Hoe bevalt de vrije school?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Carino, 17 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik ben benieuwd naar ervaringen van jullie kinderen op de vrije school. Hoe vinden de kinderen het onderwijs en komen jongens ook mee met al dat 'creatieve' wat dit onderwijs biedt?

2. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Geen ervaring, maar het schijnt per school heel erg te verschillen. Van hardcore Steineradepten tot scholen met computers. Ik zou echt zelf bij je gewenste school gaan kijken. Twee zoons van kennissen van ons hebben erop gezeten en die konden prima mee met al het creatieve, hoor. Het is toch een groepsproces, dat scheelt altijd.

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het is erg verschillend per school.

Hier in de wijk hebben we ook een vrije school, maar behalve grote groepen met alle leeftijden door elkaar, zijn ze voor de rest erg beperkt. Wij hebben het serieus overwogen, maar de chaos tijdens de rondleiding en erg slecht inspectierapport gaf de doorslag.

Reguliere school waar mijn kinderen zitten vind ik zelfs meer aansluiten op het concept dan die vrije school. Hier werken ze erg zelfstandig of in projectgroepen, lesgeven op locatie (natuur, museum, laboratorium enz), leren uit praktijk en minder uit boeken, drama, danslessen enz.

Op die vrije school komen ze het gebouw nooit uit, ze delen de schoolplein zelfs met het kdv.

Dus mijn advies: kijk voorbij het concept wat op papier staat. Wij hebben 5 scholen bezocht, en mijn ervaring is dat de onderwijsconcepten op papier in veel gevallen een reclamepraatje zijn. In praktijk maakt het school zelf het grote verschil.

4. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn er pas gaan kijken, en we zagen een hele fijne sfeer, kinderen allemaal lekker bezig. Zeker geen chaos. Ze hebben hier een hele mooie buitenruimte; drie pleinen (1 voor de kleuters, 1 voor de klassen 1,2 en 3 en 1 voor de klassen 4, 5 en 6). Ze zitten ook allemaal in hun eigen klas, niet 1 grote groep bij elkaar ofzo.
    Maar goed, wij waren dus echt dolenthousiast en wilden onze dochter het liefst meteen inschrijven. Toen ging ik doorvragen; ik kwam in contact met ouders die hun kind van die school af hadden gehaald, en niet 1 ouder, echt meerdere. De school blijkt geen pestprotocol te hanteren, pesten is iets wat de kinderen zelf moeten oplossen. In de praktijk werkt dat niet. Daarnaast ouders die vertelden dat sommige docenten echt dogmatisch waren in hun lessen, terwijl de directrice ons verzekerde dat dit niet het geval was.
    Zeker dat pestprobleem vind ik heel zwaar wegen, daarom kiezen wij uiteindelijk toch niet voor deze school. Ik vind het écht heel jammer, want het voldeed echt aan al mijn wensen verder!

Ik hoor overigens ook van andere vestigingen hele goede verhalen, dat ze daar wél een goed pestprotocol hebben, echt niet dogmatisch zijn etc. Maar helaas is dat voor ons niet te doen, ik kan mijn kinderen niet met de auto gaan brengen iedere dag.

Ga dus zeker kijken op de school, zoek contact met ouders via internet (en ook ouders die uiteindelijk niet voor die school gekozen hebben of die zelfs hun kinderen van school hebben gehaald). En kijk ook vooral bij andere scholen, zodat je een heel breed beeld krijgt van allerlei scholen.

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zit erg in dubio.

Mijn dochter staat nu al een tijd ingeschreven op een montessori school hier in de buurt. De school is erg fijn, heerst veel rust en heeft een heel goed inspectierapport.
    Mijn vraag is of het individualistische karakter van de school handig is voor mijn dochter. Ook zijn daar klassen van 50 leerlingen, wel met 2/3 leerkrachten uiteraard.

Nu zijn ze bezig om een tweede vrije school te starten per 2016/2017. In de stad is al een vrije school maar er is nu vraag naar een tweede aan de andere kant van de stad, daar wonen wij (Utrecht).

Ook jenaplan is nog een optie, er zijn er twee, wel op 15/20 min fietsen allebei.

Mijn dochter is heel gevoelig en zal zich denk ik het beste voelen binnen een kleinschalige school en niet te grote klas. Ook zal het heel belangrijk zijn dat er heel veel ruimte en begrip is voor haar karakter. Vooral dat laatste mis ik vaak binnen regulier onderwijs. Er wordt te weinig naar het individu gekeken.

De nieuwe vrije school zal, mocht het echt doorgaan, starten met 3 klassen. Dat zou voor mijn dochter heel goed zijn en ik denk dat de leerkrachten binnen dit type onderwijs mijn dochter goed kunnen begeleiden.
    De andere vrije school staat erg goed aangeschreven en is wel 'modern' genoeg. Deze nieuwe school zal hetzelfde beleid volgen. Maar ik heb verder weinig ervaring met het onderwijs inhoudelijk.

Punt is wel dat ze dan pas start in september terwijl ze eind maart 4 wordt.

Iemand die kan meedenken?

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vind je opmerking: ' binnen het regulier onderwijs wordt niet naar het individu gekeken ' heel interessant.

Hoe heb je dit vastgesteld? Ik vind het nogal generaliserende en hokjes-denkende uitspraak. (En vanuit mijn ervaring absoluut niet juist, maar dat zegt ook niks over ALLE scholen)

En weet je wat ik vaak frappant vind? Dat ik zulke uitspraken juist meestal tegenkom bij scholen die bewust kiezen voor alternatieve stromingen want dat zou persoonlijker, opener en democratischer zijn.

Op de website van de vrije school in onze beurt wemelt het ook van allerlei vooroordelen over andere onderwijsvormen. Dat was voor mij juist een belangrijk negatief punt, juist niet iets wat ik mijn kinderen wil meegeven.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Ze zegt volgens mij 'weinig' en niet 'niet'.
    En mijn ervaring is het ook zeker. Wij zijn na een jaar regulier onderwijs overgestapt naar een school die je qua stijl kan vergelijken met montessori onderwijs. Op het reguliere onderwijs hadden ze na een jaar nog niet in de gaten wat voor vlees ze in de kuip hadden, met als gevolg een gefrustreerd, ongelukkig kind. Wat is ie op de huidige school opgebloeid, waar ze echt aandacht hebben voor wie hij is.

En dat wil niet zeggen dat het op iedere school zo is, maar voor mij geen andere school meer voor hem.

Deel Deze Pagina