Ongerust! hele kleine tepels, lukt het dan wel?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sharon20, 16 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    Hoi allen,

ik maak me erg veel zorgen. ik zou het echt super super vinden als ik mijn dochtertje borstvoeding zou kunnen geven.

ik heb al 1 zoon (jamie bijna anderhalf) en ook hem heb ik geprobeerd om borstvoeding te geven maar hij pakte niet goed.... nu ben ik bang dat dit komt omdat ik erg kleine tepels heb :(
    uiteindelijk ben ik na 3 dagen gaan kolven omdat jamie maar bleef afvallen... en omdat ik echt super kloven kreeg.met de kolf ging het goed, jamie kwam aan en was een blije baby...
    waarschijnlijk kreeg ik die kloven dus ook omdat jamie mijn tepel niet goed kon vast nemen en hierdoor dus constant hapte, losliet, hapte, losliet.... nu ben ik erg bang dat het bij mijn dochtertje hetzelfde verhaal zal worden..

is het bij jamie mislukt omdat ik echt te kleine tepels heb? of omdat ze mij niet goeg genoeg hebben begeleid in het ziekenhuis met aanleggen enzo?

is er iemand die mij kan vertellen dat ook zij kleine tepels heeft en het bij haar toch lukte om borstvoeding te geven??

alvast bedankt!

2. IrisB

IrisB Fanatiek lid

Kleine tepels zijn geen probleem bij het geven van borstvoeding. Dit komt omdat de baby eigenlijk niet aan de tepel zelf zuigt. Als het goed is neemt hij (een groot deel van) de tepelhof in de mond en door daar aan te zuigen brengt hij de melkproductie op gang. De maat van je tepels is dus eigenlijk niet belangrijk.

Ik denk dat het bij je zoontje idd is fout gegaan door een gebrek aan begeleiding. Ik zou je aanraden een cursus over BV te volgen bij een borstvoedingsorganisatie (VBN of LLL) en als je baby geboren is en je ondervindt weer problemen (ik hoop het niet), niet aarzelen om een lactatiekundige in te schakelen om even mee te kijken (de meeste zorgverzekeraars vergoeden één consult).

Succes!

(En even tussen (): ik heb zelf ook niet echt grote tepels en geef ondertussen bijna anderhalf jaar BV, dus het kan écht)

3. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi,
    Hier ook niet iemand met mega grote tepels, als ik de tepelhoedjesmaat moet geloven.
    Heb mn dochtertje 14 mnd gevoed en geef mn zoon nu al 3 mnd BV.
    denk dat het mis is gegaan door gebrek aan goede begeleiding. Ben het met IrisB eens dat het verstandig is een cursus te volgen en een LK in te schakelen na de geboorte om zeker te zijn van goed aanleggen etc.
    Hier ook gedaan bij beide kids, en de verzekering vergoedde het gewoon!

Groet en succes!

4. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    hey bedankt voor je reactie! ik ben van plan om in het ziekenhuis de verpleegster of vroedvrouw bij haar kraag te pakken en haar te vragen om de eerste voeding bij mij te blijven... zodat zij mijn kindje kan aanleggen en even kan checken of ze echt drinkt...
    bij jamie hebben ze enkel de eerste x aangelegd... de andere keren kwam ze wel eens kijken maar voor de rest eigenlijk vrij weinig advies gekregen. toen (als zeer jonge moeder 21) dacht ik, het zal wel goed gaan dan... nu weet ik beter! ik ben echt vastberaden om borstvoeding te gaan geven! en laat me niet door een paar kloven aan de kant zetten!
    ik hoop alleen dat ze me nu wel willen helpen in het ziekenhuis dan... als het niet aan mijn tepels ligt dan moet het dus een probleem zijn wat opgelost kan worden...

ook merk ik wel dat er verschillende manieren zijn van aanleggen. zo legde ze jamie gewoon op bed en ik moest er op mijn zij naast gaan liggen. maar je kan ook je kindje in rugby houding vasthouden? en op de gewone manier in je armen houden,... wat werkt het makkelijskte voor een beginnende bv mama...

jamie heb ik achteraf ook wel eens proberen aan te leggen. als ik dan de ene borst kolfde, legde ik hem aan de andere borst aan... met als gevolg: kloven en een huilend kind, dus was geen succes!

5. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Haaai,

Ik zou desnoods even een LK vragen om langs te komen. Zij kan dan zien hoe je aanlegt en kan je verschillende houdingen goed uitleggen en zien wat voor jullie de beste is.

Zelf vond ik voeden terwijl mn ukkie op bed lag het prettigst. Of op de stoel met voedingskussen. Nu voedt ik zowel op bed als gewoon in mn armen houden terwijl ik zit :D je krijgt steeds meer handigheid.

Succes ermee!!!

Groetjes,
    Mili

6. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik weet niet bij wat voor organisatie je je kraamzorg geregeld hebt, maar daar zou je ook nog kunnen vragen of ze iemand hebben die je hiermee kan begeleiden. Ik zat bij een kleine organisatie en kreeg een kraamhulp die ook was opgeleid in het begeleiden van BV: was echt helemaal super, want in het ziekenhuis had ook niemand me echt verteld hoe het moest, dus ik deed maar wat. Was erg fijn om thuis nog een paar dagen iemand bij de hand te hebben die verstand van zaken had.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.170
    35.831
    113
    Ik heb heel vlakke en kleine tepels en dat gaf in het begin wel wat moeite. Heb behoorlijk grote borsten en dat in combinatie met stuwing en vlakke tepels is niet heel ideaal in het begin. Maar het wil dus wel, want inmiddels geef ik al 5 maanden volledig borstvoeding.

Ik zou zeker het nummer van een lk bij de hand houden. Ik ben uiteindelijk begonnen met tepelhoedjes, ik heb ze wel weer kunnen afbouwen, maar dat is zeker niet ideaal en met behulp van een goede lk was het misschien niet nodig geweest.

8. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ik woon in belgie en hier is kraamhulp geen gewoonte. bij jamie had ik om een kraamhulp gevraagd (op advies van schoon ouders) maar zelf dacht ik: ik heb niemand nodig, kan het wel alleen (wat me ook prima lukte! nouja, uiteindelijk kwam de kraamhulp... ze heeft een uur koffie zitten leuten.... voor de rest niets :S niet voorgesteld om badje te geven of op te ruimen ofzo... helemaal niets :S nu scheelde het wel dat mijn vriend ook thuis was. dus hij hielp mij met alles (opruimen, vaatwasser, koken,...)
    dus deze x ga ik geen kraamhulp inschakelen. (heb haar na haar eerste "koffie" bezoek afgebeld, aan zo iemand heb ik niets!)
    bij ons in belgie is het de gewoonte om minimaal 5 dagen in het ziekenhuis te verblijven. waarschijnlijk lopen hier ook wel mensen rond op de afdeling die er verstand van hebben toch?

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja je zou inderdaad zeggen dat ze in het ziekenhuis wel verstand van hebben. Mijn kraamhulp heeft me alle drie de houdingen aangeleerd. Het is ook goed als je je kindje op verschillende manieren aanlegt, op deze manier voorkom je kennelijk kloven en ontstekingen enzo.
    Maar laat je van te voren inderdaad ook goed voorlichten over de BV.

10. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Ik denk dat ze in de ziekenhuizen ook wel een LK hebben lopen, is tenminste wel vaak zo. En anders zou ik er dus echt op staan dat ze je de houdingen leren en goed helpen met de eerste keren aanleggen. Assertief zijn want je hebt al veel gewonnen als het aanleggen goed gaat!!!

11. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    wat is een LK eigenlijk? :D

12. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Lactatiekundige :D:D

13. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    okeej, toch goed gedacht dan :) ik vermoede al zoiets... je ziet dat het voor mij nieuw is he :p ik vond het echt zo ontzettend jammer dat ik jamie maar 3 dagen echt borstvoeding heb kunnen geven (1 maand met kolven inbegrepen) khoop het nu anders aan te kunnen pakken :) en met de tips van jullie kom ik al een eind denk ik

14. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hahah geeft niet toch? Ik zie soms ook afkortingen voorbijkomen dat ik denk :(:( Maar goed haha zo leer ik dan weer wat denk ik dan maar haha :p

Ja ik hoop ook voor je dat je goeie begeleiding krijgt nu want als je graag BV wilt geven dan kom je al een heel eind met die motivatie maar goede begeleiding kan je net ff dat extra zetje geven :D

Succes in ieder geval enneh kom maar met vragen ;) is trouwens ook goeie LK hier op forum he?!

15. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Ik heb ook kleine en ingetrokken tepels. Daardoor had ik moeite met voeden, een verpleegkundige in het ziekenhuis raadde me aan tepelhoedjes te kopen en daarmee gaat het wel goed. Bij een eventuele 2e neem ik ze al direct mee naar het ziekenhuis. Succes!

Deel Deze Pagina