hi lieve forumbabes, ik wil heel graag jullie mening weten. sinds een tijdje heeft een buurkat ons kattenluikje ontdekt! en s' nachts eet hij af en toe smakelijk het voer van onze katten op, en laat fijne plukjes rood haar achter. :x het vervelendste vind ik dat hij het territorium van onze katten schendt! maar ja, wiens schuld/fout is dit nu? ligt het aan ons, omdat wij een kattenluikje hebben? ligt het aan de (onbekende) eigenaars, dat ze m buiten laten lopen? dat laatste denk/vind ik eigenlijk niet, dat doen wij zelf ook, maar ja, onze katten zijn wel wat beter opgevoed, die gaan niet ergens anders een lopend buffetje doen! wie heeft er een mening/tip? luikje dicht doen is GEEN optie, want de katten gaan dan de hele nacht loeiiiiiiiien! en het is niet zo'n luikje dat je alleen op ' uitgaand verkeer ' kan zetten... daarbij, dan kunnen onze katten er zelf (bij bv regen enzo) niet meer in. help! thanx!
Weet je dat heel zeker? Je bent er immers niet altijd bij als ze buiten zijn, lijkt me, dus voor hetzelfde geld zitten jouw katten 's nachts wel die rode kat zijn bakje leeg te eten Verder helaas geen tips/adviezen/mening. Als luikje dichtdoen echt geen optie is, moet je het voor lief nemen, denk ik...
Er bestaan toch ook luikjes die met een magneetje oid werken? Het enige nadeel is dat je je katten dan dus een halsbandje om moet doen. Maar de kat van de buren komt er in ieder geval niet meer in.
Volgens mij heb je ook van die speciale luikjes met een soort van sensor. De kat heeft dan een bandje om en het luikje gaat dan dus alleen open als een kat met ook zo'n sensor aan het bandje bij het luikje komt. Dan zou je dus wel een ander luikje moeten kopen, maar een andere oplossing zou ik ook niet weten. En tja over het opvoeden van katten...net wat MvS zegt; hoe weet je nou dat jouw katten nooit "kattenkwaad" (haha) uithalen? Dat kun je natuurlijk nooit zeker weten.
Nu ben ik geen expert maar volgens mij zijn er luikjes beschikbaar die dmv een sensor die aan het halsbandje van de kat zit open gaan. Zo kunnen alleen je eigen katten door het luikje. Ik zou alleen niet vergeten op tijd de batterrijen te verwisselen als ze op zijn om een hersenschudding bij de kat te voorkomen
De kat trekt zich niks aan van een goed gesprek tussen kat en mens? Ik denk dat je buiten deze optie weinig andere mogelijkheden hebt. Jullie katten hebben evenveel rechten als de katten van een ander. Volg je je kat trouwens? Omdat je zegt te weten dat jullie kat nooit bij iemand anders eet...
@mvs: dat weet ik zeker. onze katten zijn schijterds die alleen bij ons in de tuin lopen en in het bos erachter.. @wup: idd, die bestaan, echter dat luik wat wij hebben (uitgezocht op duurzaamheid en op het passen in een heel zware/monumentale deur) heeft die optie niet. balen! ik vraag me af of ik eens kan kijken van wie de kat is, maar wat heb je er aan. er lag laatst ook een (grote) drol in de gang, die moet ook van hem geweest zijn. tis allemaal geen ramp, maar ik zou het wel graag opgelost zien, ookal is t een vrij onoplosbaar probleem!
Tja wat heeft gaan praten met de eigenaren nou voor zin? Die gaan heus hun kat niet binnen houden, neem ik aan. Dit is dus ook 1 van de redenen dat wij geen luikje hebben. Ik zit niet te wachten op vreemde katten in mijn huis, en ook niet op dooie muizen enzo.
@michelle: ik zie t al voor me! @andrea: zie reactie op mvs, dat is een van de weinige dingen die ik zeker weet over die heldensokken van ons. ander kattekwaad doen ze zeker ! aangezien het vervangen van het luikje wel erg ingrijpend is, moet ik maar eens een emmer water proberen? maar vind ik ook zielig! boeh!
@mermaid: helemaal mee eens. is ook irri, had ik ook niet verwacht eigenlijk, een grote rooie indringer! maar ja, katten riepen maanden om een luikje, en hebben hun zin gekregen. nu ik nog
Een emmer water (of een plantenspuit) vind ik niet zielig hoor. Daar komen ze wel weer overheen. Ik heb dat ook tegen onze buren gezegd: Als je echt last van ze hebt dan gooi/spuit je ze maar nat, dan leren ze het vanzelf wel af.
Kan je snachts geen eten neerzetten? Als er niks te halen valt is het misschien minder aantrekkelijk?
Ik zou denk ik ook voor ander kattenluikje gaan. Natspuiten is niet zielig. Ik doe het zelf regelmatig omdat de ene poes het eten van de ander anders op eet. Of als ze elkaar tig x achterna zitten in huis dan pak ik ook dat ding maar als ze hem al zien smeren ze hem al hahah
Laat je katten wennen aan een andere plek voor hun voer. En doe de keukendeur in huis dicht. De kat kan dan wel door het luikje komen, maar er valt niks te halen. Ik denk dat dit niet te voorkomen is. Het is kattengedrag. Die van de buren komt soms ook bij ons op het terras en denk dat ie ook al wel binnen is geweest.
@andrea: joe katten doen noooit wat ondeugends? yeah right! @dreamer: kijk, das nou een goed idee! simpel doch briljant! of lullig voor mn eigen kattekinderen?
Eten je eigen poezels snachts veel dan? Die paar uurtjes overleven ze vast wel En als de buurtkat een paar keer misgegrepen heeft gaat ie zn voedsel misschien ergens anders zoeken. Het is het proberen waard iig!
@aaliyah: goed opgevoed dan! heheh! @melloncollie: jep, kat veranderen kan en hoeft niet ergens vind ik t ook wel leuk bijdehand van die rooie, maar das ergens ver weg! ik denk dat ik voor dreamers tip ga om te beginnen, in combi met deur dicht naar eten (we hebben amper deuren in ons huis, alles is met elkaar verbonden)