegd maar ik werkelijkheid is er nooit onderzoek naar gedaan ook niet door hem) Dat plaatste voor mij die Tunis in een heel ander daglicht. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Trouwens de reden waarom in niet voor een antroposofisch cb heb gekozen is omdat hun ideeen mbt het omgaan met een baby erg afwijken van die van mij. Zo zegt de antroposofie dat een baby na 9 maanden geaard is en dat dan bijv. de borstvoeding moet stoppen. Maar dat moment van stoppen wil ik zelf bepalen, en op ons regulierecb (met borstvoedingscertificaat) kan dat gelukkig.
Ons antroposofisch CB zegt dat BV goed is en dat je het zo lang kunt geven als je wil (sommigen zelfs tot 2 jaar als mensen dat willen). Ze zeggen wel dat het beter is je kindje pas vlees te laten eten vanaf 1 jaar.
Dat is heel goed, maar dan volgens ze niet 100% de leer van Rudolph Steiner. Acht tussen die buro's zit natuurlijk ook veel verschil. Fijn dat ze er bij jullie cb zo soepel mee omgaan ik hoor hier andere verhalen.
Ik kreeg de keuze of ik het gewone of antroprosofische cb wilde. Ben voor het gewone gegaan. Moet zeggen dat ik dan ook wel in het walhalla van de antroprosofie woon (zutphen) Hier ook een vrije school achtergrond trouwens. Heb je in Zutphen gezeten wannabe? Wij zijn trouwens pas gaan enten toen Quinn 4 maanden oud was. Hij was prematuur, maar zelfs als hij op tijd was geboren had ik het niet met 2 maand gedaan. Eigenlijk had ik nog wel willen wachten tot de 6 maand. Dat wachten is meer omdat er bij zijn vader na zijn 1e enting voedselallergieen zijn ontstaan. Ik vind het in ieder geval heel goed er van te voren over na te denken wat je precies wilt.
Ik zit bij een gewoon CB, maar overleg en vraag zelden wat. Het inenten zou ik als ik het over kon doen anders doen. Zo'n klein kindje inenten roept bij mij ook hele opstandige gevoelens op (ben zoiezo al een eigenwijze muts en doe vrijwel ALLES zoals ik het wil)