Veel eten, moet ik hier iets aan doen

Discussie in 'Voeding' gestart door sidmick, 14 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Wij hebben hier een luxe probleem.
    Mijn dochter van 16 maanden eet erg veel en goed. Ze is altijd al een goede eter geweest en lust alles.
    Dit is haar schema:
    - 's morgens 1 boterham+2 plakken ontbijtkoek
    - tussendoortje in de vorm van eierkoek, fruit, krentebol oid
    - lunch 2 boterhammen (al zou ze met gemak een 3e lusten)
    - tussendoor 2 stuks fruit
    - avond eten echt net zo'n groot bord als wij + flink toetje

Als ik haar minder geeft zeurt ze echt van de honger. Zodra ze iemand ziet eten piept ze en "bedelt" ze echt enorm.
    Ze is best klein en niet dik maar ik ben bang dat nu ze ook niet meer zo hard groeit ze straks dik gaat worden (ben zelf ook altijd dikkertje geweest :( )
    Moet ik hier wat mee doen (en wat?) of maak ik me zorgen om niks

2. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    #2 MissMom, 14 jan 2010
    Laatst bewerkt: 14 jan 2010
    als het bij jullie in de familie zit dat er aanleg is voor gewichtstoename zou ik als ik jou was eens een gesprekje doen op het cb als je daar goed terecht kunt.

Ze doet het perfect zo trouwens!

3. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik zou het ook navragen als je het niet zeker weet. Via het CB kan je terecht bij een dietiste, niet dat dat nodig zou zijn maar die mensen geven wel tips over welk eten wel of niet kwaad kan en waar je voor moet oppassen. Hoe lang is ze dan hoe hoe zwaar nu?

Fleur heeft ook aanleg en ik pas echt op met bepaalde tussendoortjes. Ik zou zelf namelijk geen ontbijtkoek, eierkoek of te vaak een krentenbol geven. Dat zijn volgens mij zware zoetige tussendoortjes en zeker voor het ontbijt. Er zit toch vrij veel suiker in ontbijtkoek, ook al zegt het label dat het ok is, vetvrij betekend niet suikervrij en andersom. In een krentenbol zitten denk ik zeker 2 doosjes rozijnen, 1 doosje rozijnen is rond 80 calorieen, dat is best veel voor een kleintje.

Kan je beter een extra boterham geven (ook eventueel tussendoor) of anders havermout proberen. Havermout is een langzame koolhydraat waardoor je kindje zich langer verzadigd voelt. Houdt er ook rekening mee dat de meer zoet een kind eet, de meer honger het zal krijgen voor zoet en lekkers. En op deze leeftijd weten ze toch niet beter en kunnen ze prima zonder zoet en extra zout.

Bij de lunch kan je ook af en toe een boterham met ei geven he. Eiwit geeft een voller gevoel, ik doe wel eens een roerei met tomaat of zo..ze vind het heel lekker.

Voor het avond eten weeg ik Fleurs eten af, 50 gram vlees, 75 groente, 75 gr. aardappel. Je moet natuurlijk oppassen dat als je standaard een enorm bord avondeten geeft dat haar maagje opgerekt raakt waardoor ze altijd meer zal kunnen eten. Daarom weeg ik altijd af als sinds ze met de pot mee eet. Zou ze heel mager zijn zou ik niet zo snel afwegen maar omdat Fleur ook flink door kan eten doe ik het wel, en op is op. Verder is ze niet echt hongerig, zo wel dan mag ze een volkoren soepstengel of twee. Of wortels en tomaatjes.

Toetjes zoals een danoontje doen wij hier alleen in het weekend. Vla heeft ze nog nooit gehad.Verder eet ze gewoon 80 gram biogarde yoghurt na het eten desnoods met een klein beetje honing.

Fleur is nu 2 1/2 trouwens.

Ik snap verder wel wat je bedoelt hoor. Fleur was precies hetzelfde op die leeftijd. Ze at dan snel haar bord leeg zodat ze van ons nog kon snaaien. Toen hebben we verder haar altijd apart eerst laten eten, en zat ze wel bij ons aan tafel dan mocht ze nog wat stukken komkommer of zo, dat is toch puur water. Maar het gaat wel over met leeftijd. Opeens vinden ze spelen veel interessanter en nu kijkt ze nooit naar wat ik eet. Ze kijkt gewoon naar haar eigen bord.

Succes ermee en misschien heb je er wat aan.

Charlie

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Volgens mij is het niet zo'n drama als ze bijvoorbeeld wat extra brood zou krijgen. Dus 's morgens 2 boterhammen en 1 plak ontbijtkoek. In ontbijtkoek zit veel suiker en dat neemt je lichaam snel op en dan heb je daarna weer snel een hongergevoel. Brood heeft meer tijd nodig om opgenomen te worden.

Als ze 3 boterhammen lust tussen de middag is dat ook niet erg, denk ik. Zolang je ze maar niet volstrooit met zoetigheid. Als Jelle hier een extra boterham wil, dan krijgt hij dat. Anders heb je kans dat hij gaat staan zeuren om koek ed en dat wil ik hem dan ook niet geven.

Wat ik trouwens tussendoor ook nog wel eens geef is een craqotte of een gewone wasa cracker. Daar zit niet zo heel veel in, maar het vult wel weer voor even.

5. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik sluit mij aan bij Bluesky. een stuk brood extra kan geen kwaad dan 's middags maar 3 stukken brood en 's ochtends 2 stukken. De 1 eet wat meer dan de ander... mijn zoon eet veel minder maar eet ook goed (momenteel) er zijn fases dat hij bijna niks wil eten ;) Alleen mijn zoon eet meer verspreidt overdag. Zoals 8 uur een stuk brood en dan 10 uur nog een stukje brood. Brood is altijd gezonder en beter dan zoetigheid.

6. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Mijn dochter is ook een veelvraatje. Ze eet gewoon goed en zeurt ook vaak om wat extra's. Ik heb dit bij de 18 maanden-beurt;) aangekaart bij het CB en daar vertelde ze me dat er vanzelf een periode komt dat ze echt minder gaan eten (die overigens hier nog niet is aangebroken ;)) en dat ik me er niet echt heel druk over hoefde te maken zolang ik maar geen ongezonde extratjes ga geven. Nu kijken ze natuurlijk ook naar het gewicht en de lengte van je kindje en of dat niet de pan uitrijst... Ze krijgt wat ze mag volgens de voedingsrichtlijn en als ze iets extra's wil krijgt ze een appeltje of een ander stukje fruit. Daar is ze altijd meer dan tevreden mee! En ze krijgt vaak voor het eten een schaaltje rauwkost (wat dat is verschilt per dag, worteltje, komkommer, tomaat enz). Dan heeft ze haar pitapientjes binnen en dat stilt de grootste honger!

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Nou ja, ik vroeg me inderdaad af of het wel echt zo heel veel is wat ze eet. Wel nl. vergeleken bij de kindjes van mijn vriendinnen maar wellicht eten die weinig. En omdat de aanleg aan beide kanten in de familie erin zit wil ik er op letten. Voorkomen is beter dan genezen. Maar ik wil natuurlijk niet dat ze honger heeft. Ze is nu trouwens 77 cm en 10,6 kilo dus niks overdreven maar ik dahct als ze niet meer (snel) in de lengte groeit moet ik wellicht de breedte ookin de gaten houden. Lastige bij haar is ook dat ik moet opletten wat ze eet omdat ze moeilijk poept. Vandaar ook krentebrood en ontbijtkoek, dat werkt in haar geval nl. laxerend.
    Ze krijgt overigens nooit zoet op brood, altijd hartig en verder eten we als avondeten altijd verse groente en mager vlees of vis. Toetje is neutrale kwark, geen vla of danoontjes oid. Het afwegen van avondeten is lastig. Heb dat wel een tijdje gedaan maar daar heeft ze echt geen genoeg aan en komt dan 's nachts van de honger. Trouwens bij het avondeten hier ook voor iedereen een schaaltje rauwkost

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als je je zorgen maakt om het gewicht, zou ik vooral de ongezonde dingen vervangen door gezondere alternatieven: geen ontbijtkoek, maar gewoon nog een (volkoren) boterham, geen eierkoek of krentenbol, maar een stuk fruit of een rijstewafel, dat soort dingen.
    Het valt mij namelijk op dat je kleintje vrij veel suikers binnenkrijgt. En suiker heeft het effect dat je bloedsuikerspiegel heel snel stijgt, (snelle energiegever) om daarna weer met een klap in te storten: dat inzak-moment is het moment waarop je dus weer honger krijgt.... Dat zou dus eventueel aan de hand kunnen zijn....
    Vooral lekker vezelrijk te eten geven dus :)

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Klopt maar de ontbijtkoek en krentebrood geef ik op aanraden van het CB omdat ze heel moeilijk poept en dit in haar geval laxerend werkt. En juist daarom geef ik tussendoor geen extra koekjes en zoet op brood ofzo maar vooral tomaatjes/ komkommertjes etc

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mijn zoontje eet ook veel. Dit is zijn dagelijkse portie:
    ontbijt 200cc pap
    lunch 2 a 3 boterhammen
    avondeten een vol bord
    voor bed een fles gewone melk variërend van 100 tot 200cc

tussendoor: 2 stuks fruit en 2 a 3 andere tussendoortjes (variërend van biscuit, soepstengel, dreumeskoekje of rijstwafel)

Hij is 79cm en 11260gr (vorige week gemeten)

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Overigens hebben wij er maar gewoon aan toegegeven. Hij is echt ontzettend chagrijnig als ie te weinig te eten krijgt. Hij blijkt gewoon volgens zijn lijn te groeien dus het CB was tevreden. Ze checkte zijn buikje om te zien of ie te dik zou zijn, maar dat was niet het geval.

Nu zijn zowel manlief als ik van nature slank (manlief zelfs erg mager terwijl ie veel eet) dus ik verwacht ook niet een kind met overgewicht te krijgen. :)

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou het even overleggen met het CB. Kindjes zijn niet goed in het herkennen van hongergevoelens en wanneer ze genoeg hebben. Veel kindjes eten omdat ze het leuk vinden, niet omdat ze nog echt trek hebben. Het is belangrijk om dit uit te sluiten. Hoeveel drinkt je kindje? Dat heb je namelijk niet opgeschreven en je geeft aan dat ze moeilijk poept. Honger en dorst worden door elkaar heen gebruikt op deze leeftijd... Let dus ook op of ze echt genoeg drinkt.

Overgewicht (waarvan je nog niet spreekt op deze leeftijd) heeft veel meer met eetgewoontes te maken dan met genes. Het is vooral belangrijk dat ze een goed eetpatroon volgt (en volgens mij doet ze dat). Blijf fruit, groenten en vooral drinken stimuleren!

13. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Dat vind ik wel raar want ontbijtkoek en krentenbrood zijn gewoon dikke plakkerige (witte?) zetmelen, als ik het eet moet ik er juist enorm van winden en heb ik het idee dat dat komt omdat het er juist niet uit kan. Maar goed als ze nu prima op de curve zit moet je het gewoon laten.

Wel zou je inderdaad meer vocht aanbieden dan want met vezels moet gewoon veel vocht. Misschien kan je ook gedroogde pruimen door haar kwark doen ofzo voor de ontlasting. Dat moeilijke poepen is ook leeftijdsgebonden, gaat straks allemaal beter.

Mijn CB arts gaf trouwens vorige keer aan dat ze niet veel van voeding afwist dus dan zou ik toch eerder vragen naar de dietiste.

En als tussendoortje inderdaad bijvoorbeeld Wasa Crackers. Ik eet zelf die van Vezelrijk, die zijn lekker, veel vezels en ook nog eens gistvrij.

Succes ermee, Charlie

14. misa

misa Niet meer actief

Ik zou ook gewoon even met het cb overleggen!
    Maar persoonlijk vind ik 3 boterhammen wel veel voor 16 maanden..! Maar als je vraagt, dan kom je erachter! :)

15. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ja, dat dacht ik in eerste instantie ook, maar later bedacht ik me dat Jelle ook zo'n periode heeft gehad rond die leeftijd. Een maand of wat later kreeg ik er met moeite 1 boterham, (en dan nog zonder korsten) in en nu eet hij al een hele tijd gewoon 2 boterhammen tussen de middag.

Overigens sluit ik me aan bij Charlie007, als ik elke dag ontbijtkoek neem, kan ik prompt niet meer naar de wc. En dat heb ik ook bij krentenbrood.

En wat Rozemarijke zei over die suikers, is wat ik eigenlijk bedoelde maar niet fatsoenlijk uit kon leggen omdat er een gillend kind aan mijn arm hing... (doe jij, mama? doe jij, mama? doe jij, mama? x100) ;)

Ik vond trouwens op een andere site een richtlijn voor de voeding wat ze ongeveer nodig hebben vanaf 1 jaar:

16. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

mijn zoontje at ook ontzettend veel op die leeftijd. hij was ook een rond mannetje. tegen zijn tweede ging hij opeens veel minder eten. hij is nu ook een stuk magerder. maar nog steeds netje op zijn curve.
    op deze leeftijd hebben ze heel veel energie nodig omdat ze hard groeien en veel ontwikkelen. ik zou me dus pas zorgen maken als ze overgewicht krijgt.

ontbijt koek is wel degelijk goed voor de stoelgang trouwens. het wordt van roggemeel gemaakt en er zitten heel veel vezels in. helaas ook veel suiker, dus veel calorien. ik zou het eerder vervangen voor iets als volkoren brood. heb je ook de vezels, niet de suiker. of natuurlijk roggebrood, maar dat lusten de meeste kinderen niet...

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hoezo veel? :( Sommige kinderen kunnen dat echt wel hebben hoor.

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ontbijtkoek als tussendoortje

Ontbijtkoek bevat weinig vet en blijft een gezond tussendoortje. Andere gezonde vergelijkbare tussendoortjes zijn rijstwafels, lange vingers, eierkoeken en tussendoorbiscuits. Er is geen reden om geen ontbijtkoek meer te eten. Het is belangrijker minder chips, zoutjes en patat te eten, zodat op die manier de hoeveelheid vet en acrylamide in het eten beperkt blijft.

bron: voedingcentrum

19. elam

elam Actief lid

26 feb 2009
    311
    0
    0
    Amsterdam
    als 3 boterhammen al veel is voor 16 maanden dan mogen wij ook minder denk ik;)

Mijn zoontje is ook een flinke eter en per dag eet hij zo'n 3 (soms 4)boterhammen..Hij is 79 cm lang en weegt nu rond 10,5 kilo..
    Ik vind hem overigens absoluut niet aan de volle kant, ondanks dat hij echt superveel eet..
    Het is ook echt piepen en zeuren als hij iemand ziet eten of drinken, dus ik herken het verhaal wel een beetje..

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je zou eens kunnen kijken of i.p.v. een plak ontbijtkoek een volkoren boterham met als beleg een dun plakje ontbijtkoek op haar ontlasting hetzelfde effect heeft. De vezels in volkorenbrood hebben namelijk ook een goed effect op de ontlasting vaak. Ze geven ook langer een gevuld gevoel, waardoor je minder snel hongerig wordt.
    En kijken of ze wat meer water of thee drinken wil. Want mij viel inderdaad ook het hoge suikergehalte in wat ze eet op.

Deel Deze Pagina