Dunner groter groeien

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Storm, 9 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn jongste zoon en dochter hebben een maatje teveel. Nu vind ik dat bij mijn zoon nog meevallen, maar mijn dochter is nog zwaarder en kleiner dan haar broer was bij 18 maanden. Het ligt niet aan het voedingspatroon, ze hebben gewoon een zuinig motortje. Het eten is al redelijk beperkt, snoepen alleen eens met een verjaardag oid.
    De tweede is een gigantische stuiterbal, dus snap eigenlijk al helemaal niet hoe het kan dat hij niet broodmager is, maar goed.
    Ik ben nogal van het wandelen en fietsen en mijn zoontje kan inmiddels de trappers rondkrijgen op de fiets. En hoe, na een week oefenen trapte hij er zo 5 km uit!
    Mijn dochter was wat later met in beweging komen, pas na haar 1ste verjaardag begon ze te tijgeren en uiteindelijk liep ze met 16 maanden goed stevig los (dus toch nog redelijk op tijd) en ze lijkt de schade nu dubbel en dwars in te halen.
    Op het consultutatiebureau werd geopperd om haar schildklier te laten checken, maar ik was vroeger als baby/peuter ook zo'n propje, dus we gaan nog even kijken of haar lijntje nu wat naar beneden gaat afbuigen voor de check van 2 jaar. En voor mijn zoon is dit nooit geopperd(?).
    Nu weet ik dat wandelen en fietsen en buiten spelen natuurlijk goed is voor kinderen (en voor ons).
    Onze financiele middelen zijn beperkt, peutergym is hier net op de dag dat hij naar de peuterspeelzaal gaat en dan is er nog peuterzwemmen. Is dat ook effectief?
    En wat zouden we verder kunnen doe, maar dan wel op een manier dat het leuk blijft? Iemand tips? Ideeen? Ook wat voedzaam, doch energiebeperkte maaltijden aangaat?

2. Brigit

Brigit Fanatiek lid

26 feb 2009
    1.879
    13
    38
    Vrouw
    Volgens mij doe je al genoeg!! Je kindjes zijn nog jong en is gewoon baby vet. Bij mij zeiden ze als het babyvet er maar af is met 4 jaar. Mijn dochter is nu bijna 3 en ze schiet nu de lucht in en babyvet verdwijnt.
    En misschien is schildklier checken niet zo'n slecht idee, is dat iig uitgesloten

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Peuterzwemmen of elke andere vorm van beweging is goed natuurlijk!
    Wat is hun eetpatroon? Is daar iets wat je aan kunt passen??
    En misschien is het ook gewoon hun bouw?

4. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoe ben jijzelf uiteindelijk groot geworden? Want je zegt dat je zelf ook een propje was vroeger. Ben je dat altijd gebleven of kreeg je uiteindelijk een normale bouw?
    Ik hoor nl veel om me heen dat kindjes heel erg de groeicurve van (één van) de ouders volgen.

Het is goed dat je het in de peiling houdt, maar ik vind ze op het consultutatiebureau soms ook wel erg snel met vermageringsadviezen.

Wellicht kan je idd nog wel eens goed naar het voedingspatroon kijken en idd schildklier controleren. Is dat uitgesloten

5. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Bij mijn kids hebben ze ook hun schildklier en stofwisseling nagekeken.

mijn zoons wogen beidden met 18 mnd 18 kilo.
    met 24 mnd wogen ze 19 kilo en 23 kilo.
    Met 3 jaar 21 en 28 kilo.
    pas na hun 4de jaar kwam de gewicht in betere proporties.
    Nu ismijn veel te zware obisitas peuter een kind van bijna 6,5 jaar en weegt nog maar 35 kilo.

hij is er wel 1m50 bij.

mijn meisje heeft juist een te snel werkend schildklier en die begon ook dik.
    tot ze erg ziek werd en flink afviel steeds.

nu is ze net 2 jaar en weegt nog maar 13 kilo.
    bij 1m04 lengte.

Daar waar mijn zoon 23 kilo woog weegt zij er dus 10 minder.

Mijn zoon zat op peutergym, elk weekend gingen we flink wandelen in het bos en dat zorgde ook voor flink beweging en daardoor werd zijn gewicht steeds dtabieler.

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik zou me er nog niet echt druk over maken, zolang ze gezond eten. 'Lijnen' is voor een klein kind niet goed.
    Onze oudste woog met 2 jaar 12,5 kg met 84 cm (ze was echt een volle peuter) en is nu 3 jaar later een slanke kleuter van 108 cm en 17 kg.
    De jongste is 2.5 kg lichter dan de oudste op die leeftijd.........

7. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik herken wat je zegt. Hier ook twee te zware kindjes, al is de jongste nog zo klein dat ik hem niet beperk. Dochter is 17,3 kg bij 99 cm en ik ben ook bij de dieetiste geweest. Qua voeding krijgt ze wel elke dag iets kleins lekkers omdat ze daar ook mee moet leren omgaan. Qua beweging is alles waarvan ze buiten adem raken goed qua intensiviteit. Stoeien is bij ons thuis intensiever dan gym of zwemmen :) qua voeding zal je ongetwijfeld alles al doen. Ik gebruik zoveel mogenlijk light zonder zoetstoffen, dus met minder suiker

8. Storm

Storm Niet meer actief

Hun eetpatroon is prima.
    7.30: 1 boterham + beker halfvolle melk
    10.00: 1 stuks fruit + beker diksap
    12.00: 1-2 boterhammen + cracotte + beker halfvolle melk
    15.00: soepstengel of meelkoekje met diksap
    17.00: warme maaltijd met toetje
    19.00: soms nog een beker melk of diksap, maar meestal niet.
    Hebben ze tussendoor dorst krijgen ze water. Met name mijn zoon kan goed drinken. Diksap is sterk aangelengd met water. Eerder water met een kleurtje. Thee lusten ze niet.
    Beleg op brood doe ik niet moeilijk over. Dat mag zijn wat ze willen. We zorgen er wel voor dat er geen dikke lagen beleg op komen.

Bij mij is het uiteindelijk allemaal vanzelf goed gekomen. Na mijn vierde kwam ik wat beter in verhouding zeg maar. In de pubertijd ben ik weer gegroeid (zwaar, niet dik) en vanaf mijn 27 ben ik ineens gaan afvallen en nu moet ik er tegen eten om op gewicht te blijven.

Mijn zoon is nu met 2jr en 8 mnd: 1.01m en 19,6 kg
    Mijn dochter met 18 maanden: 84 cm en 16 kg
    Mijn oudste zoon was met 4 jr: 1.10 en 18 kg. Dus die is vrij dun. En eet hetzelfde, alleen warm eten is een drama met hem.

Het is ook niet dat ik ze beiden op dieet wil zetten. Ik leer ze liever een goed en gezond eet- en beweegpatroon aan. Maar ik had niet gedacht dat mijn dochter zo zwaar zou zijn. En niet eens een wijzend vingertje van de verpleegkundige op het consultutatiebureau, maar oprechte bezorgdheid (dat was wat nieuws). Dat heeft mij ontzettend aan het twijfelen gebracht.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier zelfde verhaal storm...
    Wij leven gezonder dan menig mens.. Snoepen niet, veel buiten.
    Veel groenten, wat minder vlees en koolhydraten als pasta/rijst.

En tich... Bleef ze een klein dikkerdje.
    Niet extreem zwaar maar wel echt te zwaar.

En dat babyvet-verhaal was vroeger op mij ondanks ook fatsoenlijke voeding en veel buiten... Nooit zo van toepassing op mij.
    Was bijna 30 voordat het redelijk weg was.
    Dus was er niet heel gerust op :)

Maar sinds vorig jaar is ze ineens stuk langer terwijl d'r gewicht redelijk stil staat. En dus netjes in proporties nu.
    Geen sprinkhaan... Wel gewoon goed.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Op dieet zou ik ze zeker niet zetten. Zo te zien eten ze niet veel. Ipv 3x diksap kun je wel 2x water doen.
    Wat is het beleg dat ze graag eten dan? Vooral zoet of wel afwisselend, ook mager, zoals kip/rookvlees oid?
    Als ze idd al genoeg beweging krijgen, wat je aangeeft, is er verder niet zoveel te doen, lijkt me..

Mijn dochter heeft altijd best veel gegeten. Nu als kleuter wordt ze slanker. Maar dat is imo deels doordat ze meer beweging krijgt, deels doordat ze iets minder eet.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mn zoon was een volle baby, maar dat ging er na het lopen wel af. Mede ook doordat het een flinke peuterpuber werd die weigerde om te eten. Inmiddels eet hij vrij normaal, en ook wel elke dag een snoepje, maar is hij, zeker nu hij naar school gaat, echt een magere lat geworden! Zo'n 110 cm en 17 kilo.

Mn dochter is een ander verhaal. Die at als baby veeeeel minder dan mn zoon, maar heeft gewoon een heel andere bouw. Is altijd al een stevige meid geweest. Nu lust ze ook alles en eet ook alles op. Nooit puberbuien bij haar ;)
    Ze ziet er uit als Hollands welvaren.
    Zeker haar benen en billen zijn vol. Hoeveel opmerkingen we vaak krijgen van mensen die er even iets over kwijt moeten...
    Ik probeer haar wel iets te remmen in haar eten. Max 1,5 boterham per maaltijd, of soms 2, maar anders eet ze er zo 3, "voor de lekker" weg! Qua broodbeleg de wat magere soorten: philadelpia light, jonge kaas, smeerworst of ham/kipfilet. Voor fruit eet ze graag bananen, maar ik probeer nu ook geregeld af te wisselen met appel of peer. Warm eten met vooral veel groenten, een klein stukje vlees en beetje pasta of aardappel. Qua drinken vooral melk ( halfvol), water en thee en max 1x limonade per dag en dan gebruik ik van Teisseire de aanmaak zonder suiker en minder zoetstof. Voor mn gevoel schiet ze nu wel de lengte in terwijl haar gewicht niet meer zo toeneemt. Maar kan natuurlijk ook de leeftijd zijn??
    Volgens mij doe je al genoeg en zal de tijd het wrs uitwijzen. Als het bouw is zal je er niet heel veel aan kunnen doen ben ik bang. Als je het herkent van je man en jou dan hoef je je geen zorgen te maken? Ik zie in mn dochter echt mn mans bouw. Die is lang, en slank van boven, maar zn "onderstel" is echt stevig. Zn moeder heeft dat net zo. Onze dochter zal dus geen lange dunne stelten krijgen zoals onze zoon :p

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Jonge kaas een smeerworst zijn niet mager hoor.. :)

13. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

#13 Biancamv2, 10 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2014
    Hier een foto van Mika toen hij bijna 3 jaar was,28 kilo en 1m12 lang.

Op de andere foto is van 3 maanden geleden( 6,3 jaar), nu 35 kilo en 1m50 lang,
    hij is echt niet dik meer.
    Terwijl hij als peuter zwaar obesitas had.

De diëtistes die ik met hem heb bezocht(waren er 3) zeiden allemaal hetzelfde: hij eet zelfs minder dan hij mag eten.
    Ik durfde hem niet eens meer eten te geven want overal waar ik kwam was het: kijk dat dikke ventje nou eens.

Ook toen we een keer naar de mac gingen.
    Echt waar je weet niet wat ze zeiden.
    Ik ben er op af gelopen en zei: kan je aan de buitenkant zien of een kindje wat mankeerd?
    Nee waarom oordeel je dan?
    Toen hielden ze hun mond.

Op dat moment wist ik nog niet dat zijn stofwisselingziekte niets met zijn dikheid te maken had.
    Hij kreeg al een dik jaar zware medicatie.
    Hij heeft familieair hypercholesterolemie.
    Dat heeft niet gezorgd dat hij dik was.
    Ook zijn voeding niet.

Maar gewoon aanleg want vader was ook zo als jong/klein kind.
    Plus op de borstvoeding kwam hij natuurlijk die bijna 2 jaar al hard aan.

Komt echt goed hoor.

Met mooi weer lekker veel wandelen in het bos ;)
    lekker veel beweging is goed voor ze.

14. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Onze dochter van 2,5 eet denk ik niet meer dan jou kinderen en ze weegt 12,5 kilo, lengte zal ergens voor in de 90 zijn.

Ze drinkt overigens geen ranja/diksap maar krijgt gewoon water.

En wat voor brood geef je? Volkoren of witbrood maakt ook verschil. (geldt ook voor de soepstengel).
    En geef je danootje of yoghurt? Wellicht kun je daar nog een aanpassing in maken.

Qua beweging is natuurlijk alles goed. Samen dansen doen we hier ook veel en klimmen/klauteren op mama of papa.

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    In vergelijking met anxere kaas toch wel? En smeerworst van dora schijnt minder bet in te zitten dan de normale? Ikmprobeer de gezondere alternatieven te nemen :cool:

16. Storm

Storm Niet meer actief

Ik hoop dat het vanzelf goed komt. Het lijkt nu helemaal niet nog niet zo. Maar het mooie weer komt eraan. Mijn dametje stapt er al flink op los inmiddels en mag ook graag sjouwen.
    Mijn zoontje snap ik werkelijk niet dat hij niet dunner is. Die loopt hele einden, fietst inmiddels ook hele stukken, springt op de trampoline (en de bank, en het bed en als ie de kans krijgt op tafel) kan eigenlijk niet gewoon lopen, rent altijd. Als ik hem van de peuterschool haal en ze zijn binnen in de overdekte speelruimte aan het spelen geweest dan heeft hij altijd een kop als een biet van het heen en weer rennen, fietsen en van de glijbaan af suizen. Die zit eigenlijk geen moment stil... en toch zo fors. Hoop dat ik over drie jaar ook zo'n toen en nu foto kan posten ;)
    Hier een foto van mijn buffeltjes.

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Gewone jonge kaas is nog steeds 48+, dus dat is niet 'mager'. Maar goed, een kind dat geen overgewicht heeft, hoeft ook niet op dieet en heel mager te eten. Zelf heb ik wel altijd Milner kaas, die is 30+.

Dora smeerworst zit veel suiker in dacht ik.. (honing als ik t goed heb). Sowieso is lever niet echt gezond. Bevat veel troep (lever=afval-orgaan) en daarnaast veel vitamine A.

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Joh, dit moet je serieus nemen en meteen laten controleren. Als kinderen een schildklierprobleem hebben, dan heeft dat invloed op de hele gezondheid en ontwikkeling, ook op de verstandelijke ontwikkeling. Daar moet je niet een half jaar mee wachten. Doorlopen met een te trage schildklier is echt niet goed. Dus even doorbijten en bloedprikken bij de huisarts. Het is maar 1 buisje.

Ik ben zelf schildklierpatiënt, dus ik weet er redelijk wat vanaf.

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat sowieso, kan geen kwaad toch? Of heeft het CB zelf voorgesteld het nog even aan te kijken en dan toch te gaan prikken?

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Mijn kinderen zijn ook aan de zware kant (ook vanaf geboorte geweest, de oudste twee wogen 10 pond). De oudste was het zwaarste. Met 2 jaar woog hij al 19 kilo en is er ook geopperd zijn bloed te onderzoeken. Dit is niet nodig geweest uiteindelijk. Hij is nu 6 en weegt 22 kilo, terwijl hij in de lengte behoorlijk is gegroeid. Hij is nu absoluut niet dik meer. Wel is hij breed gebouwd, net als mijn man.

Deel Deze Pagina