Enkelzijdig / dubbelzijdig kolven

Discussion in 'Borstvoeding' started by Thauma, Mar 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Thauma

Thauma Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    2,127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik geef per voeding 1 borst. Ik heb vrij veel melk en dit gaat al maanden prima.
    Binnenkort ga ik werk en en kolven. Moet ik dan ook per voedingstijd 1 borst kolven? Ofwel: heb ik genoeg aan een enkele kolf?

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,814
    5,951
    113
    Female
    Ik zou zeker voor een dubbelzijdige kolf gaan.
    Je bent dezelfde tijd kwijt, en met kolven kan je elke stimulans die je kan geven goed gebruiken!

3. Thauma

Thauma Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    2,127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Maar zit je dan niet met twee handen de boel op de plek te houden? Die hemdjes enzo zijn zelden tot nooit mijn maat, dus ik ga er even niet vanuti dat ik er een handig hulpmiddel bij aan kan trekken.

En kan je een dubbelzijdige kolf ook enkelzijdig gebruiken als je even geen zin hebt om beide kanten te doen?

Ik heb vanalles van Medela (ook de handkolf), dus ik neig ook naar de elektrische kolf van medela, bijv de freestyle. Heb je daar altijd een stopcontact bij nodig of werkt dat ook op een accu of desnoods op de auto-oplader?

4. Gigi85

Gigi85 Fanatiek lid

Feb 8, 2012
    1,138
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de freestyle heb je geen stopcontact nodig en je kunt hem zowel dubbel als enkelzijdig gebruiken. Ik heb maar een hand nodig om alles op zijn plek te houden.

5. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Ik vond dubbelzijdig kolven helemaal niet prettig. Door grote borsten lukt het mijn niet om beide kolfschelpen goed op zijn plaats te krijgen en daarna te houden. Ook vond ik het niet fijn dat ik niet enkelzijdig kon kolven ( dat lukte volgens mij alleen als ik het slangetje van de niet gebuikte kant dicht hield met mijn vinger)
    Gelukkig ben ik met mijn enkele kolf ook na tien minuutje per kant klaar.

6. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,824
    19,145
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat je vooral moet kijken naar hoe vaak je hem gaat gebruiken per week. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat als je minder dan 10 keer per week kolft, dat het het prima met een enkelzijdige kan. Kolf je vaker dan is het de moeite om een dubbelzijdige aan te schaffen.

7. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Mmh, ik kolf acht keer per week op mijn werk, maar ben echt wel heel blij met mijn dubbelzijdige kolf. Ik heb de freestyle, is inderdaad ook enkelzijdig te gebruiken. En één keer per week accu opladen is meer dan voldoende.

8. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Hier ervaring met enkelzijdige en dubbele elektrische kolf. Dubbele veel fijner! Ook als enkel te gebruiken. Heb de lanisoh pro, 140 euro helemaal compleet, kan ook op batterijen.
    Hier genoeg melk, maar liep bij kolven toch wat terug. Tevens kwam de TSR niet altijd even goed. De Freestyle van medela, maar ook die ik heb, hebben een 2fase systeem, welke iets realistischer het zuigen van een baby nabootst.

9. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Hoe kolven jullie dan enkelzijdig met de medela? Is daar een knopje voor ofzo?

10. Thauma

Thauma Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    2,127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Eefie, dat zou ik ook wel willen weten.
    Ik had idd gezien dat het slangetje wat erbij zit (y-slangetje) voor enkel- en dubbelzijdig kolven bedoeld is. Maar hoe dat moet stond niet in de handleiding die ik online vond :)

Maar ik denk dat t dan wel de freestyle gaat worden. Zitten gelijk een tas en een koeltasje bij. Nette tasjes, wat mij betreft, kan je best bij een klant mee aankomen zetten.
    Plus ik kan eventueel met dezelfde spullen de handkolf-dop erop zetten, mocht alles in de prak lopen, omdat ik verder alles ook al van medela heb.

11. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Omdat een foto soms meer zegt dan 1000 woorden.. :)
    Dubbelzijdig:
    IMG_4224.jpg
    Enkelzijdig:
    IMG_4225.jpg

12. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Hihi.... Heel duidelijk zo!

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik heb de Medela Pump in Style, dubbelzijdig (ooit van mijn schoonzus geweest, maar ik heb hem alleen voor mijn dochter al langer gebruikt dan zij voor 2 kinderen...).

Als je enkelzijdig wilt kolven, moet je 1 slangetje eruit trekken en een dopje op de opening plaatsen. Ik kolf altijd eerst dubbelzijdig op mijn werk. Komt er aan 1 kant niets meer, dan ga ik enkelzijdig verder met de borst waar nog wel melk komt. Komt ook daar niets meer, dan wissel ik steeds beide borsten (enkelzijdig) af tot er ECHT niets meer komt. Zo kan ik dus voor 3 voedingen toe met 2x kolven, lekker efficiënt. Want je moet tussendoor wel steeds alles afwassen.

Oh ja, ik werk 2,5 dag per week, dus ik kolf op het werk de ene week 4x en de andere week 6x. Wel heb ik de (dure) kolf gekregen, dus ik had gewoon geluk.

Thuis kolf ik meestal enkelzijdig, omdat je dan meestal en extraatje moet kolven. Ik wil dan niet alleen maar voormelk in het flesje hebben. Dan doe ik dus liever 1 borst.

14. kers87

kers87 Bekend lid

Sep 4, 2012
    678
    0
    0
    Ik heb de ardo calypso kan ook enkel en dubbelzijdig. Erg blij mee, en niet zo duur! In mijn omgeving ook twee moeders die deze hebben en die zijn ook nog zeer tevreden. 1 zelfs 9 mond alleen maar gekolft!

15. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
  16. limili

limili Bekend lid

Apr 24, 2013
    604
    7
    18
    Ik gebruik de freestyle...helemaal tevreden mee...ik kolf 5 keer per dag... 15 ,minuten en dan ben ik klaar...geld zeker waard

17. Lau83

Lau83 Actief lid

Jan 28, 2012
    307
    4
    18
    NULL
    Zuid Holland
    Deze heb ik ook en ook ik ben hier zeer tevreden over. Een stuk goedkoper dan de medela. Ik heb de -to go versie; dubbelzijdig + koeltas, schoudertas en reserve flesjes voor nog geen 200 euro. De flesjes van medela passen hier trouwens ook op. Bijkomend voordeel vind ik dat hier 400 kolfuren garantie op zit ipv een bepaalde tijd vanaf aankoopdatum (het apparaat houdt dit zelf bij). Zo zou je bij een evt volgend kindje alsnog recht op de garantie kunnen hebben.

Nog een tip trouwens; check je zorgverzekering of je een bedrag vergoed krijgt. Ik heb hetm volledig vergoed gekregen van mijn verzekeraar (menzis).

Share This Page