Hoi hoi, Ik zoek even bijval/geruststelling: Onze dochter van bijna 10 mnd krijgt nog steeds een fles om 23 uur en ze komt nog voor een fles rond 3.00. (Vanochtend zelfs alweer om 5.30 terwijl ze om 3.00 al gehad had! Maar dat komt niet vaak voor...) Aangezien ik nog 2 kindjes heb die ik niet wakker wil laten huilen, kies ik ervoor zolang ze nog komt haar gewoon die nachtfles te geven, zodat na 10 minuten het hele gezin weer rustig verder kan slapen. Wat ik me nu afvraag: als ik dit blijf doen, houd ik dit dan voor heel lange tijd in stand? Heb ik dan straks een peuter die nog komt voor een nachtvoeding? Of zal het eens (binnen afzienbare tijd) vanzelf ophouden??? Ze heeft een aantal periodes gehad dat ze steeds later kwam voor de nachtfles en dat we dachten: "het ziet er naar uit dat ze nu eindelijk gaat doorslapen", maar dan viel ze na een tijdje toch weer terug. Bijna overal waar ik kom op forums slapen kindjes van die leeftijd al vanaf 7 a 8 uur door tot de volgende ochtend! even wat achtergrondinfo: Ze heeft 7 mnd BV gehad, was altijd gewend vaak kleinere beetje te drinken en drinkt nu op de dag ook kleine beetjes uit de fles. s avonds en s nachts daarentegen drinkt ze als een bezetene flessen van 180cc leeg. Ze heeft dan echt trek! Laten huilen is dus extra moeilijk, omdat ik weet dat ze t echt nodig heeft... Maar wat ik dus wil weten: zijn er onder jullie mama's die ook zo lang nog een late avondvoeding+nachtvoeding hebben gegeven en waarbij t toch vanzelf ophield rond 1 jaar???? Of ben ik daar toch echt zelf verantwoordelijk voor en moet ik streng gaan optreden?
Ik heb er vertrouwen in dat dit vanzelf over zal gaan hoor (dit is een gevoel, geen ervaring). Zeker niet streng zijn / laten huilen als ze honger heeft!! Ik zou proberen te stimuleren dat ze overdag meer eet en drinkt. Het lijkt me dat als je er overdag meer in krijgt, ze 's nachts minder nodig heeft.
hoe ziet haar voedingsschema er verder uit? ons meisje krijgt: 8 uur fles 180 water/ 6 scheppen + rijstebloem 11/11.30 fruit 12.30 brood en flesje/bekertje drinken 14 fles pap 17 warme maaltijd en drinken 20 fles 210 water/ 7 scheppen + rijstebloem zij slaapt al een sinds dat ze een paar maand is 's nachts door.
Hier ook hoor! dochter is net 1 geweest maar wil de fles van 23 uur de ééne keer wel en de andere keer niet. s´nachts komt ze niet.....nooit gedaan trouwens. maar de avond fles dus soms nog wel. ik heb zo iets van het stopt vanzelf wel. vorige week kwam ze een keer niet om 23 uur maar gewoon rond 7 uur, en nu weer wel.....gaat vanzelf over. schema. 7 uur fles/pap 9.30 fruit/soepstengel en drinken 12 á 13 uur 2 bruine boterhammen met korstjes/drinken 15 uur tussendoortje bv rozijntjes, koekje, cakeje, fruitreep en drinken 17 a 17.30 uur warme maaltijd en toetje/drinken 23 uur fles, laatste tijd soms wel soms niet.
Haha Dolfijn, mijn opmerking was wel een beetje ironisch bedoeld vanwege jouw laatste zin in je bericht... Ik heb 2 kindjes die met 6 weken doorsliepen, dus met schema's heeft dat denk ik niet zoveel te maken. Met 6 weken krijgen ze nog geen pap, fruit, brood etc. Mijn jongste was gewoon erg gewend op verzoek gevoed te worden met de BV en dat heeft ze nu met de fles eigenlijk doorgezet. Doordat ze s avonds en s nachts zoveel wil eet ze overdag dus inderdaad wat minder dan een gem kindje denk ik. In totaal krijgt ze uiteindelijk meer dan genoeg. We zitten alleen in een omgekeerd patroon. s Ochtends om een uur of 7 drinkt ze hooguit 80cc, met een paar kleine stukjes brood (pap wil ze niet). Rond 9.30 krijgt ze wat stukjes fruit/of een half potje met paar slokjes drinken, rond 12.00 een half broodje en 12.30 120 cc melk. Rond 15.00 weer wat fruit en/of drinken met een koekje oid. 18.00 groente+toetje. 19.30 begint ze met haar melk-inhaal-sessie: 180cc. 23 uur 150 cc 3.00 150 cc en dan is de cirkel weer rond. Overdag wil ze niet meer dan ze nu krijgt, kan t er dus ook niet inproppen. Erg moeilijk te doorbreken dus, dat omgekeerde ritme. Babyproject: Thanks! Dat geeft de burger weer moed!
Silvana: je laat haar gewoon zelf komen? Ik maak haar meestal wel wakker omdat ik zeker weet dat ze rond 23.30 anders zelf komt en ik dan weer uit mijn slaap gehaald wordt. Zij komt dus echt nog zelf voor de fles EN dus ook nog rond 3 uur. 2 boterhammen...Tjee ik ben onder de indruk....
Natuurlijk gaat het over. Mijn neefje, bijna 1, kwam tot 11 maanden ook nog voor een late voeding én nachtvoeding. Ineens had hij het niet meer nodig. Kan je je kindje niet laten slapen, in de hoop dat zij dan 's nachts 1x komt? en als je haar om 21.30 een flesje geeft vóórdat ze de diepe slaap ingaat? Tja ik heb niet zoveel advies, doe zelf ook aan 2 nachtvoedingen. Mijn zoontje is wel wat jonger dan de jouwe. Van het CB kreeg ik te horen dat de nachtvoeding écht niet meer nodig is, maar dat het gewenning is. Ik kreeg als advies de flesgrootte af te gaan bouwen, met als resultaat dat hij nog vaker kwam :x. Ik heb van alles geprobeerd en niks werkt. Volgens mij geven kinderen het echt vanzelf aan dat ze het niet meer nodig hebben.
Wat je zou kunnen proberen als je kindje goed op gewicht is om de nachtvoeding steeds minder melkpoeder in de fles te doen. uiteindelijk is het dan bijna water en dan ging ik over op koud water. na en paar weken was hij van de nacht af
trouwens niet gaan denken dat het per definitie aan de voeding ligt, die van mij slaap ondertussen al van 22.00 tot 5.00 door op alleen borstvoeding... Kennelijk heeft je kindje het gewoon nog nodig Sterkte
Mijn oudste deed dat ook zo lang, tot ik haar overdag 'dwong' om meer en volgens mijn ritme te eten en drinken. Dus overdag liet ik haar dan wel een half uur jengelen, waarna ze ineens meer at. Toen was het snachts best snel klaar met die voeding. Sochtends kwam ze nog wel heeeeel lang al om 6 uur, maar ja dat is beter dan ook om 3 uur Veel sterkte ermee, ik kan me goed voorstellen dat je het beu bent!
Jongenmeisje: die tip kreeg ik inderdaad ook van iemand. Denk dat ik dat ga proberen. Paarse80: zoals ik schreef wordt ze eigenlijk altijd uit zichzelf wakker rond 23.30 voor de late avondvoeding. Ik geef haar dus zelf maar rond 23 uur omdat ik t net te laat vind om tot 23.30 te wachten tot ze zelf komt... En dan toch maar hopen dat t net als bij jouw neefje vanzelf goed komt...Misschien als ze meer gaat bewegen, kruipen ed dat ze dan moeier zijn en dieper slapen...
Oh hier ook dat probleem, sterker nog mijn zoontje is al 18 maanden en krijgt nog een fles met naar bed gaan en meestal ook sochtends vroeg rond 5/6 uur. Misschien ook maar eens proberen om nog meer te laten eten overdag. Wellicht helpt het ook als hij ( of jouw kindje) later het "avondeten" krijgt.... Geef je je kindje weleens pap? Of alleen melk?
Hier net zo. Ik heb een tweeling van 18 maanden en een van mijn dochtertjes komt ook nog regelmatig 's nachts voor een fles. De ene keer om 23.00 uur, de ander keer om 3 uur maar ook wel eens om 5/6 uur. Ik heb al van alles geprobeerd maar niets lijkt te helpen. Ze krijgt dus nog steeds gewoon een fles omdat ze dan pas verder gaat slapen. Ze eet overigens overdag genoeg! Toch heb ik ook nog steeds de hoop dat het vanzelf een keer overgaat.
Hier geen ervaring. Maar het komt zeker goed, dat is natuurlijk altijd met dit soort zaken Ik kreeg zelf met 2 maanden al het advies de de nachtfles af te gaan bouwen ivm gewenning... Dat vond ik natuurlijk wel erg vroeg en heb ik ook niet echt gedaan. Maar ik denk toch echt dat je kindje er aan kan wennen, ik heb zelf ook ongeveer rond dezelfde tijden honger iedere dag... Maar voorwaarde is dan wel dat je kleintje overdag voldoende binnen krijgt, anders zou het echt zielig zijn. Dus dat zou ik idd eerst proberen, daarna langzaam de fles af bouwen. Met een beetje geluk heeft ze die dan niet meer nodig! Succes!
Ja, sorry, geen ervaring, maar wilde je gewoon een hart onder de riem steken! Jammer dat ze overdag niet meer wilt eten en drinken.
Wanneer heb je dit voor het laatst geprobeerd? Het loont om af en toe te checken of dit niet is veranderd in de tussentijd. Het gaat zo snel met die kleintjes en het kost je slechts 1 avondje om te testen! Heb je pap uit de fles en uit bord geprobeerd? Heb je ook al eens geprobeerd brood op een andere manier aan te bieden? Grotere stukjes, kleinere stukjes, geen korst, wel korst, haar zelf laten doen, dubbelgevouwen en happen (is hier momenteel favoriet)? Je kunt ook een bakje druiven ofzo neerzetten, zodat ze dat al spelenderwijs gedurende de dag kan eten. Of bak een eitje met lunch? (waarschijnlijk eet ze dit van haar brood af ). Want je hebt gelijk, ze eet weinig overdag. En ik snap dat ze 's nachts honger heeft. Ik denk niet dat dit perse komt door de BV. Meeste BV kindjes die een nachtvoeding krijgen hebben het echt niet meer nodig, die drinken ook maar een paar slokjes. Maar jouw dochter drinkt een volle fles.
Ik zou haar niet meer wakker maken voor de fles maar gewoon zelf laten komen. Onze jongste kwam ook vaak nog 's nachts rond een maand of 10 maar dat werd steeds later. Nu slaapt hij van half 8 's avonds (met fles voor slapengaan) tot ongeveer 6 uur 's ochtends. Tis even beroerd maar wij hebben bij onze beide jongens gezien dat als je ze zelf laat komen ze uiteindelijk wel steeds langer doorkunnen op de laatste fles. Ennuh... het gaat zeker wel over. En als ze het nog nodig heeft dan gewoon geven! Onze jongste is nu 14 maanden en als hij een dag écht slecht gegeten heeft komt hij heel af en toe nog wel weer rond 3 uur. Dan ga ik echt geen drama's maken maar krijgt hij gewoon een fles en daarna slaapt hij ook gewoon lekker weer door...
Grappig dat hoe langer een topic wordt, hoe meer er verloren gaat van de inhoud van de starter Niet meer wakker maken voor een late avondvoeding is geen optie, nogmaals: ze komt er zelf voor. We zitten vaak nog tot laat beneden (ondanks t voornemen op tijd te gaan slapen) en ze komt bijna zonder uitzondering zelf om 23.30. (Babyproject: gisteren nog, vanavond nog) In de meeste gevallen krijgt ze dus om die tijd de laatste avondfles, maar soms ook, als ik t niet meer trek, al om 22.30/23 uur zodat ik wat eerder naar bed kan. Wat de hoeveelheid eten betreft: mijn andere 2 dochters aten ook niet veel overdag. Altijd maar een half broodje, half potje fruit, half potje groente. Ik verbaas(de) me er altijd over hoeveel andere kindjes aten! Maar t had nooit effect op hun slaapgedrag s nachts. Ze kwamen nooit in de nacht. Ik vrees dat t ook echt gewenning is (ondanks dat ze de flessen helemaal leeg drinkt) Foxter en Zwollywood: dwingen om meer te eten..Tja hoe doe je dat? Ik bied haar van alles aan maar als ze iets niet wil kan ik t er moeilijk in proppen. Babyproject: Pap eet ze mondjesmaat. Ze drinkt liever melk. Ze krijgt ook aardig wat tussendoor. Naast t halve potje fruit krijgt ze vaak ook nog losse stukjes fruit tussendoor, een stukje kaas, stukje worst, juist door haar 2 grote zussen gebeurt dat vaak. Als zij iets eten krijgt zij er ook vaak iets van. Zo ook met t avond eten: als ze haar halve potje opheeft krijgt ze vaak ook nog wat van ons bord. Dan nog ene toet...Ze lijkt dan echt tot de nok vol te zitten. Maar toch..op de lange termjn gaat ze weer inhalen. Maar de vraag blijft toch: valt er iets in te halen? Ze mag wel wat meer melk drinken overdag, maar denk dat ze hooguit 100 cc minder drinkt overdag dan een kindje wat wel doorslaapt...