Lieve mama's we hebben een pitte dame van 3jr 2mnd.. Er nieuwsgierig en als ze der zin niet krijgt dan zal je het weten ook... Nu heb ik besloten om het wat rustiger aan te doen met me eigen zaak, om het laatste jaar met haar door te brengen.. Ik dacht, dat ze dat wel nodig zou hebben, dat mama wat meer tijd met haar zou doorbrengen.. Aangezien ik meer dan 70uur in de week met de zaak bezig was.. Nu zit ik met een "probleem", mijn dochter is helemaal uitgekeken op haar speelgoed (ook als ze nieuw speelgoed krijgt) Knutselen houdt ze maar max 10min vol. En buiten spelen vind ze 3x niks.. Het liefst zit ze heeeeel de dag voor de tv.. Dat vind ik zelf nogal wat!! En absoluut niet gezond.. Maar als de Tv uitgaat, dan zijn de rapen gaar in huis, ze kan dan alleen meer rond sjokken en vertellen dat ze niet weet wat ze wil doen.. Als ik voorstel om te gaan knutselen, wil ze vaak niet of is ze dus al na 10min klaar en vraagt of de tv weer aan kan.. Ikzelf ben ook helemaal door me ideeën heen.. want om nu elke dag de hele dag weg te gaan lijk me ook niet bepaald handig.. Ben nu op het moment ook maar afhankelijk van de bus..Pas als ze naar school gaat, ga ik weer een auto aanschaffen.. Ik heb echt het gevoel dat ze zich ongelovelijk verveelt en alleen nog maar tv kan kijken.. Zijn er mama's die dit herkennen en die tips voor me hebben... P.s. ze gaat 2x in de week naar de psz en is enigst kind.
nou hier hetzelfde verhaal|! Ze is nu 3,5 bijna 4....en ook hier verveelt ze zich! Ik ben al blij dat ze bijna naar school kan...
Mijn dochter wordt altijd helemaal gelukkig als we cakejes of koekjes gaan bakken samen en daarna versieren. Vind je zoiets niet leuk om te doen?
Oehhh, ik ben helemaal geen fan van tv, dus ik vraag me af 'Waar komt dit door?' Ergens heeft ze blijkbaar geleerd dat het soms wel mag, zoveel tv kijken... Ik zou in de eerste plaats een afspraak maken over het tv kijken. Hoeveel en hoevaak, en op welke momenten. Heeft ze een bepaald programma wat ze leuk vindt? Of een uurtje tv ergens op de dag wat ze het leukst vindt? Dan zou ik daar een afspraak over maken dat ze dan mag kijken. Duidelijk, niet van afwijken, consequent zijn! Op school kan ze straks ook geen tv kijken en moet ze toch ook kunnen spelen. Tips om te doen: - Elke dag even naar buiten. Buiten spelen kan heel saai zijn in je eentje, maar ga eens buiten schooltijden naar een speeltuin in de buurt, dan zijn daar vast andere kinderen. Anders misschien een rondje fietsen, zelf driewieleren of naar de kinderboerderij. - Samen spelletje doen! Memory, MiniLoco, puzzelen, website van Nijntje? - Speelgoed wat meer sorteren. Een bak met serviesje, doos met Duplo, ergens wat poppenspullen met een buggy. Hier heeft het heel goed gewerkt om 1 soort speelgoed per keer over hoop te halen, dat speelt een stuk leuker en dan kan ze beter tot spel komen. - Samen een rollenspel doen. Als ze het moeilijk vindt om zich te vermaken, kun je ook wat meer mee spelen, bijvoorbeeld vragen of ze "koffie" wil zetten, of samen de poppen een schone luier geven. Ook met de Duplo, weet ze wel wat je er van kunt bouwen? Maak samen een huis, een boerderij, een weitje voor de koeien, etc. Ze moet blijkbaar weer leren om zelf te spelen, en dat kost echt tijd. Niet zo zeer "laat maar gaan" tijd, maar vooral veel samen spelen, mogelijkheden ontdekken en dan langzamerhand ook alleen wat kunnen doen. En 1 groot voordeel: de zomer komt er weer aan! Dan is buitenspelen leuker, kun je lekker in de zandbak of met water kliederen, etc!!
heeft ze geen vriendinnetje waar ze bij kan spelen? of bij jou? miss wat meer naar de psz? is ook voorbereiding voor schooltje.. en als ze op school zit kan ze ook geen tv kijken.. dus miss een idee! daar leren ze ook zelfstandig te spelen. miss wil ze je graag helpen met kleertjes vouwen of een klein stofzuigertje voor haar halen dat ze samen met jou kan stofzuigen? ikzelf vond afwassen heel erg leuk! stond altijd aan het aanrecht bij me moeder te helpen met koken enzo.. miss vind ze dat ook wel leuk.. of koekjes bakken samen? zou het tv kijken wel beperken ..miss vind ze een muziekje op ook wel leuk!(leuk verkleden en lipglossie op en dansen is nog leuker)
Ik herken het ook wel. En ik hoop dat het beter zal gaan als het straks wat mooier weer is en we wat makkelijker naar buiten kunnen. Hier heeft samen spelen/knutselen enz. ook weinig nut, of ik er nu wel of niet bij zit, ze is er na 10 minuten klaar mee. Televisie kijken kan ze wel wat langer, maar ook daar raakt ze snel op uitgekeken (behalve 's avonds als ze al wat vermoeider is). Alleen spelen met andere kindjes gaat goed. Dus we gaan regelmatig weg thuis. Zwemmen, (binnen)speeltuin, naar vrienden. Of met de bus op visite bij oma.. Tjah, je moet wat... Overigens kan ze geweldig zelf spelen als we visite hebben, of als we ergens op visite zijn.
ohh kom nog op een ideetje.. er zijn overal wel clubjes waar je kan dansen.. jaa ook voor die kleintjes.. gaan ze met andere kleintjes liedjes zingen en ronddansen. miss is dit een idee met het slechte weer buiten. dan kan ze lekker wat energie kwijt!
Mijn zoon verveelt zich ook! ik zie dat allemaal rond dezelfde leeftijd zitten die hier reageren haha. zal de leeftijd dus zijn. Ik heb de TV ingeperkt, mijn zoon wou continue tv kijken. Nu mag hij 's ochtends even tv kijken en 's middags op de namiddag nog even. Maar verder is de TV nu uit! En hij weet dit nu ook heel goed, het is even afkicken voor ze maar consequent zijn werkt en het wordt tijd voor mooi voorjaar weer, lekker naar buiten toe en weer spelen buiten. En ja mijn zoon is ook toe aan school, ik merk het aan alles nu.
Vervelen is wel herkenbaar, maar ik vind dat ze toch steeds beter en langer alleen kan spelen nu ze steeds ouder wordt. Ik heb het ook altijd wel zoveel mogelijk gestimuleerd en ik merk ook dat ze soms echt een zetje nodig heeft. Ik laat haar ook wel meer tv kijken dan voorheen (ligt ook aan mijn eigen gezondheid/energie helaas), maar gelukkig is ze er vaak op een gegeven moment ook wel klaar mee en wil iets anders doen. Ze doet steeds meer rollenspellen, echt zo leuk. Ik vrees ook dat het enige dat je kunt doen is het toch zoveel mogelijk proberen te stimuleren. Laat haar zichzelf maar even vervelen en lastig doen. Ik merk bij mijn dochter dat ze dan uiteindelijk toch wel gaat spelen dan. Je kunt wel suggesties doen natuurlijk en ook samen spelletjes of knutselen natuurlijk. maar persoonlijk vind ik dat ze ook moet leren zich alleen te kunnen vermaken. Hier helpt het ook wel als ik zelf ergens mee bezig ben dat ze dan beter zelf kan spelen (ipv als ik zelf op de bank zit ze mij komt 'klieren'). Overigens is het vervelen ook wel een normaal verschijnsel geloof ik als ze toe zijn aan de kleuterschool, dacht ik (?) Dat verwacht ik ook wel over een paar maandjes.. De een heeft dat eerder dan de ander natuurlijk.
thnx voor de lieve berichtjes dames... peutergym gaat ze al heen, maar dat is 1x per week een uurtje, buitenspelen vind ze 3x niks en wandelen vind ze ook niks.. met haar speelgoed en knutselen houdt ze dus maar 10min vol. Ook als mama een spelletje doet max 15min dan is ze er klaar mee.. Ik ben heel consequent met tv kijken, maar soms denk ik echt, pfff wat moet ze anders?? misschien dat het iets is om 4ochtenden te proberen op de psz. ik ga daarvoor bellen als dat mogelijk is.. bedankt nogmaals voor het mee denken.. en nieuwe ideeen zijn altijd welkom...
Ik had ook bij onze dochter het idee dat ze uit gekeken was op haar speelgoed. Tv kijken vindt ze maar even leuk gelukkig, dus daar zit ze dus niet de hele tijd achter. Maar bv knutselen of kleuren, daar heeft ze totaal geen geduld voor. Nu heeft mijn man vorige week bij zijn ouders thuis op de zolder wat autotjes en playmobile gepakt, ik heb nog een playmobile babykamertje erbij gekocht. En nu speelt ze als de beste, ze is de hele tijd alles aan het uitstallen, en het grappige is, dat ze haar keukenspulletjes en poppen er ook bij betrekt. Dus ze vermaakt zich prima nu. Onze dochter vindt het dus leuk om met kleine poppetjes te spelen, en dat is heel de tafel bezet met auto's en playmobile.