Planbord huiswerk dochter (visueel maken)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Youtan, 22 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.335
    113
    Vrouw
    Heeft iemand een goed idee of een. Voorbeeld van een huiswerk planbord?
    Mijn dochter heeft drie keer per week huiswerk (ma-wo-vrij), maar ik merk dat ze stress ervan krijgt, omdat ze het overzicht niet heeft.
    Dus we hebben wel een aardige planning, maar hoe maak ik dit visueel goed overzichtelijk dat ze gaat begrijpen wanneer ze iets moet doen en wanneer iets af moet zijn.

is een week planner goed? Of is een maand planner beter? Op papier of een whiteboard?

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik zou twee weken vooruit ‘plannen’ met haar. En dan liefst dat ze het samen met jou invult. Ik heb leerlingen die werken met een whiteboard thuis, anderen hebben een agenda waar ze het in zetten. Als ze het lastig vindt om overzicht te bewaren, zou ik een whiteboard gebruiken en die in vakjes verdelen voor alle dagen. Die dan in haar kamer zetten. Daarop haar standaard activiteiten (sport ed) zetten en dan invullen op welke dagen welk huiswerk af moet zijn. Bedenk dan samen hoe lang ze met elke taak bezig is en wanneer ze dat kan doen. Leertaken (topo bijv) vaker kort leren en een maaktaak kan in een keer en dan wellicht wat langer. Laat haar dat invullen op het whiteboard. Met daarbij de geschatte tijd. Gebruik verschillende kleurtjes voor deadlines, andere activiteiten en voor uitvoering van taken. Je kunt elke dag samen kijken wat er op het programma staat voor die dag en ook voor de komende dagen. Maar ook terugkijken of de planning ‘goed’ was of dat ze wellicht meer tijd nodig had voor bepaalde taken. Superfijn dat je haar zo helpt! :)

Vogelmeisje en Youtan vinden dit leuk.
  3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Zelf hebben we een familie kalender en het is zo fijn als je een maand kan over zien.

Is dit niks voor haar? Het is voor een maand met magneten en je kan met White board stiften zelf dingen er bij kunnen schrijven.

https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/school-kantoor/agendas/planners/whiteboard-28x39-maandplanner-14100615.html?utm_source=Google%20Platform&utm_medium=Organic&utm_campaign=FreeShopping&gclid=Cj0KCQjwqKuKBhCxARIsACf4XuEfIozZRIpTp_dmDCaSmhnrTnfL3ueUvR1P_7Sq1CZMulc3nYGShJQaAmaMEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Youtan vindt dit leuk.
  4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Youtan vindt dit leuk.
  5. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.511
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    In het geval van je dochter, waarbij het wekelijks standaard dezelfde dagen zijn waarop ze huiswerk krijgt, zou ik denk ik een planbord kopen.
    Lekker groot, opvallend en overzichtelijk.
    Ik heb de onze bij de Action gekocht. Hangt op de deur van de woonkamer. Heb 'm bevestigd met dubbelzijdig tape.
    Misschien kun je voor haar een mooi plekje op haar kamer daarvoor vinden? Of juist ergens in de huiskamer, zodat je haar er makkelijker aan kan helpen herinneren?

Ik weet niet of icoontjes haar nog zouden kunnen helpen, maar je zou op internet wat icoontjes kunnen uitprinten en deze kunnen bevestigen op magnetisch tape (heb ik een poos geleden ook gewoon bij de Action gekocht).
    Ik zit dan te denken aan een icoontje van een boek voor lezen, aan een wereldbol voor aardrijkskunde/topografie, aan een simpel sommetje voor rekenen, enz.

Ze zit nu in groep 6? Misschien dan toch ook al een schoolagenda voor ernaast erbij kopen. Dan weet ze als ze over een paar jaar op de middelbare nog veel meer huiswerk krijgt, in ieder geval alvast hoe ze een agenda moet gebruiken.

Zelf zou ik het trouwens per week invullen. En dan wekelijks op een vaste dag de nieuwe week invullen.

Youtan vindt dit leuk.
  6. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.335
    113
    Vrouw
    Super! Bedankt!

Ik ga eens proberen zo’n week planner van Owly te maken, met die leuke kleurtjes. Eerst tot de herfstvakantie. Ik twijfel ook over een whiteboard hoor.

Ze heeft ook van school een agenda waar ze zelf haar huiswerk in moet schrijven, en voor de ouders staat het in de school-app. Maar juist vanuit de schoolagenda overziet ze het niet. Daarom wil ik het inderdaad op de kast deur in de kamer hangen. Met kleurtjes en icoontjes enzo…

super tips! Ik ga morgen eens kijken wat ik kan doen met de printables.

hummeltje5 en owly vinden dit leuk.
  7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    MotherPrincess vindt dit leuk.
  8. MissXray

MissXray Niet meer actief

Hier gebruiken we haar schoolagenda en die nemen we regelmatig samen door.

Wat ik haar hier sowieso probeer aan te leren is om na school even wat te drinken en te eten en dan het huiswerk af te maken (mits ze geen speeldate) hebben. Huiswerk af, markeren in je agenda en de volgende dag mee terug naar school. Als ze het markeren dan weten ze ook dat het ingeleverd is.

hummeltje5 en owly vinden dit leuk.
  9. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    HIer moet echt een duidelijke instructie bij. Geen idee of je die online kunt vinden.

10. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik zou jouw dochter een pakketje met verschillende kleuren post-its geven. Daar kun je dan afspraken over maken: geel is leren, roze is maken, groen is... òf geel = taal, groen = rekenen, enz.
    Het voordeel van post-its plakken is dat ze de post-its makkelijk kan 'verhangen' als er onverwachts iets tussenkomt. Dan kun je ze plakken op een A3-vel of op een whiteboard of iets dergelijks.

Als ze het qua tijd niet goed overziet, zou je naast het huiswerk op de post-its ook de werktijd kunnen zetten. Laat haar daarna checken of het klopt. Zo kan ze in de toekomst beter inschatten hoeveel werk het is en dat zal mogelijk meer rust geven.

owly en Youtan vinden dit leuk.
  11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Er zit een handleiding bij de agenda en er staat ook een filmpje op de site. Ik denk dat Youtan daar wel mee uit de voeten kan, maar het is natuurlijk wel iets anders dan wat ze vraagt (planbord), dus misschien is het niets. :)

Miss T vindt dit leuk.
  12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Bij de aldi zag ik dit:
    De achterkant is magnetisch en er zitten 2 stiften bij. 3.99

20210923_105401.jpg

Miss T en Youtan vinden dit leuk.
  13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Is het gelukt om iets te maken of kopen?

hummeltje5 vindt dit leuk.
  14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.046
    14.739
    113
    Vrouw
    Ik heb met mijn zoon van 9 (groep 7) een gewoon schrift genomen.
    Per week gebruiken we 2 blz. Lekker ruim dus. Linker blz staan maandag en dinsdag, rechts staan woensdag en donderdag.
    Elke maandag gaan we samen zitten en vullen we al het leerwerk en maakwerk in.
    Dan staat er bij maandag bijv. Maken werkwoordspelling zin 1-5.
    Dinsdag doet hij zin 6-10 en zo verder.
    Hij heeft daarmee voldoende houvast om zelfstandig daarna aan zijn huiswerk te gaan.

Deel Deze Pagina