Het is hier een kwestie van gewoonte. Zo ging het bij ons thuis vroeger ook (bij mij en bij man) en die gewoonte heb ik voortgezet omdat ik het zo gewend ben (me het plezier aan die tijd nog herinner) en ik wel meer mensen om me heen heb die het zo doen (en het zelf stiekem misschien nog leuker vind dan de kinderen). Ik geniet van dat snoetje als ze vol trots een tekening in haar schoen stopt en een liedje zingt en de volgende ochtend vol spanning in haar pyama naar beneden gaat om te zien of er wat in haar schoen zit. Zolang ze gelooft wil ik hier het liefst elke dag van genieten. En qua prijs van de schoenkadotjes. Ik koop niet bewust op prijs. Helaas lust ze geen snoep en chocolade dus een simpele letter of handje snoepgoed valt al af. Ik heb een hekel aan prullaria waar 1x naar word omgekeken en daarna nooit meer. Dat vind ik echt doodzonde van het geld. Geef liever 10x 10 euro uit waar mee word gespeeld dan 10x 2 euro wat in de kast verdwijnt. Dus dan red ik het niet altijd met een kadotje onder de 5 euro helaas. Als ik onder de €5 leuke nuttige dingen had gevonden voor alle dagen had ik dat zeker alleen maar gedaan. En voor een paar avonden is dat wel gelukt (nieuwe placemats om op te knutselen, stapelstiften in de vorm van hartjes, fluwelen kleurplaten, kleurboek en plak tattoo's.) En als een bezoek aan de action er nog in zit vind ik vast nog wel meer en verdwijnt er nog wat in de zak wat nu klaar ligt voor in de schoen. Het is weleens gebeurd dat ik een avond vergeten was de schoen te vullen en toen kwamen ze beneden bij een lege schoen. Dat zorgde niet voor teleurstelling of verdriet. Dus zolang ze geen verwachtingen heeft zie ik er verder ook geen kwaad in.
Ik ga er trouwens vanuit dat er op school van dochter sowieso weinig aandacht aan schoen kadotjes word besteed. Ongeacht hoe vaak een schoen gezet word zal tussen de inhoud van die schoenen ook altijd verschil zitten (manderijn vs kado, of groot vs klein kado). Ik neem aan dat de juffen beseffen dat dit verschil er altijd zal zijn en dit niet bij de kinderen willen benadrukken omdat het voor alle kinderen een leuke ervaring moet zijn. Dus zou het gek vinden als er wel (dagelijks) over inhoud van schoentjes gesproken zal worden op school. Behalve op de dag dat er in de klas een schoentje word gezet en elk kind hetzelfde kado in de klas krijgt. Die dag mag dochter thuis trouwens niet ook nog haar schoen zetten.
Hier accepteren ze die verschillen gewoon. Dochters krijgen een mandarijn, in het weekend een handje pepernoten of klein cadeautje (bv tijdschrift of kwartetspelletje), en kinderen op school krijgen soms hun hele naam in chocoladeletters of een spel voor hun game-console in hun schoen. Geven ze hier eigenlijk niks om... Hier worden schoencadeautjes etc niet klassikaal besproken, maar onderling kletsen kinderen natuurlijk ook met elkaar. Sint uit de klas houden zou ik knap vinden...
Volgens mij komt dat ook omdat ze de kado's van sinterklaas krijgen. Die man is heilig voor kinderen. Ken geen kind die wil mopperen op de Sint!
Precies, ik weet nog van vroeger dat ik iets kleins had gekregen waar ik heel blij mee was, en een klasgenootje had een groot cadeau gekregen waar zij heel blij mee was - mijn conclusie was gewoon dat Sint ons gaf waar we blij van werden Geen waardeoordeel als ‘haar cadeau was groter!’. Sowieso was ik toen op z’n oudst 5 jaar, en had ik qua waarde van cadeaus ook helemaal niet echt een idee. Dat bv mijn pepernoten en suiker-muisje goedkoper waren dan een barbie... ik had geen idee, maakte me niks uit, ik wou toch geen barbie
Hier hebben ze 'm afgelopen zaterdag gezet en gisteren wilden ze 'm weer zetten. Gezegd dat het mocht, je mag 'm elke dag zetten, maar je weet niet of er elke dag wat in komt. Ze waren het iig zo weer vergeten en hebben hun schoen ook niet gezet. Ik ga er verder ook niet op aansturen, ik vind 1x zetten eigenlijk wel mooi. De komende weken krijgen ze nog genoeg cadeaus: school, bso, als hij in het dorp komt via de speeltuinvereniging, op m'n man z'n werk en dan wordt 't pakjesavond. Genoeg om tot die tijd vol te houden.
Hier heb ik het eigenlijk niet gehoord maar wij deden vroeger thuis al dit en ik heb het overgenomen: zetten op zaterdag en dinsdag. Op dinsdag zit er iets in van chocolade popje snoepje. Die 3 keer op zaterdag iets groters maar ook verschillend. Zo had de oudste za Pokemon kaarten want daar is hij dol op en de jongste een paw Patrol auto van 6 eu van Kruidvat maar het kan ook een tijdschrift zijn of Duplo of Lego (dat is vaak net wat duurder dan 5 eu) Puur omdat ik geen rommeltjes wil dan liever euro duurder en dat ze er echt iets mee doen of het een langer leven heeft. En pakjes avond het ik sinds vorig jaar het principe dat ik hier gelezen heb (want, need, wear, read en heb ik zelf creatief bij gedaan)
Hier mag het zaterdags. Dus dit jaar 3x. Ik vind het voor door de week gewoon niet handig. Ze zijn die nacht hier onrustiger en 's morgens dan vroeg uit bed om te kijken... Zoontje (6) was al hevig verontwaardigd dat ik zijn schoen weer had opgeruimd die hij zondag opnieuw had neergezet... "En anders had ik nu misschien een chocoladeletter gehad!!!" Haha, nou denk het niet.
Hier deden we ook altijd zo. Dit jaar gelooft er niemand meer, dus heb gezegd dat er geen schoen meer wordt gezegd. Ze wilden zo graag dat ze zaterdag 1x hun schoen mogen zetten
Als tip nog voor kadootjes: kidikutter (dat is een scherp mes die niet door vingers kan snijden) - ook iets duurder maar misschien leuk voor de kinderen die graag helpen in de keuken. (hier geen ervaring mee, want ik ben geen echt kook/bak mama maar ik hoor er heel veel positieve dingen over) Paintsticks (verven zonder water) Allebei te verkrijgen op o.a. drukkemama's.be, die hebben wel meer leuke, maar soms duurdere dingen...
Ik denk dat als hier het geloven over is we elk jaar of allemaal (dus ook man en ik) 1x onze schoen blijven zetten of allemaal een kleinigheidje op pakjesavond krijgen. Of misschien onderling een lootje trekken voor een kadotje met surprise en gedicht. Maar dan is het uitgebreid vieren wel echt over.
Die paintsticks ben ik benieuwd naar, ga ik straks eens bekijken. Heb hier wel kwasten besteld waar al water in kan. Dus geen geklieder meer met pot vies water die altijd wel een keer om gaat. Twijfel alleen of ik nu voor elke kleur verf zo een apparte warerkwast moet kopen? Heb nu 2 setjes van 4 stuks besteld. 4 smalle en 1 set met 4 maten van smal naar breed. Iemand ervaring met die waterkwasten?
Dit Haha. Scheelt weer typen. Wij doen altijd iets lekkers in de schoen, chocolademuntjes, kleine chocoletter of een zakje pepernoten. Alleen de eerste keer doe ik er een klein kadootje in.
Maar je doet het ook voor jezelf en niet voor een ander! Je moet doen waar jullie je prettig bij voelen. Wil je daar meer geld aan geven is dat prima, de ander geeft het uit aan sigaretten, drank, luxe boodschappen, 3 keer in het jaar op vakantie etc. Ik ben het er ook mee eens dat ik geen pruttel ga geven, geen cadeautjes wat na 2 keer spelen in een bak ligt. Toch een voordeel van een knutsel kind dat je voor een laag bedrag wat leuks kan vinden net als dat een hot wheels auto tegenwoordig zo weinig kost. Jij hoeft je niet te verantwoorden tegenover een ander, je hebt blije kinderen en het is niet dat het voor jaren is. Voor je het weet geloven ze al niet meer. Ga er van uit dat dit het laatste jaar is dus van 1 keer in de week gaan we nu naar 2 keer in de week. Geniet van deze tijd!
Hier twee keer, een keer bij mij en een keer bij nanny (oma). Nanny is nu ziek dus dan is het twee keer hier, op maandag en donderdag
Zo doe ik het ook. En dan is het op zaterdag een knutsel dingetje of een zakje Lego dat nog in elkaar gezet moet worden, en op woensdag iets dat kant en klaar is: vanochtend zat er een leuke stuiter wereldbol in (10 cm diameter). Altijd ook een chocolade munt of schuimpje er bij, en één of twee pepernoten.