Het valt me al een tijdje op dat mijn zoontje (14 maanden) heel snel ademt als hij zich ergens op zit te concentreren. Als hij met zijn stapeltoren of met een puzzeltje o.i.d. bezig is bijvoorbeeld. Dan gaat hij er helemaal in op, zit volop geconcentreerd te spelen, en ademt alsof hij de marathon rent. Ik heb het afgelopen maandag op het CB gevraagd en daar kon ze niet bedenken of ontdekken wat het was en hield ze het op "iets wat gewoon bij hem hoort". Ze dacht in ieder geval niet aan iets ernstigs en stelde me gerust. Maar ik ben toch niet helemaal gerust, vooral omdat ik van meerdere mensen te horen krijg dat ze hem benauwd vinden klinken en ook iemand die denkt dat hij astma heeft of allergisch is. Is er iemand hier die het herkent, dat snelle ademen bij zeer geconcentreerd spelen? Is het enigszins normaal? Anders ga ik morgen maar even de huisarts bellen. Ter verduidelijking: het is dus enkel bij geconcentreerd spelen. Op andere momenten ademt hij gewoon normaal.
Ik lees mee, want mijn zoontje doet dit ook. Ook alleen bij spelen. Dacht zelf dat het kwam omdat hij dan al zijn spieren gebruikt (constant bewegen) en dat dit werkt op zijn ademhaling?
Hebben ze hier alle drie gedaan en de jongste van 4 jaar doet het soms ook nog weleens. We noemen haar weleens gekscherend een hijger aan de telefoon. Is volkomen normaal, althans zover ik weer mankeren ze verder niets mijn kinderen.