Hoi dames, Ik wil zo graag stoppen met BV, ik kan het niet meer aan!! Zowel geestelijk en lichamelijk. Maar ik voel me erg schuldig tegenover mijn kleine ventje!! Wat moet ik doen?? We hebben veel alergie in de familie. Astma, hooikoorts, eczeem noem maar op. Daarom voel k me zwaar schuldig, maar ik kan het niet meer aan!!! Ik schreeuw tegen me ander kids, man iedereen, als ik weet dat ik weer moet gaan voeden.. Ik ben depresief en kan vanwege BV geen medicatie gebruiken....
Als het echt zo erg is dat jij en je andere gezinsleden eraan kapot gaan, dan kan ik je alleen maar adviseren om over te gaan op fv. Maar misschien dat er medicatie bestaat die je wel kan slikken als je bv geeft, want een vriendin van mij mocht toendertijd wel iets slikken. In ieder geval wil ik je veel sterkte wensen met je wat je keuze ook zal zijn.
Hey meid, Thanks voor je reactie. Helaas kan ik deze medicatie niet gebruiken als ik BV geef. Helaas. En ja we gaan er echt kapot van. En manlief begrijpt het niet zo goed! Voor hem stelt het geven van BV niks voor!
Ik ben erg pro-borstvoeding, maar in dit geval zou ik het 100% begrijpen als je er niet mee door zou gaan. Als ik je goed begrijp heb je de medicatie echt nodig in het belang van jezelf en je gezin inclusief je baby. Ik snap dat je het allerbeste voor je kindje wil, en je moet de afweging maken of de borstvoeding het waard is. Als je besluit door te gaan zou ik contact opnemen met de huisarts om te zien wat voor soort ondersteuning je zou kunnen krijgen. Ook is het misschien een idee om met de rest van het gezin om de tafel te zitten en te kijken hoe ze je deze borstvoedingsperiode kunnen ontlasten. Want wat is het precies dat de borstvoeding zo zwaar maakt voor je? Is het dat je niet meer aan het huishouden toekomt? Is het de onderbreking van je slaap? In de meeste gevallen valt er wel een oplossing te vinden. Of het is dat je man/een vriendin/familie tijdelijk wat meer zorgtaken van je overneemt, of dat er tijdelijk een schoonmaakster komt etc etc. Mocht je er niet mee doorgaan zou ik in jouw geval echt geen schuldgevoel hebben, omdat je dan in het belang van je ventje en je gezin zou stoppen. Een kennis van mijn man heeft niet voor borstvoeding gekozen omdat ze dan niet meer kon zuipen, en twee weken na de geboorte was ze al gaan stappen en kwam ladderzat terug. Het is haar eigen keuze, maar in dat geval heb ik de grootste moeite om daar begrip voor op te brengen. In jouw geval is dat absoluut niet. Heel veel succes!
Er zijn wel medicijnen tegen depressie die met BV gaan, Gonneke van Eurolac geeft medicijnconsulten. weet je dat stoppen met de BV zo'n hormoonschommeling kan geven dat de depressie erger word? Ik ga je een pb-tje sturen over de medicijnen tegen depressie die op de medicijnlijst van borstvoeding.com als veilig worden beschouwd Ik persoonlijk lees uit je verhaal dat je depressie het grootste probleem is, dat daardoo de BV te zwaar word en ook je gezinsleven...
Wat je ook zou kunnen doen, is in elk geval met je huisarts, een psycholoog of psychiater hierover praten. Niet zelf gaan 'aanmodderen'; een depressie is een serieuze aandoening, maar daar weet je zelf alles van. Je hebt m.i. overigens niets om je schuldig over te voelen, of je nu stopt met BV of niet. Je doet wat volgens jou het beste is, voor je hele gezin. (off topic: ik heb 7 maanden lang volledig BV gegeven, en toch heeft m'n kleintje in die periode eczeem gekregen en heel gevoelige luchtwegen. het is hoe dan ook geen garantie dat hij die aandoeningen niet krijgt! ook bij mij zit het in de familie.) Mijn stelregel: mama's, zorg éérst voor jezelf, pas daarna kun je voor je gezin zorgen!!