Koken tijdens de Kerst tijdens zwangerschap

Discussie in 'De lounge' gestart door onzewonders, 15 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Het is misschien een beetje vroeg, de Sint is er nog niet eens, maar ik ben nu al aan het nadenken over de Kerst.:)

Ieder jaar kook ik voor 8 personen een uitgebreid 7-8 gangen diner. Ik sta dan gerust 2 dagen in de keuken, ik vind dat echt geweldig!

Dit jaar is de situatie anders, ik ben in blijde verwachting van onze eerste kleine!!:D Met de Kerst zal ik 28 weken zijn en ik weet niet of het mij dan gaat lukken om zo'n groot diner te presenteren.
    Daarnaast serveer ik ieder jaar aparte gerechten, zeg maar alles wat je nu niet mag.;)

Ik ben nu dus naarstig op zoek naar een leuk idee zodat ik toch de familie kan uitnodigen, iets lekkers op tafel kan zetten en een gezellige tijd kan hebben met zijn allen zonder dat ik al op bed lig van de vermoeidheid.;)

Zelf ben ik niet zo'n van van gourmetten/ fonduen. Of je moet een super origineel idee hebben om het gourmetten te "pimpen"?

Ik hoop op veel leuke reacties zodat ook dit jaar ons Kerstdiner weer een succes gaat worden!

Alvast bedankt!

2. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Tapas?
    Of de anderen vragen bv het voor/tussen/nagerecht te maken zodat jij alleen het hoofdgerecht doet?

3. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    En als je het eten in het thema van een andere keuken doet dan mag je denk ik ook al snel meer eten. Nl/Fr keuken is toch al snel biefstuk, varkenshaas etc. Misschien als thema Spaans, Indisch of Italiaans bijvoorbeeld?

4. tricie83

tricie83 Bekend lid

20 jan 2012
    872
    0
    16
    vlakbij schiphol
    Samen met nog iemand een buffet maken ?
    Dan kan je op zich veel van te voren klaarmaken en er rustig de tijd voor nemen.
    Bij de blokker kan je voor ongeveer 30 euro een warmhoud bak aanschaffen waardoor je in ieder geval 3 gerechten warm kan neer zetten.verder allerlei lekkere kleine hapjes en wat salades.
    dan de buffettafel leuk aankleden .
    Kijk eens op pinterest.com voor ideeën hiervoor.
    Ik ben al druk met dingetjes maken ie ik hier heb gevonden echt superleuk.
    Succes!!

5. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Of iedereen een opdracht geven iets mee te nemen , en jij het hoofdgerecht ?? Eventueel in een bepaald thema ??

Maargoed ik had met 28 weken bij de eerste nog wel energie om zo iets te kunnen doen. Pas bij een week of 32 werd het een stuk minder. ( aangezien er toen ook al 22kilo aan zat:p )

6. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Je kan ook vragen of 1 van de gasten je misschien een dagje wil komen helpen ???

7. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ik ga er ook van uit dat ik dan nog alles kan, maar ja, je weet maar nooit!:p Voel me nu in ieder geval nog super!:)

Ik heb net iets lekkers gevonden op de site van de Keurslager. Varkensoester met bospaddenstoelen of ik kan natuurlijk ook rollade gevulg met noten maken. :p

Is ook niet zo veel moeite, lekker een bospaddenstoelensoepje ofzo vooraf. MMMMMM!! Laat de Kerst maar komen!

8. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ik was vorig jaar 37 weken zwanger en heb ook nog een uitgebreid menu op tafel gezet... Geen enkel probleem het vergt alleen wat meer plannen omdat ik niet uren kon staan dus gekozen voor gerechten die makkelijk in te vriezen zijn (in totaal of in onderdelen) en gekozen voor sudder gerechten... Kon ik tussendoor lekker even zitten...

9. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Kijk! Dit zijn berichten die ik wil horen! Ik zeg: uitnodigingen versturen en ik ga gewoon heerlijk koken!:D

10. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Gewoon doen hoor ik had af en toe wel wat hulp en ben ruim in de tijd aan de slag gegaan. Gewoon een planning maken als je je gerechten op papier hebt...

Echt prima te doen... Eet smakelijk alvast..!!

11. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Ik ben met kerst ruim 36 weken maar ik was van plan om rollades en zoveel mogelijk uit de oven te doen.

12. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ik voelde me een paar weken terug ( rond de 28 weken ) echt topfit! Ik kon de wereld aan, dus ik gok dat je qua energie wel redelijk zit... en qua enthousiasme zit het sowieso wel snor ;). Gewoon lekker kokkerellen. Je kunt op zoek naar wat alternatieve gerechten voor al je gasten of je maakt een alternatieve twist van het desbetreffende gerecht op je eigen bordje.

Lekker van genieten hoor! Kan prima! :)

13. topper12

topper12 Niet meer actief

Wat heb je vorig jaar gekookt?dan heb ik een beetje een idee in welke richting ik moet denken :)

14. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Hmm, welke kerstdag moet ik komen ? :p

15. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Dit was het menu van vorig jaar.

Amuse:
    dadels gevuld met geitenkaas en noten
    geitenkaas omwikkelt met spek en kort gebakken in de pan
    verse notenmelange van de markt
    prosecco

Voorgerecht:
    Vispalet, combinatie van makreelmousse, zalm, paling en Hollandse garnalen ( speciaal voor de schoonouders, zijn dol op vis)
    droge witte wijn ( meen chardonnay)

Soep:
    Heldere bouillon met verse kruiden
    droge witte wijn

Tussengerecht:
    Lauwwarme eendenborstfilet met sinaasappelcompote op een bedje van sla
    Rode wijn, Bordeaux

Spoom:
    Schuimende sorbet, wijn met roomijs en een beetje champagne

Hoofdgerecht:
    Gevulde runderrollade ( roomkaas, kruiden en noten), rose gebakken
    Gecarameliseerde witlof met kappertjes
    Spruitjes met spekjes en een uitje
    Aardappelpurree met creme fraiche, ei
    Rode wijn, Shirax

Nagerecht:
    Verse tiramisu
    Advocaat parfait
    Kaneel parfait
    Zoete witte desertwijn

Koffie
    Koffie/ espresso/ cappucino met luxe bonbons en spekkoek

16. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Mmm lekker! En weinig dat je niet mag hoor, alleen jammer vd wijn!
    Ik denk echt dat dat je met 28 weken nog makkelijk lukt joh, je moet dan nog drie maanden. Als je geen bekkenklachten ofzo krijgt, gaat het gewoon hoor. Even 10 min. Zitten tussendoor, komt goed.

17. topper12

topper12 Niet meer actief

Oh dan denken we beide in dezelfde richting ;) Moet zelf ook nog nadenken over ons kerstmenu (incl. zelfde "probleem") dus zal vandaag mijn hersenen eens laten kraken! Het eerst wat in mij op komt wat hoofdgerecht betreft is een hertenstoofpotje met een lekkere puree (truffel?) maar ik zal eens kijken wat ik nog meer kan verzinnen :D

18. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Vol-au-vent, eventueel een "hertoginnehapje" (is met vis i.p.v. kip) kan makkelijk in de diepvries. Puree ook. Ik maak wel alles zonder room dan, room evt. bij het opwarmen toevoegen.

19. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ow! Dat is ook heerlijk zeg! Recept??

20. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.747
    1.073
    113
    Ik was 40 weken 2de kerstdag en heb zelf nog een 3 gangen op tafel gezet gekregen.. Inderdaad veel voorwerk doen de dag van te voren, en ik had ook dingen die meteen de vriezer inkonden mocht ik toch gaan bevallen..

Oudejaarsdag ook nog gewoon de hapjes etc staan maken (tapas) was toen superrrr hoogzwanger en dik haha..
    Tsja toen in de vroege morgen van 2-1 was ik toch eindelijk mama..

Dis met een beetje mazzel sta je nog mega ontspannen achter de pannen met kerst!

Deel Deze Pagina