Heeft iemand wel eens een DNA test gedaan? Wat kwam daaruit? Was je verbaasd? Of juist niet? Ik denk er al een tijdje over na. Ik weet dat de vader van mijn vader niet de man was met wie mijn oma was getrouwd. De stamboom die er is is gebaseerd op die lijn. Daar kom ik dus niet heel veel verder mee. Opa en oma zijn er niet meer en verder is het een onderwerp wat nu na al die jaren nog steeds niet benoemd mag worden. Kortom ik ben heel nieuwsgierig
Ik ben er ook heel nieuwsgierig naar, maar na me ingelezen te hebben in de gevolgen voor mijn privacy heb ik besloten er van af te zien. Zo staat in veel van de voorwaarden dat het bedrijf jouw gegevens mag doorverkopen. Dit gebeurt nu bijvoorbeeld door gegevens dit te verkopen aan de farmaceutische industrie, de vraag is wat er gebeurt als dat soort gegevens ook bij zorgverzekeraars terecht komen. Dat mag nu (nog) niet, maar je DNA geeft ook inzicht in erfelijke aandoeningen als kanker, Alzheimer etc. Dat zou invloed kunnen hebben op je zorgverzekering, maar in het geval van erfelijke vormen van kanker ook op je hypotheek. Ook hebben veel aanbieders een Amerikaans hoofdkantoor waardoor je niet onder Europese wetgeving valt. Voor mij redenen om er van af te zien. https://www.avg.com/nl/signal/dangers-of-dna-testing
Ja ik! Ik ben geadopteerd en omdat mijn dochter groene ogen heeft en een hele lichte huid wilde ik weten of er, naast Indiaas bloed, ook nog ‘ander’ bloed was. Ik dacht echt dat ik met mijn donkere kleur zou overheersen, vooral qua ogen. Nou heb ik zelf vrij lichte ogen (vonden ze in India ook raar , maar zó licht als die van haar? Nee. Boven ik: onder Ies
Ik heb er twee gedaan één bij nu Heritage en één bij ancestrydna. Ik heb heel weinig contact met familie verder dan mij rechtstreekse familie. En dus was ik nieuwsgierig wat er uit zo komen. Mijn achternaam verwijst ook naar de Moren en dus ook benieuwd of dat eruit kwam.
Wat ik trouwens vooral leuk vind is dat ik ook een test kado heb gedaan aan mijn mama. En zo kan ik zien welke delen ik van haar heb en welke niet.
Mijn beide ouders hebben het gedaan dus weet ik automatisch wat ik ook ben natuurlijk. Er kwam wel wat verassingen uit. Dat beide ouders Nigeriaans bloed hebben bijvoorbeeld. (Iedereen is hier een lange blonde Hollander namelijk)
Ivm privacy redenen wil ik dit liever niet maar ben eigenlijk wel heel benieuwd! Mijn oma was nl geadopteerd. Wel vanuit NL maar omdat ze hoogstwaarschijnlijk uit een joodse familie kwam kan dat natuurlijk verrassende resultaten geven. Verder ook wel echt benieuwd naar de afkomst van man. Hijzelf en een groot deel van mijn schoonfamilie ziet er namelijk totáál niet noord-Afrikaans uit. Ook komt de achternaam voor in het midden oosten, maar het schijnt hebben ze Turkse voorouders (niet zo gek in een voormalige Ottomaanse kolonie). Daar ben ik dus wel benieuwd naar.
Dat is voor mij wel een drempel ja. Maar mijn drang naar weten waar ik vandaan kom nog meer. Ik kan het mijn vader ook niet vragen die heeft nu Alzheimer de rest van de mensen....
Dat is wel verrassend ja! Hier ook wel de grap dat ik straks idd ook uit bijvoorbeeld Afrika voorouders zou hebben
Hier dus ook zoiets mijn vader is aangenomen als zoon door mijn opa. Geruchten van vroeger gingen van Spaanse bevrijder tot aan Amerikaan. ( Mijn vader is van net na de 2e wereld oorlog)
Ik heb echt het idee dat dit altijd geldklopperij is. Iedereen kan vanalles verzinnen. Ik geloof hier niet in, zoveel 'bureautjes' die dit aanbieden. Dit is te commercieel. Je kan DNA op veel manieren bekijken. Hoe dichter bij huis, hoe nauwkeuriger. Iedereen heeft wel iets in zich uit een ander werelddeel, maar dat wil niet zeggen dat dat jouw voorouders zijn. Het zegt gewoon niets, die percentages uit die landen. Zelfs de meest arische Fries zal een paar procent in Cuba hebben bijv. Er komt bijvoorbeeld ook bij iedereen een procent Neanderthaler uit. Ik kan ook iets uit mijn duim zuigen en wat kleurtjes op een kaart zetten Ik zou eerst kritisch onderzoek doen naar die bureautjes voor je er geld aan verspilt.
Mijn nieuwsgierigheid wordt wel aangewakkerd. Zeker ook omdat ik een deel van mijn familie niet ken. En ik heb nu 2x de reis van je genen gezien, een super mooi programma op rtl4.
Daar heb je een punt natuurlijk. My heritage geeft bijvoorbeeld ook aan wanneer er een match is. Dat vind ik vooral interessant misschien is er wel family waarvan ik het bestaan niet wist. En ja iedereen heeft vaak wel heel veel raakvlakken met de rest van de wereld de Nederlanders waren en zijn natuurlijk een reislustig vol
Nou dit! Ik geloof hier niet in. Een mooie manier om iemand nieuwsgierig te maken en dan wat voor te schotelen. Het klinkt plausibel maar kan dys net zo goed voor je buurman zijn
Nee - je betaalt terwijl zij met al je DNA data aan de haal gaan - ervaringsverhalen gelezen van mensen bij wie de regio's van herkomst echt niet klopten. Die hadden bij 3 verschillende bureaus testen gedaan en kregen 3 totaal verschillende verhalen te horen. - er kan altijd nog uit komen dat bloedverwanten helemaal geen bloedverwanten blijken te zijn - ook al schandalen gelezen van mannen die in de jaren 60-70 voor een behandeling naar een vruchtbaarheids kliniek gingen en wiens sperma achteraf gestolen blijkt. Oftewel, er kunnen consequenties aan de test zitten die je totaal niet kunt overzien, die misschien nog dramatischer zijn dan dit voorbeeld
Ik zal Nederlands, Duits, Noord Europees zijn of zo. En ook een paar % Afrikaans want daar komen we uiteindelijk allemaal vandaan. Hoe betrouwbaar het is weet ik niet. Volgens mij is het wel redelijk accuraat. Als je echt niet weet wie je voorouders zijn zou ik het denk ik wel willen doen ondanks dat ze al mijn gegevens hebben. Maar dat zal p p verschillen , maar net hoe belangrijk het voor je is denk ik (wat het wel een ethisch dilemma maakt eigenlijk) Mensen uit Amerika bijvoorbeeld die vanwege de slavenhandel niet weten uit welk Afrikaans land ze komen. Daar komen soms hele mooie resultaten uit. 95% Kameroens of zo.. voor hun geeft dat ze echt een stuk identiteit terug die ze is afgenomen. Ik vind dat heel mooi, dat we dat kunnen doen.
Nou naar aanleiding van dat dna onderzoek heeft mijn moeder een uitgebreide stamboom onderzoek gedaan (is haar hobby geworden daardoor) en er werd dus een verklaring gevonden voor het Nigeriaanse bloed: moeders kant; plantages gehad en dus ook slaven (“maar ze werden goed behandeld hoor!”. Volgens moeders) vaders kant; voorouder heeft op een straf schip gezeten naar Suriname en daar zijn vrouw ontmoet. Uit het stamboom onderzoek kwamen ook leuke dingen uit. Zo is de familie van mijn oma’s kant van adel (riep ze altijd, we geloofden het nooit ) en blijk ik verwant te zijn met Audrey Hepburn. Nog veel verder weg schijnbaar ook verwant met Hendrik de achtste (beide verwant, geen afstammeling natuurlijk) en waren mijn voorouders Ierse adel. Vaders kant bleken veel schavuiten, wat boeven en zelfs een moordenaar (doodslag) te zitten…. Tja