Ik weet dat er al heel veel topics zijn over dit onderwerp, maar ik zit nu wel even met mijn handen in het haar. Onze dochter at altijd heel erg goed, soms zelfs een beetje te goed. Maar sinds een maand ofzo is dat helemaal omgeslagen. Haar warme eten eet ze eigenlijk niet meer. Dingen die ze vroeger heerlijk vond, doet ze nu haar mond niet meer voor open. Ze lust alleen witlof met ham en kaas, en dan nog vooral vanwege de ham en de kaas vrees ik. Omdat ik wil dat ze in ieder geval 1 a 2 keer per week goed groente eet, eten we dat wel regelmatig. Met een beetje geluk eet ze een paar hapjes, maar vaak houdt ze haar mond helemaal stijf dicht. Als we haar zelf de lepel of vork geven, neemt ze soms een paar hapjes. Maar vaak spuugt ze het dan ook weer uit. Haar yoghurt of fruit eet ze vervolgens met smaak op en is ze vaak boos als het op is. Voor de rest eet ze wel ok. Fruit gaat er nog goed in, maar ook niet alles meer. Eigenlijk alleen appel, peer, banaan en mango. Mandarijnen vind ze heel vies ineens. Maar dat kan ook door de tandjes komen? Brood gaat er altijd wel in. Ik weet dat het een fase is en ik heb het idee dat ze nu een inhaalslag wat tanden betreft aan het maken is. Maar hoe lang kan ze zonder groente? Hebben jullie nog tips? Of succesrecepten? Of zal ik alles maar met ham en kaas klaar gaan maken
Heerlijk hè.. die fases?! Kan heel erg variëren hoe lang dit gaat duren. Zolang ze wel iets van fruit eet, zou ik me niet teveel zorgen maken, natuurlijk is het beter als ze wel groente eet, maar je kan het er moeilijk induwen.. Succesrecepten hier: pasta met zelfgemaakte tomatensaus, hij vist de stukjes groente er dan wel tussenuit (in een slechte periode ), maar aan de pasta kleeft altijd wel wat saus en die heeft hij graag! Ook zelfgemaakte soep eet hij meestal goed, erwtensoep, tomatensoep, courgettesoep enzovoort. En zeker met gewoon avondeten (soep heeft hier ook langer geduurd ), zelf laten doen. Dat moet ze nu toch gaan leren!
Het is idd een fase, je weet niet hoelang dat duurt maar ik zou niet gaan dwingen. Dan gaan ze eten als iets negatiefs zien en wordt het alleen maar lastiger. Ik geloof erin dat een gezond Hollands kind zich niet verhongerd, dus als ze echt honger heeft eet ze wel. Blijven aanbieden, en dan zal deze fase vanzelf wel weer overgaan.
Mijn dochter heeft ook regelmatig van die manies! Toen we op het punt stonden dat ze toch IETS moest eten en we van ellende maar bedachten dat als ze NU niets eet, ze maar een boterham met chocopasta moet eten (lust ze aaaaltijd) toen ging ze weer goed eten... Maak er vooral geen strijd van! Jij bepaalt wat ze te eten krijgt en wanneer en zij bepaalt hoeveel ze eet! Hier was trouwens ook het euvel dat ik haar stukjes wilde laten eten (rapley) maar ze heeft alles gewoon liever geprakt... Ook graag alles zelf doen en 'kliederen' doet ze nu graag...