Mijn wens voor een 5e kind begint steeds sterker te worden. Hoe ervaren moeders met 5 kinderen dit? Is er veel verschil met 4 kinderen? Onze oudste is 7 en de jongste 2,5. Momenteel hebben wij nog een multimac in onze auto, maar hier kunnen de kinderen ook niet voor eeuwig op, dus een 7 zitter komt er toch wel. De bakfiets heb ik ingeruild voor een elektrische moederfiets. De oudste en de 3e fietsen veel zelf, de 2e zit nog geregeld achterop, maar ik wil nog een zadel op stang kopen. De jongste zit nog voorop, maar wordt hier eigenlijk te zwaar voor. Volgende week beginnen ze met het bouwen van onze nieuwe woning. Hierin hebben we 5 slaapkamers, maar 1 kamer zou waarschijnlijk nog wel in tweeën gedeeld kunnen worden met een wand. Hoe doen jullie het met vakanties? Gaan jullie ook wel naar warme landen en wat voor accommodatie hebben jullie dan? Of blijven jullie voornamelijk in Nederland, België en Duitsland? En nog meer dingen waar je rekening mee moet houden?
Ik vind er zelf weinig verschil in zitten. Nou scheelt het vast ook wel dat 4 een huilbaby was en 5 stuk rustiger dus dat ging makkelijker. En bij 4 de overgang fulltime aan boord naar schoolweken thuis dus alles op mijn schouders. Bij 5 voelde dat minder zwaar. En coronatijd dus er mocht vaak ook niks, scheelt ook in drukte Qua slaapkamers moeten ze hier delen. Zullen ze vast niet altijd leuk vinden maar kan niet anders en voor ons geen reden om geen kind meer te krijgen. Wel is mijn eis dat vanaf puberteit echt jongens en meiden aparte kamers hebben dus jongens bij jongens en meisjes bij meisjes. Auto: wij hadden al een 7zitter dus dat veranderde niet. Behalve dat ik de extra kofferruimte mis omdat er toch 1 of 2 achterin moeten Vakantie: ook niks op aangepast. We zijn nog nooit met vliegtuig geweest. We deden altijd al huisjes en nu nog. Bevalt ons prima. Ik weet zo geen heftige verandering te noemen
Zelf geen vijf kinderen, maar mijn zus heeft een vijfde gekregen. Nu was dat een huilbaby die in tegenstelling tot haar andere kinderen pas doorsliep na 2,5 jaar. Haar andere kinderen sliepen met 6 weken van 11 tot 7, dus het was echt compleet anders. Maar zij vond dus dat ze met 5 kinderen het overzicht compleet kwijt was. De verschillende leeftijden met ieder zijn eigen dingen (zwemles, huiswerk, enz), maakte dat ze het echt heel pittig vond en het viel haar dus behoorlijk tegen. Maar misschien had ze het anders ervaren als het geen huilbaby was geweest. Wat ook meespeelde dat ze na een hele serie jongens eigenlijk wel een meisje wilde, maar het was dus weer een jongen. Misschien dat ze anders de wens voor een vijfde niet zo groot was geweest.
@toch3 hier delen ze nu ook. Straks kunnen ze allemaal hun eigen kamer hebben, maar 1 kamer kunnen we dus nog wel opsplitsen. @Fanne hier ook allemaal kinderen die snel doorsliepen, maar ik verwacht ook zeker niet dat een 5e dat ook zal doen. Ik heb 4 meiden en de kans is natuurlijk groot dat de 5e ook weer een meid is en ik wil wel heel graag een jongen. Maar...net als bij de 4e zal ik ook nu weer heel blij zijn als het wel weer een meisje is. Fijn dat je zo eerlijk bent wat betreft de ervaring van je zus.
Hier gingen ze steeds slechter slapen.... bij de eerste binnen een week doorslapen, bij de 5e duurde dat ruim een jaar....
Uhm...ik heb wel een balletje laten rollen dat ik het totaal niet erg zou vinden om nu zwanger zijn En heb ook al geïnformeerd of we de slaapkamer boven de garage straks ook in 2 zouden kunnen splitsen. Nu nog het gesprek volgen dat ik toch echt die 5e wil
Hier net weer uit de lappenmand (corona en 1 week later griep). Geen goed moment voor "het gesprek", haha. Maar kans is het grootst hier dat het bij 3 blijft. Jongste slaapt momenteel in ieder geval in z'n ledikant. Dat is door alle ziekte ook niet meer vanzelfsprekend..
Herkenbaar! Maar jullie hoeven ook nog niet te beslissen toch? J. Slaapt ook nog steeds ruk (zal t bouwjaar/maand zijn) maar we gaan eens een bezoekje aan de ha brengen om te zien of een kno er niks meer kan..
Speelt trouwens bij niemand die twijfelt/twijfelde over een 4e/5e/6e het "baarschaamte" idee? Dus dat je je eigenlijk moet schamen als je meer dan 2 kinderen hebt?
Ja dat zijn de hormonen hoor de eerste 1,5 jaar na mijn 4e wilde ik toch ook graag nog een 5e. Daar ben ik inmiddels van genezen . Heerlijk dat ze groter worden. Maar even serieus, dat geldt voor mij dat ligt voor ieder natuurlijk anders. Hier heb ik m’n handen vol aan m’n viertal en om iedereen de aandacht te kunnen geven die ze verdienen is het echt genoeg, wij kunnen niet meer aan. Of nou ja, dat gaat dan teveel kosten van onszelf en de andere kinderen denken wij. Maar sommigen hebben dat al met 1 en sommigen draaien hun hand niet om voor een stuk of 6 dus ja, dat punt ligt voor iedereen anders. Dus ben benieuwd wie hier op zp wel nog voor een vijfde gaat
Hier heb ik nog nooit aan gedacht. Nou komen hier in het dorp best wel veel 'grote' gezinnen voor. Toch in ieder geval wel veel 3 kinderen.
Ik lees even mee. Jongste is nog een baby, maar die 5e gaat er in de toekomst wel komen (en misschien nog wel een 6e en een 7e )
Wat leuk zeg. Als mijn man ook voor een 5e wil gaan, is het hierna echt klaar. Dus tenzij het een tweeling wordt, komt er geen 6e. Dan mag mijn man zich ook meteen laten helpen.