Erg weinig bv en wat te doen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door S0fietje, 13 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Hoi,

Ik heb een zoontje van 3,5 week nu. Die geef in bv maar het loopt voor geen meter. Vandaag met consultatiebureau contact gehad en zou 24 uur kolven om te kijken wat de productie is. Dit elke 2 a 3 uur en dit aan hem geven. Nou zit ik met een erg hongerige baby en heb nu 3 keer gekolft (er zat 2 x 2 uur en 1 x 1,5 uur tussen) en ik krijg er niet meer dan 30 of 40 ml uit. Wat moet ik doen. Hij is in de eerste week afgevallen maar ook weer zoveel aangekomen dat hij over zijn geboortegewicht heen ging met een week. Weer een week later bleek hij afgevallen te zijn en nu met intensief kolven en beetje bijvoeden (1 keer per dag 30ml ha voeding) was hij 80 gram aangekomen (maar nog 40 gram onder geboortegewicht met 3 weken oud). Op advies nu 2 keer bijvoeden (50 ml voor de nacht en eind van de middag) en veel kolven maar krijg de productie niet omhoog.

Vandaag hem 2 keer een fles ha voeding gegeven (75 ml) want hij is zo over de flos dat we alleen maar een baby hebben die aan het gillen was. En dus 3 keer om de 2 uur gekolft.

Wat kan ik het beste doen. Ben zo alleen maar met voeden bezig dat ik gewoon op ben en twijfel of ik zo wil doorgaan. Wil echt heel graag bv geven maar zo lukt het me niet meer. Om weer wat rust erin te krijgen nijg ik naar kv geven maar diep in mijn hart wil ik het niet. Hoe kan ik dit aanpakken?

Alvast bedankt voor meedenken en ik hoop dat het duidelijk is.

Groetjes,

S0fie

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Sofie,

Ik kan me goed voorstellen dat je heel graag borstvoeding wilt geven. Ik zou je willen adviseren om contact op te nemen met een lactatiekundige. Er zit er een op dit forum, maar je kunt ook eens kijken of er iemand zit bij jou in de buurt. Zij kan je op het gebied van borstvoeding wat beter adviseren. Hopelijk lukt het daardoor nog om je zoontje volledig aan de borst te krijgen. Heel veel succes!

Mochten wij je nog kunnen helpen, dan horen we het graag!

Groetjes Linda

3. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Hoi Linda,

Het gaat een stuk beter gelukkig. Overdag krijg hij volledig bv en eind van de dag en begin van de nacht krijgt hij wat extra bijvoeding (50cc ha voeding) om de avond en nacht wat beter door te komen omdat ik merkte dat de productie dan wat minder is. Maar hij was in 6 dagen ruim 200 gram aangekomen dus hij krijgt toch genoeg binnen. Dinsdag weer wegen en kijken hoe het gewicht dan is.

Bedankt voor je antwoord!

Groetjes,

S0fie

4. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Hoi,

Ik heb toch nog een vraagje. Wat ik merk is dat Thomas na de voeding als hij ook bijvoeding heeft gehad veel meer tevreden is dan alleen bv. Toch is hij volgens mij weer goed aangekomen (mezelf met hem en zonder hem gewogen) dus hij krijgt voldoende lijkt mij. Hij krijgt bv zo ongeveer (op verzoek) 7 keer waarvan 2 keer kv ha 50cc na (eind middag en voor de nacht) .Vannacht had hij duidelijk ook nog honger na voeden dus hem extra 50cc gegeven met als gevolg een veel meer tevreden baby die gemakkelijker weg te leggen is en niet meteen huilt.

Is het een goede manier om hem zo bij te voeden en hoe kan ik dit het beste combineren? Denk zelf soms wel eens of het niet beter is om over te gaan naar fv maar vind het weer jammer van de energie die ik erin gestopt heb. Of kan ik blijvend combineren maar wat is de beste verhouding dan?

Bedankt alvast voor meedenken!

Groetjes,

S0fie

5. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Sofie,

Je kunt blijven combineren met flesvoeding, je hoeft niet te stoppen met borstvoeding. Wanneer je je productie toch op peil wilt houden, kan je hem het beste eerst de borst aanbieden en goed leeg laten drinken. Daarna kan je nog een klein flesje maken. Wanneer je dit prettiger vindt, kan je ook 1 voeding gaan vervangen door flesvoeding. Het kan dan wel zijn dat je borstvoeding iets terug gaat lopen.

Het kan zijn dat je zoontje een regeldag hebt. Doordat je zoontje groter wordt, heeft hij ook meer voeding nodig. Hierbij vraagt je zoontje wat vaker om een voeding. Dit zorgt ervoor dat je, als je wat vaker aanlegt, wat meer borstvoeding gaat produceren. Na een paar dagen heb je dan weer een nieuw evenwicht bereikt.

Groetjes Linda

6. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Hoi Linda,

Ik geef sowieso idd altijd eerst de borst en laat hem dan goed uitdrinken en dan evt nog wat kv. Vandaag overdag heeft hij genoeg aan de bv alleen in de avond en nacht lijkt het niet altijd voldoende. Dan geef ik dus nog 50cc kv. En mocht hij extra willen drinken dan geef ik hem dat ook. Idd die regeldagen ken ik en leg hem aan als het nodig is.

Heb nog een vraagje en dat is nu laat ik er niet langer dan 3 uur ertussen omdat ik bang ben dat de bv achteruit gaat en maak hem overdag wakker als het nodig is. Moet ik dit blijven doen? Of kan langer ertussen geen kwaad voor de productie?

Bedankt weer!!

Groetjes,

S0fie

7. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Vandaag het idee dat Thomas niet genoeg binnen kreeg en dus even gekolft zo'n 2 uur na voeden (hij komt vandaag om de 2 uur dus even om te kijken hoeveel er dan uit komt). Ik kreeg er maar 45cc uit en dus veel te weinig. Nou krijgt hij er meer uit maar dan nog lijkt het me niet genoeg. Had al kv gegeven na de laatste keer bv omdat hij bleef zoeken en wilde eten.

Hoe kan ik nu het beste over op fv? Ben er klaar mee en heb nu echt wel genoeg geprobeerd. Wil genieten van ons kind maar ben alleen maar met voeden bezig nu.

Nou krijgt hij zo ongeveer 7 keer bv en 3 keer 50cc kv na de bv (eind middag, voor de nacht en in de nacht).

Moet ik nu ook bij zo weinig productie 1 keer bv vervangen voor kv en dan een week later pas de 2e bv vervangen of kan het sneller omdat er niet veel meer uit komt? Of kan ik misschien om en om doen. Ene voeding borst en volgende de fles? Heb nog nooit stuwing gehad in de tijd dat ik hier nu mee bezig ben. Zit altijd maar rond 30, 40, 50cc kolven en alleen in de ochtend kan het rond de 80 zijn.

Zou graag om en om willen proberen maar weet niet of dit verstandig is.

Wat misschien ook wel speelt is dat ik een borstvergroting heb die 3 keer geopereerd is dus misschien is dat wel de reden dat het toch niet goed loopt. Of dat ik de ene keer denk dat het goed gaat en vervolgens loopt het niet meer.

Groetjes,

S0fie

8. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Sofie,
    Alleen maar met de voeding bezig zijn en je twijfels erbij hebben is inderdaad niet fijn. Heb je al met een lactatiekundige kunnen overleggen? Over het algemeen is het voldoende om te voeden op verzoek. Het belangrijkste is dan dat je zoontje tevreden is en goed groeit.
    Mocht je over willen gaan op flesvoeding is het prettig voor jezelf ook om hiervoor de tijd te nemen (om stuwing te voorkomen). Per voeding minimaal 3 dagen tot een week. De 1e en de laatste voeding (op een dag) kun je het beste zo lang mogelijk zelf blijven geven/als laatste voedingen vervangen.
    Groetjes Angelique

9. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik heb het weekend elke voeding bijgevoed met kv en resultaat een tevreden baby. Toch heb ik vandaag besloten om het nog een kans te geven. Vind het toch sonde om het op te geven. Net 2 uur na zijn voeding gekolft en 50cc met als resultaat. Dat is niet genoeg voor hem dus moet het zien op te krikken. Nu is hij dus helemaal niet tevreden na het drinken en schreeuwt dan de hele boel bij elkaar. Vind het moeilijk om te zien dat hij honger heeft.

Ik ga dus niet afbouwen maar toch opbouwen als het lukt. Wil zo graag dat het gewoon lukt. Ik ga hem morgen wegen en dan overleggen hoe verder.

10. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Sofie,

Ik kan me goed voorstellen dat je borstvoeding nog een kans wilt geven. Je zou het beste vaak kunnen kolven, je zoontje regelmatig aan kunnen leggen en dan heb je na een paar dagen wat meer voeding. Dat heeft vaak wel even tijd nodig. Als je nog vragen hebt over de borstvoeding zelf, dan kan je ook altijd even met een lactatiekundige bellen (of de lactatiekundige op dit forum raadplegen). Heel veel succes!!

Groetjes Linda

11. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    #11 S0fietje, 27 apr 2012
    Laatst bewerkt: 27 apr 2012
    Hoi,

Hier ben ik nog een keer. Ik geef nu om en om bv en kv. De keren dat ik kv geef kolf ik om na te geven als hij bv krijgt. Hij krijgt nu 3x 135ml kv en 3x bv met 90 cc bv gekolft na. Nog merk ik dat hij niet genoeg krijgt. Hij is 5,5 week nu en iets over de 4 kilo. Hij krijgt ha kv. Nou mag hij volgens doos kv 5 keer 165ml maar die 5 keer red hij nog niet. Mag ik hem wel die 165 ml geven om te kijken hoe lang hij het dan vol houd ertussen? En dan ook de bv omhoog?

Hij is nu wel tevreden na de voeding en dat was hij de eerste 5 weken niet. Ook is hij met een inhaalslag bezig om de schade van het afvallen in te halen. Hij is in 8 dagen (sinds ik dus met meer kv te geven) bijna 400 gram aangekomen (van 3635 naar 4030). Maar hij is geboren met 3440 en mag die 4030 gram nu wel echt wegen.

Groetjes,

Een happy S0fie!

Oh ja hij drinkt altijd alles op.

12. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Fijn om te lezen dat het zo goed gaat. Op hoeveel voedingen zit je nu per 24 uur? De hoeveelheid op de verpakkig is een richtlijn, ieder kindje is anders. Wanneer je 6 voedingen geeft is dat ook goed. Je kunt dan de totale hoeveelheid van 5 x 165 ml (825 ml) verdelen over 6 flesjes en even kijken hoeveel hij wilt drinken. Van borstvoeding kan je zoontje niet te veel krijgen.
    Groetjes Angelique

13. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Hoi Angelique,

Bedankt voor je antwoord.

Ik geef mijn zoontje nu 6 voedingen en daarvan zijn er 3 bv en 3 kv tenzij ik gekolfde melk over heb en geef dat of gemengd met kv.

Schema ziet er zo ongeveer uit:

7.00: fles 135 ml (kolven)
    11.00: bv + 60 gekolfde melk
    15.00: fles 135 ml (kolven)
    19.00: bv + 60 gekolfde melk
    23.00: fles 165 ml (kolven)
    3.00: bv vanwege de hogere productie vaak geen extra gekolfde melk nodig

Omdat ik zoveel kolf kan het zijn dat ik bv over heb en geef dat dan ipv kv in de fles of ik meng het tot de 135 of 165 ml.

Merk dat ik toch langzaam meer bv krijg dus ik hoop dat de kv toch nog een keer af kan vallen.

Is dit voldoende denk je? Hij is in een week weer 300 gram aangekomen. Gaat het dan niet te snel? De HA had al wel gezegd dat hij vanwege vele afvallen en achterstand de schade zou inhalen. En hij is nu wel echt tevreden en slaapt goed nu.

Groetjes,

S0fie

14. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

De vraag over de groei kun je het beste even aan je CB stellen, zij volgen de groei van je kindje, je kunt tussendoor vaak terecht om je kindje te laten wegen.

Groetjes eveline

Deel Deze Pagina