Zindelijk?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door firegirl, 2 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. firegirl

firegirl Niet meer actief

Hallo allemaal,

Ik vroeg me even af of jullie (met iets oudere kindjes, richting de 2) al iets met zindelijkheidstraining doen. Zo ja, vanaf wanneer, zo niet, wanneer ga je daarmee beginnen?

En wat voor methodes gebruiken jullie?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter word in juni 2 en heb wel een potje en wcbrilverkleiner maar het wil nog niet echt vlotten. Ze heeft wel een aantal keer per ongeluk een plasje gedaan op de badkamer vloer en kan het dan ook ´ophouden´ wanneer ik ´Oooh!´ roep en moet dan ook heel hard lachen dus denk wel dat ze het enigzins kan regelen.

Zet haar iedere dag wel even op het toilet maar plassen doet ze nog niet, ze is drukker met de wcrol etc. Zie het vanzelf wel.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.829
    3.352
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Mijn dochter roept nog duidelijk: Neeeeehhh -als ik vraag - heb jij gepoept? -terwijl de lucht om haar heen niet te harden is :p

Verder is de pot leuk als stoel en een enkel keertje wil ze er met haar blote billen op, maar meestal vind ze het niet geweldig. Dus we laten haar al wel kennis maken, maar zolang dit de reacties zijn ;) doen we er nog niet te veel mee verder.

Ik hoorde trouwens ook, dat als ze echt in een hoekje gaan staan om te poepen ofzo, dat dat ook een signaal is. Maar dat doet ze hier ook nog niet ;) .
    Van de zomer buiten, laat ik haar misschien wel voelen wat het is, door een onderbroekje onder haar luier(broekje) aan te doen - kijken hoe ze dan reageert. Maar nu dus nog even niet.... maar ik hou het wel een beetje in de gaten.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Hier geeft ze ook helemaal niet aan dat ze moet poepen ofzo, ze is gewoon druk bezig en dan opeens stinkt het heel erg :p

5. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    mijn dochter begint zelf aan te geven dat ze moet poepen, en wil dan op de wc zitten... er gebeurd verder niks maar dit is wel het begin van zindelijk worden... we hebben dan ook een potje en een wc verkleiner aangeschaft... en steeds als ze het over de wc heeft gaat de luier af en zet ik haar erop... ze heeft 1x een geplast in de pot... verder is het nog niet echt begonnen... maar denk dat als je het spelenderwijs doet dat het vanzelf eens doordringt... hihi... wat worden ze snel groot he!!

6. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Mijn meissie word eind juli 2, en die plast regelmatig op de wc.
    We vragen haar of ze naar de wc moet, zegt ze ja dan zetten we haar er even op en vaak doet ze dan ook een plasje.

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren dat ze het zelf aangeeft!

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik vraag me dan eigenlijk af (misschien heel dom hoor): 'Hoe weet zo'n kind nou dat het moet plassen op dat moment?'

Ik plas altijd met de deur open zodat ze meekrijgt wat ik daar doe, maar heb het idee dat ze de link tussen plassen en op het toilet zitten helemaal niet kent. Dat ze het opeens moet laten lopen wanneer ik haar dr op zet zeg maar.

8. firegirl

firegirl Niet meer actief

Vanaf wanneer zou belonen zin hebben? Emma is natuurlijk nog wel erg jong, maar als ik haar een sticker zou geven als ze op de wc of pot plast snapt ze niet denk ik. Vanaf wanneer zouden ze dit wel erg leuk vinden en zou het beloonsysteem dus werken?

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    @Umm, je kunt het bijvoorbeeld eens voordoen met een (plas)pop of een knuffel. Zo hebben wij het ook uitgelegd en gewoon even snel een glaasje water achter de pop haar kont in het potje laten lopen. Maar volgens mij snappen ze meer dan wij denken.

Wij zaten afgelopen zomer met een verhuizing en een broertje voor haar wat geboren werd, dus dat leek me niet zo'n handig moment om met zindelijkheidstraining te beginnen. Een maandje na haar tweede verjaardag zijn we begonnen met uitleggen en een week of drie later ging ze uit zichzelf naar het potje (die had ik gewoon op de w.c. laten staan om te wennen). Wij beloonden ook met stickertjes, vond ze prachtig.

10. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Onze kindjes zijn bijna even oud (zie mijn banner) als ik naar Roan zijn ontwikkeling kijkt (hij is dan wel een jongetje) snapt hij een materiele beloning niet. Daarintegen snapt hij heel goed, wanneer wij heel hard roepen: goed zo! en klappen dat hij iets gedaan heeft, wat goed is. Je ziet hem dan stralen.

Als ik naar mijn werk kijk (kdv), dan zou een beloning als een sticker pas effect hebben vanaf 2 jaar. Maar goed dit is wat ik zie, bij andere kindjes kan dat natuurlijk veel eerder zijn.

On topic: Thuis zijn wij nog niet bezig met zindelijheidstraining (15mnd). Op mijn werk, kijken we echt naar het kind. Wat geeft hij zelf aan, wil hij op de wc als we het hem/haar vragen? Zo niet, dan niet, het moet wel leuk blijven.
    Ik zou als ik jou was, gewoon naar je kindje kijken waar het aan toe is en eventueel stimuleren dmv. een sticker wanneer hij/zij op de wc gezeten heeft.

11. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Sinds een maandje zet ik haar af en toe op haar (koninklijk) potje die muziek maakt als ze plast of iets anders doet. De eerste 4 weken gebeurde er niks, vond ze het gewoon leuk om daar op te zitten en ondertussen te spelen met speelgoed.

Sinds een dikke week plast ze regelmatig op haar potje, en is erg blij als het lukt. Ze heeft het intussen zelf aan door te zeggen poepen? terwijl ze dus gaat plassen dan:D Ze is nog zo jong, dus heeft uiteraard nog een luier aan altijd maar bij het verschonen/naar bed brengen of uit bed halen zet ik haar een minuut of 3 op het potje. Vandaag haalde ik haar voor het eerst uit haar bed na haar slaapje, en haar luier was nog droog...ze zei meteen poepen? dus ik haar op t potje gezet en hup, meteen ging ze weer piesen:D:D:D

Ik verwacht niet dat ze binnen nu en een maand of 3 zindelijk is hoor, van mij mag ze er nog over doen tot ze naar schooltje moet maar zo lang ze het leuk blijft vinden...ben ik blij met elke luier die het me minder kost:D

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.274
    6.185
    113
    Hier maakt ie nog totaal geen aanstalten, maar dat vind ik ook niet zo erg.
    Wel al een potje gekocht, maar dat is veel leuker om op je hoofd te zetten toch?
    Ook staat ie vol verbazing te kijken als papa net iets te laat is met hem in het bad te zetten en hij dus tegen het bad aan plast :D

Naast dat het nog niet veel zin heeft als hij zelf het niet voelt aankomen, ga ik hopelijk deze maand bevallen van zn broertje of zusje en dat schijnt ook niet echt bevordelijk te zijn voor zindelijkheidstraining.

13. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik ga hier langzaamaan haar wel laten wennen aan het potje.... ze is ruim 14 maand nu. gewoon s''middags uit bed. hup even 5 minuutje op de pot

14. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Precies, dat heb ik dus ook gedaan. Op het potje gezet en even gespeeld met dr. Heerlijk ontspannen en zij kan rustig wennen aan het potje.

Dat is hier blijkbaar goed gelukt, want vandaag heeft ze al twee keer geplast op haar potje en een keer zelfs gepoept....ik sta dr nog van te kijken..beetje gaat ze snel hoor:$

15. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Zo'n potje hebben wij dus ook. Wij zetten haar daar ook spelenderwijs op en niet langer dan een paar minuutjes. Niet dat ik de illusie heb dat ik een kindje van bijna tien maanden al zindelijk kan maken, het is meer om haar op een leuke manier te laten wennen. En verder zien we wel hoe het lukt. Het komt ook omdat vrienden van ons erg laat zijn begonnen en dan komt er onbewust toch druk op te staan. Want met 3 jaar hoop je toch wel eens van de luiers af te zijn. Dus vandaar dat wij het gewoon op deze manier spelenderwijs willen proberen. En ze voelt zich helemaal de koningin op haar troon, lacht en klapt in haar handjes hihi. En hoe het allemaal loopt zien we wel.

16. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    hahaha is niet dom hoor!
    Ik heb het idee dat mijn dochtertje het zelf wel voelt aankomen dat ze moet plassen, want soms staat ze ook stil en zegt ohoh bah en grijpt naar haar luier.
    En verder vragen wij ook wel op tijdstippen dat het logisch is dat ze naar het toilet moet, bijvoorbeeld naar het slapen en na het eten.

17. bengel

bengel Niet meer actief

een reactie hoe kinderen weten dat ze op het potje moeten plassen..
    dit is door een associatie te maken, herhalen herhalen en belonen als het gelukt is.
    Dit is hetzelfde dat een kindje leert b.v. het woordje bal: na 100 x herhalen herhalen door ons, kan een kindje weten dat dát de bal is..
    wij zijn dus nodig om die relatiepatronen aan te leggen (ik ben communciatie deskundige/logopedist)

finn gaat zo nu en dan ongedwongen op het potje (15 maand) en al 2 x iets achtergelaten. Mama springt gat in delucht, finn ook, samen naar de wc en samen weggooien...en als ie niet wil, dan wi ie net

klokzindelijkheid: op vaste tijden/momenten is een goede 1e stap!

18. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ja wat jij zegt dat idee had ik ook dat het zo het beste ging werken. fijn dat je even de bevestiging geeft!

19. Journey

Journey Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.404
    0
    0
    Ik zet Tess vaak s morgens even op het potje en bijna elke ochtend ligt er een grote plas in dan beloon ik haar door te klappen en dat vind ze leuk!!

Deel Deze Pagina