Hoi meiden, Wellicht ben ik te moeilijk hoor, maar hier in de buurt zie ik vaak kindjes van een jaar of 4 alleen buiten spelen. Mijn dochter is nog net geen 5, maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om haar verder dat het einde van de straat te laten gaan. En de enige reden waarom ze dat al mag, is omdat we een keukendeur hebben die ik open laat staan, en haar goed kan zien en horen. Gister kwam er een meisje van 5 vragen of ik haar oudere broer had gezien..nee niet gezien sorry. Ik vroeg of ze wist waar ze woont, en ze antwoordde heel nonchalant "ja hoor, hier naar links, dan weer links, rechts en dan bij nr. 10" Ik vroeg haar ook of ze alleen naar huis mag, "ja hoor, ik ga altijd alleen naar huis" En dat kon wel kloppen, want ik bedacht me toen dat ik dat meisje veel vaker alleen buiten zag. Maar dus ook rondom water/bruggen etc. Ik twijfelde of ik met haar mee zou lopen naar huis, maar ik zat met een jengelde baby, die elk moment zijn keel open kon gaan zetten, dus ik ben gewoon naar huis gegaan. Ik was best een eindje van huis af namelijk. Mij zou het absoluut niet lekker zitten, als mijn dochter op deze leeftijd al alleen buiten zou spelen, en nog een stuk van huis af ook, met al het water, verkeer, 'vreemde' mensen, bah... In hoever gaan jullie daarin? Misschien stel ik me wel aan hoor, maar heb graag controle over waar ze is en wat ze doet. Trek vast wel een keertje bij...over een jaar of 20 ofzo..
Mijn zoontje van 5 speelt ook alleen buiten, sinds kort. Maar wij hebben een veldje naast de deur. Er spelen veel kinderen daar en hij komt thuis als er bijv geen kindjes meer zijn. Ik ga ook regelmatig even kijken. Ik was er eerst ook heel angstig voor, maar hij weet dat hij alleen daar mag spelen. Ik wil hem dat vertrouwen mee geven en dit is ook een rustige buurt. We praten ook regelmatig met hem bijv onder het eten over dat hij niet met iemand mee mag etc. Als er iets is dat hij gelijk naar huis moet komen en dat doet hij dan ook. Ik heb zelf niet altijd tijd om mee te gaan naar buiten en als ik mee ga dan zit ik daar maar, hij is dan aan het spelen. Ik snap je wel hoor!
Hier in de wijk valt het wel mee, maar op fb ed lees ik regelmatig van kindjes van 4/5 die alleen buiten mogen spelen. Zijn wel vaak kinderen van mensen die in een dorp oid wonen. Hier in de wijk (veel verkeer, veel water, enz.) zijn er wel kinderen uit groep 2 die alleen buiten spelen en er wordt ook door veel kinderen al (naar mijn idee) jong 'in de poort' gespeeld. Mijn oudste dochter is 5 en geen haar op m'n hoofd die er aan denkt haar de komende tijd alleen buiten te laten spelen. Hier hebben we allerlei redenen voor, dus het zal echt nog even duren voordat we haar alleen buiten de tuin laten gaan.
@ BuffySummers Het beeld wat jij schetst is al heel anders, dan wat ik hier soms zie. We wonen in een wijk met overal water, sloten etc. En die kinderen slenteren her en der een beetje rond. Wij hebben hier ook speelveldje om de hoek, zonder water in de buurt, en daar zou ik over een paar maanden wel overwegen om haar daarnaartoe te laten gaan met vriendjes/vriendinnetjes. Maar haar echt in de buurt rond te laten 'zwerven' vind ik toch wat apart
Ja dat is wel anders... dat wil ik ook niet op deze leeftijd. We zitten hier in een hele rustige buurt, dus dat scheelt wel heel veel! Hij wil ook s avonds nog buiten spelen, maar dat willen we niet. Dat komt wel met een jaar of 7 á 8. Maar als hier bijv veel water was zou ik het ook niet gedaan hebben hoor. Het is zo gevaarlijk!!
Ligt voor mij echt helemaal aan de buurt en kindjes zelf. Bij mijn ouders kunnen kinderen echt zo vanaf 3 alleen buiten spelen op het in het midden gelegen pleintje. Iedereen kent iedereen, veel mensen die thuis zijn, veel zicht op het pleintje, geen/weinig auto's etc. Wij wonen zelf aan een relatief drukkere weg waar auto's vaak te hard rijden: oudste mocht met 5 alleen buiten en dan alleen het blok rond (op de stoep blijvend dus). Nu gaat ze samen met de middelste (3,5) dit ook geregeld doen en dat gaat prima.
Hier gaat zoon van 4 mee met zijn zus en alle andere kinderen van de buurt. Veel volwassenen die om de beurt wel buiten kijken Bij de oudste durfte ik dat ook niet...maar bij onze zoon zeker wel.
Ik snap dat ook niet.. Bij ons vorige huis speelden ook altijd kindjes alleen buiten, vanaf een jaar of 4. En er zit een behoorlijk drukke weg omheen, waar auto's nogal vaak hard rijden. Ik vond t doodeng. Ze mocht dan langzaamaan wel bij de garages (maar ja, ook daar auto's) en laatste tijd (ruim 5) wel eens voor (alleen bestemmingsverkeer). Maar ik vond t maar eng, zeker met al die andere kindjes waar ze dan achteraan liep, die wel verder mochten, soms ook oversteken, rondfietsen etc.. Nu we verhuisd zijn.. ideaal. Achterom is een gezamelijke binnentuin. Daar kan ze fietsen, skaten, alles. De poorten zijn wel open, maar ze blijft gewoon (nog) alleen achter. Ik vind het heerlijk, voor de komende paar jaar, zolang t duurt . Verder is de wijk ook rustig en kindvriendelijk. Maar moet er echt niet aan denken dat ze alleen buiten zou gaan fietsen. Er hoeft maar 1 auto aan te komen, terwijl ze een keer zonder te kijken in haar enthousiasme de straat op rent.. Want dat doet ze nog steeds, ondanks dat ze zich er wel steeds meer van bewust wordt. Maar zeker ook met de fiets ofzo, echt totaal geen feeling voor verkeer/weggebruik nog. Mag ze mooi leren als ik erbij ben. En anders, in een veilige omgeving Ik heb er echt geen moeite mee om haar in een veilige omgeving haar gang te laten gaan. Zoals in een speeltuin of pretparkje, waar ik haar niet de hele tijd zie. Als er wat is, komt ze wel naar me toe. Ook zal ze niet zomaar in het water gaan ofzo. Ze heeft haar A diploma ook. Maar in het verkeer..? Echt, no way.
Ik snap het ook niet. En zeker als je dan weer leest dat er gisteren een kindje van 5 jaar is verdronken, zonder volwassenen in de buurt... Hier in ieder geval nog lang niet, geen aanleiding toe ook, de buurmeisjes vind ik niet echt geschikt om mee te spelen en voor de rest wonen hier niet zoveel kinderen. Ze spelen heerlijk in de tuin. Maar ik zie hier ook regelmatig kinderen van 4/5 jaar over straat fietsen en hollen, brrr, ik krijg er echt altijd de kriebels van. Aan het einde van de straat is ook water.
Hier speelt Chloe ook alleen buiten met de andere kindjes, maar hier geen drukke straten en vijvers! Wel heel veel speeltuintjes en ze weet precies tot waar ze mag en daar houd ze zich ook aan! Ook hebben we een groepsapp met alle ouders van alle kindjes die met elkaar spelen
Ik zie ook regelmatig klasgenootjes van mijn zoon (groep 1, dit schooljaar gaan ze naar groep 2) alleen buiten spelen. Zelfs voor de deur zou ik mijn zoon niet alleen laten. Ik ga gewoon altijd mee naar de speeltuin of gewoon buiten . Wil niet zeggen dat dat goed is maar ik durf dat echt nog niet aan. Ook is zijn karakter er niet naar.
Hier een meisje dat al net voor ze 4 werd "alleen buiten" mocht spelen. Gewoon omdat ik niet wilde dat ze helemaal los zou gaan als ze bij een klasgenootje ineens WEL buiten zou mogen spelen en die mensen er geen rekening mee zouden houden dat ze dat nooit eerder had gedaan. Ze mocht eerst enkel letterlijk voor het huis spelen overigens. En dan was ik in de keuken bezig dus geen seconde uit zicht. Later ging ze vaak met het buurmeisje van paar deuren verder spelen en dan mocht ze van ons huis naar haar huis en verder niet. En zo hebben we het steeds beetje uitgebouwd. Dochterlief is ook van het verstandige soort en heeft feilloze mensenkennis. Dat scheelt natuurlijk ook. Inmiddels is ze 7 en speelt vaak aan de andere kant van het blok omdat daar meer kindjes wonen en ze er er groot grasveld hebben. Vaak zit daar wel iemand buiten die een oogje in het zeil houdt wamt veel kleintjes. (En die mensen hebben op de stoep meer zon dan in de tuin dus vaak zitten ze er met de complete tuinset) Niet dat ik verwacht dat ze specifiek op mijn kond letten maar "rare volwassenen" hou je er natuurlijk wel mee op afstand. Ze mag verder niet de stoep af.. Dat blijf ik geen goed idee vinden. Ze weet hoe het moet hoor... Maar midden in je spel... Toch beter van niet. Maar heb toevallig 2 weken terug het achterbuurjongetje van 4 vertelt dat ik niet wil dat ie steeds over de straat vliegt voor m'n deur. Hij zegt dat het mag van z'n ouders maar nadat ik 2x een auto vol in de remmen zag gaan... Heb ik liever dat ie dat ergens anders doet dan
E. Is bijna 4 en mocht deze zomer op de camping voor het eerst allen naar het speeltuintje.. Wij staan daar al jaren, kennen heel het veld & het is achter onze caravan (achter ons staat nog een caravan dus wijkunnen haar niet zien) op het veld zit een vriendin van ons die appte ik als E. Er aan kwam en zij appte als ze weer weg ging. Ze is geen 1x van het veld geweest, want dan zou ze de rest van de dag binnen moeten blijven haha dat had ze er denk ik niet voor over. Ze was veels te trots dat ze alleen mocht.. Maar hier thuis zou ze niet mogen, ken bijna niemand en speeltuintje is verder weg..
@honeyy: Ahja... Hier ook stevige straffen op overtredingen hoor Maar geloof dat ze 1x de rest van de middag heeft binnen gezeten. Dus dat valt reuzemee Voor de ouders die het eng vinden... Kinderen van hier om de hoek hebben altijd een walkietalkie mee als ze buiten spelen. Moet er soms wel om lachen... Als ze bij mij wat drinken krijgen vragen ze eerst via de walkietalkie of het mag. Heel braaf en heel practisch
Hier in de speeltuin zijn nogal al wat dingetjes tussen kinderen. Ruzie, compleet met scheldwoorden, heftige dreigementen en fysiek geweld (stokken slaan, stenen gooien). Dat zijn dan kinderen tot een jaar of 10/11 Dus mijn net 7 jarige gaat soms wel vooruit of blijft even hangen, maar verder ben ik erbij. Is ook makkelijk, want mijn 2 jarige wil ook wel mee, en die mag echt niet alleen. Andere ouders boeit het weinig lijkt het. Kinderen van amper 3 die alleen rondzwerven, soms met grote broer, soms alleen. En als ik het via-via goed heb gehoord worden die kinderen eerder aangemoedigd om zich stevig te verweren, dan dat idiote gedrag te vermijden. Dus zolang we hier wonen kijk ik wel goed uit..
Hier het buurjongetje (4,5) gister avond tegen half 8 aan de deur of John mocht spelen (echt niet) we hebben het contact juist een beetje laten verwateren omdat hij dus al alleen weg mag en die van mij echt niet. Komt een half uur later vriend van moeder aan de deur of hij bij ons is, oftewel ze waren hem weer eens kwijt. Hier is geen speeltuin in de buurt en best wel drukke wegen, waarvan 1 ook bussen rijden
Wij hebben een speeltuin pal voor ons keukenraam, midden in een parkje/fietspad gebied. Onze kinderen mogen daar vanaf 4,5 jaar alleen spelen. Ik zit dan wel constant in de keuken en de voorwaarde is dat ze in mijn zicht moeten blijven. Op deze manier geven wij ze dat stukje zelfstandigheid en vertrouwen dat ik bij deze leeftijd vind horen, en ik hou ze toch de hele tijd in de gaten. Ik denk dat ik ze vanaf 6 jaar een stapje verder laat gaan (bij een vriendje aanbellen om te spelen, zelf naar de speeltuin een straat verder ed )
Bij ons is helaas de speeltuin direct achter ons huis gesloten. Voor de dichtstbijzijnde speeltuin moet ze een eindje lopen met een flinke sloot en bij er in de buurt. Ik pijns er dus niet over om haar alleen te laten gaan op de door jullie genoemde leeftijd. (Sowieso op deze leeftijd nog niet) Wij gaan nu maar een schommel met glijbaan en zandbak in onze eigen tuin bouwen.
De oudste speelt zeker al een dik jaar alleen buiten en de middelste gaat ook soms mee, hier zie ik heel veel kindjes van 4 a 5 jaar buienspelen en ik vind dat prima hoor. Ze weten dat ze niet bij het water mogen komen en verder wonen wij aan de rand van het dorp, met heel veel ruimte om lekker te spelen.
Geen haar op mijn hoofd die haar kind alleen buiten laat spelen. Daarom ga ik regelmatig verplicht naar de speeltuin. Hier is het niet geschikt om alleen buiten te spelen. Galerij en woon drie hoog nee ik ga nog wel een paar jaar mee naar buiten. Ze is mijn tweede en je zou dan denken dat ik dan makkelijker ben geworden dus niet. Zoon kon ik zo de tuin in gooien en mocht hij in de poort spelen en met een jaar of 5 rondje om het huis maar daar kon het hier kan het niet. Wel daar in tegen een kind dat graag naar buiten wil maar ja ik ga niet elke dag naar een speeltuin maar wel vaak genoeg.Hoop ik.