Hoi, Vorige week het 3-jaar gesprek gehad op de peuterspeelzaal. Dochterlief gaat daarheen sinds ze 2,5 jaar is. Daarvoor ging ze 1x per week naar de dagopvang. Daar heeft ze het nooit echt leuk gehad. Afscheid was altijd drama, en ik heb haar nog nooit zien lachen op een foto bij de opvang. Met frisse moed vanaf april begonnen aan het psz-avontuur, twee dagdelen per week. Afscheid bleef moeilijk in het begin, maar sinds een paar weken begint daar eindelijk verandering in te komen! . Ze vindt het nu zelfs leuk om te gaan! Nou ja, het gesprekje dus. Alles was voldoende en goed. De leidster beaamde dat ze zulke grote sprongen maakt de laatste tijd. Ze heeft alleen een 'minnetje' bij het samenspel met andere kinderen. Mijn dochter weet zich niet zo goed houding te geven bij andere kindjes. Ze treedt ook niet graag op de voorgrond en zal niet zo snel op een ander kindje afstappen. Eigenlijk net als ik, maar dan in het klein . Schijnbaar heeft de psz hierover contact gehad met het CB en nu heeft onze dochter een VVE-indicatie voor twee extra dagelen per week om het samenspel te stimuleren. Tja....mijn man en ik vinden het nogal overtrokken eigenlijk. Bij een motorische- of taalachterstand kan ik het begrijpen, maar samenspel? Dat moeten alle kindjes toch leren? Ik heb verder weinig familieleden/vrienden met kindjes van dezelfde leeftijd, dus ze moet het echt van de psz hebben. Moet ze daarvoor echt twee extra dagdelen naar de psz? We hebben voor nu besloten er even niets mee te doen. Ze maakt zo'n ontwikkeling door nu... komt vast allemaal goed. Wat vinden jullie?
ik zou het dan ook nog even parkeren als ik het zo lees. Echt samenspel ontwikkelt zich meestal pas rond de 4 jaar (soms eerder, soms zelfs later) daarvoor is het nog veel naast elkaar spelen. Ook is het belangrijk denk ik om te kijken naar je kind. Wil ze wel samen spelen maar lukt het niet? Of heeft ze er (nog) geen behoefte aan?
Ze wil het wel heb ik het idee. Als een kindje met haar meedoet, vind ze dat leuk! Maar zelf op een kindje afstappen of erbij aansluiten lukt nog niet volgens mij. Dan is ze terughoudend. Pfff, wat moet een peutertje al veel eigenlijk...
Ook ik meen me te herinneren dat kinderen van 3 jaar niet echt samen kunnen spelen. Misschien kun je eens een andere PSZ opbellen en dit voorleggen, om te kijken wat zij ervan denken? Als ze het in elk geval wel leuk vindt als een kindje op haar af komt valt het denk ik allemaal wel mee. Een kind moet ook gewoon de tijd krijgen, forceren heeft geen zin. Ik vind 4 ochtenden wel erg veel trouwens, hooguit 3 zou ik doen. Mijn oudste gaat ook 3 ochtenden ma-di en do), maar omdat ze het zo leuk vindt. Dat is prima te doen qua energie.
Maar wat is het probleem? Als ze twee dagdelen extra mag komen, is dat toch alleen maar heel fijn? Je hoeft je niet precies te herkennen in de indicatie, maar in twee extra dagdelen zou ik alleen maar voordelen zien. Hier gaan bijna alle peuters vier dagdelen en dat is juist fijner. Ze zijn dan ook veel beter gewend en het naar de basisschool gaan is ook makkelijker omdat de overgang kleiner is.
Ik zou het aanpakken als kans om meer met andere kindjes te leren spelen. Maar bedenk ook dat een rustig of introvert karakter niet slecht of "minder" is. en mss off topic maar toen onze kindjes naar het kdv gingen stond er op de vragenlijst of ze het cb mogen bellen. Ik zie niet in waarom dat nodig zou zijn, ik kan zelf indiend nodig mn cb wel bellen dus daar heb ik geen toestemming voor gegeven. En dit is precies waarom.. lekker achter je rug om.. ik krijg daar een vervelend gevoel bij.
Persoonlijk vind ik 4 dagdelen nu nog teveel. Ze is al moe na 2 uurtjes... Nu heeft ze nog de kans om lekker thuis te zijn voordat het echte schoolritme gaat (moet) beginnen. Ze is nu eindelijk gewend aan de dinsdag en de donderdag. Eenmaal daar vindt ze het leuk, maar ze gaat nog niet met volle overtuiging . Dus om haar nu meteen 4 dagdelen te sturen... Maar ik geloof je goed als je zegt dat de overgang naar school dan beter gaat. In januari bekijken we het opnieuw, en als het dan nog nodig is, ben ik niet te eigenwijs hoor . Maar voor nu wil ik het aankijken.
Mijn man en ik zijn beiden rustig en introvert van karakter, dus het is ook zeker de aard van het beestje . Helemaal niets mis mee als je het mij vraagt. En zo voelt dat voor mij inderdaad ook. Ga het nog wel even aankaarten bij de wijk als we daar zijn over een paar weken.
Zou het niet fijn vinden als ze zonder overleg het CB hadden gebeld en een VVE-indicatie hadden geregeld. Persoonlijk zou ik het voorlopig gewoon bij die twee dagen laten.
Het klinkt mij ook vrij onzinnig in de oren. Ten eerste is het volgens mij echt vrij normaal dat een kindje kindje op die leeftijd nog niet goed samenspeelt, en daarbij speelt de aard van het beestje idd ook een rol. Ze moet het natuurlijk wel leren en daar zouden 2 extra dagdelen best bij kunnen helpen, maar daar is een VVE-indicatie niet voor bedoeld, denk ik, en ook niet nodig. Dat komt echt wel als ze net een tikje ouder is en beter gewend.
L zit nu in groep 1, speelt ook nog veel naast ipv met de andere. Volkomen normaal gedrag bij haar leeftijd volgens de juffen
Ik zou niet blij zijn met het contact met het cb. Ook een aanvraag zonder overleg vind ik niet kunnen. Het is jouw kind en jij beslist hoe en wat. Ik zou het naast me neer leggen. Ik zie nog heel veel kinderen die niet heel makkelijk naar andere toestappen. Dit moet tijd krijgen en ze moet succeservaring opdoen. Ik ben van mening dat de juffen dit op de 2 dagdelen kunnen begeleiden en dat ze het dan waarschijnlijk wel oppakt. Ieder kind is anders en een karakter verander je ook niet zomaar en dat moet je ook niet willen.
Ik zou wel extra laten gaan. Oudste ging hier naar kdv en die hebben haar wel geholpen met assertiviteit. Zo zie ik ook voor me dat ze niets willen forceren, maar spelenderwijs willen leren hoe je samen speelt. Onze dochter had ook al vanaf 3 jaar vriendschappen ontwikkeld. Dus ik zou het doen!