Sinds een paar weken krijgt Wessel nu fruit en groente hapjes en op zich gaat dat heel goed. Ik merk alleen de laatste dagen dat hij tijdens de fles en soms ook tijdens de hapjes erg begint te kreunen en te persen en soms ook begint te huilen. Ik heb het idee dat hij dan buikpijn heeft. Hij poept wel iedere dag maar zijn geen grote hoeveelheden. Zou het kunnen dat hij ondanks dat hij wel poept toch last heeft van verstopping? En wat zou ik zelf kunnen proberen om te kijken of ik het zelf kan verbeteren? Het gekke is wel dat hij het voornamelijk lijkt te hebben tijdens de fles en hapjes.
Sinds mijn zoon vast voedsel krijgt, heeft hij ook meer moeite om zijn ontlasting eruit te krijgen. Vaak tijdens de fles begint hij het dan ineens te huilen, om weer even te stoppen, en dan komt er weer een uithaal. Hij is dan echt aan het persen. Dat had hij hiervoor nooit. Toch komt het er altijd wel goed uit uiteindelijk, dus geen last van verstopping. De ene keer heeft hij er meer last van dan de andere keer. De ontlasting is wel veel dikker! Zou niet weten wat je er verder aan kunt doen...
Eten en drinken zorgt er vaak voor dat het lichaam letterlijk plaats gaat maken voor die nieuwe voeding, dus de darmen gaan wat harder werken bijvoorbeeld. Misschien dat dat bij hem het geval is? Hoe is zijn ontlasting verder? Komt het makkelijk? Of is het dik/hard? Dan moeten zijn darmen ook harder werken om het te verwerken en dat kan ook pijn doen. En aan nieuwe hapjes moeten zijn darmen natuurlijk ook wennen. Let goed op hoe hij reageert op bepaalde hapjes; sommige kindjes raken wat verstopt van banaan bijvoorbeeld, dan kun je banaan beter even laten rusten. Hier was peer in het begin heel succesvol; dat kreeg ze heel makkelijk verteerd. Net zoals meloen, sperzieboontjes en wortel. Aardappel bv weer niet. Verder kun je ook proberen iets meer water aan zijn flessen toe te voegen, maar alleen als hij ze dan ook nog goed drinkt (dus bv 10-30cc extra water per fles, maar geen extra schepje voeding). Dat helpt ook bij het verteren, zorgt voor makkelijkere ontlasting.
Bedankt voor jullie reacties. Zoals Caro 31 zegt is het inderdaad precies. Zijn ontlasting is niet heel hard maar ook niet dun. Daarom vind ik het zo lastig inschatten of het nou een verstopping is of niet. Zal in ieder geval een tijdje even geen banaan geven, weet dat ik dat zelf ook van verstop een wat extra water bij de fles. Vind het zo zielig om te zien dat hij pijn heeft en ik er niks aan kan doen.
Rijst en aardappel kunnen ook aardig stoppen, dus ook daar zuinig aan mee als hij zo moet persen bij het poepen. Nog wel ontlasting hebben, hoeft niet te betekenen dat ze geen verstopping hebben. Teveel moeite moeten doen voor het poepen is ook al niet fijn. Extra water kan dan helpen, dus even een klein beetje extra water bij de hapjes of bij de flessen, kan verlichting geven.
Aardappel en rijst krijgt hij nog niet. Tot nu toe alleen nog puur groente en. fruit. Maar ga kijken wat er gebeurd wanneer ik hem wat extra water geef. Moet je dit dan bij iedere fles doen?
Ik zou het even uitproberen: eerst eens bij de flessen die hij krijgt na de hapjes en als dat niet voldoende werkt, kun je altijd verder uitbreiden.
Ik haal dit onderwerp weer even naar boven omdat het nog niet veel veranderd is. Het ging even wat dagen beter maar nu heeft hij weer vaker buikpijn vooral tijdens het drinken van de fles. na de fles is het eigenlijk ook vrijwel gelijk weer over. Water heb ik wel geprobeerd maar omdat hij wisselend zijn fles wel/niet leeg drinkt ben ik bang dat hij te weinig voeding binnen krijgt als ik er meer water/schepje voeding minder in doe. zijn ontlasting is ook wisselend. De ene keer een keutel (niet heel hard) de andere keer is het gewoon breiig. Geef hem al geen banaan en wil gaan beginnen met aardappel geven maar dat is misschien nog niet zo'n goed plan? Iemand nog ideeen, tips etc.?
Hij krijgt toch geen rijstebloem? Druppeltje olijfolie door de groente en zelfs door de fles wil ook weleens helpen.