Dames, help! Ik was altijd met poederwasmiddel. Nu merk ik dat ik de eerste tijd dat ik nieuwe kleding heb gekocht voor dochterlief of een ander gezinslid, dat ik heel voorzichtig ben met wassen. Koud wassen en niet in de droger. Na verloop van tijd verwatert dit en gaat alles bij elkaar in en in de droger. Nu heb ik vandaag een compleet nieuwe garderobe voor onze dochter gekocht en stuk voor stuk topkleding. Dus... ik wil het anders doen. Ik wil het echt mooi houden. Maar hoe? Helpt het als je met vloeibare wasmiddel wast? Krijg je dan geen vervanging van de kleding en prints die minder mooi worden? Of moet ik gewoon weer consequent zijn: was sorteren, koud wassen en niet in de droger? Is vloeibaar beter dan poeder?
alles sorteren (wit, licht en donker en rood apart), liefst wassen op 30 graden anders 40, niet op het hoogste toerental laten centrifugeren en weinig wasmiddel en bij de witte was een schep vanish extra erbij. Niet in de droger en strijken zo houdt je alles zo lang mogelijk vol. Oh ja, ik was zelf met robijn vloeibaar maar weet niet of dat uitmaakt.
Om je machine en dus je was schoon te houden kun je 'm bijvoorbeeld 1x in de maand op een kookwasje draaien (zonder was en zonder wasmiddel). Hierdoor blijft je machine zelf schoner. Ik had altijd het idee dat er juist met poeder geregeld wat in de machine achterbleef. Maar misschien lag dat wel aan die machine. Ik gebruik in ieder geval altijd vloeibaar (niet te veel), geen wasverzachter, was op max 40 graden en ik hang trouw alle kleding op. Bij mij gaan alleen de handdoeken, sokken en ondergoed in de wasmachine. Ik vind dat onze kleding er lang mooi uit blijft zien.
Ik weet ook niet beter dan dat poeder beter is voor je machine. Maar wat betreft de kleur van je kleding, ik geloof niet dat de droger daar iets mee te maken heeft. Wel hoe je wast, sorteren en een kleurwasmiddel gebruiken. Azijn schijn goed te zijn om kleur te behouden en ook weer beter voor je machine dan wasverzachter.
Je wast koud? (of lauw) Besef je wel dan dat bacteriën niet doodgaan.. Je kleding wordt ook nooit écht schoon zo. Je machine zal je af en toe boven de 70 graden moeten laten draaien anders gaat deze stinken, de leidingen worden niet meer schoon etc. (google maar eens op 'vetluis')
Ohw en shirts met prints etc kan je beter binnenste buiten wassen, en donkere kleding met wasmiddel voor donkere kleding.