ontslagen, en nu??

Discussie in 'De lounge' gestart door Lyso, 11 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    dag dames, Nou de kogel is door de kerk, het bedrijf waar mijn man al 10 jaar werkt, is failliet. Details weet ik nog niet, maar ja, dan zal het contract van mijn man per direct worden ontbonden natuurlijk. Nu zullen we neit direct in de financiele problemen komen (ga wel uitgavepatroon aanpassen!!) maar je gaat je toch zorgen maken, met een grote vraag, wat nu?? Mijn man is ongeschoold, en engels. Hij spreekt fantastisch nederlands, maar schrijven is lastig door zijn dyslectie, en ik ben vandaag 40 weken zwanger..... over timing gesproken....;) mijn vraag is eigenlijk, wat moet er nu geregeld worden???

2. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

ww aanvragen? maar dat kan pas als je ontslagbrief in handen heb.. zou daar dus achter aan gaan.

misschien alvast kijken bij uitzendbureaus?

bah vervelend meis heb het paar jaar geleden ook mee gemaakt met mijn man. zijn geen leuke dingen..

succes ermee

3. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Naar het uwv zou ik gaan en daar het verhaal voorleggen. Die helpen je ongetwijfeld verder op weg.

Succes en sterkte. Ook met de bevalling.

4. Happy1980

Happy1980 Fanatiek lid

14 jun 2007
    2.015
    0
    0
    verpleegkundige
    Gelderland
    Mijn man heeft het nu twee keer mee gemaakt dat een bedrijf failliet ging.
    Een keer bij een nederlands bedrijf en een keer bij een buitenlands bedrijf.

Bij het nederlandse bedrijf, kwam er iemand van de UWV en die heeft collectief alle formulieren in gevuld. Ze moesten die dag gewoon dus allemaal op het werk komen en hebben samen alle formulieren in gevuld.

Hij heeft toen gewoon zijn vakantieuren en geloof iets van 3 maanden salaris uitbetaald gekregen, daarna kwam hij in de WW.

Het was toen allemaal heel goed geregeld, maar weet dus niet of dat bij het bedrijf van je man ook zo is.

Sterkte in ieder geval. (een voordeel, hij kan nu wel goed van de kleine genieten)

5. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Wellicht heb je hier wat aan: Faillissement

Sterkte en ik wens je ook een fijne bevalling!

6. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    bedankt! staat wel iets ja. Hij moet inderdaad volgende week naar het werk voor een gesprek met uwv. Heb al gezegt dat hij ook even moet aangeven dat ik op knappen sta, en dat hij dus niet per definitie accuut komen kan. Je zult zien en beleven dat ik volgende week dinsdag bevallen ga....;) (dag van de afspraak) ik denk dat ik maar alle cadeau ideetjes schrap, en alleen nog maar hema en prenatal bonnen ga vragen als kraamcadeau....:(
    @happy1981 dat genieten hadden wij ook bedacht ja!:p elk voordeel heb zijn nadeel zullen we maar zeggen.....;) hoop dat het ook lukt rond alle stress....

7. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Oei wat een klote timing zeg nu je bijna zult bevallen :( hopelijk word alles goed geregeld en beval je niet net die dag ;) succes met de laatste loodjes en hopelijk kunnen jullie toch lekker genieten ondanks deze rot situatie met zijn baan..

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hm dat van die bonnen is sowieso geen slecht idee..
    Of uberhaupt aangeven welke spullen je nog graag zou willen...
    Want kadootje of niet... Kleertjes van de Hema kosten de helft in vergelijking met die van prenatal.

En verder moet je je inderdaad gewoon melden bij het UWV.. Die weten precies hoe dat werkt.
    En daarna mag hij aanschuiven op mijn bankje.
    Alle vacaturesites af, cv uploaden overal, mailinglisten inschrijven..
    En vooral alles documenteren :)

Overigens.. Begreep ik ooit dat een vreemde taal leren schrijven makkelijker is dan de eigen taal.
    Omdat je eigen taal deels op gevoel gaat en dat een dyslect dat gevoel voor taal mist.
    Terwijl een vreemde taal vooral bestaat uit puur regels uit je hoofd leren en nadenken bij wat je doet.

9. Nicky Lohs

Nicky Lohs Actief lid

20 mei 2012
    470
    0
    0
    Wat vervelend zeg! De timing is inderdaad om te huilen, al komt ontslag natuurlijk nooit goed uit.

Probeer niet teveel in paniek te raken. Je weet niet hoe het zal gaan allemaal, misschien maak je je nu zorgen en blijkt het allemaal mee te vallen.

3 jaar geleden heeft mijn man hetzelfde meegemaakt. Het bedrijf maakte daarna wel een doorstart, hij wilde hier zelf geen deel meer van uitmaken omdat hij er geen vertrouwen in had. Bovendien had hij zelf binnen 4 weken een nieuwe baan gevonden. Het is moeilijk in deze tijd maar het kan dus wel. Combinatie van heel intensief solliciteren (echt iedere dag van 9 tot 5) en een klein beetje bluf. Je mag jezelf best een beetje beter voordoen, dat gebeurt heel vaak met sollicitaties. Als je maar niet overdrijft.Dat hij perfect Engels spreekt is een groot voordeel, maak daar gebruik van!

Geniet in elk geval wel van deze laatste zwangere dagen en de kraamtijd straks, dit kun je niet meer overdoen! Wel of geen baan verandert in principe niets aan het geluk van een mooi kindje en met 10 dienstjaren kun je voorlopig nog wel rekenen op ww. Komt goed!

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wat doet hij precies?

Heeft hij een LinkedIn profiel? Daar kan hij op zetten dat hij op zoek is naar een nieuwe baan. Afhankelijk van de sector heb je soms dezelfde dag nog mailtjes en/of telefoontjes van recruiters en headhunters. Die kun je overigens ook zelf benaderen.
    Zijn er vrienden en kennissen in de omgeving, die ergens werken waar een functie voor jou man beschikbaar komt?
    Al met al: Ga netwerken!

11. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    ja doet ie ook hoor, (netwerken). linkedin is niets voor hem denk ik, hij is echt laag opgeleid. Heeft altijd productie werk gedaan, en werkte daarom ook partime, daarnaast 2 dagen voor onze dochter zorgen, en hij vond het wel best. Paniek is er ook niet hoor. Ik ben de kostwinnaar van ons 2e, dus het leeuwendeel blijft wel binnenkomen. Het wordt wel krap, maar wel haalbaar. Het vervelendst is dat ik nu met verlof ben, en straks weer een soort van opnieuw moet beginnen met werk vinden. Ik ben zelfstandige daardoor is mijn inkomen, dat toch al niet echt stabiel is, nog onberekenbaarder. En dat is wel vervelend natuurlijk...:( Daarbij baal ik gewoon dat de kinderopvang op de helling staat. Onze lokatie is een van de weinige met nog een wachtlijst, dus weg is ook echt weg.... Opende dit topic voornamlijk voor tips en ideeen. Zoals, wat moeten we nú regelen, en wat gaat er gebeuren. Dat onzekere, dat is gwoon zwaar irritant.....

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Snap ik... succes!

13. Smnee

Smnee Niet meer actief

wat naar, een slechtere timing is er niet! even het uwv bellen, en inschrijven bij een uitzendbureau.
    ik wil je heel veel sterkte wensen, met het werk zoeken van je man en de bevalling!

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Nog even een praktische tip wat heel veel mensen vergeten bij een faillissement: Laat je man straks bij de curator zijn nog niet opgenomen vakantiedagen als schuldeiser aanmelden. Je komt wel helemaal achteraan in het rijtje na de bank en de belastingdienst en zo, maar als er nog iets geld overblijft uit het faillissement kan hij toch nog wat geld terugkrijgen voor de niet opgenomen vakantiedagen.

Het kost niets maar kan wel wat opleveren.

Verder: heel veel succes, en idd zo snel mogelijk aanmelden bij uitzendbureau's en UWV.

15. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    hihi, die zou hij als verlof opnemen, na de bevalling, was niet veel helaas, 1 week..... ben bang dat dat weinig meer oplevert....;) uwv hebben we gebeld inderdaad, moeten even wachten op gesprek volgende week. Hij heeft al wel alvast ingeschreven bij werk.nl. Kan hij dat niet vergeten straks in de onrust. Uitzendbureau is wat lastiger, als hij morgen gebeld wordt dat ze werk hebben, zullen ze het niet fijn vinden als hij zegt, goh, kan ik ff 2 weken vrij krijgen voor de bevalling.... (heb vegrote kans op ks, en ook nog een 3 jarige lopen, dus 2 weken thuis is echt wel prettig zeg maar... )maar behalve uwv hoeft er dus niets te gebeuren?? Dat is wel een fijn idee :) Vanaf wanneer is er eigenlijk solicitatie plicht?? Direct? Eind contract datum?

16. priscilla1987

priscilla1987 Fanatiek lid

14 jul 2008
    3.373
    522
    113
    Vrouw
    thuiszorg medewerkster
    BRABANT
    mijn vriend zijn bedrijf is ook failliet gegaan en dit regelde de curator..

* betalingen loon,vakantiedagen,snipperdagen en betaling van loon tot eind datum contract was een maand opzegtermijn.die betaling doen het uwv.belangrijk is dat je alles goed bewaard en je man een uitkering aanvraagd oja en dat je man niet gelijk op een andere baan gaat storten en wacht tot de contractopzegging ontvangen heeft via een brief anders heb je kans dat hij betalingen mis loopt:)

17. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Dit snap ik niet helemaal?? Moet hij wel in de tussentijd solliciteren dan?

18. priscilla1987

priscilla1987 Fanatiek lid

14 jul 2008
    3.373
    522
    113
    Vrouw
    thuiszorg medewerkster
    BRABANT
    zal het zo uitleggen hij kan wel solliciteren maar moet eerst zijn ontslagbrief afwachten zit een maand opzeg termijn op dus stel hij wordt aangenomen bij ander bedrijf dan kan die het beste inlaten gaan de dag na het ontslag:)

19. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Sollicitatieplicht heb je vanaf de dag dat je weet dat je werk ophoudt. Dus in principe moet je vriend/man vanaf gisteren/vandaag al gaan solliciteren.

20. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    oke, maar waarom zou hij inkomen mis lopen dan? daar heeft hij toch gewoon recht op?

Deel Deze Pagina