Peuter met allergie voor huisstofmijt

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Elmo, 2 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elmo

Elmo Niet meer actief

Dag dames,

Vandaag de uitslagen van het bloedonderzoek gehad. Meneertje blijkt een allergie te hebben voor huisstofmijt.

Ik heb zijn hele kamer vanmiddag direct aangepakt. Ik ga zijn bed nu minimaal 2x per week verschonen. Zijn kudde knuffels heb ik van zijn kamer (uit zijn bed gehaald, tis sneu maar je moet wat) en zijn gordijnen gaan ook weg (nadat ik hem een leuk rolgordijntje heb laten uitzoeken, nu hangt er een witte). Ik wilde niet zijn complete kamer leegroven in 1 dag. Eerst hier maar even aan wennen.
    Er staat alleen nog speelgoed wat ik goed kan afnemen / schoonmaken.

Nou is mijn eigenlijke vraag:
    We hebben twee honden. Van de huisarts hoefde deze niet direct het veld te ruimen (gelukkig!) maar op internet lees ik toch verschillende ervaringen (beetje vage forums waar ik heb gekeken hoor....:().
    Heeft iemand hier ervaring mee? Of zelf of in je naaste omgeving.

Ruben zijn allergie zit in schaal tussen 1-6 op 2 (dus niet superrrr allergisch maar heeft er wel last van).

Eerst aankijken met huidige plan van aanpak of leert de ervaring dat de huisdieren idd een grote voedingsbron zijn voor die kolere mijten?

Bezorgd Elmo'tje

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn zwager heeft ook huisstofmijtallergie, best heftig ook. Ze hebben een kat rondlopen en dat gaat blijkbaar goed (de oude kat van mn schoonzusje ging dood en ze hebben dus samen deze nieuwe kat aangeschaft). Veel stofzuigen, dat wel.

3. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ha die Elmo,

Balen zeg! Maar je hebt nu wel duidelijkheid gekregen. Onze Eva heeft sinds ze 3,5 is de uitslag extreem allergisch voor huisstofmijt gekregen. Dus hier een zeer ervaren moeder betreft spullen.

Onze allereerste verandering is geweest speciale hoezen om matras, dekbed en kussen. Wij kregen/krijgen deze vergoed van de verzekering. Daarnaast zorgen voor een goede luchtvochtigheid op de slaapkamer.
    Bij ons hebben ze ook maar één slaapknuffel, laminaat op de vloer(vloerbedekking is uit den boze), en weinig tot geen pruttels op de slaapkamer.
    Zorg dat het beddengoed overdag kan luchten....dus bed niet dicht trekken, maar open laten.
    1 x per week het beddengoed wassen op 60 graden is voldoende.
    En proberen om de kamer een beetje stofvrij te houden indien mogelijk.
    Voor mijn gevoel (sinds wij de hoezen hebben) merken we een wereld van verschil. Het gaat nu ook gewoon goed en zijn er weinig tot geen klachten.

Hier hebben we ook een hond. Bij de allergie test kwam een zeer lichte allergie voor hondschilvers. We hebben de hond nog steeds :D. Hij gaat wel wat meer naar buiten dan voorheen, maar op deze manier gaat het wel goed.
    Ook beneden is het belangrijk dat er indien nodig de nodige aanpassingen worden gedaan. Hebben jullie een stoffen bank....beter is een leren bank. Vloerbedekking beneden is ook niet goed. Hout, laminaat, tegels etc prima. Veel stofzuigen werd hier door een longverpleegkundige afgeraden. Of je moet een speciale stofzuiger hebben. Beter is om niet al te nat te dweilen of met een wisser rond te gaan.
    Gordijnen ook op tijd uitwassen.

Het kost soms de nodige verandering, maar als het beter voor je kind is heb je het er graag voor over.

Mocht je nog vragen hebben je mag me altijd Pb-en, mailen of hyven ;)

Kwebbel

4. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Ik ben zelf flink allergisch en wil je de volgende tips meegeven:

Ik zou het bed niet meer dan 1x per week verschonen (anders kan hij dadelijk echt alleen nog maar tegen 'echt schoon' en dan over 5 jaar moet hij bij wijze van dagelijks een schoon bed).
    Als je het bed verschoond moet je wel de matras even uitzuigen.
    Beddengoed op 60 graden gaan wassen.
    En 1 lievelingsknuffeltje (wat je regelmatig even wast) kan waarschijnlijk geen kwaad hoor.

Ik zou de honden ook niet meteen weggedaan hebben, zeker omdat hij qua allergie vrij laag ingeschaald is. De meeste kinderen groeien ook nog over de allergie heen.

Eerst eens kijken hoe hij op de overige veranderingen reageert, maar hou in je achterhoofd dat dieren wel de allergie kunnen 'voeden'.

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Tnx voor nu in elk geval!

Beneden hebben we een pvc vloer (glad dus) maar wel gordijnen. Ik heb er al over nagedacht om deze eruit te doen maar wilde eerst kijken hoe het ging met de basic aanpassingen.

Zijn kamer heeft dus laminaat. Knuffels zijn weg idd.
    Luchtvochtigheid, ik heb gelezen: zo droog mogelijk (misschien maar eens een metertje in zijn kamer hangen).

Hij is niet allergisch voor de honden zelf maar ik meen gelezen te hebben dat huisstofmijt zich voedt met o.a. dode huidschilvers (gatverdegatver) van o.a. dieren. Ze zijn dus een voedselbron voor datgeen waar hij allergisch voor is.

Vind het zo sneu voor dat jochie...hij heeft echt altijd pech.

Dat van die hoezen ga ik nazoeken (zijn dekbed en kussen zijn al syntetisch, dus dat is opzich oke).

Dat van beddengoed openslaan etc. had ik ook gelezen. Denk dat ik zijn beddengoed over de balustrade ga hangen bij het trapgat!

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ah Jacky, ik was ook al aan het typen geslagen.

Ik waste zijn beddengoed altijd op 40 graden maar heb inderdaad gelezen dat 60 beter is.
    Dat uitzuigen van zijn matras heb ik vanmiddag niet gedaan. Zal ik van het weekend even doen.

Ik denk niet dat hij gauw "verwend" raakt hoor,... aangezien ik ook werk en we dus huisdieren hebben (en nog een klein broertje rondkruipt) ben ik niet alle dagen aan schoonmaken thuis ;)

Ruben gaat heeeel graag naar buiten, dat is ook goed voor hem. De ha denkt ook dat deze maanden voor hem vervelender zijn.

7. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Elmo....bij de blokker heb je kleine vochtmeters voor 1 euro. Te vochtig is niet goed, maar te droog ook niet. Die meter is ingedeeld met een geel vlak (droog), groen (goed) en rood (vochtig).

Huidschilvers van dieren zijn inderdaad een voedselbron.

Hier was synthetisch beddengoed niet voldoende. En wat betreft de speciale hoezen...ik weet dat ze in Duitsland een stuk goedkoper zijn dan in nederland mocht het nodig zijn en je ze niet vergoed zou krijgen. ;)

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Tnx Kwebbel, super!
    Ik zal eens online kijken bij onze verz. maatschapij.
    Als ze vergoed worden, bestel ik ze sowieso.

Wat waren de symptomen van Eva?
    Hoe gaat het nu?
    .. en de andere kids?

9. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Eva was met name 's-morgens heel erg veel aan het niezen. Gevoelige luchtwegen, snel slijmvorming. Vandaar toen die allergietest.
    Sinds de maatregelen tbv de huisstofmijt en ze heeft 1 x dd preventief een pufje flixotide gaat het (**klopt even op hout af**) heel erg goed. Ze is klachtenvrij en zelf heb ik het idee dat ze er over heen aan het groeien is.
    Isa heeft nergens last van, maar omdat ze bij Eva op de slaapkamer slaapt heeft haar matras, dekbed en kussen ook een speciale hoes. Dat werd ook geadviseerd.
    En Tijn heeft pas een allergietest gehad....ook snel last van slijmvorming....maar daar kwam niets bijzonders uit gelukkig.

Ga nu even exp.robinson kijken

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Haha, ik zit ook Robinson te kijken!

Ruben is eigenlijk helemaal nooit verkouden. Bij hem uit het zich in de vorm van exceem. Nu las ik ook dat oorontstekingen etc. vaak voorkomen als klacht..en laat hij nu heel vaak oorontsteking hebben.

11. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Elmo misschien zijn een aantal aanpassingen al voldoende voor je knul.

12. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ja, ik ga gewoon bij het begin beginnen en als ik er bijna niks van merk kan ik steeds een stapje verder gaan.
    Gelukkig is hij niet enorm allergissch bevonden :D

13. youngmom

youngmom Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.374
    0
    0
    Kinderverzorgster (ook afgestudeerd als leerkracht
    West-Vlaanderen, België
    Het oudste zoontje van mijn schoonbroer heeft ook een allergie voor huisstofmijt. Zij hebben hun hond ook niet moeten weg doen. Zijn kamertje ook goed aangepakt en hij heeft nog 1 knuffel in zijn bed. Daar heeft hij 2 exemplaren van en dus gaat iedere week 1 in de was terwijl hij dan de ander heeft. En hij heeft het nu al 3 jaar (wetend) en na dit te hebben gedaan heeft hij er maar heel miniem last meer van.
    Ik zou het ook niet allemaal super super super schoon houden want uiteindelijk moet hij wel afweerstoffen tegen alles kunnen aanmaken. Het is niet de bedoeling dat het klinisch word hé ;)

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

Nou, wat ik al zei: met onze invulling van de dagen is het hier niet zo schoon als in een tandartspraktijk :D

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm mijn buuf gooit de knuffels gewoon 1x in de week in de was of de vriezer.
    daar gaat het MET knuffels ook goed.

wel 2x in de week gordijnen wassen, 3x per week beddengoed enzo
    je bent ineens wel een stuk drukker volgens mij :)

16. Elmo

Elmo Niet meer actief

Nou, dat dacht ik toch niet.
    Heb nog wel meer te doen dan gordijnen afhalen / wassen en ophangen ;)
    De gordijnen maken plek voor een leuk rolgordijntje :D

17. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Wij hebben op alle bedden een speciale hoes om het matras, dekbed en kussen.
    We wassen beddengoed iedere week op 90 graden.
    Ook kleding probeer ik zo veel mogelijk op 60 of 90 graden te wassen.
    Ze heeft 1 knuffel in bed (wel meerdere exemplaren van die knuf in de kast) en die wordt 2x keer in de week gewassen op wederom 90 graden.
    We hebben overal laminaat/parket.
    We stofzuigen dagelijks met een stofzuiger waarin een anti allergie filter zit en dweilen 3 keer per week.
    We hebben een hygrostaat met luchtbevochtiger in huis.
    We hebben glasvezel behang op de muur zodat de muren vochtig afgenomen kunnen worden.
    Ehm...volgens mij is dat het wel zo'n beetje.

18. Saskia78

@tesske: zo'n stofzuiger hebben we ook!
    heerlijk ding :)

als je lid bent van het astmafonds krijg je trouwens via hun korting op een dergelijke stofzuiger
    dat is wellicht nuttig voor sommige mensen :)

19. Elmo

Elmo Niet meer actief

We hebben net een nieuwe:
    Bosch Free're (retro-ding)

20. Saskia78

wij van morphy richards... soort van dyson-achtig ding maar dan ong. de helft goedkoper :)

met een HEPA filter.. uitwasbaar ook begreep ik.
    nog eens kijken hoe dat ook alweer moest want volgens mij is het wel tijd ervoor.

Deel Deze Pagina