Na heel lang wikken en wegen heb ik dit weekend besloten te stoppen met werken. Werk al ruim 10 jaar met superveel plezier en liefde op mijn BSO. Die ben ik gestart in 2007, maar nu mijn oudste in mei naar school gaat kan en wil ik niet meer 4 middagen werken. Het hele huishouden, de kinderen, de honden enz draait op mij (mijn vriend is melkveehouder en werkt 7 dagen in de week van 'smorgens tot 's avonds. Ik krijg het niet meer allemaal bolgewerkt zoals ik graag zou willen. Wil overal 100% voor gaan en niet maar 70. Heb gisteren ook uitgerekend dat ik daar al jaren voor 460 in de maand sta te werken. Maakte me ook niet veel uit, deed het met alle liefde en plezier maar nu is de tijd gekomen dat ik meer tijd wil besteden aan mijn kindjes, mijn ouders, vrienden en honden. Wie weet er waar ik rekening mee moet houden? De verzekering zal een stuk duurder worden denk ik? Maar wat nog meer navragen en regelen. Met lood in mijn schoenen zal ik morgen naar het werk gaan, zal het dinsdag of woensdag gaan vertellen. Zal niet makkelijk zijn omdat ik er zo'n fijne tijd heb gehad..
Welke verzekering bedoel je? Ik denk dat het belangrijkst is om het goed met je man te regelen. Wat gebeurt er als hij arbeidsongeschikt raakt? Of als hij overlijdt? Ik zou zorgen dat je dan financieel niet gelijk weer (fulltime) aan de bak moet om alles rond te breien. Ook qua pensioen enzo even kijken. Verder moet je rekening houden dat je gewoon minder uit te geven hebt. Evt. op tijd opvang(toeslag) opzeggen. Succes met vertellen, ik vond het ook heel lastig na zoveel jaar. Maar heb er tot nu toe geen spijt van
Hoe bedoel je dat de verzekering een stuk duurder wordt? Om welke verzekering gaat het? Verder zou ik me afvragen of dit echt is wat je wil en of het echt handig is. Je hebt het naar je zin, is minder werken geen optie? Je za straks 500 euro per maand minder inkomsten hebben, kun je dat dragen? Ik zou eerder kijken of je jezelf die druk niet kan opleggen van overal perfect in willen zijn. Dit is nl jouw valkuil en die zal je straks ook tegenkomen ondanks dat je niet meer werkt. Het is natuurlijk voor iedereen anders maar zelf vind ik het heel fijn even geen mama te hoeven zijn en mijn eigen geld te verdienen waardoor ik onafhankelijk ben. Ja dan is het thuis soms even een rommeltje, of loopt de was wat achter omdat ik als ik thuis ben eerst tijd aan de kinderen wil besteden... dat is dan maar zo. Ik moet eerlijk zeggen dat dat loslaten mij meer rust geeft. Verder, ja waar moet je aan denken? Je pensioenopbouw.... en dat je kinderen groter worden en hun eigen weg gaan zodra ze een jaar of 13 zijn. Met een fink gat in je cv, kom je dan niet zo snel meer aan het werk.
Als je het er naar je zin hebt, zou ik niet overwegen om te stoppen. Zou 1 middag inleveren en dus 3 middagen gaan werken. Heb je overdag veel tijd voor jezelf nu je kinderen naar school gaan en blijf je toch de extra inkomsten houden.
TS haar oudste gaat naar school, dus overdag heeft ze in ieder geval nog minimaal 1 kind thuis. En volgens mij is de discussie niet of ze wel of niet moet blijven werken, maar wat ze moet regelen nu ze stopt met werken. Want die beslissing heeft ze al genomen.
Van 4 naar 3 middagen is helaas geen optie. Er zijn namelijk bijna geen mensen te krijgen voor de oudste groep BSo kinderen Daarnaast houdt het in dat ik in vakanties ook hele dagen moet werken (minimaal 3) En dan houdt het nog in, dat de kids 3 dagen in de week niet warm kunnen eten 's avonds, of echt pas heel laat (na 19.00... en dat vind ik echt te laat). Ik werk namelijk tot 18.00 of 18.30, zou dan nog mijn jongste van het KDV moeten halen en daarna weer de oudste op de BSO en dat haal ik niet (minimaal 20 minuten rijden). Naast de BSO ben ik vorig jaar begonnen met het heel kleinschalig opvangen van honden hier thuis. Ik heb uitgerekend dat als ik gemiddeld 2 honden per maand, iedere dag kan opvangen ik hetzelfde 'verdien'. Nu is het nog zwart, maar mag volgende maand mijn diploma Vakbekwaamheid honden en kattenbesluit ophalen in wil dan gaan uitbreiden en het professionaliseren. (wel kleinschalig) Dan werk ik aan huis, en is zoveel beter te combineren met de kinderen en mijn eigen honden. Nu voel ik me soms een taxibedrijf,en dat wordt straks alleen maar erger als hij naar school gaat denk ik. BSO is echt mijn ding, en wie weet als de kinderen straks allemaal naar school gaan en wat ouder zijn ik nog wel terug wil/ kan.
Je zegt dat je je eigen bso hebt en die in 2008 bent gestart. Dsn komt er natuurlijk wel meer bij kijken denk ik dan alleen maar vertellen dat je ermee gaat stoppen.
Waar zie jij een discussie? Een tip geven om misschien te minderen als je het erg naar je zin hebt, is geen discussie voeren.
Oh ja, daar had ik helemaal overheen gelezen. Dan komt er natuurlijk veel meer bij kijken, ook qua personeel enzo.
Mijn passie ligt bij de oudste kinderen, als ik hier thuis iets zou willen beginnen zou ik enorm veel moeten aanpassen. Daarnaast is mijn 2e passie honden en ik wil uiteindelijk in de toekomst verder met de honden..
Er staat toch niet dat ze een eigen bso heeft, maar dat ze naast het werken op de bso haar eigen opvang voor katten/honden heeft. Ts, ik weet even niet over welke verzekering jij het hebt? Wij hebben er iig voor gezorgd dat het wat mjn man betreft goed geregeld is aangezien hij de kostwinner is. Nog een tip: als go kun je ook kiezen voor alleen bso leeftijd en ik kan je vertellen dat die gastouders enorm schaars zijn. Dus als je hier als bso go aan de slag zou gaan zit je binnen de kortste keren vol
Ik haal dat ook uit de openingspost. Ze heeft het nl over mijn bso en daarna zegt ze dat zij die gestart is. Dacht dus ook dat het haar bso is dan komt er natuurlijk wel meer bij kijken. Dan moet hij overgedragen worden. Maar als ts een gewone medewerker is en ze haar tweede passie thuis kan doen dan zit het met de mindering van geld wel goed. Let wel op dat je de kinderopvangtoeslag stopt dan voor je oudste sowieso. Als je kan zou ik wat apart leggen voor je pensioen als je dat niet opspaart met je werk. Ben ook wel benieuwd naar de verzekering waar je het over hebt. Je zorgverzekering blijft gewoon hetzelfde. Gas, water en licht zou wat Omhoog kunnen gaan als je thuis bent.
Mogelijk heb je recht op meer toeslagen als je zelf niet meer werkt (kinderopvangtoeslag stopt zolang je nog geen officieel bedrijf hebt opgestart mbt de honden, maar misschien dat de zorgtoeslag eo kindgebonden budget iets stijgen), je houdt recht op algemene heffingskorting en ik zou inderdaad goed kijken naar de risico's die je loopt als er iets inhet bedrijf van je man mis gaat (bijvoorbeeld brand, gekke koeienziekte, arbeidsongeschiktheid): zijn jullie hiertegen goed verzekerd, zodat jullie het in die situaties financieel ook redden? En bouwen jullie voldoende pensioen op of is er genoeg vermogen (bijv grond wat verkocht kan worden) voor later?
Ik denk dat dat een vraag zal blijven. Ts was een hele tijd online en reageerde ook maar niet echt op de vragen die gesteld werden.