Mijn moeder moet met kerst in het ziekenhuis liggen. Het is niet direct levensbedreigend wat ze heeft, maar wel heel vervelend en ze maakt zich erg zorgen over de toekomst. Ik zou toch graag een beetje vieren met haar, maar ik kan niet bedenken hoe. Ze kan geen vette en zoete dingen eten (en daar was ze juist zo gek op altijd), dus haar verassen met een kerstbrunch is lastig. Zowiezo is het lastig, want er mogen maar 2 personen op bezoek tegelijkertijd en als mijn man en ik en de kinderen gaan zijn we al met 4... en mn vader moet er ook nog bij. Mijn vader wil de kerst gewoon over slaan dit jaar.. hij wil niet bij ons komen eten dat vindt hij teveel gedoe en hij wil rust aan zn hoofd zegt hij. Ik kan hem niet dwingen natuurlijk maar het valt me zwaar hem alleen thuis te laten zitten. Heeft iemand ideeen over hoe ik mijn ouders wat kan opvrolijken met de kerst? Ik zou het liefst de kerst een paar weken laten verplaatsen naar de dag dat mijn moeder naar huis mag ... maar dat kan helaas niet!
Mag ze wel naar het ziekenhuis restaurant oid? Of moet ze in bed blijven? Optie 1 om toch even samen te zijn, al is het maar wat drinken. Optie 2 zou ik iets leuks op haar kamer zetten, klein kerstboompje? Ook dan, het gaat erom om even bij elkaar te zijn. Kijk anders naar iets lekkers wat ze wel mag eten? En ook je vader! Ondanks dat ie rust wil, misschien een boswandeling maken zodat hij die drukte niet heeft maar ook niet alleen thuis zit deze dagen. Dat zou je moeder denk ik ook niet willen?
Idd sluit ik me bij aan. Plus qua maar twee bezoekers toegestaan; het lijkt me dat ze daar met Kerst echt niet moeilijk over doen! Tenzij je met een elftal binnenkomt natuurlijk Je kunt misschien wat lekkere koekjes of muffins bakken die vetvrij of zonder suiker zijn? Daar moeten vast wat recepten voor te vinden zijn. Sterkte in ieder geval want leuk is het niet als je moeder in het zh ligt.
Lief dat jullie meedenken! Ze wil niet naar het restaurant omdat ze niet wil dat andere mensen haar zien in haar pyjama... Moeilijk hoor. Ik heb heel veel recepten voor suikervrije dingen.. Maar ze is veel misselijk en ik weet niet waar ik goed aan doe. Ik zou het liefst met een verpleegkundige bespreken wat er mogelijk is, maar die zijn allemaal zo druk en gehaast! Mijn vader en boswandelingen gaan niet samen, hij is denk al vijftig jaar niet in een bos geweest misschien dat ik m met mijn zoontje een kerstfilm kan laten kijken ofzo...
Met de kerstdagen iets simpels doen zodat jullie toch even samenzijn en dan als ze uit het ziekenhuis komt het alsnog uitgebreid vieren compleet met een boom, lampjes en kerstmuziek. Dan heeft ze uiteindelijk toch de hele "kerstervaring".
Veel sterkte en beterschap voor je moeder! M'n vader lag vorig jaar met kerst en oud en nieuw in het ziekenhuis. M'n man had konijn (is pa gek op) gemaakt, en peertjes en vanalles erbij. M'n vader heeft van alles een heel klein hapje geproefd, maar werd wel vrolijk van de geur en het idee. Ook heb ik met hem op kerstavond op z'n bed gezeten en een beetje gepraat over vroeger en radio geluisterd. Misschien is dat een idee voor je moeder? Vaak is gewoon het samen zijn en praten al een hele steun. En ik weet niet of het in jullie ziekenhuis mag, maar misschien een klein versierinkje ophangen? Of samen een spelletje doen, en dan allemaal om en om je moeder gezelschap houden? Of een kerstshow of film kijken als er tv is? M'n vader kon ook niet veel eten, maar hij werd al gelukkig van de geur, en voornamelijk het feit dat hij niet alleen was. Ook knepen ze daar met die dagen wat meer Een oogje toe zodat er op sommige kamers meer bezoek was.
Ligt ze alleen op de kamer of zijn er meerdere op de kamer? Als er meerdere zijn, houden ze wat strikter aan de regels.. Even met elkaar afspreken wie en hoe laat ieder gaat. Misschien jij met een kind en later je man met de ander kind. Misschien de kamer wat gezelliger maken? Wat meer kerstsfeer. Extra lampjes ophangen.. Wat kerstkkeurplaten laten inkleuren door de kids. Of wat anders knutselen (doet het altijd goed) En gewoon de verpleging aanspreken hoor! (Een molton over de matras ligt wat lekkerder, zweet je niet zo. Maar daar moet je wel om vragen) Er kan vaak mee dan je denkt.. Maar gewoon even vragen.. Wij mochten altijd wat langer blijven dan het bezoekuur, komen ook ver.. (Ruim een uur rijden) mits de andere patiënten er geen last van hadden.. (We maakten het trouwens voor de hele kamer gezellig, ontlastte de verpleging, maakte met iedereen een praatje)