Kaakverbreding

Discussie in 'De lounge' gestart door bijnamoeder, 16 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Hallo allemaal,

mijn man is in overweging om kaakverbreding te laten doen ivm overbeet.
    De kaakchirurg wil starten met kaakverbreding, daarna beugelen en daarna kaak kantelen (2 x operatie)
    Ortho wil beginnen met hyrax beugel, dan beugelen en daarna kantelen.

we vinden het moeilijk om af te wegen, gaat die hyrax 12 weken pijn doen? Liever een operatie minder maar moet wel haalbaar zijn.

2. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Ik ben geen ortho of kaakchirurg, maar een hyrax kan niet zomaar gebruikt worden. Daarvoor moet eerst je bovenkaak verzwakt worden (chirurgische ingreep)en dan kan dmv de hyrax de bovenkaak verbreed worden. Ik heb dit zelf vorig jaar gehad. Ben nu nog bezig met beugelen en krijg uiteindelijk dan nog een operatie aan mn onderkaak.
    Ik vind het allemaal tot nu toe meevallen. Ja die hyrax is vervelend, en het maakt het allemaal gevoelig in je mond, maar het is voor een goed doel en maar tijdelijk.

3. Sjanani

Sjanani Bekend lid

1 aug 2019
    504
    272
    63
    Vrouw
    Bedoelen ze niet allebei hetzelfde? Bij volwassenen is alleen een hyrax bijna nooit mogelijk. De kaak moet idd eerst verzwakt worden met een operatie. En hoe wil de chirurg de kaak verbreden? Ik heb niet als mogelijk gehoord dat dat alleen met een operatie kan.

4. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.075
    1.570
    113
    Ik heb als kind zijnde een hyrax beugel gehad. Dus geen ervaring als volwassene.
    Het draaien en even daarna was niet altijd even prettig, maar kan me niet herinneren dat ik er heel veel pijn van heb gehad.

5. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Ik lees dezelfde optie bij de kaakchirurg als bij de ortho.

Een Hyrax is bij een volwassen niet alleen te plaatsen dit kan alleen icm met het breken van de kaak. Voor hyrax alleen is de kaak al te vergroeid.

Ik heb een hyrax gehad toen ik 14 was en dat toen al op t randje dat er geen operatie nodig was.

6. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Is de operatie echt zo nodig? Ik ben bij 4 ortho's geweest waar 2 mij de operatie adviseerde en 2 het afraden. Ik ook een overbeet en smalle kaak. Als kind niet gebeugeld.

Is het bij jou man echt de overbeet die storend is of een niet recht gebit en een overbeet?

Met operatie zou ik het perfecte gebit kunnen krijgen. Zonder operatie een bijna perfect gebit met nog een kleine overbeet. Daarnaast behield ik zonder operatie mijn gezichtsvorm en zijn de operaties niet zonder risico's (oa zenuwbeschadiging en blijvende gevoelloze huid bijv).

Ik heb er lang over getwijfeld maar uiteindelijk besloten het niet te doen. Ben gewoon gaan beugelen (slotjes beugel) en na kleine 2jaar was ik klaar. Inderdaad nog een kleine overbeet maar die is nauwelijks zichtbaar en de rest van mijn tanden mooi recht. Ortho was blij dat ik deze keus gemaakt had. Heeft mij hoop ellende bespaart.

Dus mijn advies is inderdaad goed erover nadenken en mogelijk nog een andere ortho laten kijken.

Juul75 vindt dit leuk.
  7. TotalBella

@wendy339 het zal ook vast aan de overbeet liggen. Die van mij was zo weg dat de ortho en de kaakchirurg al bij voorbaat konden zeggen dat ik het beugelen en de operatie vergoed zou krijgen. Zonder operatie zou het bij mij echt niet veel zin gehad hebben, m’n tanden stonden/staan nl wel gewoon recht.

8. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Daarom vroeg ik het ook.
    De ene casus is de andere niet.
    Fijn dat het bij jou het resultaat heeft gehad dat je voor ogen had!

9. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Dat lees is ook online, maar Ortho zegt dat t kan, wel met schroefjes in de kaak om
    Hyrax vast te zetten

10. TotalBella

Okey, bijzonder dan, aangezien je kaak rond je 16/17 gewoon vastgegroeid zit. Klinkt niet als een prettige manier dan.

11. Diiba

Diiba Fanatiek lid

14 sep 2023
    1.093
    1.812
    113
    Vrouw
    Ik vind het opvallend dat je 2 verschillende adviezen krijgt. Ik heb een paar jaar geleden een beugel en kaakoperatie gehad. De orthodontist en kaakchirurg hebben contact gehad over het behandelplan en de opties zijn vervolgens met mij besproken. Overigens vond ik de operatie heel erg meevallen. Mijn bovenkaak, onderkaak en kin zijn in 1 operatie aangepast. Ik zou het zo weer doen.

12. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    892
    1.743
    93
    Alleen ervaring met de hyrax beugel bij dochter. Qua pijn bij haar was het de eerste 4 dagen wel echt pijnlijk dag 2/3 biggelde de tranen over haar wangen van de pijn, daarna werd het weer minder. Ze heeft een week paracetamol geslikt om de pijn te verzachten. Naar het doet dus niet 12 weken lang pijn

Deel Deze Pagina