Mijn zoon is 4 en opeens wil hij heel veel op de iPad. Dat was eerder maar sporadisch een leuk spelletje doen, maar nu.. Zeuren en doen. Van mij mag hij af en toe. Van mijn man veel vaker. Hij vraagt zich af waarom het erg is als hij verder genoeg buiten speelt en zo. Het is ook van deze tijd? Ik kan het eigenlijk ook niet uitleggen. Ik heb ook minder moeite ket een spelletje dan met YouTube filmpjes bekijken. Wat doen jullie en waarom?
Onze kinderen hebben vrij veel tablettijd, maar wel op vaste momenten. Op andere tijden hoeft er niet om gezeurd te worden. Ze kijken tablet of tv als er wordt gekookt en in het weekend 's ochtends als zij idioot vroeg wakker zijn en wij nog willen slapen Daar tegenover staat ook veel tijd dat ze 'gewoon' spelen (binnen of buiten) en voorlezen etc.
Mijn oudste is pas 2,5 maar vraagt ook regelmatig om de iPad. Ik wil ook niet dat ze er te vaak en te lang op zit, dus ze mag van mij max 1 uur. En ik houd het ook goed in de gaten wat ze erop doet. Ze is er al best behendig in en weet precies welke filmpjes ze wil bekijken of welk spelletje. Spelletjes zoals puzzels en memory is goed voor haar ontwikkeling en ook kijkt ze graag Engelse kinderliedjes en zo heeft ze al best wat Engelse woordjes geleerd (kleuren kan ze nu benoemen en brother sister enz) dus ja, dat zijn dan weer voordelen vind ik
Hier is de tijd ook beperkt, net als voor televisie. Dat komt met name omdat ik merk dat het mijn zoontje geen goed doet als hij lang achter een scherm zit. Hij wordt er mopperig, zeurderig en chagrijnig van. Dus we hebben nu een systeem wat goed werkt, zodat hij niet meer hoeft te zeuren en duidelijkheid heeft. Ik heb een klok voor hem gemaakt, met gekleurde kwarten die er op passen. Elk kwart staat uiteraard voor een kwartier beeldschermtijd, tablet of tv is mij om het even. Aan het begin van de dag vertel ik hem hoeveel stukjes van de klok hij krijgt (dat laat ik een beetje afhangen van hoe vol de dag zit) en die mag hij zelf inleveren op een moment dat hij wil. Zijn de stukjes op, dan zijn ze op. Jammer. Gedaan met de beeldschermtijd voor die dag. We hebben een paar extra regels, bijvoorbeeld dat hij stukjes niet mag inleveren 's ochtends voor schooltijd of als hij een vriendje te spelen heeft. Dat snapt hij nu veel beter en hij leert ook zijn eigen tijd indelen. Ik vind t fijn!
Hier mogen ze, binnen bepaalde grenzen, zoveel op de tablet als ze willen. Sommige dagen zitten ze er (na schooltijd) vrijwel continu op, maar die dagen zijn op één hand te tellen. Hoe strenger ik ben qua grenzen wat betreft het gebruik, hoe meer ze er op willen, lijkt het.
Herkenbaar TS: zijn de alternatieven uitdagend genoeg? Misschien wat meer tijd investeren in samen spelen? Lekker naar buiten gaan leidt ook af.
Kan met eierwekkertje werken of ipad instellen op tijd Hier is het savonds voor slapen gaan effe filmpje kijken op de dag ook niet lang. Word wel eens boos als we hem afpakken... Als het lastig is om uit te leggen kan je zeggen als je wekkertje hoor is tijd om. Omdat ze nog geen benul vd tijd hebben is zo n wekkertje wel handig
Hier idem. Ik heb het idee dat doordat ik ze er zo vrij in laat, ze zelf ook eerder flauw worden van de tablet en juist andere dingen willen gaan doen. Net zoals de TV. Die stond hier eerst vrij veel aan. Maar nu hebben ze juist liever de radio aan of een CD met kinderliedjes waarop ze lekker staan te dansen. Ze zijn flauw van de TV. Iets verbieden maakt juist dingen aantrekkelijker in mijn ogen.
Wij moeten het alleen in het weekend in de gaten houden hoe lang ze erop zit.. Door de week gaat ze voor schooltijd even en verder bijna niet
Hier geen vaste regels wat dat betreft. Hij heeft net de Ipad van m'n man gekregen dus het is weer even in. Hij kan een hele middag spelletjes doen of kindertube kijken, hiervoor had hij de oude tablet van oma tot z'n beschikking en ook daar kon hij een hele middag aan zitten maar keek er ook weken niet naar om. Hetzelfde met televisie kijken, kan ie ook een hele dag maar hij zet 'm ook regelmatig zelf na een kwartiertje op de radio om wat anders te gaan doen. We zijn daar dus niet moeilijk in, hij doet zoals jou man ook zegt genoeg andere dingen, en eerlijk...we zijn er zelf ook niet vies van.
Wij hebben vaste momenten en een bepaalde hoeveelheid tijd per dag die ze mogen 'inzetten'. Jongste heeft nog niet zoveel begrip van tijd en voor hem dus die vaste momenten. Ik kondig ook ruim op tijd aan dat de tijd bijna om is en dat levert eigenlijk nooit problemen op. Bij hem gaat het om tv kijken en dat is dan dus: als dit filmpje afgelopen is, gaat hij uit. Belangrijkste is om consequent te blijven. De afgelopen maanden had ik het heel druk en was ik erg moe en dan liet ik het teveel gaan. Op een gegeven moment doen ze dan echt niks anders meer en is het constant gebrul als je zegt dat het uit moet. Nu zijn we er weer wat strikter op en dan gaat het al gauw beter. Korter de tijd en minder gezeur.
Mijn dochter is 2 en heeft dat ook al. Heeft ze van mij. Als ik mijzelf iets verbied, ga ik er juist extra naar verlangen. Of zal dat gewoon in de mens zitten?
Zo deden wij het eerst ook, maar voor mijn zoon werkt dat nu niet meer. Hij heeft sinds kort minecraft ontdekt en dat speelt 'ie het liefst de hele dag door. Dat mag natuurlijk niet van mij. Dus wij beperken het tot een half uur per dag op dindsdag, donderdag en vrijdag. Op woensdag en maandag ongeveer een uur (zijn zusje is dan aan het voetballen). En in het weekend een beetje wisselend.
Onze kinderen krijgen pas op hun 10de verjaardag een eigen schermpje. Een tablet. De jongere kinderen mogen op dagen dat ze niet een hele dag naar school zijn geweest een half uur op de laptop. Dat is dus op de woensdag en in het weekend. In vakanties mogen ze iedere dag een half uur. Soms mogen ze een poosje op het mobiel van papa een spelletje doen. Dat is dan meestal ook een half uurtje. Verder moge. Ze iedere dag tv kjjken als ik aan het koken ben en in de avond ook nog wel een poosje.
Ik vind dit zelf heel moeilijk, vooral omdat wij zelf ook internet junky's zijn. Wij kijken geen tv hier maar zitten wel veel online. Mijn man is een gamer en ik een Apple-nerd. We zijn daarom ook erg aan het zoeken naar een balans waarin wij ook onze online leven even met rust moeten laten. Het klinkt heel gek eigenlijk als ik het zo opschrijf. Onze zoon is bijna 2 maar heeft al goed door wat mijn macbook is en een game is.