Rode plek/kring na tekenbeet..

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door maja82, 31 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Mijn zoontje is ongeveer 3 weken geleden geprikt/gestoken(?) door een teek. Hij zat op zijn hoofd, achter zijn oor. Ik heb hem eruit gehaald en dezelfde dag nog aan de huisarts gevraagd of er nog iets moest gebeuren. Ik moest de komende weken in de gaten houden of hij een rode plek kreeg op de plaats waar de teek zat. Ik heb elke dag wel even gekeken maar zag niks. Tot vanavond..
    Ventje is wat ziekig, verkouden en huilerig en ik nam hem even mee naar beneden voor een sinasprilletje. Hij zat op schoot en ik ging even door zijn haartjes en ja hoor.. een rode plek op zijn hoofdje precies op de plek waar de teek heeft gezeten:( Het lijkt een soort uitslag maar wel met een soort randje en het is rood. Getver! Als ik ga zoeken naar de ziekte van Lyme dan word ik helemaal niet blij..
    Uiteraard ga ik morgen de huisarts bellen en hij zal wel een antibioticakuur krijgen. Maar verder? Ik heb geen idee.
    Heeft iemand ervaring met een tekenbeet en rode plek of met de ziekte van Lyme? En dan met name bij kinderen? Zoontje wordt in augustus 2jr.
    Ben benieuwd, zit me helemaal niet lekker dit.

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Niet bij kinderen, maar mijn moeder heeft dit ook gehad. Ze kreeg een (behoorlijk zware..:() AB kuur. En daarmee was het ook klaar.. Succes, dit is wel schrikken zeg..

3. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Mijn dochtertje heeft het gehad op 2 jarige leeftijd. Een enorme grote ring op haar buik. Ze heeft de zwaarste antibioticakuur gekregen die ze mocht hebben en dat 2 weken lang. Daarna is het klaar, maar het toedienen wat de antibiotica is nog niet zo makkelijk op deze leeftijd.
    Even een tip, vraag aan je huisarts 2 spuitjes (zonder naald natuurlijk) waar je vloeistof in kan doen, in de ene doe je dan antibiotica en in de andere lekker drinken. Je laat hem dan eerste de AB spuit leegdrinken en daarna die met het lekkere drinken. Uit een spuitje drinken is natuurlijk toch leuker dan van een lepel en hier werkte dat erg goed. Heel veel succes, tis echt geen lolletje, maar het lyme virus is duizend maal erger.

4. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    he bah!
    Ik hoop dat het wat mee gaat vallen..

5. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Bedankt! Ook voor de tip van het spuitje.
    Ik maak me helemaal niet snel zorgen als een van de kids ziek is of wat heeft maar dit vind ik toch niet fijn.. Weet dat een vriendin Lyme heeft gehad en er echt ziek van is geweest en ook heel lang.
    Maar ik weet niks van kinderen en (eventueel) Lyme. Vind het ook niet fijn dat hij net ziek is nu ik die plek heb ontdekt.. Zou het met elkaar te maken hebben?
    Nouja, ik ga me van alles afvragen. Stom dit.

6. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Lin80, is jouw kindje er ook ziek van geweest? En heb je de teek ook gezien of heb je de kring op een gegeven moment ontdekt?
    Fijn dat het achter de rug is en ze dus geen Lyme heeft gekregen!

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

bah dat is minder! Akelig hoor,hopelijk valt het mee met de antibioticakuur en heeft hij er geen last van.

8. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Mijn dochtertje klaagde wel en had wat vage klachten. Nu is er helemaal niks meer aan de hand. Ik ontdekte de ring ineens, maar heb de teek niet gezien. Wij zijn erg bekend met lyme, dus er ging een lichtje branden toen ik het zag, ook de huisarts wist het meteen. Probeer je er niet te druk om te maken. Je bent er echt op tijd bij, want het is pas 3 weken geleden. Antibiotica erin en daarna is het achter de rug. Gewoon blij zijn dat jullie het ontdekt hebben, want nu kun je er iets aan doen.

9. Mosa1982

Mosa1982 VIP lid

19 jul 2008
    11.130
    1
    0
    Gelderland
    Bij mijn dochter van 2,5 jaar ontdekten we ongeveer 2 maanden geleden een teek in haar nekje. Omdat de plek er omheen rood was, zijn we naar de huisartsenpost gegaan (was met Pasen). De arts heeft de teek verwijderd en omdat er een rode plek zat, heeft hij gelijk AB voorgeschreven. Mijn dochter vond dit lekker dus het toedienen was gelukkig geen probleem. Ze heeft er verder helemaal geen last meer van gehad, en door de AB kan het geen ziekte van Lyme worden.

Ik weet niet of je de HA al gebeld hebt, maar waarschijnlijk krijgt je zoontje idd een AB-kuur en dan kan er verder niets gebeuren. Dus volgens mij hoef je je echt geen zorgen te maken als hij eenmaal de AB-kuur krijgt :)

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.871
    113
    Ik heb zelf ook de ziekte van Lyme gehad (of nog steeds, want het is de chronische variant, maar dankzij een lange antibioticakuur zijn de symptomen wel minder geworden)... Volgens mij ben je er inderdaad op tijd bij en dan heeft AB over het algemeen een hele goede kans van slagen.

11. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    manlief heeft een paar jaar terug een tekenbeet gehad en inderdaad een rode kring. Hij heeft toen een 4 weekse zware antibiotica kuur gehad en heeft nergens meer last van. Daardoor ben ik wel alerter als mn zoontje buitengespeeld heeft, kijk ik hem s'avonds in de douche even goed na of hij nergens een teek heeft zitten. Mn zoon speelt namelijk niet op de gebaande paden maar gewoon lekker dwars door de struiken of rollend door het gras. En zichzelf onder het zand gooien is ook een favouriete bezigheid.

12. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

De huisarts zag niet direct een kring maar het was wel wat rood, moeilijk te zien door het haar heen.
    Ze heeft antibiotica voorgeschreven en ik moet zelf goed in de gaten houden of het weer rood wordt, als dat zo is dan kan ik de antibiotica ophalen en geven. Mocht er nou niks te zien zijn dat niet. Het is best een heftige kuur voor een jong kind.

Ik twijfel: Wat als de plek idd niet rood meer is, toch ab geven met het risico dat het niet nodig bleek of juist andersom? Ik geef natuurlijk niet graag zomaar ab maar ik vind het risico op lyme ook niet fijn..

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.871
    113
    Wat zijn de nadelen/bijwerkingen van de kuur?

14. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Als het niet rood meer is is het waarschijnlijk rood geweest omdat het een beetje geirriteerd was. Dat gebeurt ook regelmatig na een tekenbeet. De rode kring van lyme is heel typerend en bijna niet te missen. Als je het echt niet meer ziet zou ik geen antibiotica gaan geven, ze weten namelijk nog steeds niet wat de gevolgen hiervan zijn op de lange termijn bij kleine kinderen. Wij hadden geen keus, want het was zeker lyme en de gevolgen daarvan zijn wel bekend en daar wordt je niet blij van. Mocht de plek weg zijn, dan zou ik hem voorlopig goed in de gaten houden en misschien kun je de huisarts vragen of ze bloed af kunnen nemen om het zeker te weten. Als het goed is kunnen ze het daar ook in vinden, weet alleen niet of de test vergoed wordt door het ziekenfonds en ook heb ik gehoord dat deze testen niet altijd betrouwbaar zijn.

Deel Deze Pagina