Dank voor al jullie reacties! Ik ga dan toch proberen of hij het misschien met twee slaapjes ook redt, en dan hopen dat die wat langer worden dan de hazeslaapjes die hij normaal gesproken doet. Vandaag heeft hij in totaal drie kwartier geslapen maar bleef er wel redelijk gezellig bij, dus dat is hoopvol! @Cygnet: geen idee waarom hij steeds maar een uurtje slaapt. 's Nachts kan er een kanon afgaan en wordt hij nog niet wakker, maar overdag slaapt hij blijkbaar een stuk lichter.
Het kan ook gewenning zijn, of dat hij even moet leren om nog een slaapcyclus te pakken. Mijn jongste slaapt in cyclussen van 45 minuten. Soms moppert hij dan na 45 minuten even, maar slaapt vanzelf weer verder. Dus ik loop niet altijd, soms even 5-10 minuten mopperen om af te wachten of hij echt niet meer gaat slapen.
Ik ben op een gegeven moment ook de tijden van kdv aan gaan houden: 10-11.39 en 14.30-16.00u Zo is het duidelijker voor hem!
Hier slaapt mijn dochter ook overdag nooit langer dan 45 minuten, ik kan haar laten mopperen wat ik wil: na 45 minuten wil ze gewoon weer aan de slag.
Tot nu toe... je weet nooit wanneer het veranderd... heb ik de ideale slaapster... ik hield van rust en regelmaat.. dat was bij mijn zoontje ook hard nodig.. maar onze kleine meid hobbelt in ons ritme mee.. Meestal slaapt ze uit tot een uur of 9-10.. terwijl ons zoontje al om 7 veel lawaai maakt! Dan gaan we wat eten en speelt ze ff.. na een uurtje of soms na half uurtje is ze de weer moe en slaapt ze makkelijk nog eens twee uur... gisteren zelfs 3, 5.. waarschijnlijk was ze nog moe van het zwemmen de dag ervoor.. Smiddqgs gaat ze meestal ook met zoontje rond 14 uur weer slapen.. het ligt er helemaal aan.. als ik haar in bedje leg vindt ze het heerlijk.. ze pakt meteen haar knuffeldoekje en duim.. de enige plek waar ze duimt... Als we een dagje weggaan kan ze ook makkelijk niet gaan slapen of maakt ze hazenslaapjes van 15 min.. dan komt ze savonds soms wel moeilijker in slaap.. Ik denk dus zelf dat je het beste naar je kindje kunt luisteren. Ze geven vaak zelf heel goed aan wat ze willen.. en als ze dat niet doen bouw jezelf regelmaat in. Ik denk dat 4 keer misschien wat vel is. Maar wellicht heeft hij dat gewoon nodig.. En stiekem ben ik dus heeeeeul trots op mijn dochtertje dat ze het zooo goed de eerste 10 mnd gedaan heeft.. terwijl we met ons zoontje de grootste slaapproblemen hadden. (Hebben. Hij zit nu even in een goede flow en ik houd goede hoop dat het ooit goed blijft gaan)
dat korte slapen overdag herken ik wel. Dat is hier ook het geval. eigenlijk slaapt hij 9 van de 10 keer maar 45 min tot een uur.. en dat 3 keer per dag. Soms is een van de slaapjes langer, 1 1/2 of 2 uur, maar dat is een uitzondering, en vaak heeft hij dan een wat kortere nacht gehad. Ik denk dat het moeilijk is hoor, gelijk naar 2x slapen. Want waarscheinlijk zal hij niet makkelijker langer gaan slapen. Kinderen hebben een slaapcyclus van ongeveer een uur, en als ze overdag maar ondiep slapen worden ze daarna dus meteen wakker..
Ties slaapt ook nog 2x per dag. Wordt wakker tussen 8:00 - 8:30uur, krijgt zijn fles, rond 10:00uur fruit en gaat van 11:00 tot 12:30uur slapen. Daarna krijgt hij een boterhammetje en gaan we erop uit (wandelen met de hond of boodschapjes doen), flesje om 15:00uur en daarna nog een keertje slapen van 15:30 - 17:30uur ongeveer. Dan is het tijd voor de warme hap, waarna hij om 18:45uur in bad gaat, rond 19:15uur zijn laatste fles krijgt en uiterlijk om 19:45uur in bed ligt. Heerlijk!
Ik lees even mee. Dochter van bijna 17 mnd slaapt ook nog twee keer per dag zo'n 1.5 tot 2 uur per keer. Nu lees ik dus dat het helemaal niet erg is dat ze dat doet. Ze heeft het ook echt nodige, wakker is ze zo actief! En de nachten slaapt ze prima. Op vrije dagen makkelijk tot 8.30 uur. Ze gaat rond 19.00 uur naar bed. Zijn nu bezig er een ritueel van te maken. Fles melk was altijd al en nu mag ze Sesamstraat kijken. Daarna tandjes poetsen en slapen. Werkt prima.