Hallo, Even een vraagje, ons zoontje van 16 maanden heeft nogal 'losse handjes' , hij slaat naar ons en naar andere kindjes bij de onthaalmama... We zeggen dan op een kordate toon dat dat niet flink is en dat hij dat niet mag doen, en nemen zijn hand vast zodat hij niet meer kan slaan... echter als we zijn hand dan loslaten, begint hij weer opnieuw.... We hebben dus al vanalles geprobeerd ,maar niets helpt!!! Komt dit bekend voor? Hoe hebben julie dit aangepakt en hielp dit?? groetjes
Ja wij hebben dit ook. Mijn ene zoontje heeft ook losse handjes. Nu dacht ik eerst dat hij het niet echt door had dat hij slaat maar hij weet het wel degelijk. Laatst had hij zijn broertje een klap verkocht. Dus hij ging op de strafstoel, haalde hem er af en vervolgens kreeg ik een klap in mijn gezicht. Kleine snotaap!!! Dus direct weer in de stoel. Dit hebben we een aantal keren gedaan en nu begint hij wel door te krijgen dat het niet mag. Meestal waarschuw ik hem 3x en dan gaat hij in de stoel. Ook al zijn 17 maanden ze weten dondersgoed wat wel en niet mag. Dus echt heel consequent blijven daar in.
Denk dat de meeste kindjes het wel een tijdje doen. Meestal nog niet eens uit boosheid of om je te willen slaan, maar meer omdat hij heeft uitgevonden dan hij kan petsen met z'n handjes. Wat ik dat vaak deed, ik pakte een stukje speelgoed, en liet hem daar op slaan. Dat petste nog harder en dat vondtie nog leuker. Als ze groter worden, gaat het vanzelf over. Je hoeft je pas zorgen te gaan maken als hij echt uit boosheid gaat slaan. Dan is flink aanpakken misschien wel het beste. Maar ik neem aan dat hij het nog niet uit boosheid doet?
Mijn zoon begint ook te slaan en te schoppen. Ik pak dit meteen aan door te zeggen: Slaan mag niet of schoppen mag niet! Aaien dat mag en dan krijgt iedereen een aai over zijn hoofd. Dit helpt hier heel goed, maar ik pak het ook meteen aan zodra mijn zoon slaat of schopt.
Hallo, bedankt voor jullie reacties... We zullen er van uit gaan dat dit maar een fase is waar we door moeten hé... Uit boosheid doet hij het niet , zoals je zegt misschien vind hij het wel leuk dat hij ontdekt heeft dat zijn handjes petsen... Heb ook al gedacht dat het misschien komt omdat we " high five " doen met hem ,en misschien verward hij dit dan met slaan... In ieder geval, consequent blijven is idd de boodschap...en dan zal het lukken hé...