Mijn kindje van 4 weken oud is al vanaf dag 1 ontevreden. Met twee weken zaten we bij de kinderarts vanwege het vermoeden van reflux. De kinderarts kon zich hierin vinden en merkte ook op dat hij een frons op zn voorhoofd heeft wat vaak wijst op pijn. We mochten starten met Zantac, echter werkte dit niet afdoende. Daarna gestart met nexium. Hier zijn we nu drie dagen mee bezig. Maar ook bij de nexium heb ik het idee dat het niet of niet voldoende werkt. Mijn man denkt aan koemelkallergie. Iemand die de onderstaande klachten herkent? Er word hier al weken amper geslapen door zowel mijn kindje als wij zelf.... Veel spugen Oprispingen Herkauwen/terugslikken Veel niezen Obstipatie Veel wakker zijn 4/5 uur achter elkaar.(hij valt inslaap, dan komt er zuur omhoog, word hij weer wakker) Onrust/gespannen lijfje Gebalde vuistjes/ frons in zn gezicht Veel huilen, vooral na een voeding. Is gelijk overstuur. Huilt totdat hij moet hoesten.
Ik geef bv en flesvoeding. Flesvoeding is H.A. al vanaf het begin. Hij doet ongeveer 20/30 minuten over een fles. Maar drinkt deze nooit leeg. Borst doet hij een uur over. Leefregels volgen we uiteraard.
Nee, dat eerlijk gezegd niet. Liggend voeden doe ik wel. Tsr opvangen, bedoel je door eerst te kolven?
Dat waren hier de signalen van reflux. Nexium heeft tijd nodig om goed te werken. Hier zeker 2 weken (ook voor de bijwerkingen voorbij waren). Je kan een tijd proberen om alles waar melk in zit te vermijden (ook in koekjes, chips, vleeswaren, enz. zit vaak melkeiwit) en alleen bv geven om te kijken of het daaraan ligt. Volgens mij kan het wel een maand duren voor het uit je eigen lichaam is (maar ik geef de fles, dus ik weet dat niet zeker!)
Ik heb alleen bv gegeven (geef het nog) en 2 kindjes met koemelkallergie. Het duurt niet een maand voor de melkeiwitten uit je melk zijn. Exacte dagen/uren zijn niet aan te geven, maar gemiddeld wordt gesproken over 48 uur. Maar, zoals met iedere wijziging, wordt aangeraden maximaal 1 wijziging per 2 weken door te voeren omdat de baby ook weer moet wennen. Daar komt bij dat de meeste kindjes met koemelkallergie prima reageren op borstvoeding, waardoor een beperkend dieet van de moeder helemaal niet nodig is. Maar een klein gedeelte van de KMA-kindjes reageert op de indirecte eiwitten in moedermelk. Ik zou in dit stadium daarom niet aanraden aan de moeder om zelf op dieet te gaan. Ik lees dat het kindje pas 4 weken is, en net 3 dagen gestart is met nexium. Dan zou ik nu geen andere dingen gaan veranderen. Daar komt bij: als er een combinatie van borstvoeding + koemelkkunstvoeding wordt gegeven, zal een baby met koemelkallergie als eerste reageren op de directe koemelkeiwitten in de kunstvoeding. Een koemelkvrijdieet is toch wel belastend voor moeder (weet ik uit eigen ervaring), dus ik zou daar in dit stadium niet naar overstappen.
Niet kolven, maar gewoon met de hand opwekken en die eerste harde stroom opvangen. Of je kindje tijdig loskoppelen. Met liggend voeden bedoel ik biological nurturing, dus jij op je rug en je kindje bovenop jou. Dan werkt de zwaartekracht tegen en gaat de melk minder snel. Reflux bij bv kindjes is immers vaak te milderen door te zorgen dat je kindje minder snel melk binnen krijgt. Vandaar ook het blokvoeden. Want ik gok dat je overproductie zal hebben?
Hoeveel nexium geef je? Maak je het juist klaar door een heel zakje klaar te maken? 3 dagen is doorgaans echt te kort om verschil te merken, helaas. Echt even doorzetten liefst ook langer dan 1 week!
Oké, ik ga me hier even in verdiepen. Ik voed liggend op mn zij, maar dat bedoelde je dus niet. Overproductie heb ik niet. Tenminste ik merk er zelf niks van. @Averlhach We moeten een half zakje per keer doen. Ik ga morgen nog eens bellen met de apotheek. Vragen hoe het evt anders kan dat het nauwkeuriger is. De apotheek en de bijsluiter geeft aan dat het na 1 tot 2 uur moet werken. Apotheker zei zelfs een half uur. Maar lees op het forum wisselende verhalen. Afspraak is sowieso een week proberen, dus dat doen we dan ook.
Een half zakje kan voldoende zijn, 4 dagen is te kort om echt iets te zeggen. Maar je moet dus wel echt 1 heel zakje klaarmaken en dan de helft geven. En bij mijn jongste duurde het echt 5 dagen voor ik verschil ervaarde. Geef het de tijd!
Even een update, we zijn inmiddels 1,5 week verder. De nexium geven we nu dmv een heel zakje klaar te maken. Echter heeft dit alsnog niet het gewenste effect. Het lijkt erop dat hij juist meer last heeft van de nexium dan dat hij er baat bij heeft. Sinds donderdag krijgt hij nu pepti om kma uit te sluiten. Sindsdien is hij een stuk relaxter na de fles. Ook is het niet altijd meer gillen en krijsen maar soms ook normaal huilen. Ik merk wel verbetering, maar niet voldoende naar mijn idee. Ondertussen proberen we van alles omdat de kinderarts gezegd heeft dat het probleem misschien wel bij ons ligt omdat iedereen vermoeid is en we in een vicieuze cirkel zitten wat betreft slapen. Ik kan hem namelijk nog steeds niet te slapen leggen. Hij krijgt nu 6 keer per dag 120+4. Omdat hij veel knoeide tijdens het drinken drinkt hij nu uit een prematuurspeen van dr brown. Dit gaat beter. Iemand enig idee waarom de maagzuur remmers niet aanslaan? Evt nog andere tips of adviezen?
Je geeft aan dat het lijkt alsof hij last heeft van de nexium. Welke klachten zijn dit? Elk medicijn kan bijwerkingen geven, nexium dus ook. Als de bijwerkingen te heftig zijn kan je altijd vragen of je een andere soort kan proberen. En soms is de dosering te laag. Omdat je nu net bent begonnen met pepti is het wel verstandig nu niets te veranderen. Pepti moet ook even de tijd krijgen.
Hij krijgt er krampen van. Hiervoor hadden we Zantac en dat werkte ook niet voldoende. Ik vind het vreemd dat beide maagzuurremmers hun werk niet doen. Bij mijn dochter werkte nexium meteen. We moeten de pepti twee weken proberen van de kinderarts. Maar wil ik te snel dat ik nu al meer verbetering had willen zien? Sowieso moet hij iets hebben tegen het maagzuur wat wel werkt....
Die krampen van nexium heb ik vaker gehoord. Welke dosis gaf je zantac bij welk gewicht? Zat je daar echt op de maximale dosis? Vaak lees ik namelijk dat ze veel minder krijgen dan de norm of niet hoger mogen, terwijl ze nog niet op de maximale dosis zaten. Ranitidine hielp hier ook niet voldoende, nexium 2x wel. Maar mijn oudste kreeg 2x daags een half zakje, dus dubbele dosis van wat je nu geeft. Misschien zou het nog een optie kunnen zijn om de dosis die je nu geeft in 2x te geven? Je moet echt alles 2 weken de tijd geven, anders wil je te snel. Elke wijziging heeft invloed op zo'n klein lijfje, alles kan een aanslag zijn. Het lichaam moet kunnnen wennen. Ik snap je frustratie en je wil om zo snel mogelijk de oplossing te vinden. Maar te veel te snel doen zorgt uiteindelijk voor meer problemen.