Borstkolf, voor of na de bevalling aanschaffen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door madelein, 2 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik wil straks graag borstvoeding gaan geven. Wanneer schaf je een kolf apparaat aan? Mij leek het meest logisch om dit na de bevalling te doen, maar lees de laatste tijd veel verhalen van vrouwen die al in het zh moeten kolven om de boel op gang te brengen?
    Vind het nogal zonde als het straks niet lukt om borstvoeding te geven ik met een duur apparaat zit wat ik dus niet gebruik.
    Iemand tips?

2. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Ik doe het na de bevalling! Je weet nooit hoe het gaat en waar je behoefte aan hebt. En dan zijn er ook nog gevallen waarin je tepel naar binnen trekt bijvoorbeeld. Dan moet je ook een speciale kolf hebben. En zo wel meer dingen.
    Als je in het zkh al moet kolven hebben ze daar genoeg klaar liggen hoor ;)

3. Rabbit

Rabbit Niet meer actief

Ik heb ook na de bevalling gedaan.
    Dan weet je pas of gaat lukken en wat beste op je borst past.
    Als je moet kolven voor productie op gang te krijgen is dit vaak met speciale kolf die je dan kunt huren of in ziekenhuis hebben. En anders heb je zo een kolf aangeschaft voor jezelf nog.
    Ik ben toen baby 2wkn was en duidelijk was alles goed op gang kwam kolf gaan halen zodat achter de hand had. Want eerste 6wkn is beste live te voeden.

4. Keke91

Keke91 Bekend lid

3 jul 2014
    644
    336
    63
    Vrouw
    Gelderland
    Ik sta behoorlijk neutraal tegenover borstvoeding en flesvoeding. Ik wil op dit moment borstvoeding proberen en mocht dat niet lukken dan is het ook niet erg en stap ik over op flesvoeding.

Ik schaf een kolf dus ook pas na de bevalling aan zodat ik eerst kan kijken hoe het gaat.

5. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik ga nu voor het eerst borstvoeding geven. Bij de oudsten gelijk flesvoeding gedaan. Maar heb al een borstkolf in huis. Wil alles al klaar hebben.

6. stevie84

stevie84 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.565
    0
    0
    Ik heb hem dit keer al aangeschaft, vorige keer pas na de bevalling gedaan op advies van iedereen. Wat heb ik daar spijt van gehad, daar zat ik dan met megatuwing midden in de nacht. Met de hand weg proberen te kolven zegt men dan, maar dat lukte dus totaal niet. Ik had geen kolf meer, maar heb er nu dus wel al 1 aangeschaft. Mocht je in het zh moeten blijven na de bevalling, dan hebben ze daar wel de benodigdr spullen. Kraamzorg heeft vaak ook een kolf bij, maar daar heb je in dr nacht weinig aan.

7. bloempje6

bloempje6 Actief lid

29 apr 2014
    419
    4
    18
    Ik wilde ook na de bevalling doen, maar heb bij aliexpress vanuit china 1 besteld.. Voor 23 euro.. Dan denk je dat het niets is, maar na uitproberen(op mn hand)lijkt hij goed te werken en kreeg ook goede recensies...(het is gewoon een nieuwe hoor!!) ik denk voor die 23 euro maakt t me niet uit.. als het niets is kan ik altijd nog wat anders aanschaffen en krijg ik wel 75 euro vergoed van de verzekering, maar dat doe ik dan pas na de bevalling. Het is ook nog eens een automatische ipv handmatig.. Ik hoop dat ie straks bevalt! Anders jammer dan haha

8. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Het wisselt dus enorm wat iedereen doet :D

Ik beval hoe dan ook in het zh, als ik het goed begrijp hebben ze daar sowieso spullen die ik kan gebruiken? Anders moet ik dat tegen die tijd nog maar even navragen voor de zekerheid.

9. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik heb hem na de bevalling pas aangeschaft. Heb in het zh 1x gekolft en dat was een hele grote van het zh. Daar kreeg ik ook alle zaken bij. Heb zelf een borstkolf besteld in de 2e week, toen kreeg ik namelijk een mega tepelkloof. volgende dag in huis en ging super.

Vriendin van mij heeft zelfs een kolf van het zh meegekregen aangezien ze al naar huis mocht maar wel moest kolven voor haar dysmature dochter.

10. aria88

aria88 Lid

9 feb 2015
    66
    0
    6
    zuid holland
    Ik heb het erna gedaan maar had ik het maar ervoor gedaan. Nu eerst een dure moeten huren omdat we zo snel niet wisten welke en erna halsoverkop 1 moeten kopen.

11. Myself82

Myself82 Actief lid

27 feb 2012
    336
    0
    0
    100% daarna. Het is wel verstandig om je alvast te oriënteren.
    Ik heb vorige keer pas na 2 weken een kolf gekocht. Medela freestyle, die ik nu ook weer ga gebruiken. Heb een jaar bv gegeven.
    Als het nodig is kan je altijd een kolf huren bij de thuiszorgwinkel of je kraamzorg. Die zijn vaak ook krachtiger. En heb je snel in huis, ook in het weekend.
    Voor stuwing hoef je echt geen kolf in huis te hebben. Je kan je kleintje dan beter laten drinken of het weg laten lopen. Met kolven stimuleer je dan alleen maar meer waar je later last van krijgt.

Ik wilde in de kraamweek eerst een handkolf kopen en daarna pas verder kijken naar elektrische kolf. Werd afgeraden door kraamhulp, vond ze zonde en ze had gelijk.

12. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Eens met hierboven. Ik heb eerst een kolf gehuurd van de thuiszorgwinkel en er daarna eentje gekocht.

13. SusanneO

SusanneO Bekend lid

14 okt 2014
    831
    4
    18
    Zelfstandig ondernemer
    Noord-Brabant
    Ik wil ook pas na de bevalling een kolf kopen. Als iemand een merk/model kan aanraden, dan hoor ik het graag ;)

14. Myself82

Myself82 Actief lid

27 feb 2012
    336
    0
    0
    Ligt er helemaal aan hoe vaak je gaat kolven. Ik werkte 32 uur dus 4 dagen kolven plus de extra s als ik even niet thuis was. Dan is een elektrische dubbelzijdige kolf noodzaak. Ik heb een medela freestyle. Heel erg blij mee geweest en gaat nu in de tweede ronde.

15. aria88

aria88 Lid

9 feb 2015
    66
    0
    6
    zuid holland
    Vraag ook goed na waar je kan huren. Wij hadden de laatste met huren en ze vertelde dat heel vaak alles verhuurd was. Dan hadden we mooi gestaan.

16. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    deze heb ik ook, maar idd werk ik 24u per week. Dan is een dubbele elektrische idd erg fijn. Mocht je maar sporadisch hoeven te kolven zou ik denk ik eerder voor een goedkope handkolf o.i.d. gaan

17. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Oke, het wordt erna dus :)
    Ik neig zelf ook naar elektrisch, ivm werk enzo.

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    Eigenlijk is er voor elke gelegenheid een geschikte kolf.

In het ziekenhuis, of thuis na de geboorte, kan het nodig zijn om even tijdelijk wat te kolven om de productie wat te helpen. Daar heb je echt de kolf der kolven voor nodig. Dat is de Medela Sympony (ahaaa daar is de melkmachine weer, hoor ik mijn vriend nog zeggen :D). Aanwezig in het ziekenhuis, en anders via bijvoorbeeld de Thuiswinkel te huur.

Voor thuis, een keertje kolven, of als je een keer de hort op wil met vriendinnen of zo, kan je een handkolf of een enkelzijdige kolf gebruiken.

Wil je ook gewoon gaan kolven op je werk, dan is een dubbelzijdige electrische kolf wel een must. Je maakt het jezelf dan echt zoveel makkelijker...

Dus als de borstvoeding lekker loopt, ga dan eens orienteren :)
    En inderdaad, check je verzekering, in sommige gevallen krijg je een deel vergoed!

Waar vind ik een lactatiekundige IBCLC bij mij in de buurt? | NVL - Zoekfunctie lactatiekundingen
    Mocht je wat opstartproblemen hebben! laat de lactatiekundige je helpen :)

19. Sab5

Sab5 Lid

2 jun 2015
    80
    0
    6
    Amersfoort
    Ik heb mij hier toevallig van de week in verdiept! Via onze kraamzorg zouden wij een kolf kunnen huren die binnen 24uur bij je thuis bezorgd wordt, ook op weekend en feestdagen! Dat zijn vaak ook de betere kolven die het goed op gang zouden kunnen brengen. Dus ik koop nog niets totdat het goed op gamg is.
    Ik zit overigens bij de kraamvogel!

20. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Heb me net toch ook op de valreep maar ingeschreven voor een borstvoedingscursus in januari. Misschien dat ik daar ook nog extra tips mee krijg wbt materiaal enzo.

Deel Deze Pagina