mijn mannethje van nu dik 6 maanden wil niet slapen overdag, ik prober het steeds weer maar langer dan een half uurtje houd hij het niet vol dan is hij wakker. Ik geef borstvoeding en meneer heft een schema van ongeveer 3 uur, maar de starttijd daarvan varieerd. Het beste werkt het om hem na de voiding naar bed te doen dan valt hij in slaap maar is na een half uur 3 kwartier maximal weer wakker en doorslapen lukt niet, speen terug niet gaan kijken maar gewoon laten kletsen etc. De oudste sliep ook weinig maar dit slaat alles vandaag was hij om 7 uur wakker en heeft in 2 slaapjes nog geen uur gelapen (en ik heb hem wel vaker op bed gelegd maar dat had dus echt geen zin) Ik ben er een uur bij gaan liggen, maar zelfs dan slaapt hij niet. Hij slaapt 's nachts dus prima gaat om 19 uur naar bed (slaapt direct in) en is dan vaak ook weer om 7 uur wakker maar ik geloof niet dat een kindje van 6 maanden genoeg heeft aan 13 uur slaap of wel? m.a.w. ik weet het gewoon even niet meer iemand nog tips.
Joh, wat slopend! Ik weet niet of hij er genoeg aan heeft. Die van mij heeft (en de oudsten hadden) dat iig niet. Die slapen ook wel eens zo weinig, maar dan zijn ze Echt Niet te genieten. Is jouw zoontje verder wel gezellig? Als hij nog wel in zijn hum is, denk ik/ben ik bang voor je dat hij echt zo weinig slaap nodig heeft. Als hij verder ook heel huilerig en mopperig is, zou ik eerder denken dat hem iets dwars zit. Oortjes, tandjes, frustraties, etc. En dit is het vast niet, maar ik wil het je niet onthouden: ik had zo'n super ademend matrasje wat een frame was met gaas erom heen (ben de naam even kwijt). Toen bleek mijn zoontje bij oma opeens wel te slapen, terwijl het bij ons ook maximaal drie kwartier was. Toen heb ik een gewoon matrasje gekocht bij de prenatal en vanaf dat moment sliep hij wel langer. Blijkbaar lag dat gewoon comfortabeler of zo. Soms is de oplossing dus ook gewoon wel simpel.
Na hoe lang wakker zijn leg je hem op bed? Heb je hierin al geprobeerd te variëren? Juist eerder op bed leggen of wat later. Bij mijn zoontje hield ik altijd de wakker tijden aan die vermeld werden in de boekjes, maar dat bleek bij hem dus langer te zijn. Hij was bv. met 6 maanden geen 2 uur achter elkaar wakker, maar kon wel 3 uur achter elkaar wakker zijn. Slaapsignalen waren bij hem moeilijk, daarom ging ik op die schema's af, wat dus ook niet werkte. Uiteindelijk gekeken naar wat hij zelf echt aangaf, voor mijn idee dus veel te lang, maar vanaf toen ging hij wel beter slapen, doordat hij echt goed moe was. Bij een ander kindje kan juist te laat naar bed er weer voor zorgen dat er slecht wordt geslapen.
Duidelijk sprong tijd. Was hier ook lastig met 6/7 maanden Daarna kon ie ineens tijgeren hihi en sliep weer ala een os overdag
Ik let goed op zijn signalen, oogjes wrijven, aan de oortjes trekken etc. Hij gaat dan ook wel zelfstandig slapen als hij moe is, maar dat duurt dus maar een half uurtje en een enkele keer 3 kwartier en dan is hij weer wakker en ligt te babbelen in bed. hij valt dus prima in slaap, maar doorslapen is er overdag niet bij. Dat vind ik niet erg het is een gezellig kereltje dat heel veel lacht en ik heb 's nachts al helemaal niks te klagen, maar ik vraag me echt af of het echt wel goed is dat hij zo weinig slaapt. aan het matrasje kan het volgens mij ook niet liggen want als je er 's nachts op kunt ronken moet dat overdag ook wel kunnen 😁. Ik roep wel altijd dat deze zoon meer op mij lijkt en ik kan overdag ook niet slapen is het misschien toch erfelijk 😜. Oh reactie gepost tijdens het schrijven: hij deed hiervoor inderdaad 3 slaapjes van een halfuur leuk sprongetje dan 😅 alleen las ik laatst helaas dat die sprongetjes niet schijnen te bestaan de theorie van dhr plooij is door een van zijn eigen stagiares ontkracht, dus nu ben ik een beetje gedesillusioneerd.
Maak je maar niet zo'n zorgen. Alle kindjes doen het weer anders, maar een slaapcyclus van 30-45 minuten is heel normaal. Mijn zoon deed dit ook de eerste maanden. Ik wiegde/droeg hem na die 30-45 wel weer opnieuw in slaap, omdat hij dan nog wel moe was. Dat ging ook steeds makkelijker. En opeens, van de 1 op de andere dag, knoopte hij 2 cyclussen aan elkaar. En nu slaapt hij 's middags vaak zo 3 uur aan 1 stuk. Ik denk dat als je ziet dat je kindje goed in zijn vel zit, niet oververmoeid is, alles prima gaat! In je hoofd bijstellen dat het niet altijd gaat zoals je verwacht en dat niet alle kindjes zich gedragen zoals in boekjes staat en daarbij ervaren dat dat ook oke is, was voor mij een eyeopener.
Hmm ja.. ongeveer elke stelling over baby's heeft deskundigen die voor zijn en deskundigen die tegenspreken. Sprongetjes. Ach, ik vind het fijn om er in te geloven, want mijn zoon veranderd in een heel ontevreden jongetje als ie iets niet kan wat hij wel wil kunnen. Als ik dan hier of in dat boekje lees dat dat heel normaal is, hou ik het wat beter vol. Als je googlet is er elke maand wel een sprongetje haha.
Hier werkt ritme. Ik deed eerst ook maar wat maar met net een halfjaar heen deskundige mij ondersteunt en ritme aangebracht. Dacht dat ik deze al had, maar door fruithapje, groentehap en max 2u wakker houden gaat het een stuk beter. Middagslaapje wilde nooit en gaat nu een stuk beter
Ik zeg, laat het los! Je zegt dat hij overdag een vrolijk lachend mannetje is.... Dat is een teken dat de hoeveelheid slaap voldoende voor hem is. Ik heb mij destijds ook een beetje gek laten maken doordat overal werd geroepen dat hij minimaal zoveel uur moest slapen overdag. Echter werden wij er juist meer gefrustreerd van doordat het moeten slapen zo'n groot ding werd. Mijn zoon sliep vanaf 7 maanden slechts 2x een half uur per dag en hij deed het daar prima op. Hij was vrolijk, speelde, ontwikkelde zich goed. En net als jij sliep hij savonds en snachts fantastisch, sliep door van 19.00 tot 6.30. Toen ik het los ging laten werd het voor ons allemaal rustiger. Ja het was pittig omdat ik nauwelijks aan mezelf of andere dingen toe kwam, maar dat is een ander verhaal Meid laat het dus los en kijk naar wat JOUW kindje nodig heeft en niet naar wat de boekjes zeggen.
Ik dacht ook de mijne krijgt genoeg slaap. Het is een Lachebekkie, maar door het ritme slaapt hij nu beter. Hij is daarnaast meer verzadigd. Maar het blijft een feit de 1 slaapt meer dan de ander. Hier zijn de slaapjes ook soms korter en je hoort wel eens kindjes die nauwelijks slapen en lachend de dag doorgaan.
Tja, ik had er ook zo eentje. Jaloers was ik op al die ouders met baby's die uren sliepen overdag... De mijne deed altijd maar korte slaapjes van een half uur, en dan ook maar één of twee per dag. Ik heb het dus maar losgelaten. Vond het frustrerend, want zelf bijslapen of wat opruimen was er dus niet bij. Ze is nu bijna 3, en nog steeds geen slaper. Ze heeft gewoon erg weinig slaap nodig. Voordeel: veel meer tijd overdag om nieuwe dingen te leren.
Ik lees dat hij ondanks dat weinige slapen overdag gewoon vrolijk is? Dan zal het bij hem horen en is acceptatie denk ik toch het sleutelwoord. Waarom vind je het slopend? Is daar misschien een andere oplossing voor te vinden dan hem steeds maar in slaap proberen te krijgen terwijl hij dat zelf niet wil?
Tja, als hij vrolijk is zou ik er maar gewoon mee leren leven! Als hij meer slaap nodig had, zou je dat wel aan hem merken, lijkt me.
Mijn zoon sliep overdag nog niet eens een half uur op deze leeftijd en al helemaal niet de nachten door! (daar zou ik echt alles voor gegeven hebben... ) Het ene kind heeft meer slaap nodig dan het ander. Probeer anders bijvoorbeeld een ritme in te bouwen?
Ik zeg nergens dat het slopend is, onhandig ja, want hij vraagt daardoor wel constant aandacht, maar slopend neuh, de oudste sliep met 1,5 jaar niet meer overdag dus ik ben wel wat gewend. En de onzekerheid over het slapen zit hem misschien ook in het feit dat ik de laatste tijd meer werk dan ik normaal doe vanwege een zieke collega en een collega die op vakantie is en mijn vriend en schoonouders die dus oppassen en het niet normaal en vermoeiend vinden. Deze zoon is zo anders dan de eerste, ik vind hem eigenlijk veel makkelijker, hij lacht veel meer en is niet zo driftig en dat maakt veel goed alleen werd van de eerste dus altijd al gezegd dat hij zo weinig sliep en deze slaapt dus nog minder Waardoor ik denk dat het aan mij ligt.
Hier had ik ook een meneertje dat overdag liever niet sliep. Ik heb het losgelaten en ben met hem mee geveerd. Ik was in de positie om dat te doen. Wel heb ik telkens de 'rust' ingebouwd. Dat vond ik voor ons beiden belangrijk. Zo van: slaap je niet, rust je toch. Je gaat nu even daar liggen (bedje, wandelwagen, maxi cosi tijdens autoritje), en dan geen aandacht schenken. Na zeker een maand of vier structureel die momenten toepassen ging hij wat langer slapen. Nu slaapt hij overdag 2 uurtjes en verder van 8 tot 7 (ongeveer). Eerst was het van 7 tot 7, maar hij was de laatste tijd niet meer moe rond 7 uur, dus we hebben het wat opgerekt.
Mijn dochter doet dit ook en heel heeeeel af en toe doet ze een dutje van een uur maar langer echt niet. Nu ze 8.5 maand is slaapt ze 1 uur op een dag...niet veel maarja zolang ze vrolijk zijn zullen ze vast niet meer nodig hebben... Als ik mijn dochter op bed leg en ze gaat huilen...omdraaien of wat dan ook dan weet ik onderhand dat slapen niks word dus vaat ze weer mee naar beneden...en probeer het later weer eens... anders slaapt ze maar niet. Het is inderdaad mega slopend... maar zolang hij blij is... zou hij er wel genoeg aan hebben denk ik?!
Heb je al geprobeerd het pikkedonker te maken? Dat werkt bij mijn dochter wel... overal staat op internet dat ze overdag in het licht moeten slapen nou doei... je kan toch zelf ook niet slapen als het knetterlicht is??
Snap ik helemaal hoor, helemaal als je het dan ook steeds van anderen moet horen. Maar zoals al gezegd, lekker laten gaan, hij doet het prima!