Hoe ging jullie tweede bevalling?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mia1992, 28 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mia1992

    Mia1992 Actief lid

    31 okt 2019
    134
    221
    43
    Vrouw
    Hi dames,

    Ik ben even benieuwd hoe jullie tweede bevalling ging. Mijn eerste was drama, en over +- 6 weken mag ik opnieuw. Ging het sneller? Was je er meer bewust van? Dat soort dingetjes. Alvast bedankt!
     
  2. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    1e bevalling was een ramp, overviel me en raakte in paniek. 2e was ik beter voorbereid waardoor ik de hormonenmix aanmaakte en dus in mijn natuurlijke endorfine bubbel kwam. Wel een ruggenprik, maar voor die tijd goed kunnen opvangen en dat was bij nr 1 wel anders.

    1e anderhalf uur persen met knip, 2e slechts in 3 weeen geboren en klein scheurtje.

    Mijn ervaring is dat het eerste stuk vd ontsluiting sneller gaat en de ‘uitdrijving’.

    Heb je de 1e bevalling wel kunnen verwerken oid? Heeft mij wel geholpen met de voorbereiding van nr 2.
     
  3. Mia1992

    Mia1992 Actief lid

    31 okt 2019
    134
    221
    43
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie!
    Jouw eerste bevalling klinkt precies als die van mij! Ik dacht het aardig verwerkt te hebben, maar nu ik bijna weer moet voel ik toch wel wat angsten. Ik hoor van veel mensen dat de tweede vaak makkelijker en sneller gaat, dus was daar even benieuwd naar :rolleyes:
     
  4. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Snap ik hoor, ik vond het ook weer enorm spannend en zag er ondanks mijn voorbereidingen echt tegenop. 1e bevalling duurde 15 uur en de 2e 11 uur, dus opzich niet super veel sneller, maar ervaarde het wel makkelijker omdat ik meer ontspannen was. En ik hoefde niet geopereerd te worden achteraf, als ik dat erbij tel dan duurde de 1e bevalling 18 uur haha.

    Edit: en dan tel ik dus vanaf 1e wee tot aan geboorte.
     
  5. Mia1992

    Mia1992 Actief lid

    31 okt 2019
    134
    221
    43
    Vrouw
    Zo dat klinkt ook wel pittig hoor! Mijn eerste bevalling duurde 30 uur, dus stiekem hoop ik op allemaal verhalen dat de tweede veel sneller ging :roflmao:
     
  6. ClaireUnderwood

    ClaireUnderwood Actief lid

    19 okt 2021
    412
    468
    63
    Vrouw
    1e: ingeleid met 41+0 na ruim drie dagen met gebroken vliezen te hebben rondgelopen een geen enkele wee activiteit. Was ik blij mee want met weeën naar 't ziekenhuis lijkt mij helemaaaal niets. En wilde sowieso graag in 't ziekenhuis bevallen. Wee opwekkers werkte na ongeveer 3 uur en toen ging 't vol' aan'. Vind weeën geen reet aan en wilde sowieso (net als de wens voor 't ziekenhuis) een ruggenprik. Die zat met ongeveer 4 cm erin. Heerlijk spul :thumup:. Persweeën kwamen op, voelde ik aardig dus ruggenprik mocht aanblijven staan tijdens 't persen (yess!) 30 minuutjes geperst en toen was ze er. Kijk er heel goed op terug.

    2e: ingeleid met 41+4 want nog steeds geen kind of wee te bekennen... Vliezen gebroken, infuus erin en toen slechts een enkele wee per kwartier... Mevrouw is gaan draaien en lag in schouderligging. Paniek want navelstreng pro-Laps was mogelijk dus met semi spoed richting ok. Mega lang en pijnlijk herstel dus ik hoop nu ik in verwachting ben van nummer 3 op een herhaling van bevalling 1.

    Bij voorkeur ruggenprik erin gelijk met de weeenopwekkers. Ik heb niets met natuurlijk bevallen, 'bubbel' en natuurlijke endorfines. Bevallen doet tyfus veel zeer dus ik wil pijnstilling, veel en vooral SNEL! Maak mij maar wakker als ik mag gaan persen met de ruggenprik AAN! ;)
     
    Mia1992 vindt dit leuk.
  7. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    Bij mijn eerste bevalling had ik erg weinig last van de weeën. Ik ben met 7cm nog rustig het ziekenhuis ingelopen. Eenmaal in het ziekenhuis lag de ontsluiting even stil en daarna zat ik vlot op 10cm. Amper persweeën gehad, dus waarschijnlijk daardoor flink gescheurd.

    Bij mijn tweede bevalling was het kind niet van plan uit zichzelf te komen, dus ingeleid. Binnen een kwartier zat ik van 4cm op 10cm. Zeer heftig, maar dankzij goede persweeën, geen scheur te bekennen.

    Qua weeën had ik liever bevalling 1. Qua persen liever bevalling 2.

    Praat met je verloskundige over je eerdere bevalling en de mogelijke angsten. Dan praat zij je er makkelijker doorheen en is het straks misschien ook niet een groot ding tijdens je bevalling.

    Succes met de laatste lootjes!!
     
    Mia1992 vindt dit leuk.
  8. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.847
    16.878
    113
    Vrouw
    Hier een verhaal om je goede moed te geven :)

    Eerste bevalling was een drama, qua duur viel het mee, zo'n 12 uur bij elkaar... alleen bijna 2uur aan het persen geweest, maar de uitdrijving wilde niet vlotten dus is m'n zoontje gehaald dmv knip en de vacuümpomp. Vreselijk herstel en als een zombie ging ik de kraamweek door.....
    Ik had best wat angst voor de 2e bevalling, op nr.1 in m'n bevalplan stond; op tijd naar het ziekenhuis zodat ik nog pijnstilling kon krijgen (was het bij de 1e bevalling al te laat voor en had vreselijke rugweeën).
    Maar toen het eenmaal begonnen was, verliep het allemaal heel soepel eigenlijk. 4 uur 's nachts begonnen de eerste weeën.. 7 uur de vk gebeld, toen ze arriveerde had ik al 5cm ontsluiting.. rond 8.30 waren we in het ziekenhuis en om 11.31 is onze dochter geboren na een klein kwartiertje persen.. en zonder kleerscheuren er vanaf gekomen!
    Hier klopte het dus wel dat de 2e bevalling vaak vlotter gaat.
     
    Mia1992 vindt dit leuk.
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.246
    113
    Ja hier ging de tweede heel veel sneller. De eerste duurde 28 uur, de tweede 8 uurtjes of iets. De uitdrijving ging bij beide snel maar bij nummer 2 nog sneller.. 2 persweeen of zo.

    Het voordeel dat je hebt bij de tweede is dat de fase van verweken en verstrijken korter duurt. Dat gebeurd soms al weken voor de bevalling (door voorweeen). Op het moment dat de bevalling begint ga je bijna meteen de ontsluitingsfase in. Dat scheel heel veel energie natuurlijk.
    Jij hebt ervaring, je lijf heeft ervaring, ook dat scheelt.

    Maar het is geen gegeven natuurlijk. Het kan net zo lang duren, of zelfs langer.. maar veel vaker is het zo dat het korter duurt. Ik hoop bij jou ook :)
     
    Mia1992 vindt dit leuk.
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.246
    113
    Oh.. en twijfel niet en vraag om pijnstilling. Het is echt onnodig om pijn te leiden voor niets. Het is belangrijk dat je je kan focussen op je lichaam en op de baby. Als je al gespannen bent liggen paniek en (te vroege) uitputting op de loer.. dat wil je voorkomen. Zeker als de uitdrijving de hobbel lijkt te zijn zou ik alle energie zoveel mogelijk daarvoor sparen.

    Ik weet niet goed wat Nederland verstaat onder een ruggeprik , of dat je nog iets voelt of compleet verlamd bent, maar er zijn ook pijn medicatie waarbij je wel voelt maar geen/minder pijn. Bij de uitdrijving is het belangrijk dat je wel wat voelt namelijk (zowel lichamelijk zodat je goed kan persen, als geestelijk belangrijk dat je je kind geboren voelt worden). De pijnstilling wordt dan stopgezet zodat je dan aan het werk kunt. Op dat moment helpt de pijn je ook, het is geen -voor je gevoel- oneindigheid ‘waaaanneer heb ik 10 cm’ , maar pijn met echt een (kort termijn) doel.
     
    Mia1992 vindt dit leuk.
  11. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Hier de 1e duurde bijna 11 uur, weeenstorm en gewoon echt geen pretje. Ook uitgescheurd, herstel duurde ook irritant lang.

    Bij de 2e wel lang voorweeën gehad die niks deden, maar toen het eenmaal doorzette was de 2e er ruim een uur later. En niet uitgescheurd. Voelde me ook direct super goed en dat is zo gebleven.

    Wereld van verschil! Mentaal wel wat pittig om zo snel te bevallen, maar dat is snel verwerkt als je kindje er eenmaal is (althans, bij mij wel).
     
    Mia1992 vindt dit leuk.
  12. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.425
    934
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Eerste bevalling was kort samengevat horror door alles wat tegenzat met complicaties en duurde eindeloos.
    Tweede bevalling compleet tegenover gestelde. Alles verliep soepel en ging vele malen sneller. Ging er ook relaxt in omdat ik wist wat me te wachten stond. In het bevalbad kon ik goed ontspannen.
     
    Spectre en Mia1992 vinden dit leuk.
  13. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.178
    113
    Snel:roflmao:
    Mijn 1e bevalling was ook vlot met nog geen 4 uur, maar de 2e bevalling duurde maar een ruime 3 kwartier vanaf de eerste wee.
    Ik moest dat de eerste 2-3 dagen wel echt ‘verwerken’, het ging sneller dan ik mentaal kon bijbenen.
     
    Mia1992 vindt dit leuk.
  14. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Ook hier een positief verhaal!
    Eerste bevalling ingeleid, ruggenprik gehad en flink in de kreukels ;)

    Tweede bevalling begon spontaan, zonder pijnstilling en maar klein scheurtje. Ik was meteen weer op de been en voelde me zo anders dan na de eerste bevalling.

    Ik heb als voorbereiding op de tweede bevalling gesprekken met een doula gehad. Zij heeft me geholpen om te kijken naar wat ik nodig had voor deze bevalling. Ik denk dat het geholpen heeft want ik kwam nu wel in die bevallingsbubbel. Ook het in bad weeën opvangen heeft hier absoluut geholpen!
     
    Spectre en Mia1992 vinden dit leuk.
  15. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    1e bevalling 10.5u. Moest behoorlijk lang persweeën opvangen. Maar kijk er niet vervelend op terug.
    de 2e was er na een uur en een kwartier. Ik werd wakker direct in een weeënstorm.
    de 3e ging nog sneller, ik werd gestript en de weeën begonnen meteen, 3 kwartier later was hij er.
    maar zo snel is ook niet fijn vind ik. Een rustige opbouw is wel fijner zoals bij de eerste. Maar goed zo was ik er wel snel vanaf :roflmao:
     
    Mia1992 vindt dit leuk.
  16. Mich92

    Mich92 Bekend lid

    25 nov 2015
    607
    218
    43
    De eerste duurde na al 3 dagen te zijn geprimed, zo'n 18 uur na breken van de vliezen. Ging echt niet vlot, uiteindelijk nog voor OK, ivm placenta, en veel bloedverlies (3L).

    2e kwam spontaan. Hele dag beetje op en af weeen, had nog niet het gevoel dat het echt begonnen was. Rond 2 uur in de middag toch naar het ziekenhuis (ik had inmiddels 5 cm), om 7 uur is ze geboren. Weinig bloedverlies gehad. Dus wat ons betreft ging de tweede echt beter :) Heb wel veel frambozenbladthee gedronken aan het eind, wellicht heeft dat geholpen, hahaha.
     
    Mia1992 vindt dit leuk.
  17. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.659
    985
    113
    Ik vond mijn tweede bevalling het meest relaxed. Duurde wel het langst.

    1e: weeënstorm, 3,5 uur van eerste wee tot baby op de buik. Overviel me erg, voelde ook alsof het buiten mij om ging, ik kreeg het gewoon niet bijgebeend.
    2e: weeën bouwden langzaam op, eerst 15 minuten er tussen, toen 12, zo rustig aan naar 10 minuten ertussen, en uiteindelijk naar 4-5 minuten tussen de weeën. Van eerste wee tot baby op de buik was 8,5 uur.
    Door de rustige opbouw heb ik deze bevalling als het meest prettig ervaren.

    3e (vroeg je niet): de verschrikkelijkste, had rugweeën, geen regelmaat, soms kwamen de weeën om de 1-2 minuten, dan weer een kwartier niets. Dacht echt dat hij nooit geboren zou worden. Verloskundige noemde het ook een rommelig zooitje weeën. Uiteindelijk was hij er binnen 4,5 uur, maar ik snap nog steeds niet hoe.
    4e: 2 uur van eerste wee tot baby op de buik. Het eerste uur heb ik 3 weeën gehad, met steeds 20 minuten ertussen. Daarna wat sneller op elkaar en heel regelmatig.

    Allemaal spontaan begonnen.
     
    Mia1992 vindt dit leuk.
  18. rossi1

    rossi1 Actief lid

    9 okt 2012
    246
    154
    43
    De 1e bevalling verliep hier beter dan de 2e. Vrij vlot ook voor een 1e. 18.00 braken mijn vliezen. Rommelde rond 21.00 uur, 21.30 echte lichte weeën. Pas rond half 4 s nachts actieve bevalling (3 cm). Half 9 geboren.

    2e verwachte ik dat het sneller zou gaan (zoals meestal). Qua tijd misschien een uurtje sneller, maar vond de weeën echt pittiger. Pijnlijker, meer moeite met opvangen. Het lukte ook niet om in een bubbel te komen. Weeën die stil vielen toen de vk kwam. Kunstmatig gebroken vliezen, daarna nog veel zwaardere weeën, maar die deden niet heel veel meer werk dan voor het breken van de vliezen. Uiteindelijk een uur onder de douche wat wel hielp, toen was ik er bijna.
    Persfase verliep ook anders. Minder fijn. Bij de 1e echte persweeën, opluchting om te mogen persen. Bij de 2e mocht ik persen maar had het gevoel dat de wee bleef hangen, meepersen voelde ook niet als opluchting. Hij was er dan weer wel met 3 keer persen in 6 minuten.

    Na de 1e altijd gezegd dat ik bevallen wel prima vind en wilde het nog wel een keer doen. Na de 2e ben ik daar toch wel vanaf gestapt.
     
    Mia1992 vindt dit leuk.
  19. Jojo2021

    Jojo2021 Actief lid

    12 jul 2021
    402
    295
    63
    Vrouw
    1e ging snel, 2e ging sneller.

    Dochter 1 was 3 uur en 15 minuten. Dochter 2 was 1 uur en 8 minuten.

    Bij de 1e werd ik ingeleid. Kreeg weeënopwekkers nadat de vliezen waren gebroken omdat ik zwangerschapsvergiftiging begon te ontwikkelen. Dus ze moest komen.
    Na 3 uur kreeg ik persdrang en na 15 minuten was ze er. Was wel pittig omdat ik een weeënstorm kreeg.

    2e dochter heb ik helemaal natuurlijk kunnen doen. Ik was wel weer even bang voor een weeënstorm nadat de vliezen gebroken waren maar dit bleef gelukkig uit. Na een uur al persdrang.. Beetje onwerkelijk en persen duurde maar 8 minuten deze keer.

    Ondanks dat deze keer de baby groter was zou ik de 2e bevalling zo over doen.

    Ik heb geen pijnstilling gehad omdat het allemaal zo snel ging steeds. Maar had wel in het beval plan staan dat ik wel medicatie wou als het echt lang zou duren. Vraag hier ook echt gerust om hoor. Niks om je voor te schamen.
     
    Mia1992 vindt dit leuk.
  20. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Ik heb bij beide bevallingen weeënopwekkers gehad al begon mijn 1e bevalling wel spontaan. Het persen was bij de eerste echt een hel, ze wilde er gewoon niet uit. :rolleyes: Uiteindelijk, vanwege foetale nood, geholpen d.m.v. de vacuümpomp.

    Mijn 2e bevalling daarentegen was wat betreft het persen zo gepiept. Nog geen 5 minuten en ze was er al. :)
     

Deel Deze Pagina