Mijn man de "beroeps-autist"

Discussie in 'De lounge' gestart door bouncytigger, 19 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Ik heb een echtgenoot wat echt een schatje is hoor. Hou ook heel veel van hem. Maar soms heb ik echt het idee dat een aan autisme verwante stoornis heeft...

Mijn man in een notedop:
    - Alles moet zo en niet anders, gaat het wel anders wordt ie boos of krijgt hij migraine.
    - Zijn ritme is heilig, als daar vanaf geweken wordt (bijvoorbeeld een uurtje later eten, of uitslapen) dan krijgt ie migraine.
    - Als je verteld dat iets op een bepaalde manier is, dan is dat ook zo. Anders kan ook niet. Wordt het wel anders, dan wordt ie mega boos. (bijvoorbeeld, een vriend van ons had gezegd dat hij nooit meer terug zou gaan naar z'n ex. Nu is hij wel terug bij haar, dus kortsluiting in manlief z'n hoofd).
    - Hij kan niet relativeren.
    - Hij heeft een mega minderwaardigheidscomplex, gecombineerd met een ongezonde dosis perfectionisme.

Ach, zo kan ik nog wel ff doorgaan. Ik vind het allemaal niet erg. Heb er mee leren omgaan en leven.

Maar wat ik me nu afvraag, ben ik nu de enige die zo'n beroeps-autist thuis heeft zitten, of zijn er meer meiden die dit herkennen? En zo ja, wat voor trekjes hebben jullie mannen dan? Hoe ga je er mee om?

2. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Wow dat klinkt wel heftig!
    En hoe moet dat straks als je baby er is? Die gaat zich niet aan gemaakte afspraken en tijden houden hoor..

3. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    Hoezo zou ie zich dan niet aan de afgemaakte afspraken en tijden dan houden? Mocht hij wel autisme hebben dan heb je daar altijd nog een bepaalde aanpak voor;)

TS: Heb je het er zelf wel eens met hem over gehad om het te laten uitzoeken?

4. jt82

jt82 Fanatiek lid

17 aug 2009
    1.628
    98
    48

Ik denk dat ze de baby bedoeld hoor:D, dat die zich niet aan gemaakte afspraken en tijden gaat houden;)

5. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Uhm.. ik bedoelde uiteraard dat er met de BABY niet echt afspraken te maken zijn he? ;)

6. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    O oeps haha dacht dat je het over haar man had, sorry dan heb ik niks gezegd;)

7. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Laat hem testen.....

Klinkt zeer vermoeiend en straks met een baby voor hem 24/7 migraine.

8. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Nee ik weet het, maar daar maak ik me nog niet heel druk over. Als ik daar gestresst over ga doen, is hij ook van de leg, en dan is het mis.
    Vaak is het grootste probleem als een verandering zich plotseling aandient. Op de komst van ons kleintje kan hij zich 9 maanden voorbereiden, dus dat zal het grootste probleem niet zijn. En om zijn ritme zo veel mogelijk in stand te houden zal ik er in de nacht uit gaan (hoop op borstvoeding, dus kan hem er sowieso moeilijk uitsturen...). En verder zullen we ons beetje bij beetje aan moeten passen aan het ritme van ons kindje.
    Aanpassen kan hij wel, hij doet er alleen 3 keer langer over als de gemiddelde medemens...

9. misa

misa Niet meer actief

Oei klinkt heftig. Heb je het er al eens met hem over gehad? Of misschien kun je eens een boek of folder hierover laten 'slingeren'. Want ik denk ook dat een kind dan wel erg veel van hem gaat vergen.
    Succes! Knap da je er zo goed mee om gaat!

10. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    Nog even er verder op in te gaan zou hem zeker even laten testen herken heel veel van me zoontje erin (pdd-nos)
    Arme jochie is ook heel erg onzeker krijgt ook snel hoofdpijn als hij opeens te veel prikkels moet verwerken of het verloopt opeens anders dan hij verwacht had. Is ontzettend perfectionistisch gaat het niet zoals hij het in zijn gedachten heeft dan ontploft ie, of wanneer er een legostukje niet past of niet wil dan ontploft ie en ga zo maar door.
    Ritme daar hangt ie gewoon aan, moet niet zomaar opeens veranderen want dan raakt ie van slag.

Als ik me zoontje iets probeer uit te leggen en het is niet zoals hij het in zijn hoofd heeft komt er absoluut een woedeaanval te pas.

Dus ja zou hem zeker even laten testen zodat je man er ook wat handvaten bij kan krijgen.

11. FastMotion

5 nov 2011
    59
    0
    0
    Weten dat de baby geen vaste tijden aanhoudt, zorgt vaak ook voor acceptatie, zeker als er daadwerkelijk iets ASSerigs aan de hand is bij je man. Misschien gaat dat juist goed en zorgt de baby voor een prettige structuur.
    Ik heb ADHD met autikenmerken en vind het juist makkelijker met een baby erbij. Geen vaste tijden maar wel een vast ritme en dus structuur.

12. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Wel eens over gehad. Hij weet ook dat ik er zo over denk hoor! Ben daar heel eerlijk en open in. Maar aangezien ik precies weet hoe ik met hem om moet gaan (en dat geld ook voor z'n collega's, vrienden en familie), vind ik het nog niet zo'n must om een labeltje op hem te plakken.
    Vond het al heel wat dat hij een half jaar bij een psycholoog heeft gelopen om z'n hoofd wat meer op een rijtje te krijgen en om wat assertiever te worden.

13. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Dit is idd heel belangrijk voor hem.

14. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

heeft hij moeite met veranderingen? snapt hij grapjes? kan hij tegen drukte? kan hij tegen lawaai? kan hij dwangmatig met iets bezig zijn? perfectionistisch tot vervelends toe? neemt hij alles letterlijk?

als dit aan de orde is zou ik wel vermoeden dat er meer aan de hand is
    Ik heb zelf autisme en herken veel in je verhaal over je man

15. Islah

Islah Niet meer actief

Ik heb ook een vorm van autisme maar herken dan weer juist niet zoveel. Heb eigenlijk ook vrijwel nooit hoofdpijn, ook niet bij overprikkeling...

16. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    In volgorde van jouw vragen:
    Ja, 50/50, nee, ja, ja (maar het dan ook weer aan de kant gooien als het niet gaat zoals hij het wil), ja, soms.

17. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.716
    907
    113
    Hier een man met ADD. Bij hem geen migraine, maar rustig 3dgn radiostilte ala het niet gaat zoals hij wilt.

Maar ach, alles went.. :D

Deel Deze Pagina